Fast du använder artikeln fel nu. Den handlar om en förändring av begreppet genus att även inkludera biologi i sin definition...Save said:Just det ja, nu kommer jag ihåg, likhetsfeminister anser att genus utgör en större del av människans beteende än de biologiska förutsättningarna. Men det finns genusforskare som också beaktar biologiska skillnader (http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/genus-vacker-heta-kanslor_68369.svd).Recca said:Man menar att i princip alla könens olikheter etableras genom social konstruktion och individens socialisation. Egentligen är vi väldigt lika... Som foster är det ingen skillnad mellan män och kvinnor t.ex. Den största skillnaden uppstår under uppfostran. Visst finns det biologisk skillnad men den är egentligen så liten att den är helt oviktig för individens existens och samhällets funktion.Save said:Vad är det "likhetsfeministiska synsättet"?
Senast sagda i frågan är att du hade fel i din tolkning av artikeln.Save said:Prat om person kringår sakfrågan. Senast sagda i sakfrågan (i skrivande stund) är att det finns genusforskare som även beaktar biologiska skillnader.
Liksom... Jaha. "Vi får tänka som vi vill." Då kanske vi inte ska diskutera mer med dig då. Det är ju meningslöst.Save said:Jaha du tycker att artikeln används fel. Jag tänkte fråga på vilket sätt, men det känns som att det kvittar. Det står i vart fall i artikeln att det finns de som ser på det biologiska också. Och egentligen spelar det ingen roll eftersom inget angående genus är bevis iallafall, utan bara tankar. Vi får tänka som vi vill.
Fast de är inte genusforskare... De är biologister. Som är Särartsfeminister. Det står också tydligt att det är ett politiskt beslut att förändra definitionen av genus. Inte ett beslut fattat av genusforskare alltså.Det står i vart fall i artikeln att det finns de som ser på det biologiska också.
Det roliga är att det till och med framgår av artikeln som Save använder som källa.Radioaktiv said:Enligt Martin Levander i "Filosofi A och B", utgiven 2001, är genus "den socialt konstruerade könsrollen". Begreppet används av många feminister iställer för ordet "kön". Genus kommer från ordet "gender" på engelskan som skapades eftersom ordet "sex" som syftar på det biologiska könet inte var det begrepp man sökte.
Intressant teori. Kanske för ikväll iallafall. Gonatt.Recca said:Liksom... Jaha. "Vi får tänka som vi vill." Då kanske vi inte ska diskutera mer med dig då. Det är ju meningslöst.
Det är ju du som vill "tänka som du vill". Snacka om ovetenskapligt. Trolla nån annanstans och sluta sabba en bra tråd.Save said:Om du vill ha mitt svar då krävs ett språkbruk där versaler endast används som enligt korrekt svenska. Jag vet vad jag pratar om. Tänk som du vill = fri tro. Någon annans tanke = teori.
de vill ha in mer biologi i begreppet genus, helt otippat.Särartsfeminism är en feministisk åskådning som bygger på åsikten att det finns biologiska skillnader mellan könen som gör dem olika, och att dessa olikheter ska ha social betydelse. Åskådningen står i motsats till likhetsfeminismen, som menar att könet är en social konstruktion.
Särartsfeministerna vill nå jämlikhet genom att uppvärdera kvinnans naturliga egenskaper till mannens nivå. De understryker skillnaderna mellan könen för att de vill behålla dem: kvinnor är annorlunda än män, men de ger ett lika värdefullt bidrag till samhället. Särskilt moderskapet anses vara centralt för särartsfeminister.
Likhetsfeminister ser inte särartsfeminism som "äkta" feminism och kopplar ihop den med essentialism och så kallad "livmoderfeminism". Särartsfeminister kritiseras ofta av likhetsfeminister för att deras grundläggande åsikt om en tvingande särart mellan män och kvinnor skulle leda till mäns överordning.
I dag har särartsfeminismen ringa utbredning i Sverige; dess idéer anses företrädas främst av ett fåtal kvinnliga skribenter och föreläsare, som dock inte använder begreppet om sig själva. I synnerhet Ellen Key, Fredrika Bremer, Marianne Ahrne, Annica Dahlström och Rigmor Robèrt brukar kopplas till begreppet.
Organisationer som HARO och Barnens rätt till sina föräldrars tid kan sägas stå på särartsfeministisk grund – båda organisationerna kämpar för föräldrars rätt att stanna hemma med barnen när de är små. Argumentationen är ofta särartfeministisk, essentialistisk eller biologistisk.
Vad menar du med "ju du", "ovetenskapligt", "trolla" och "sabba"?Recca said:Det är ju du som vill "tänka som du vill". Snacka om ovetenskapligt. Trolla nån annanstans och sluta sabba en bra tråd.Save said:Om du vill ha mitt svar då krävs ett språkbruk där versaler endast används som enligt korrekt svenska. Jag vet vad jag pratar om. Tänk som du vill = fri tro. Någon annans tanke = teori.
Bekräfta mitt påstående bara, gör det... Och förresten, förlåt att jag glömde natta dig du skulle ju sussa nu. God natt.Save said:Vad menar du med "ju du", "ovetenskapligt", "trolla" och "sabba"?Recca said:Det är ju du som vill "tänka som du vill". Snacka om ovetenskapligt. Trolla nån annanstans och sluta sabba en bra tråd.Save said:Om du vill ha mitt svar då krävs ett språkbruk där versaler endast används som enligt korrekt svenska. Jag vet vad jag pratar om. Tänk som du vill = fri tro. Någon annans tanke = teori.
Jaha du ville inte svara på mina frågor, det får stå för dig. Då besvarar jag dem: nej, jag vill inte enbart tänka som jag vill, jag vill också tänka som andra om det är bra tankar. Vad som är vetenskapligt är ofta uppe i debatt och jag går inte in på det. Jag trollar inte (jag försöker tillföra). Därför sabbar jag inte heller.Recca said:Bekräfta mitt påstående bara, gör det... Och förresten, förlåt att jag glömde natta dig du skulle ju sussa nu. God natt.Save said:Vad menar du med "ju du", "ovetenskapligt", "trolla" och "sabba"?Recca said:Det är ju du som vill "tänka som du vill". Snacka om ovetenskapligt. Trolla nån annanstans och sluta sabba en bra tråd.Save said:Om du vill ha mitt svar då krävs ett språkbruk där versaler endast används som enligt korrekt svenska. Jag vet vad jag pratar om. Tänk som du vill = fri tro. Någon annans tanke = teori.