Eftersom allt bra redan sagts och jag vill prata så tänker jag svinga loss lite vilt...
Vill man nå många spelare och få en stor grupp spelare så måste man antingen skapa ett så fett jävla coolt mytomspunnet AW-rollspel så hela rollspelssverige slutar vara individualister och slutar identifiera sig genom att spela annorlunda och andra spel än alla andra och istället vill vara med om den stora tsunamin av gemensam upplevelse i ditt rollspel.
Det tror jag inte kommer ske.
Man kan då fundera i banor av att få många spelare som inte spelat förr.
Man skulle kunna göra rollspel med pedagogiska pänger, som en del av SET (socio-emotionell träning), livskunskaps, genusfrågor, religionsvetenskap, historia etc i skolorna och skänka rollspelshäften ut till ett par olika högstadieskolor, låta dem utvärdera och sedan börja sälja in till andra skolor. Allting skulle ta plats i samma värld, så varje nytt häfte bygger upp världen (en fantasyvärld).
Man kan sen börja sälja dessa häften även utanför skolan och då plocka bort de snusförnuftiga poängerna och lärdomarna och bara ha wow-aktiga drag, när världen och reglerna redan är insålda.
ja, det låter som ett ganska tråkigt och svårt projekt- men att få med sig skolor och lärare på tåget är helt klart ett sätt att öppna upp för ett enormt kontaktnät med unga potentiella rollspels-kultister.
Ja, det är väl en knäckefråga det där med
- få många nya spelare, få många spel sålda
- locka över en stor andel av redan spelande männskor
Känns som mycket olika spelprodukter.
Sen är det också en fråga kring hur låst man är av mediet. Måste det vara skriven text på papper? Får det vara internetforum istället?
En annan angränsande grupp att vända sig till är hobby-teatergrupper, finns enormt många i sverige. man skulle kunna skapa rollspel som övar olika improvisationstekniker.
Låta de olika grupperna mötas över internet på något sätt?
Distribution är ju ett tankespår. Tänk om man skulle skriva ett enklare DoD. Sen skickade man ut förfrågningar till hushåll med unga och frågade om de vill ha ett gratisrollspel. Om de tackar ja får de en kortare version med ett äventyr, och fullversionen går att köpa via internet.
Risings tankar kring att skapa ett forumsrollspel gilalr jag verkligen, ett textbaserat rollspel med enkla regler som drar till sig spelare, där man själv är moderator och lite spelledare. Man kan ju sälja komplement till det, vet dock inte hur?
Jag tror inte på att så många unga människor idag kommer att självmant söka upp rollspel och börja läsa reglerna och samlas fyra och fyra och sitta i ett rum fyra-fem timmar och konversera och vänta på sin tur. Men jag är kanske negativ.
Om man däremot ska satsa på modellen att locka över så många rollspelare som möjligt till SITT spel, samla dem, så verkar ju mutant ha en stor poäng. Jag tror inte alls på att mutant hade sin storhet på grund av nostalgi. Jag tror det berodde på
- Vackra koola böcker
- En tydlig lång berättelse/ kampanj som förklarade nya världar och hade inbyggda cliff-hangers
- Enkla regler som man snappar direkt, med många enkla och färgglada spännande val
- Möjlighet att göra häftiga och roliga rollpersoner- lite halvseriösa snubbar
Duktiga skribenter, folk som kan sina grejer med att skriva text och hitta på spännande och livfulla miljöer och historier
Ett levande forum
- En professionalitet i hela utförandet
- Sen tror jag att det fanns en nostaligi och igenkänning som kom av att det utspelar sig i Sverige, det lockar mer att köra ett zonröjaräventyr i Stockholm än att dra på korståg i norra Illiflurriflaurien.
Edit: tänk om man tog fram en produkt som byggde på Magic-korten. Man gör korta äventyrshäften med tillhörande RP-kort. Varje kort är en enda rollperson. man köper alltså upp nya små äventyr och nya alternativa rollpersoner att spela. Det finns inget system för att göra nya rollpersoner själv. Man kan också köpa kort med förmågor till sin rollperson. Äventyren blir svårare och svårare, för att kunna levla måste man köpa fler förmågor och kort till sina rollpersoner. Dessa kommer ut i paket tillsammans med äventyren, som kommer varannan månad.
Ah- löst babbel...