Ram said:
Sedan är det säkert skilnad på antifeminister och antifeminister, men det är skilnad på feminister och feminister med. Mycket handlar om vad feminism innebär och vad man i så fall är anti mot.
Visst är det så... Det finns mördare och mördare, politiker och politiker, smurfar och smurfar...
Men anser du personligen att feminismen och antifeminismen endast är två sidor av samma mynt? Samma syfte, men olika vägar dit? För jag får den känslan och jag ser liksom inte något spår av en sådan tolkning i det jag läst om antifeminism. Som jag ser det handlar det om att bekämpa en annan rörelse. Inget mer.
Om en politiker som går till val har ett helt partiprogram av olika frågor och också har antifeministiska åsikter så är det fine (inte så positivt, enligt mig, men fine). Men om sagda politiker går till val med endast en fråga: "Krossa feminismen!" Så tycker jag att något är fel.
Nedanstående exempel tjänar endast till att illustrera en problematisering jag upplever uppstår om man menar att "Feminism är en rörelse som vilken annan rörelse som helst - t.ex. antifeminismen." ..."Feminism är en rörelse som vilken annan rörelse som helst, t.ex. black Cobra, hells angels eller nynazism."
Jag inser att jag överdriver men jag gör det för att illustrera en poäng endast. Och jag upplever det som osportslig argumentationsteknik att likna feminism vid antifeminism utifrån att det är rörelser. Som om allt med färgen blått innebar en viss sak...
Ram said:
Den svenska wikipediaartikeln visar att det finns en annan sida. Om man läser lite artiklar av antifeministisk natur så anser inte jag att de angriper jämstäldheten, jag anser just att de angriper retoriken, metoder och vetenskapligheten.
Varför behöver man vara en uttalad antifeminist för att argumentera mot feminism?
Varför är det viktigt att man skapar en rörelse med ett namn som implikerar att det enda målet man står för är bekämpandet av en rörelse som de senaste 140 åren har skapat ett rättvisare samhälle i hela världen?
Anser man att kvinnans enda uppgift är att föda barn, ta hand om barn och män och sköta hushållsbestyr? För annars ser jag inte varför det skulle vara särskilt smart att differentiera sig från feminismen på det viset? Eller givande för den delen... Vad är syftet? Angripa feministisk metodik? Problematisera feministisk argumentationsteknik och retorik? Varför kalla sig antifeminist då? This makes absolutely no sense...
Jag förstår inte poängen...
...Såvida poängen inte är något annat än: "Anti feminism." Because then it makes sense...
wiki said:
Occam's razor (also written as Ockham's razor, Latin lex parsimoniae) is the law of parsimony, economy or succinctness. It is a principle urging one to select from among competing hypotheses that which makes the fewest assumptions.