Nekromanti Göra mainstreamrollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anarchclown said:
Um? Pokemon? :gremsmile:
Typ. Fast lite mörkar och häftigare, mer i riktning mot Persona (TV-spelen eller animeserien, välj själv).

Anarchclown

Swashbuckler
Vet inte vad det är men det låter som en för mig ganska annorlunda grundpremiss för ett rollspel. Skulle gärna titta på det om du har något nerskrivet? Hur som helst är det nog rätt OT.

PatrikL

Veteran
Etepete said:
DoDT BORDE vara det ultimata mainstreamrollspelet. Varumärket, den enkla äventyrsfantasyn, sagokänslan. Att det inte är mer framgångsrikt än det är är djupt nedslående. Fast det kanske är regelsystemet, eller språket som hindrar
Undrar om inte just sagostämning och low fantasy är ganska nischade smakriktningar. De flesta vill nog ha episk och äventyrlig high fantasy. Men det är en gissning, det erkänns. Och i den genren så konkurrerar man med World of Warcraft, och då förlorar man.

Sen tror jag att WoW och hela nätspelsvärlden skulle vara en bra rekryteringsgrund för traditionella rollspel. Men då får man nog fokusera på det som bordsrollspel är överlägsna på, fri fantasi och fritt berättande. Med det kan man antagligen nå de som känner sig begränsade av online-spelens form, frågan är hur stor den minoriteten är.

Varumärket DoD betyder nog mest för de redan inbitna. Jag tror inte man rekryterar så många nya potentiella spelare på det, det är för litet.

Vänligen,

Patrik

Simon

Swashbuckler
Ram said:
Med risk för att vara lite blasé så tror jag nog rent utav att världen funkar så. Nuförtiden handlar väldigt mycket om instant feedback och just XP/Guld-liknande modeller är en väldigt bra lösning på det. Se som sagt på det största rollspelet och på alla onlinespel.
Fast om vi pratar bordsrollspel, som kanske ska vara något mer av storyspel än vad D&D4 är, så funkar ju belöningen helt annorlunda, nämligen, som NilsH skriver i sociala konflikter-tråden, att den belöningen som verkligen hookar en är att det man gör i spelet ger konsekvenser i storyn som får tid och uppmärksamhet och betydelse. Och för det är nog svårare att lika enkelt bygga ett system för snabb feedback.

Datorspel är ju mekaniska på ett helt annat sätt, men att bygga bordsrollspel runt mekaniska belöningar tycker jag känns som att gimpa bordsrollspelens styrka gentemot online- och datorspelen.

Leon

Leo carcion
Jag vet inte jag. Jag tror att den där känslan av saga och äventyr är viktig, om du tex tittar på LOTR och Narniafilemerna (Även om de även misslyckas med att uppnå den - samtidigt lever de på originalets äventyrskänsla)

Mycket mystik tror jag säljer mer - överväxta ruiner och uråldriga drakar. Mer än orchhorder och lichlords

Ram

Skev
Etepete said:
DoDT BORDE vara det ultimata mainstreamrollspelet. Varumärket, den enkla äventyrsfantasyn, sagokänslan. Att det inte är mer framgångsrikt än det är är djupt nedslående. Fast det kanske är regelsystemet, eller språket som hindrar
Jag misstänker komplexiteten och "tjockleken". De försökte skriva ett lite för "komplett" rollspel.

Eons framgångar tillskriver jag i stor grad att de fyllde ett tomrum samt att de har en trevlig värld. Jag tycker inte att det är ett jättebra rollspel systemmässigt. Det är lite för komplext och hade nog tjänat på att vara lite enklare.

Anarchclown

Swashbuckler
PatrikL
Precis vad jag också tror om folks huvudsakliga preferenser. Tyvärr befinner sig redan Dungeons & Dragons i den fåran när det gäller mainstreamrollspel. Jag tror inte att det handlar om att konkurrera med WoW utan med just DND.

Det finns ganska många saker som kan intressera WoW-fans med rollspel. Det faktum att det är rollspel och inte dataspel är nog den största, att det finns variation, att det är något man spelar med sina kompisar vid sitt bord. Det finns fysiska produkter, vilket jag inte tror att man ska underskatta eftersom det alltid är det man känner saknas när man spelar dataspel.

Rollspel är helt enkelt en helt annan hobby, precis som att figurspel och brädspel inte konkurrerar med dataspel gör inte rollspel det heller om inte alla rollspelsmakare hela tiden försöker göra sina produkter mer som WoW DVS.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anarchclown said:
Vet inte vad det är men det låter som en för mig ganska annorlunda grundpremiss för ett rollspel.

Inget nerskrivet jag kan stå för, tyvärr. Det är en av de där grundpremisserna som skvalpar runt i skallen på mig och som en vacker dag kommer att lyckas para sig med nån annan idé och bilda en helhet som går att göra något av. Om man söker på saker jag skrivit om Pokemon på forumet lär man förr eller senare stöta på tråden där jag snackade om det senast, men idén har muterat sedan dess.

Ram

Skev
Simon said:
Fast om vi pratar bordsrollspel, som kanske ska vara något mer av storyspel än vad D&D4 är, så funkar ju belöningen helt annorlunda, nämligen, som NilsH skriver i sociala konflikter-tråden, att den belöningen som verkligen hookar en är att det man gör i spelet ger konsekvenser i storyn som får tid och uppmärksamhet och betydelse. Och för det är nog svårare att lika enkelt bygga ett system för snabb feedback.

Datorspel är ju mekaniska på ett helt annat sätt, men att bygga bordsrollspel runt mekaniska belöningar tycker jag känns som att gimpa bordsrollspelens styrka gentemot online- och datorspelen.
Fast ni/vi handfulla som tycker storyspel är intressanta och det nya svarta behöver mängder med mer kompisar för att kalla oss mainstream... :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Simon said:
Ram said:
Med risk för att vara lite blasé så tror jag nog rent utav att världen funkar så. Nuförtiden handlar väldigt mycket om instant feedback och just XP/Guld-liknande modeller är en väldigt bra lösning på det. Se som sagt på det största rollspelet och på alla onlinespel.

Jag tror inte det finns en direkt motsättning. I Solar System ger det direkt, användbar feedback när man har samlat in nog med xp för en höjning, men jag tycker nog att både insamlandet till och användandet av höjningarna har varit intressant ur ett storyperspektiv.

Anarchclown

Swashbuckler
Har Eon verkligen sålt mer kopior än Drakar och Demoner Trudvang av någon specifik utgåva eller är det mest så att Eon drivs av eldsjälar emedan Riotminds inte orkade längre?

Dessutom tror jag att produktionen av DDT var jävligt mycket dyrare än någon Eonbok någonsin vilket gör marginalerna mindre.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Göra mainstreamrollspel - Lite OT

solvebring said:
Fast faktum är att det gick rätt så jävla halvtaskigt, med tanke på vart de står idag, så nej, det är ett dåligt recept.
Nej, de står där av många andra skäl. Men de lyckades med att skapa ett mainstreamrollspel genom att a) ta ett gammalt koncept och sen göra det till något eget tack vare b) Bonner (och sen förstås givetvis många andra briljanta illustratörer som t.ex. Bergting).

solvebring said:
Endy, varför drog du upp Bonner btw?
För att det var relevant och sant.

Christoffer

It's all pig.
Jag skulle skapa:

Ett enkelt spel som är komplett i sig själv. Rollspel måste gå bort från den cyniska affärsmodellen som innebär att bok efter bok efter box ska säljas och inbringa pengar. Ett komplett spel, enkelt, litet, perfekt. Kanske något i stil med The Pool, men där allt som är oklart, allt som är det minsta flumigt är uträtat och klart som korvspad.

Jag skulle skapa en handfull världar att utgå från. Kort beskrivna, effektiva och färggranna. Jag skulle förse dem alla med onlinesupport där varje spelgrupp skulle interagera med andra spelgrupper. I likhet med Living Greyhawk men på riktigt. Här skulle dueller utkämpas, gränslinjer ritas om, torn falla och nya städer byggas upp. Här skulle portaler öppnas mellan världar och massa fint skulle kunna ske. Onlinetjänsten skulle både fungera på en publik server där alla i samma värld interagerade eller på en privat, där man antingen ensam eller med utvalda spelgrupper, delade samma värld.

Jag skulle se till att det fanns tydliga sätt för spelledare att förbereda äventyr på som både var enkla att förbereda men också tillräckligt öppna för att vi ska slippa räls och tvång.

Jag skulle förpacka det i en box med färggranna böcker, marker och liknande och sälja det med abonnemang på onlinetjänsten.

Jag skulle sist men inte minst se till att onlinetjänsten också var ett spel, ett stort spel, där spelgrupper kunde mötas, utföra stora slag mot varandra, gå samman och utforska grottor ihop eller bara mötas på en öde klippa och sparka varandras rumpor.

Och precis som Måns säger, jag tror det måste vara ett spel i den mening att det alltid är klart och tydligt vem som gör vad och när.

Så skulle jag göra. Pang på. Tjoff. Så bra det skulle bli.

solvebring

Superhero

Nej, de står där av många andra skäl. Men de lyckades med att skapa ett mainstreamrollspel genom att a) ta ett gammalt koncept och sen göra det till något eget tack vare b) Bonner (och sen förstås givetvis många andra briljanta illustratörer som t.ex. Bergting).
Tja, så här har jag uppfattat deras resa: Starten var bra för Riotminds. Men sen vet jag inte om de har haft något värst flyt även om deras spel är mainstream. Visst, det gick lätt att starta upp och etablera det - och det har sin fanclub, sure - jag själv gillar t.ex. DoD6R och DoDE rätt mycket, men att det var framgångsrikt vill jag inte påstå. De lyckades återuppliva ett gammalt varumärke med en ganska god kickstart och sparkade ifrån väl, men sedan tycker jag att det dalat. Allt mindre och mindre moduler med tiden, ett krympande spelar- och forumspann och slutligen en övergång till det digitala för att rädda sig från konkurs.

Och ja, de har/hade briljanta illustratörer. Mina svenska favoriter actually.

För att det var relevant och sant.
Ok! =) Bara nyfiken.

Nässe

Myrmidon
Eftersom allt bra redan sagts och jag vill prata så tänker jag svinga loss lite vilt...

Vill man nå många spelare och få en stor grupp spelare så måste man antingen skapa ett så fett jävla coolt mytomspunnet AW-rollspel så hela rollspelssverige slutar vara individualister och slutar identifiera sig genom att spela annorlunda och andra spel än alla andra och istället vill vara med om den stora tsunamin av gemensam upplevelse i ditt rollspel.

Det tror jag inte kommer ske.

Man kan då fundera i banor av att få många spelare som inte spelat förr.

Man skulle kunna göra rollspel med pedagogiska pänger, som en del av SET (socio-emotionell träning), livskunskaps, genusfrågor, religionsvetenskap, historia etc i skolorna och skänka rollspelshäften ut till ett par olika högstadieskolor, låta dem utvärdera och sedan börja sälja in till andra skolor. Allting skulle ta plats i samma värld, så varje nytt häfte bygger upp världen (en fantasyvärld).

Man kan sen börja sälja dessa häften även utanför skolan och då plocka bort de snusförnuftiga poängerna och lärdomarna och bara ha wow-aktiga drag, när världen och reglerna redan är insålda.

ja, det låter som ett ganska tråkigt och svårt projekt- men att få med sig skolor och lärare på tåget är helt klart ett sätt att öppna upp för ett enormt kontaktnät med unga potentiella rollspels-kultister.

Ja, det är väl en knäckefråga det där med
- få många nya spelare, få många spel sålda
- locka över en stor andel av redan spelande männskor

Känns som mycket olika spelprodukter.

Sen är det också en fråga kring hur låst man är av mediet. Måste det vara skriven text på papper? Får det vara internetforum istället?

En annan angränsande grupp att vända sig till är hobby-teatergrupper, finns enormt många i sverige. man skulle kunna skapa rollspel som övar olika improvisationstekniker.

Låta de olika grupperna mötas över internet på något sätt?

Distribution är ju ett tankespår. Tänk om man skulle skriva ett enklare DoD. Sen skickade man ut förfrågningar till hushåll med unga och frågade om de vill ha ett gratisrollspel. Om de tackar ja får de en kortare version med ett äventyr, och fullversionen går att köpa via internet.

Risings tankar kring att skapa ett forumsrollspel gilalr jag verkligen, ett textbaserat rollspel med enkla regler som drar till sig spelare, där man själv är moderator och lite spelledare. Man kan ju sälja komplement till det, vet dock inte hur?

Jag tror inte på att så många unga människor idag kommer att självmant söka upp rollspel och börja läsa reglerna och samlas fyra och fyra och sitta i ett rum fyra-fem timmar och konversera och vänta på sin tur. Men jag är kanske negativ.

Om man däremot ska satsa på modellen att locka över så många rollspelare som möjligt till SITT spel, samla dem, så verkar ju mutant ha en stor poäng. Jag tror inte alls på att mutant hade sin storhet på grund av nostalgi. Jag tror det berodde på
- Vackra koola böcker
- En tydlig lång berättelse/ kampanj som förklarade nya världar och hade inbyggda cliff-hangers
- Enkla regler som man snappar direkt, med många enkla och färgglada spännande val
- Möjlighet att göra häftiga och roliga rollpersoner- lite halvseriösa snubbar
Duktiga skribenter, folk som kan sina grejer med att skriva text och hitta på spännande och livfulla miljöer och historier
Ett levande forum
- En professionalitet i hela utförandet
- Sen tror jag att det fanns en nostaligi och igenkänning som kom av att det utspelar sig i Sverige, det lockar mer att köra ett zonröjaräventyr i Stockholm än att dra på korståg i norra Illiflurriflaurien.

Edit: tänk om man tog fram en produkt som byggde på Magic-korten. Man gör korta äventyrshäften med tillhörande RP-kort. Varje kort är en enda rollperson. man köper alltså upp nya små äventyr och nya alternativa rollpersoner att spela. Det finns inget system för att göra nya rollpersoner själv. Man kan också köpa kort med förmågor till sin rollperson. Äventyren blir svårare och svårare, för att kunna levla måste man köpa fler förmågor och kort till sina rollpersoner. Dessa kommer ut i paket tillsammans med äventyren, som kommer varannan månad.

Ah- löst babbel...

Ram

Skev
Anarchclown said:
Har Eon verkligen sålt mer kopior än Drakar och Demoner Trudvang av någon specifik utgåva eller är det mest så att Eon drivs av eldsjälar emedan Riotminds inte orkade längre?
Jag har faktiskt ingen aning, men mängd moduler, revisioner etc. tycker jag indikerar på att det borde vara så.

Anarchclown said:
Dessutom tror jag att produktionen av DDT var jävligt mycket dyrare än någon Eonbok någonsin vilket gör marginalerna mindre.
Säkerligen.

Robert Jonsson

Poppe said:
Rollspel måste gå bort från den cyniska affärsmodellen som innebär att bok efter bok efter box ska säljas och inbringa pengar. Ett komplett spel, enkelt, litet, perfekt.
Fast jag är inte säker på att det är särskilt bra. Visst, det fungerar på indiemarknaden eftersom ingen förväntar sig att de ska bli riktigt levande (oj, nu kommer det bli kontroversiellt - men förstå vad jag menar).

För mig är en enkel, liten bok med alla regler utan planer på tillbehör ett dött, inaktivt rollspel. Det går bra att spela en gång, men utan fler moduler på väg är det ingen direkt höjdare. Det blir inte ett levande spel då.

Så jag ser det inte alls som cyniskt, tvärtom. Det är nödvändigt för levande spel. (Sen kan man ju göra det på dåliga sätt som handböcker, splatbooks, extra regler och så vidare - men då är det böckerna som är dåliga, inte modellen.)

Men ja, man ska bara behöva köpa en bok för att kunna spela. Inte flera.

Robert Jonsson

solvebring said:
Tja, så här har jag uppfattat deras resa: Starten var bra för Riotminds. Men sen vet jag inte om de har haft något värst flyt även om deras spel är mainstream.
Jag håller inte med. Eller jo, de trappade ned rejält efter att Trudvang-boxen släpptes. Men som sagt var, det är inte för de anammat fel strategi - utan snarare det som krank pekar på, de är lite blinda utanför sin egen sfär.

De gjorde allt rätt för att etablera varumärket - problemet var att ta det vidare till nästa steg. Nya innovationer, nya strategier och så vidare för att nå ut till ännu flera personer.

Att det började dala handlade snarare om att det slutade hända saker. De kunde inte heller förnya målgruppen genom att ta nästa steg. Hade de verkligen velat ta det skulle de hyrt in krank som konsult. :gremwink:

Christoffer

It's all pig.
Jag ser det som cynism eftersom det oftast kommer med krav. Så har det varit tidigare och är säkert än idag. Både riktat mot affärer och kunder. Men det är också därför indespel inte är en spelstil för mig, utan något politiskt och lite större än bara "hur ofta ska vi slå tärning" osv. Men det gör inte hit. Det var inte viktigt. Strunt i det. läs det andra jag skrev istället. :gremsmile:

Det här spelet skulle leva på riktigt som en egen organism i och med att spelvärldarna skulle vara kollektiva och byggas upp gemensamt genom olika spelgruppers faktiska erfarenheter i spel. De skulle inte komma utav att ytterligare ett tärningsset har kommit ut, med APOR PÅ! Yeah! Eller att ytterligare en bok, om VAMPYRAPOR! Yeah! Utan det skulle leva genom spelarnas deltagande och medverkande.

w176

Förlorad dotter
Vampire bröt ju ny mark, skaffade en lite annan spelarbas med massvis av tjejer tex och omdefinerade vad som är mainstream.

Jag tror det är så man skapar ett nytt mainstream spel. Man lägger under sig ny mark, och ritar om kartan snarare än att försöka trängas där alla nuvarande mainstream spel redan finns.

Tex spel som lyckas slå sig in mainstream fåran på sistonde är Dark Heresy/Rogue Trader/Death Watch som inte stod och trängdes med alla andra i mellan mjölks fantasy landet. Samma sak med Exalted under dess storhetstid.

Ska man bli riktigt mainstream måste man våga sticka ut hakan lite och definera en egen målgrupp. Mutant vågade ju defintivt göra det.