gizmo said:
Jag inser nu att tråden skapades som bollplank för likatänkande - jag ser absolut inget fel med detta, det är som en intern diskussion inom ett politiskt parti istället för mellan partier, jag tror ärligt att man så helt säkert får till ett mer produktivt samtal, för att man slipper allt bickering åt sidan.
Så var verkligen inte grundtanken med tråden. Jag tycker det är ledsamt att du ser det så men förstår inte vad jag kan göra åt det, annat än skriva det här.
Men det tog mig flera sidor att fatta det, efter Reccas tre frågor och efter det hänvisades till att man inte ska posta i tråden om man inte håller med i grundfrågan.
Citera gärna vart jag skrivit det som du tolkar så här. Jag känns inte vid detta och jag får för mig att du har hittat på det, men jag förstår inte varför.
Jag förstod bara inte grundfrågan i början, startinlägget verkade på mig vara en öppen fråga av typ "vad tycker ni", inte en "ni som är feminister eller lutar åt det hållet, låt oss bolla lite tankar och ideer".
Nä. Det är absolut inte en öppen fråga. Startinlägget är en ventilerad åsikt som handlar om att feminism och genus bör diskuteras. Det var en reaktion mot att folk i vrållådan uttalade sig i allmänna ordalag om att den här typen av diskussioner är inflammerade och därför ett värdelöst samtalsämne. Jag blev upprörd och ledsen när jag såg det och kände att jag var tvungen att protestera. Däremot hade jag ingen lust att snacka skit i vrållådan, jag ville på riktigt lyfta frågan.
Sen är startinlägget formulerat för att väcka en diskussion, däremot. Och den diskussionen var tänkt att vem som helst skulle kunna delta i.
De tre frågor jag ställde ett par sidor in i tråden syftade till att få rätsida på diskussionen vilket jag tycker den gjorde. Många deltagare i diskussionen som jag inte visste vart de stod visade det när de svarade på de här frågorna. Min inställning till deras övriga argument blev mer positiv efter att jag förstått att de inte var "monster".
Exempel: Om jag säger att feminismen står för jämlikhet och någon annan säger att feminismen är skräp och förstör Sverige, så blir jag naturligtvis upprörd. Då är det något som är fel i vår kommunikation, enligt mig, om den andra personen samtidigt gillar jämlikhet. Med hjälp av de här frågorna slipper jag tänka: "Jävla idiot, vafan är det här för troll!?"
Exempelvis hade vissa personer uttryckt kritik mot feminismen men frågan om jämlikhet ansåg de samtidigt vara viktig. Som feminist anser jag ju att feminismen står för jämlikhet, så det är inte alltid lätt att förstå att kritiker mot feminismen kan vara lika positiva till jämställdhet som jag är. Därför var det viktigt, enligt mig, att skapa den här gemensamma grunden att stå på inför fortsatta diskussioner så att inte jag misstolkar deras intentioner.
Sedan tyckte jag det kan vara bra för diskussionen om det är en kvinna som har an annan åsikt. För jag fastställer att det finns en viss -- skillnad -- i hur argumenterna bemötts, även i denna tråd. (Sedan kan hur man bemötts kanske också bero på hur mycket tuttar man drar in i en genusdiskussion)
Det är jättebra, absolut.
Jag tror att jag bemöter människor olika beroende på vad de skriver. Vissa resonemang ser annorlunda ut än andra och det finns en tongång beroende på person som skriver som jag som svarar på inlägget kan reagera mot och skriva på ett annorlunda sätt till än till andra tongångar.