Nekromanti Genus - diskussionen som ingen ville ta i

Save

Veteran
Jag tror det är viktigt att inte bara tänka tjejer/killar, eftersom när det gäller genus kan en man vara en "kvinna" och en kvinna en "man" likväl som de raka genusvarianterna.

Det är så jag har lärt mig genus i vart fall, om det är genus vi diskuterar.

Recca

Femme Fatale
Telash said:
"Det finns inte överdrivet många tjejer som spelar rollspel, varför mota bort mig sådär?"

Finns ingen anledning att mota bort dig bara för att mota bort dig, men om man kan vinna 500 köpare på att ha sexiga bilder, men förlora 50 köpare pga samma bilder, är ju valet enkelt.
Tyvärr är det inte helt enkelt att veta hur många köpare man kommer förlora/vinna, så då får man helt enkelt chansa, eller som sagt, göra sådan bilder man själv tycker om.
Varför ska man chansa? Om man på riktigt är intresserad så kan man starta en undersökning. Kanske en poll på forumet? Då skulle vi kunna visa någonting på riktigt också, inte bara vräka ur oss hypotetiska exempel uppdiktade i syfte att framföra en poäng; en poäng som tyvärr ogiltigförklaras i samband med uppdiktandet av statistiken i fråga. Ursäkta övertydligheten.

Dock är jag ganska övertygad om att flertalet köpare inte är alls lika intresserade av sensuella illustrationer som illustrationer som är tematiskt korrekta och väcker inspiration för rollspels- och karaktärsskapande - så jag tror inte en WRNU-poll är mycket till utmaning för min sida av saken... Vågar du ta utmaningen? :gremwink:

Radioaktiv

Hero
Se vad jag svarade Ram:

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Ifall man inte ser ett problem, som personen i tråden skrev, behövde han inte skriva.

Ram

Skev
Sant som du säger.

Edit: Men du får ett kanontillfälle att vara the better woman. :gremsmile:

Telash

Swordsman
Radioaktiv said:
Jaha? Själv tycker jag inte personligheten sitter i könet, jag tycker att en spelgrupp kan bli precis lika dynamisk med bara killar, eller bara tjejer som i en blandad grupp, om bara gruppen vill ha det dynamiskt.
Men jag antar att vi skiljer på en sak: Jag vill inte välja individer pga sitt kön.
Ja, nu är det ju så att tjejer och killar uppfostras olika. Därför blir det så.

Killar och tjejer beter sig socialt annorlunda på grund av sin uppfostran. Inte på grund av sitt biologiska kön. Att låtsas som att det inte är så är bara löjligt. Därför blir det dynamiskt. DÅ utvecklas spelarna.

Jag vet inte om du märkt det, men man beter sig också olika mot tjejer vs. killar beroende på om man är tjej eller kille själv. Det är ännu en anledning.
Du får givetvis påstå att det jag säger är löjligt, men om du vill ha kvar mig i debatten så rekommenderar jag att du undviker det i fortsättningen. (Vill du däremot bli av med mig så är det bara att fortsätta :gremsmile: )

Att vi sedan uppfostras olika är jag medveten om. Rent generellt finns det fördelar med blandade grupper, men också med icke blandade grupper. Många vågar mer i icke blandade grupper.
Men mitt mål är alltid att få spelarna att ha roligt i första hand, tycker de då det är roligt med blandade grupper så ska vi ha det, tycker de det inte så ska vi inte ha det. Hittills har jag inte stött på en enda spelgrupp som vill ha med tjejer ,tråkigt kanske, men att då pressa in en tjej skulle inte vara rätt mot dem, och i synnerhet inte mot tjejen i fråga.

Sedan hände det att en del killar drog med sin flickvän till spelomgången, något jag personligen tyckte var roligt, jag umgås bättre med tjejer än killar, men som ofta gjorde spelet uselt. Delvis berodde det på att tjejen var grön på rollspel, inte hennes fel givetvis, men delvis berodde det på att killarna inte längre vågade rollspela, det var plötsligt töntigt. Inte det heller tjejens fel, men problemet var ändå där.
Det var ofta svårt nog att få killar att öppna upp sig som det var. Nu jag har aldrig spelar i en grupp med medelålder över 25, så det är möjligt att jag bara har haft otur.

Radioaktiv

Hero
Jag tänker inte börja dela in min grupp i queer/homo/tjej/bi/trans/invandrare/kille osv. Det blir för krångligt. Jag har däremot fått gott resultat genom åren med blandade grupper av tjejer och killar, både i vanliga diskussioner och debatter fårn att jag varit politiskt aktiv och sedan applicerade jag det på rollspelsgrupper and it worked like a charm.

Det har dessutom gjorts en rad undersökningar som visar på att blandade grupper blir mer dynamiska. Vad är problemet? Vad de än kallar sig nu har man fortfarande ofta uppfostrats enligt sitt köns normer och det sitter ofta kvar, iallafall när man är typ 16, oavsett vad man vill.

Eh, jag har varit aktiv inom HBTQ-rörelsen också så jag förstår vad du talar om och att det inte är så enkelt. Men när det gäller rollspel i en liten skitstad som trollhättan så är det ofta det.

Anarchclown

Swashbuckler
Fast. Nu pratar vi ju inte om att du personligen ska välja folk till din spelargrupp. Trotts att jag gillar stora spelargrupper så är det kanske lite mycket med tio tjejer eller ännu värre 15 killar. Nu pratar vi väl lite mer om ifall hobbyn blir mer diversifierad vilket ökar dess livskraft på lång sikt.

Vad jag förstår så tyder relativt mycket på att grupper med en blandning av könen har en större chans att inte bli apcirkusar än de där det är väldigt dålig repressentation av ena eller andra könet. Detta är kanske inget du har upplevt men det har tydligen forskats en hel del på det här området och då har man kommit till den slutsatsen.

Jag tror dessutom att den potensiella marknaden bland kvinnor för framförallt fantasyrollspel är helt enorm med tanke på att mina mycket anekdotiska bevis pekar mot att dessa konsumerar mer fantasylitteratur än snubbar för tillfället. Om man parar ihop detta med min egen reflektion om att det är lättare för tjejer att rekrytera andra tjejer till rollspel än det är för killar, (Särskillt inom nördkretsar) finns det en ganska stor potensial att de där tio tjejerna kommer att ge mer till hobbyn än ytterligare 15 grabbar.

Min personliga åsikt är att folk som på allvar säger "jag ser inte kön, jag ser bara en människa" antingen lider av någon slags vanföreställning eller betydligt oftare är fulla av skit. Mitt belägg för detta är att i princip varenda vitnessmål när ett brott har begåtts börjar med "En man i..."

krank

Går ondskans ärenden
Anarchclown said:
apcirkusar
Tack för dagens bästa ord.

Eller kanske näst bästa, efter "ghettopretto".

//Krank, som tryckt på "like"- knappen om det fanns en

Save

Veteran
Problemet är väl att varje gång man förenklar problemet, eller drar in för mycket som när invandrare kommer på tal i genus, då missar man målet.

Om målet är att vi trots våra genus är människor, då spelar genus ingen roll.

Om målet är att se hur genusskillnader påverkar grupper eller andra människor, då ser man inte till rätt saker.

imho =)

Telash

Swordsman
"Varför ska man chansa? Om man på riktigt är intresserad så kan man starta en undersökning. Kanske en poll på forumet? Då skulle vi kunna visa någonting på riktigt också, inte bara vräka ur oss hypotetiska exempel uppdiktade i syfte att framföra en poäng; en poäng som tyvärr ogiltigförklaras i samband med uppdiktandet av statistiken i fråga. Ursäkta övertydligheten."

Var hur övertydlig du vill, jag har aldrig försökt låtsas att mina siffror har vetenskaplig grund.
Jag håller inte med om att poängen försvinner för att siffrorna är uppdiktade dock, det får stå för dig.

Poängen är att sex antagligen säljer eftersom vi använder sex när vi säljer saker, jag gissar att någon någon gång har gjort en undersökning för att kolla om sex säljer i reklambranchen, om det inte gjorde det, skulle man väl sluta?
Det är väl det som är framsidan med kapitalismen, den anpassar sig efter konsumenterna.

"Dock är jag ganska övertygad om att flertalet köpare inte är alls lika intresserade av sensuella illustrationer som illustrationer som är tematiskt korrekta och väcker inspiration för rollspels- och karaktärsskapande - så jag tror inte en WRNU-poll är mycket till utmaning för min sida av saken... Vågar du ta utmaningen? "

Vad är det som säger att WRNU ska vara huvudmålgruppen?
Jag tycker det mest verkar bestå av desillusionerade veteraner som har sett allt, hört allt och gjort allt när det gäller rollspel och nu mest köper nya rollspel för att vara snälla.
Jag vill hellre ha ungdomar som min målgrupp, och jag tror sex säljer då.
Jag håller med om att inspirerande miljöbildeer är viktigare än sensuella bilder, men som sagt så utesluter inte det ena det andra. Jag tror att inspirerande miljöbilder med sensuella karaktärer i är det bästa.

Radioaktiv

Hero
"Du får givetvis påstå att det jag säger är löjligt, men om du vill ha kvar mig i debatten så rekommenderar jag att du undviker det i fortsättningen. (Vill du däremot bli av med mig så är det bara att fortsätta )"

Jag har varit skitaggro i trådarna i två dagar nu. Det är bra att du säger till, för jag vill inte vara otrevlig.

Jag kan relatera till problemet. Jag var länge den enda tjejen i min spelgrupp, men just eftersom jag var det och inte någons flickvän och vi alla utvecklades tillsammans eftersom vi var noobs på rollspel så gick det bra för oss. Vi började när vi var 15-16.

Det är väl lite som så att ifall man umgås med tjejer i allmänhet i den åldern, vilket man väl kanske inte nödvändigtvis gör, så är det lättare att rollspela med dem. Jag tycker att det är skitmycket lättare att spela med äldre karlar för de är inte "rädda" för mig för att jag är tjej.

Nu brukar vi vara 50-50 när vi spelar i min grupp. Inga problem här. Bästa gruppen ever om man bara talar dynamik. Men det tar ett tag att jobba sig dit.

Radioaktiv

Hero
Om målet är att se hur genusskillnader påverkar grupper eller andra människor, då ser man inte till rätt saker.
Jag tycker att jag gör det. Anser jag. Fast målet är ju inte att se hur de påverkar grupper, jag vet ju att de gör det. Mitt mål är att utnyttja det och skapa en dynamisk grupp.

Recca

Femme Fatale
Telash said:
Jag vill hellre ha ungdomar som min målgrupp, och jag tror sex säljer då.
Målgruppen borde naturligtvis vara en som är intresserad av rollspel från början. Ålder tycker jag är sekundärt.

Save

Veteran
Jag vet inte riktigt, men jag får en aning om att ni kanske alla var genus-män eller -kvinnor i er grupp. Ni lyckades komma överens på lika villkor verkar det som.

Telash

Swordsman
"Fast. Nu pratar vi ju inte om att du personligen ska välja folk till din spelargrupp. Trotts att jag gillar stora spelargrupper så är det kanske lite mycket med tio tjejer eller ännu värre 15 killar. Nu pratar vi väl lite mer om ifall hobbyn blir mer diversifierad vilket ökar dess livskraft på lång sikt."

Jag pratar inte här om just min egen spelgrupp, utan om kvantiteter av spelartillskott till hobbyn i stort.

"Vad jag förstår så tyder relativt mycket på att grupper med en blandning av könen har en större chans att inte bli apcirkusar än de där det är väldigt dålig repressentation av ena eller andra könet. Detta är kanske inget du har upplevt men det har tydligen forskats en hel del på det här området och då har man kommit till den slutsatsen. "

Tja, jag har mest min egen erfarenhet att gå på här. Jag ogiltigförklarar inte forskningen, men jag kan inte heller godtyckligt godkänna den utan att ha sett den och gett mig in i hur den har genomförts.

"Jag tror dessutom att den potensiella marknaden bland kvinnor för framförallt fantasyrollspel är helt enorm med tanke på att mina mycket anekdotiska bevis pekar mot att dessa konsumerar mer fantasylitteratur än snubbar för tillfället. Om man parar ihop detta med min egen reflektion om att det är lättare för tjejer att rekrytera andra tjejer till rollspel än det är för killar, (Särskillt inom nördkretsar) finns det en ganska stor potensial att de där tio tjejerna kommer att ge mer till hobbyn än ytterligare 15 grabbar."

Detta TROTS att fantasylitteratur (iaf den jag har läst) är gräsligt sexistisk. Så hur känsliga tror vi kvinnor generellt är för sexism i rollspel?
Men jag talar inte ens för sexism, utan för sexualisering, som jag tror kvinnor är ännu mer okänsliga för. Alla vill vi vara snygga, och låtsas att vi är snygga. Småflickor vill oftare vara prinsessor än troll, så jag tror då att ungdomar har kvar liknande tendenser.
Jag är fullt medveten om att mycket av detta beror på uppfostran, men jag tycker heller inte det är rollspelens ansvar att omfostra, tror de skulle lyckas ganska dåligt.

"Min personliga åsikt är att folk som på allvar säger "jag ser inte kön, jag ser bara en människa" antingen lider av någon slags vanföreställning eller betydligt oftare är fulla av skit. Mitt belägg för detta är att i princip varenda vitnessmål när ett brott har begåtts börjar med "En man i...""

Jaha.

Save

Veteran
Aha! Nu börjar vi komma något på spåren. Ditt mål är alltså att utnyttja "det" och skapa en dynamisk grupp. Men hela tiden går du runt och tänker på att killar tillhör ett visst genus, vilket vi båda nu vet att det inte är sant utifrån det vi nämnt.

Sen är jag inte helt hundra på att feminism har något i sig med genus att göra, mer än indirekt. Denna tanke bygger nog också på en fördomsfull förenkling, precis som den ovan.

Jag tror helt enkelt att du letar efter människor med olika påverkansnivå för att skapa en dynamisk grupp. På så sätt skulle du kunna skala bort ett mindre målinriktat genustänk och få bra resultat på köpet.

Recca

Femme Fatale
Telash said:
Detta TROTS att fantasylitteratur (iaf den jag har läst) är gräsligt sexistisk.
Jag vet inte... Jag har bara läst fantasy av kvinnliga författare på sistone och tycker den sällan är sexistisk...

Telash said:
Så hur känsliga tror vi kvinnor generellt är för sexism i rollspel?
Men jag talar inte ens för sexism, utan för sexualisering, som jag tror kvinnor är ännu mer okänsliga för. Alla vill vi vara snygga, och låtsas att vi är snygga. Småflickor vill oftare vara prinsessor än troll, så jag tror då att ungdomar har kvar liknande tendenser.
Småpojkar vill oftare vara prinsessor än troll, skulle jag tro. :gremwink:

Däremot tror jag att flickor och pojkar i ungefär lika hög grad skulle vilja vara riddare på vita hästar som kämpar mot drakar. Att anta att flickor vill vara prinsessor för att man ställer upp troll som alternativ är ful debatteknik, faktiskt. Det känns som att du vill trycka igenom en åsikt som inte håller vid granskning.

Telash said:
Jag är fullt medveten om att mycket av detta beror på uppfostran, men jag tycker heller inte det är rollspelens ansvar att omfostra, tror de skulle lyckas ganska dåligt.
Om din målgrupp är barn och ungdomar så kommer du ju bidra till deras uppfostran medelst det rollspel du skriver. Att tro någonting annat är inte realistiskt ur hur man än framställer det.