Du får också en varning. Jag hatar hobbymoderering.Radioaktiv said:Vad är detta för jävla påhopp? Oj, den var visst redan amnmäld.
/Magnus
Du får också en varning. Jag hatar hobbymoderering.Radioaktiv said:Vad är detta för jävla påhopp? Oj, den var visst redan amnmäld.
Och till sist, för den här gången, får också du en varning, för att du angriper personen, och personens förmåga att hantera saker och ting i sitt liv.Recca said:Försök inte skyffla över din otillräckliga förmåga att hantera konflikter på någon annan. Det är just den typ av inlägg som du gör här som dödar diskussioner.
Så blir det väl självklart?Det är alltid jättesvårt när faktauppbackade hårda åsikter möter mjuka känslobaserade. Inte sällan känner man sig lite tillplattad.
Ifall de skräpar ner tråden bör man påpeka det eller gå till en moderator. Det fick jag göra i tråden jag hänvisade till innan, (den som handlade om galen-SL).En sak jag reagerar på när genus diskuteras är den övervägande stora delen av folk som inte blandar sig i frågan per se men som ändå passar på att skriva i trådar som handlar om den. Det här är faktiskt ett ganska spännande fenomen som i princip endast förekommer i diskussioner om Genus. Folk skriver inlägg bara för att visa att de inte uppskattar diskussionen, att den är onödig av olika anledningar. Vanligtvis anges bakgrunden att åsikterna är för extrema. Det mest intressanta är att det inte ens behöver vara faktiskt yttrade åsikter i diskussionen utan det kan vara en helt annan yttrad åsikt man hört på radio eller sett på tv som anges som skäl till att hela diskussionen är dum.
Ja, det stör mig som attan. Och så kan man byta ståndpunkt hela tiden, utan att egentligen behöva tycka något. Och så ringaktar man feminismen baserat på "män är djur"-kvinnan, som får representera alla feminister.Och när man gör så så gör man andra saker samtidigt. En sak är att man bekvämt avskriver sig själv från skuld eller inflytande i frågan. De flesta feminister är så extrema så de ger feminismen ett dåligt namn, därför vill inte jag vara feminist, och absolut inte diskutera det här. Vad ska det tjäna till?
Ja. Lite som inom alla rörelser som inte är helt stängda antar jag.Det man bör ha kännedom om är att feminism handlar om jämställdhet mellan könen - varken mer eller mindre. Det som händer när man formulerar en så enkel definition av en "rörelse" är förstås att alla möjliga människor med vitt skilda åsikter om diverse saker kan gå med i rörelsen. Antagligen var det ett syfte med den breda definitionen - att få många att gå med!
Åter igen, som inom många andra inriktningar/föreningar osv. Men det blir ännu mer känsligt gällande feminism, känns det som...Tyvärr är det så att bland alla vettiga människor som tycker grejer och även är feminister så finns det ett litet antal människor med jälla och radikala röster som gör sig hörda över alla andra. Men bara för att någon är feminist och även tycker någonting annat betyder ju inte det att alla feminister tycker så. Eller att genus-frågan är onödig att diskutera...
Ja, när det gäller trådar så är det bara att anmäla till moderatorerna ifall någon skräpar ner i trådarna. Att bara säga att man inte borde diskutera det är helt överflödigt när trådskaparen uppenbart vill diskutera det.Jag ser ett riktigt allvarligt problem här. Det går inte att bortse från att alla som säger "låt oss inte diskutera det här" i själva verket gör ett aktivt ställningstagande gentemot jämställdhet. Genom att ondgöra sig kring frågan som sådan motverkar men en positiv utveckling! För egentligen är ju nästan alla för jämställdhet som ideal (eller hur?) men här uppstår ändå en schism som är helt onödig... Dels på grund av radikala extremfeminister, men också på grund av att folk inte orkar se bortom dessa!
Men den är inflammerad, och ifall man inte vill vara med så skall man inte tvingas. Man kan vara påläst och femninist eller inte feminist och fortfarande inte vilja delta i diskussionen, och då är det okej. Även om jag tycker att det är en skyldighet att gå och rösta eller vara insatt i politik så finns det ingen lag som säger att man måste, även om jag blir förbannad när jag hör om soffliggare.Det är förstås allas ansvar att hålla god ton i diskussioner, men det är tråkigt när folk 'tvättar händerna' från inblandning i en diskussion som gäller hela samhället, dem också. Frågan avskrivs med kommentarer om att den är inflammerad
Ja, jag vill ha en diskussion. Men jag kommer inte tvinga alla andra. Jag har en känsla av att alla kvinnor i världen inte brydde sig om rösträtt, men många eldsjälar fick det att hända ändå. Alla människor i världen för den delen har inte brytt sig om rösträtt, men vi har det iallafall. Det kommer alltid att finnas de som är för eller emot, hur mycket man inte gillar det. Det kommer alltid finnas de mer aktiva och de mer passiva inom de olika lägrena också.Den är inflammerad så därför är det banne mig ingen idé att diskutera det, är vad man säger.
Som logiker inser man direkt att det är en bisarr slutledning utan någon som helst logisk bakgrund. Som känslovarelse är det bara att beklaga och sorgset betrakta en fråga om jämlikhet förvandlas till en fråga om folks förutfattade meningar.
Man kan inte likställa personliga upplevelser med vetenskapliga fakta. Jag menar nu inte det som så att den personliga upplevelsen inte är relevant. Ett exempel, än en gång med min älskade plattektonik:Jag tror som EvilSpook att ämnet sällan diskuteras eller skys på grund av att folk är rädda att bli "angripna" med hårdfakta medan personliga åsikter totalt ignoreras.
Ja, jag menade inte heller att en personlig åsikt var mindre värd, bara att det blir knepigt att jämföra en upplevelse mot en rapport. Men som du skrev rätt bra, man skall självklart visa respekt för varandra och inte förringa. Min poäng var mest att det blir krångligt, även om det blir intressantVidare så tror jag att det blev lite av ett missförstånd. Jag menade inte att personliga upplevelse, erfarenheter och åsikter är mer värda en vetenskapliga argument men att det måste finnas en respekt för dessa i en diskussion som vill att fler folk ska vissa tolerans och acceptans mot ämnen såsom genus och feminism.
Insiktsfullt!Sven-Göran said:...att för att kunna skapa intresse och redovisa fakta måste man först ta hänsyn till och förstå personens egna känslor, upplevelser och erfarenheter från den verkliga världen som den ser ut i den personens ögon vid tillfället.
Jag ser inte riktigt det sakliga i ovanstående.Recca said:Det roliga är att det till och med framgår av artikeln som Save använder som källa.Radioaktiv said:Enligt Martin Levander i "Filosofi A och B", utgiven 2001, är genus "den socialt konstruerade könsrollen". Begreppet används av många feminister iställer för ordet "kön". Genus kommer från ordet "gender" på engelskan som skapades eftersom ordet "sex" som syftar på det biologiska könet inte var det begrepp man sökte.
Jag hade svårt att se hur detta inlägg var relevant för ämnet, men sen kom jag på att det går att använda till en genusanalys.Recca said:Jag tycker det är alltför påfrestande att bemöta anklagelser mot mig som person för att vilja delta i den här tråden något mer. Jag är dock glad att tråden klarade sig så pass bra så pass länge. Jag tycker att det bevisar att genusdiskussioner faktiskt kan vara positiva, vilket var syftet med mitt ursprungsinlägg.
Om ni noterat att två inlägg som jag nyligen skrivits har raderats så beror det helt enkelt på att jag inte vill besvara en viss persons anklagelser eftersom jag inte vill läsa hans svar på mina svar. Jag tycker bara det är påfrestande och tråkigt och jag ser ingen positiv fortsättning på ett sånt scenario.
Självfallet. Det är en ung vetenskap.Sedan beror det förstås också på om man:
1. Godkänner sagda fakta.
2. Anser att fakta är applicerbara.
Vetenskapligheten inom fältet är något ojämn i kvalitet och vissa delar av litteraturen också.