Re: Problemet med Generella system...
" innehöll din generella regel för hoppa sådan specialanpassning?"
Lika mycket som DoD innehöll en regel för aggresionsfaktor för damer, magiker och krigare innan man behövde en sådan i Döda Skogen.
"Säg det till grabben som kan svänga i luften på grund av sina skjysta hudflikar men inte är aerodynamisk nog för att det skall kallas riktig flykt."
Ungefär som att slåss med spjut alltså. Ofta bra, men i Döda Skogen fanns det trånga utrymmen där de fick en minusmodifikation. Det gällde enbart i dessa trånga utrymmen, och det stod ingenting om det i reglerna, men eftersom spelledaren ansågs få vara kreativ på den tiden så tyckte alla att det var okej att spela med denna modifikation eftersom den var logisk i just denna situation. Precis som med fuktiga mumier man inte riktigt kan tända eld på.
Din definition av vad som måste täckas av ett "universellt" rollspel är alltså så snäv att inte ens DoD klarar av att täcka sina egna äventyr.
Därför fungerar den inte.
"Symptomatiskt för dina lösningar är att de fungerar på principen "jag kan bygga om reglerna tills det fungerar även för den situationen". Visst kan man göra så men det gör inte den ursprungliga regeln bättre"
Eftersom det är precis så som alla rollspel fungerar förstår jag inte varför det ska betraktas som någonting negativt för just universalrollspelen.
"Ehm, nej. Jag försöker visa att de inte är _universella_ (vilket du höll med om för länge sedan så varför du fortsätter sprattla förvånar mig)."
Åh, jag sprattlar ju alltid emot. Prylen är att de är väl precis lika universella som alla andra universella saker. Universalknivar, universalmoppar, universalborrar... Är det inte lite orättvist att just universalrollspelen skall drabbas av helt omöjliga krav?
Vi har redan betat av att vi kanske inte anser dem särskilt lämpliga för allt. Men det är ju i grunden en smaksak, så att fortsätta harva det som ett argumentet kommer man inte riktigt någonstans med.
"Väck mig när du är färdig och vill prata med mig istället."
Hur många diskussioner har du varit med i som egentligen lett till någonting? Är det bara en slump att du alltid är med i alla riktigt gnälliga diskussioner där en och samma sak sägs hela tiden och motståndarsidan (alltid den andra sidan än den som du är på, av någon märklig anledning) provar olika argument gång på gång medan du håller samma linje från början till slut, oomkullrunkligt även när detta argument förlorat sin relevans?
Jag kanske har drömt, men det verkar onekligen så. Väck mig när du har något annat att säga om GURPS än det du redan har sagt. Jag håller med om dina åsikter, men tycker inte att dina argument håller.
/Rising