Boxad potatis
Det här tror jag blir en het potatis...
Men okej, det beror ju på vem man frågar. Troberg tycker typ att de (iaf GURPS) är det bästa sedan pulsjetmotorn, medan jag tycker att de allihop är poänglösa.
Ett rätt svar är att de inte är sämre eller bättre än några andra regelsystem.
Egentligen är de inte så särskilt mycket mer generella än några andra regler. Tänk bara på vilka oerhört små skillnader du egentligen behöver göra med Mutant, exempelvis, för att kunna köra ett polisäventyr i nutidens Boston.
Nå, vissa säger att regler inte har någon egen känsla, utan att sånt avgörs i själva äventyret. Om man tycker så, då tycker jag definitivt att man ska skaffa sig ett brett universalsystem och köra med det i alla lägen.
Om man är en sådan där person som brukar göra en och samma ändringar i alla regelsystem för att få fram ens personliga favoritspelmekanism (som exempelvis ett sorts speciellt KP- och hälsosystem), även då tycker jag att man ska köra med ett universalsystem och använda det i alla lägen.
Men om man tycker att varje enskilt spel har sin egen stämning och att det behövs olika regler för att få fram dessa, då tycker jag att man ska undvika dem.
Men visst, somliga menar att exempelvis GURPS kan modifieras för att passa en massa olika känslor, medan jag menar att det ser ut som när ens föräldrar försöker dansa till Hip Hop. Det blir liksom inte ens "rätt men fel" utan mest "nja men fel".
---
De flesta små universalsystem (som tristat och Fuzion) ser mest ut som fantasilösa system som vem som helst skulle kunna hitta på här på forumet. Liksom "man slår en tärning och jämför med ett värde och en svårighetsgrad, och bla bla"; hur självklart som helst. Inget lattjo lajbans alls. Ingen själ.
Men visst, de fungerar, så vad ska man klaga på?
"Vilken version av ett rollspel brukar vara bäst, orginalversionen eller den med generella regler?"
Jag äger bara en regelbok i två versioner, och det är CoC. Grundboken är förstås en av de mest värdelösa regelböcker som någonsin gjorts (för en skräckspelledare), men den fungerar. Det jag tycker är tråkigt med D20-versionen är att de inte gjort något åt det som skulle ha varit så enkelt att förbättra; monsterbeskrivningarna och äventyrsuppslagen. Istället får man något jobbigt regelsystem som jag inte ens orkar lära mig, och det är verkligen svårt att hitta något i boken som är bättre jämfört med originalet.
Nå, magireglerna är faktiskt bättre. Och det finns ett avsnitt om hur man skriver äventyr som faktiskt är föredömligt pedagogiskt och mysigt att läsa. De tar bara upp nybörjarsaker, men det hade varit nyttig läsning för mig när jag började spela, så jag ger dem credit för det. Nå, överlag en besvikelse, trots att förlagan är så genomgående totalusel (för mig, en spelledare som fostrats av framförallt Kult, en regelbok som gav uppslag på uppslag på uppslag från början till slut åt kreativa spelledare) att det hade varit en barnlek att förbättra den.
Men alltså, en uppsättning regler och en annan, hur skall man kunna jämföra dem och säga att den ena är sämre än den andra bara för att den råkar vara en del av en stor universalregelfamilj?
Jag tycker Universalregler är okej, men ogillar de världar som universalreglerna passar till.
/Rising