Nekromanti Genus - diskussionen som ingen ville ta i

Radioaktiv

Hero
Är medlem i en rollspelsförening, och jag och en annan SL stödköper alla svenska rollspel vi orkar få tag i. Utom EON, de behöver liksom ingen hjälp :gremtongue:

Vissa håller inte med om problemformuleringen och kommer inte att ge för dig relevanta svar.
Ej relevanta svar är inte samma sak som att ogiltigförklara mitt problem.

krank

Går ondskans ärenden
Telash said:
Personligen tycker jag inte rollspelstillverkare har ett moraliskt ansvar.
Klart man har. Som kultuirproducent (böcker, musik, rollspel) har man ett ansvar för vad man prånglar ut. Man kan liksom inte ursäkta utgivandet av t.ex. nynazistisk musik med "det säljer ju". Det finns ett producentansvar, även inom rollspel.

Du kanske inte håller med, men det här är för mig en så självklar sak att jag gärna argumenterar för den. Det kapitalistiska systemet frikänner inte producenten från moraliskt ansvar. Den kapitalistiska ideologin kanske gör det, men det är just av denna anledning - och många andra - som jag ser den kapitalistiska ideologin som förkastlig.

Telash

Swordsman
knark said:
Telash said:
Finns ingen anledning att mota bort dig bara för att mota bort dig, men om man kan vinna 500 köpare på att ha sexiga bilder, men förlora 50 köpare pga samma bilder, är ju valet enkelt.
Bara om man tycker att den enda skyldighet man har är mot plånboken.

Själv väljer jag hellre bort de 500 om det betyder att jag måste vika från min vision om att producera spel jag kan ställa mig bakom ideologiskt, moraliskt och estetiskt.
Jag har stor respekt för ditt val här, men personligen ser jag inte det som ett moraliskt bättre val. Det är helt enkelt bara ett annat val, båda valen tror jag dessutom är själviska. Man väljer att göra sitt rollspel på ett sätt för att det är så man vill ha dem, som en politisk agenda, en pengakossa, en låtsasvärld i detalj att fly in i, eller en subjektiv estetisk njutning.

Radioaktiv

Hero
Skit i moraliskt ansvar, jag vill ändå säga att man inte bara ger sig i i rollspelsbranchen för att tjäna pengar. Jag tror inte det. Man skriver något man älskar. Om man behöver lägga till tuttar för att sälja, hur bra är det?

Jag vill ha snygga bilder, inte nödvändigtvis tuttar. Ifall spelet inte är snyggt så kommer inga tuttat i världen vilja få mig att köpa det. Ifall det är snyggt behövs de inte. (Och, för att förtydliga lite, jag gillar tuttar, det är inte det :p)

krank

Går ondskans ärenden
Telash said:
Jag har stor respekt för ditt val här, men personligen ser jag inte det som ett moraliskt bättre val. Det är helt enkelt bara ett annat val, båda valen tror jag dessutom är själviska. Man väljer att göra sitt rollspel på ett sätt för att det är så man vill ha dem, som en politisk agenda, en pengakossa, en låtsasvärld i detalj att fly in i, eller en subjektiv estetisk njutning.
Som sagt, vam producerar sitt spel precis som man vill ha det. Sedan får man stå ut med att folk tycker saker. Jag kommer säkerligen ha en del som väljer bort eller tycker illa om mitt kommande spel >Human för att det använder "hen" och för att jag är öppen med att jag kvoterat bland SLP:erna. Det kan jag leva med.

Och det finns ingenting alls som hindrar dig från att göra de spel du vill göra. Men precis som mig får du sedan finna dig i att få kritik från de som inte håller med. Det är så det funkar. Spelskapare gör de spel vi vill göra, sen tycker andra saker. Det finns vad jag vet ingen som vill verka för några förbud här; snarare handlar det om att förklara vad man tycker om de spel som finns och hur man hellre skulle vilja se dem. Sedan får man som spelskapare välja hur stor hänsyn man vill ta till det.

Radioaktiv

Hero
Rollspelsböcker har man för regel och världsbeskrivning. Klart man vill ha en bild av det. Men jag vill inte tro att män är så tröga att de köper något bara för att det finns tuttar.

Eh, och till Krank:

Jag menade itne heller att man skulle begränsa vad andra skapar för rollspel. Men om det är något i ett spel jag stör mig på så kommer jag som konsument att klaga.

Telash

Swordsman
Radioaktiv said:
Men tror du verkligen att folk köper en rollspelsbok mer av att det finns TUTTAR i den?

Och ifall man inte försöker få in tjejer i hobbyn så kommer det knappast bli fler, och då förlorar man ändå i längden.
Ja, det tror jag, om vi med tuttar här menar sexuellt tilltalande bilder. Det är som frågeprogrammet på 3an, tutti frutti, folk tittade ENBART på det för att få se tuttar.

Vadå? Menar du att rollspelshobbyn är mättad med antalet killar? Kan det inte bli fler killar som spelar rollspel? Jag vill verkligen ha fler kvinnor som spelar rollspel, kan jag välja mellan att få in 10 tjejer och 10 killar väljer jag lätt 10 tjejer. Kan jag däremot välja mellan 10 tjejer och 15 killar väljer jag tveklöst 15 killar.

Ram

Skev
Radioaktiv said:
Som jag sa, om de inte håller med om grundproblemet... Det är kanske inte så lätt om man inte alls har det som en del av sitt fokus när man spelar rollspel.

Bara ignorera dem.

Save

Veteran
Radioaktiv said:
Det här är exempel på sådant där ordet relevant kan tolkas olika i olika genusgrupper.

Irrelevanta svar kan innebära försök till ogiltigförklarande av problemet om svaret går ut på att ogiltigförklara problemet. Därmed blir också svaret relevant.

Edit: vill bara förtydliga att jag inte har velat ogiltigförklara något problem. Detta är en diskussion där alla kan se problem om de vill, tror jag.

krank

Går ondskans ärenden
Radioaktiv said:
Jag menade itne heller att man skulle begränsa vad andra skapar för rollspel. Men om det är något i ett spel jag stör mig på så kommer jag som konsument att klaga.
Självklart. Det gör jag också. Vad jag vet finns det som sagt ingen som vill ha förbud mot sexistiska eller "sexiga" skildringar... Det är därför det känns lite skumt när man får reaktioner av typen "meäh! Jag skapar väl som jag vill" när man kritiserar... Ja, liksom, vi vet. Du får skapa som du vill. Fast vi kanske skulle vilja att du ville skapa spel lite annorlunda...

Telash

Swordsman
"Att välja bort politiska hänsyn för estetiska är att ge uttryck för den politiska idén att estetik är viktigare än (andra) politiska hänsyn."

Absolut, det är precis det min åsikt är.

Radioaktiv

Hero
Jag menar inte på att det är mättat på killar. Men jag menar också på att jag skulle välja de 10 tjejerna för att det skulle bli mycket mer dynamiska spelgrupper då.

Telash

Swordsman
Radioaktiv said:
Medhåll. Dessutom är väl rollspelsskapande knappast en branch man ger sig in i för att tjäna stora pengar på ändå? Då har man hamnat fel. Om man inte gör det för att man älskar det förstår jag inte varför man är här.
Äh, man kan väl drömma? En vacker dag kanske man lyckas skapa storsäljaren som alla vill ha. Realistiska mål är tråkiga.

Save

Veteran
Vill bara förtydliga att jag inte har velat ogiltigförklara något problem. Detta är en diskussion där alla kan se problem om de vill, tror jag.

(Utifall någon inte hann se min edit i denna snabba diskussion)

Telash

Swordsman
"Du kanske inte håller med, men det här är för mig en så självklar sak att jag gärna argumenterar för den. Det kapitalistiska systemet frikänner inte producenten från moraliskt ansvar. Den kapitalistiska ideologin kanske gör det, men det är just av denna anledning - och många andra - som jag ser den kapitalistiska ideologin som förkastlig."

Det är just detta vi har lagsystem till, för att producenten inte ska behöva fundera över moraliska ansvar. Det är statens ansvar, sedan är det producentens ansvar att efterleva det staten har beslutat.

"Moral" är för mig förkastligt, det är något som förändras med tiden, därför finns inget universiellt rätt eller fel, och moral skapar därmed mer skada än nytta. (Egen åsikt)

Jag gillar däremot inte heller det kapitalistiska systemet, jag ser hellre ett system där alla konstnärer av alla dess slag kan följa sina egna estetiska och politiska val utan att behöva fundera på det ekonomiska.

Telash

Swordsman
"Jag vill ha snygga bilder, inte nödvändigtvis tuttar. Ifall spelet inte är snyggt så kommer inga tuttat i världen vilja få mig att köpa det. Ifall det är snyggt behövs de inte. (Och, för att förtydliga lite, jag gillar tuttar, det är inte det :p)"

Okej, jag har aldrig talat emot detta...

Radioaktiv

Hero
Riktlinjer för att posta i forumen:

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Ifall de inte tycker att det är ett problem skall de ju inte ens posta.

Telash

Swordsman
Radioaktiv said:
Jag menar inte på att det är mättat på killar. Men jag menar också på att jag skulle välja de 10 tjejerna för att det skulle bli mycket mer dynamiska spelgrupper då.
Jaha? Själv tycker jag inte personligheten sitter i könet, jag tycker att en spelgrupp kan bli precis lika dynamisk med bara killar, eller bara tjejer som i en blandad grupp, om bara gruppen vill ha det dynamiskt.
Men jag antar att vi skiljer på en sak: Jag vill inte välja individer pga sitt kön.

krank

Går ondskans ärenden
Telash said:
Det är just detta vi har lagsystem till, för att producenten inte ska behöva fundera över moraliska ansvar. Det är statens ansvar, sedan är det producentens ansvar att efterleva det staten har beslutat.
Jag håller inte med. Moral är naturligtvis alltid subjektiv, och det skulle aldrig falla mig in att sätta likhet mellan lag och moral. Det finns alledeles för många saker jag betraktar som förkastliga men som är tillåtna enligt lag, och alldeles för många saker som är förbjudna och som jag tycker är eftersträvansvärda för att jag ska kunna blanda in lagen i någon större grad här, annat än att jag tycker att man väl bör försöka undvika att bryta mot den om man kan.

Telash said:
"Moral" är för mig förkastligt, det är något som förändras med tiden, därför finns inget universiellt rätt eller fel, och moral skapar därmed mer skada än nytta. (Egen åsikt)
Det där gäller precis allting. Allt förändras med tiden, och att det inte finns något universellt rätt eller fel ser jag ingen anledning att inte utsträcka till att gälla precis allt.

"Moral" är bara ett ord som beskriver vad man personligen finner förkastligt eller eftersträvansvärt. Jag har inte gjort några anspråk på några objektiva värden här.

Däremot säger jag att "för att det är lagligt och säljer" för mig personligen inte räknas som tillräckligt goda argument för att göra något. Om man kan leva utan min välsignelse så står det en naturligtvis helt fritt att ignorera vad jag tycker, och då finns det inget problem.

Radioaktiv

Hero
Jaha? Själv tycker jag inte personligheten sitter i könet, jag tycker att en spelgrupp kan bli precis lika dynamisk med bara killar, eller bara tjejer som i en blandad grupp, om bara gruppen vill ha det dynamiskt.
Men jag antar att vi skiljer på en sak: Jag vill inte välja individer pga sitt kön.
Ja, nu är det ju så att tjejer och killar uppfostras olika. Därför blir det så.

Killar och tjejer beter sig socialt annorlunda på grund av sin uppfostran. Inte på grund av sitt biologiska kön. Att låtsas som att det inte är så är bara löjligt. Därför blir det dynamiskt. DÅ utvecklas spelarna.

Jag vet inte om du märkt det, men man beter sig också olika mot tjejer vs. killar beroende på om man är tjej eller kille själv. Det är ännu en anledning.