Nekromanti Genus - diskussionen som ingen ville ta i

Radioaktiv

Hero
Det är inte så jag menar.

I grund uppfostras killar och tjejer olika. Oavsett vilket genus, kön etc. som man känner sig själv till så har det påverkat individen. Det är så.

Men hela tiden går du runt och tänker på att killar tillhör ett visst genus, vilket vi båda nu vet att det inte är sant utifrån det vi nämnt.
Se ovan.

Sen är jag inte helt hundra på att feminism har något i sig med genus att göra, mer än indirekt. Denna tanke bygger nog också på en fördomsfull förenkling, precis som den ovan.
Genus har jättemycket med feminism att göra. Men jag orkar inte skriva om det, det blir bara för mycket.

Jag tror helt enkelt att du letar efter människor med olika påverkansnivå för att skapa en dynamisk grupp. På så sätt skulle du kunna skala bort ett mindre målinriktat genustänk och få bra resultat på köpet.
Nej. Jag blandar specifikt killar och tjejer med flit för att det fungerar. Killar beter sig annorlunda mot tjejer och samma åt andra hållet. Det är vad jag utnyttjar. Det skapar dynamik.

Radioaktiv

Hero
Skrivet av: Telash
Jag är fullt medveten om att mycket av detta beror på uppfostran, men jag tycker heller inte det är rollspelens ansvar att omfostra, tror de skulle lyckas ganska dåligt.
Skrivet av: Recca
Om din målgrupp är barn och ungdomar så kommer du ju bidra till deras uppfostran medelst det rollspel du skriver. Att tro någonting annat är inte realistiskt ur hur man än framställer det.
Telash, du sade att man skulle ha ett moraliskt ansvar, men nu skall man inte uppfostra?

Det moraliska ansvaret ligger väl just i att hjälpa till att "uppfostra" i detta fallet?

(+1 Recca. Igen).

Save

Veteran
Jag respekterar att du väljer att tro som du gör. För min del kan jag aldrig acceptera att något bara "är så" utan vidare.

Jag vet inte vad du menar med "se ovan", för du höll tidigare med mig om att genus handlar inte enbart om biologiskt kön.

Nu var det tvärtom vi frågade oss, men strunt samma, för du orkar inte utveckla det. Då gör jag det. Feminister är sådana som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter. I de allra flesta fallen innebär kvinna i den meningen en av biologiskt kön kvinna. Det har i sig inte något med genus att göra eftersom människan bakom kan ha utvecklats till en "genus-man".

Ok, då kan du blanda som du gör och få resultat ändå, men resultaten beror inte primärt på att de är killar och tjejer, utan endast sekundärt (alltså i andra hand). I första hand är de människor med genus.

Radioaktiv

Hero
Vadå att det bara "är så"? Jag förenklade. Man gör det. Och jag väljer helst inte att tro, jag tycker inte om det ordet. Jag läser på, och skapar mig en teori om fakta.

Genus handlar inte om biologiskt kön. Det är det sociala könet. Vad är det som är oklart med vad jag skriver?

Feminister är sådana som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter. I de allra flesta fallen innebär kvinna i den meningen en av biologiskt kön kvinna. Det har i sig inte något med genus att göra eftersom människan kan ha utvecklats till en "genus-man".
Feminister vill ha jämställdhet och minska den sociala, ekonomiska osv. klyftan mellan män och kvinnor. Det handlar inte bara om kvinnor.

Ok, då kan du blanda som du gör och få resultat ändå, men resultaten beror inte primärt på att de är killar och tjejer, utan endast sekundärt (alltså i andra hand). I första hand är de människor med genus.
Genus som i
eller
. Alltså, tjejer eller killar.

Anarchclown

Swashbuckler
Nej det gör du inte. Du talar om dina egna erfarenheter av dynamik i en grupp och sedan om vad som är bra för rollspelshobbyn i stort i samma text. Därför gör jag det samma. Du kan välja att ignorera att jag hävdar att mångfald leder till mervärden till förmån för att hävda att du pratar om något annat men det är att byta ämne.

Alltså. Du vill ju ha kakan och äta den. Om du ska hänvisa till att sex säljer utan en källa på detta för att sedan vilja ha en källa av mig för att kunna ta ställning till vad jag skrivit? Ganska nyligen hörde jag om att sex i reklam tydligen säljer väldigt dåligt i Sverige eftersom konsumenterna brukar se det som totalt nonsense. I Sverige är det tydligen snarare humor och följetångsreklamer av ICA-reklamstypen som säljer. Alltså. Nej. Sex i produkter som inte är porr (som dessutom sedan internets införande blivit mer eller mindre gratis) eller nichade på det sättet säljer inte särskilt bra i Sverige enligt min inom detta område inte alltför stora kunskap.

Ja. Kvinnor tål så klart en hel del. Precis som att jag kan sparka på min katt för att den tål det. Men det gör det inte ok att sparka på min katt. Jag tror också att kvinnor som plockar upp en fantasyroman, som handlar om en stor muskulös krigare som hunkar loss med en underdånig kvinna, vet vad det är de köper och inte tar skada av det. Däremot tror jag att de som plockar upp en med en histora om en halvdrakskvinna som sprutar eld och skövlar en hel landsbyggd i jakten på en helig artefakt blir ganska förbannade om det visar sig att hon i boken går omkring naken mest hela tiden och våpar sig och måste räddas av en handlingskraftig karl.

Eftersom jag vill hävda att väldigt mycket rollspelande liknar äventyrsfilmer, och inte tantsnusk i fantasymiljö, så kan man tänka sig att de som vill spela rollspel också vill spela som hjälten i sådana historier och inte som hans playboybrudskompis med lökarna. Då kan man kanske också förvänta sig att det är vad som kommer att finnas avbildat i spelet, oavsett kön på karaktärerna.

P.S.: Jag respekterar din vilja att inte svara på min sista paragraf. Den var inte helt snäll.

Save

Veteran
Teori och tro är båda vad du tänker utan att ha klara belägg. Jag använde det senare ordet för att förenkla språket.

Det som är oklart är att du skriver genus som han eller hon och att du blandar in feminism när det ordet inte längre kan beteckna även kvinnliga egenskaper hos män. Därför jag förtydligade med "genus-man" och "genus-kvinna" (om nu det blir tydligare hehe, men det var tänkt att bli det). Då kan man nämligen se om det är genus-identiteten eller biologiskt kön som nämns.

Recca

Femme Fatale
Save said:
Jag respekterar att du väljer att tro som du gör. För min del kan jag aldrig acceptera att något bara "är så" utan vidare.

Jag vet inte vad du menar med "se ovan", för du höll tidigare med mig om att genus handlar inte enbart om biologiskt kön.

Nu var det tvärtom vi frågade oss, men strunt samma, för du orkar inte utveckla det. Då gör jag det. Feminister är sådana som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter. I de allra flesta fallen innebär kvinna i den meningen en av biologiskt kön kvinna. Det har i sig inte något med genus att göra eftersom människan bakom kan ha utvecklats till en "genus-man".

Jag har ärligt talat svårt att förstå vad du menar. Finns det inget sätt du kan göra på för att skriva lite enklare? Du får t.ex. gärna förklara tankegången bakom den premiss för diskussionen som du presenterar. Jag utgår nu från att "i första hand är de människor med genus" är en premiss du försöker etablera inför fortsatta diskussioner. Jag kanske har fel?

Det jag skulle gissa att du försöker säga (fast ditt akademiska språk är inte så målande...) är att det existerar transsexuella, intergenders och queer-personer med flera i vårt samhälle och att det vi diskuterar bör vara upplevt kön, inte biologiskt kön (eller så kan vi diskutera både och men du vill iaf göra en markering kring det här). Har jag förstått saken rätt då?

Enligt mig har Feminism visst med genus att göra i allra högsta grad. Men feminismen skulle kunna vara bättre på att tillerkänna genus fler variationer än enbart Man kontra Kvinna. Den gör det på håll men absolut inte överallt. Genus är mer komplicerat än bara Man och Kvinna. Där har du helt rätt. Diskussionen vi fört hittills har inte handlat om andra könsvariabler och jag vet inte om jag gillar sidospåret i just den här tråden, men jag vill absolut diskutera det egentligen. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Teori och tro är båda vad du tänker utan att ha klara belägg. Jag använde det senare ordet för att förenkla språket.
Nej.

Tro behövs det inga bevis för alls.

Ifall det finns en hint åt bevis, och man kan börja bygga till en teori men inte är där än, så är det en hypotes.

Har man nog bevis för att ge sig för att till exempel lägga fram hypotesen om plattektonik, så har man inte tro.

Har man ännu mer faktiska bevis för något så blir det en teori. Till exempel teorin om plattektonik. SOm vi idag utgår från är sann, eftersom nog med bevis finns för den. Men alla bevis finns inte där, därför fortsätter vi forska på den.

Har man en vattentät teori har man en lag.

Radioaktiv

Hero
Ungefär så som Recca skriver. Och nu var det mest så att jag talade om tjejer och killar så jag såg inte hur det andra var relevant.

Save

Veteran
Visst, vad är det du vill att jag utvecklar? Om "i första hand är de människor med genus" är en premiss? Det är något som tas för att vara sant, därför är det en premiss. Vilket i sin tur beror på att vi diskuterade människor i en spelgrupp då. De måste vara människor såvida vi inte har annat ord för varelser som oss själva. De måste vidare ha något genus, var och en av dem, eftersom hela tråden utgår från att det finns något som kallas genus. Finns inte det, då saknar tråden helt relevans.

Jag vet inte vart du vill komma med ditt mästrande uttryckssätt angående transsexuella etc och att påpeka att mitt sätt att uttrycka mig inte är målande? Som jag förstått pratar vi genus och jag har delgett mina synpunkter på genus. Förstår du eller förstår du inte vad jag skrev?

Som jag skrev ovan har inte längre feminism med genus att göra. Det är i vart fall min åsikt.

Save

Veteran
Jo jag användet ordet tro för att förenkla språket. Det är inget som du kan förneka.

Edit: Jag lämnade resten för jag trodde inte att du ville diskutera plattelekronik, bevis mm. Tråden handlar ju om genus.

Radioaktiv

Hero
Så du får förenkla men inte jag? Jag förenklade mellan genus kille och tjej.

Nej, det är för stor skillnad på "tro" och "teori", i det att den ena är helt ovetenskaplig och den andra är det. Genusvetenskap är just vetenskap.

Save

Veteran
Radioaktiv said:
Ungefär så som Recca skriver. Och nu var det mest så att jag talade om tjejer och killar så jag såg inte hur det andra var relevant.
Talar du om tjejer och killar, talar du - enligt sättet jag beskrivit tidigare - inte om genus. Du talar då om en förutfattad och fördomsfull syn på genus, vilket är något helt annat. Enligt min ödmjuka åsikt.

Radioaktiv

Hero
Genus (engelska gender) är ett begrepp som används för att urskilja vad som formar kvinnor och mäns sociala beteende.

...Inom feminismen började ordet genus att användas istället för ordet könsroll på 1980-talet och är för många feminister idag synonymt med begreppet socialt kön. Den svenska genusvetenskapen bedrivs huvudsakligen utifrån det likhetsfeministiska synsättet även om det finns genusvetare i landet som även beaktar biologin.

Genus är i huvudsak alltså inte ett biologiskt begrepp.

Jag syftade alltså på de specifika genusen "kille" och "tjej" som standard. Vari låg felet i det?

Telash

Swordsman
"Jag vet inte... Jag har bara läst fantasy av kvinnliga författare på sistone och tycker den sällan är sexistisk..."
Okej, själv läser jag ganska lite fantasy. Läste däremot magikerns saga av maggie furey (stavning) nydligen. Jag uppfattade den som sexistisk, och rasistisk för den delen. Mer så än Tolkien och Eddings, eller så kanske jag reagerade starkare för att jag inte förväntade mig sexism av kvinnliga författare.

"Småpojkar vill oftare vara prinsessor än troll, skulle jag tro."
Jaja, de vill dock hellre vara batman eller spindelmannen eller dylikt, medan flickan vill vara prinsessa. När de är rikigt små gillar de nog mest uppmärksamheten av att klä ut sig, de skiter nog i vad de föreställer då.

"Det känns som att du vill trycka igenom en åsikt som inte håller vid granskning."
Vill du fortsätta debatten med mig får du lägga ner den här typen av snack, seriöst. Välj själv.

"Om din målgrupp är barn och ungdomar så kommer du ju bidra till deras uppfostran medelst det rollspel du skriver."
Jag håller inte med. Jag höll på med rollspel dagligen från 4 års ålder tills jag var 18, tycker inte det påverkade min uppfostran alls.

"Att tro någonting annat är inte realistiskt ur hur man än framställer det."
Även detta kan du passa på att undvika om du vill fortsätta debattera med mig. Jag uppfattar det som härskartekniker.

krank

Går ondskans ärenden
Telash said:
tycker inte det påverkade min uppfostran alls.
Snabb fråga: Tror du att människor kan påverkas av saker utan att själva vara medveten om att de påverkats?

Save

Veteran
Radioaktiv said:
Så du får förenkla men inte jag? Jag förenklade mellan genus kille och tjej.

Nej, det är för stor skillnad på "tro" och "teori", i det att den ena är helt ovetenskaplig och den andra är det. Genusvetenskap är just vetenskap.
Det saknas "språket" i den meningen. Det är skillnad på att förenkla språket och att förenkla de för diskussionen grundläggande begreppen. Jag förenklade språket.

Jag ser vad du tycker, men gör gärna en grundlig utredning så tror jag att du kommer fram till ett annat resultat. Den genusforskning som finns idag är baserad på människors tankar och konstruktioner om upplevt kön. Det finns inget egentligt faktiskt bevisat i något av det. Därför är det en pågående diskussion. Folk väljer själva om de vill tro på teorierna, dvs tänka som någon annan har tänkt före dem.

Telash

Swordsman
Radioaktiv said:
Skrivet av: Telash
Jag är fullt medveten om att mycket av detta beror på uppfostran, men jag tycker heller inte det är rollspelens ansvar att omfostra, tror de skulle lyckas ganska dåligt.
Skrivet av: Recca
Om din målgrupp är barn och ungdomar så kommer du ju bidra till deras uppfostran medelst det rollspel du skriver. Att tro någonting annat är inte realistiskt ur hur man än framställer det.
Telash, du sade att man skulle ha ett moraliskt ansvar, men nu skall man inte uppfostra?

Det moraliska ansvaret ligger väl just i att hjälpa till att "uppfostra" i detta fallet?

(+1 Recca. Igen).
Sa jag? När då? Jag tycker mig tydligt ha sagt att jag inte anser att rollspelstillverkare har ett moraliskt ansvar.

Radioaktiv

Hero
Som jag skrev ovan har inte längre feminism med genus att göra. Det är i vart fall min åsikt.
Åter igen:
Inom feminismen började ordet genus att användas istället för ordet könsroll på 1980-talet och är för många feminister idag synonymt med begreppet socialt kön.
Genus är alltså socialt kön och används visst inom feminismen. Det handlar ju om att helt kullkasta hela systemet med könsroller och få jämlikhet.