Anarchclown said:Um? Pokemon?![]()
Typ. Fast lite mörkar och häftigare, mer i riktning mot Persona (TV-spelen eller animeserien, välj själv).
Anarchclown said:Um? Pokemon?![]()
Etepete said:DoDT BORDE vara det ultimata mainstreamrollspelet. Varumärket, den enkla äventyrsfantasyn, sagokänslan. Att det inte är mer framgångsrikt än det är är djupt nedslående. Fast det kanske är regelsystemet, eller språket som hindrar
Ram said:Med risk för att vara lite blasé så tror jag nog rent utav att världen funkar så. Nuförtiden handlar väldigt mycket om instant feedback och just XP/Guld-liknande modeller är en väldigt bra lösning på det. Se som sagt på det största rollspelet och på alla onlinespel.
Etepete said:DoDT BORDE vara det ultimata mainstreamrollspelet. Varumärket, den enkla äventyrsfantasyn, sagokänslan. Att det inte är mer framgångsrikt än det är är djupt nedslående. Fast det kanske är regelsystemet, eller språket som hindrar
Anarchclown said:Vet inte vad det är men det låter som en för mig ganska annorlunda grundpremiss för ett rollspel.
Simon said:Fast om vi pratar bordsrollspel, som kanske ska vara något mer av storyspel än vad D&D4 är, så funkar ju belöningen helt annorlunda, nämligen, som NilsH skriver i sociala konflikter-tråden, att den belöningen som verkligen hookar en är att det man gör i spelet ger konsekvenser i storyn som får tid och uppmärksamhet och betydelse. Och för det är nog svårare att lika enkelt bygga ett system för snabb feedback.
Datorspel är ju mekaniska på ett helt annat sätt, men att bygga bordsrollspel runt mekaniska belöningar tycker jag känns som att gimpa bordsrollspelens styrka gentemot online- och datorspelen.
Simon said:Ram said:Med risk för att vara lite blasé så tror jag nog rent utav att världen funkar så. Nuförtiden handlar väldigt mycket om instant feedback och just XP/Guld-liknande modeller är en väldigt bra lösning på det. Se som sagt på det största rollspelet och på alla onlinespel.
Fast om vi pratar bordsrollspel, som kanske ska vara något mer av storyspel än vad D&D4 är, så funkar ju belöningen helt annorlunda, nämligen, som NilsH skriver i sociala konflikter-tråden, att den belöningen som verkligen hookar en är att det man gör i spelet ger konsekvenser i storyn som får tid och uppmärksamhet och betydelse. Och för det är nog svårare att lika enkelt bygga ett system för snabb feedback.
Datorspel är ju mekaniska på ett helt annat sätt, men att bygga bordsrollspel runt mekaniska belöningar tycker jag känns som att gimpa bordsrollspelens styrka gentemot online- och datorspelen.
solvebring said:Fast faktum är att det gick rätt så jävla halvtaskigt, med tanke på vart de står idag, så nej, det är ett dåligt recept.
solvebring said:Endy, varför drog du upp Bonner btw?
Tja, så här har jag uppfattat deras resa: Starten var bra för Riotminds. Men sen vet jag inte om de har haft något värst flyt även om deras spel är mainstream. Visst, det gick lätt att starta upp och etablera det - och det har sin fanclub, sure - jag själv gillar t.ex. DoD6R och DoDE rätt mycket, men att det var framgångsrikt vill jag inte påstå. De lyckades återuppliva ett gammalt varumärke med en ganska god kickstart och sparkade ifrån väl, men sedan tycker jag att det dalat. Allt mindre och mindre moduler med tiden, ett krympande spelar- och forumspann och slutligen en övergång till det digitala för att rädda sig från konkurs.Nej, de står där av många andra skäl. Men de lyckades med att skapa ett mainstreamrollspel genom att a) ta ett gammalt koncept och sen göra det till något eget tack vare b) Bonner (och sen förstås givetvis många andra briljanta illustratörer som t.ex. Bergting).
Ok! =) Bara nyfiken.För att det var relevant och sant.
Anarchclown said:Har Eon verkligen sålt mer kopior än Drakar och Demoner Trudvang av någon specifik utgåva eller är det mest så att Eon drivs av eldsjälar emedan Riotminds inte orkade längre?
Anarchclown said:Dessutom tror jag att produktionen av DDT var jävligt mycket dyrare än någon Eonbok någonsin vilket gör marginalerna mindre.
Poppe said:Rollspel måste gå bort från den cyniska affärsmodellen som innebär att bok efter bok efter box ska säljas och inbringa pengar. Ett komplett spel, enkelt, litet, perfekt.
solvebring said:Tja, så här har jag uppfattat deras resa: Starten var bra för Riotminds. Men sen vet jag inte om de har haft något värst flyt även om deras spel är mainstream.