Jag tror vi skulle kunna fortsätta den här diskussionen hur länge som helst, men jag tänkte börja avrunda här. Jag gick igenom din kritik mot genuspolitik (jag tänker att du menar feminism, snarare än den politik som faktiskt genomförs just nu) punkt för punkt:
Thermight said:
Och det som jag saknar i genuspolitik, är att man vägrar erkänna att kvinnor har sexuell makt, vägrar tala om att kvinnor är hypergamistiska, vägrar att tala om vilka manliga egenskaper som kvinnor attraheras av. Vägrar att erkänna att kvinnor har känslomässig makt då både män och kvinnor värderar kvinnors välbefinnande högre än mäns. Vägrar uppmärksamma de män som befinner sig i någon slags utsatt eller maktlös position, män som utsätts för våld, mord, alkoholism, drogmissbruk, hemlöshet, självmord. Vägrar sätta sig in i frågan att kvinnor samtidigt som de påstär sig vilja ha "jämlikhet" endast vill ha män med högre status än de själva, och påstår att man ska få frihet från stereotypa könsroller men ändå väljer ut sexuellt de män som är mest stereotypt maskulina. Vågrar se sambandet mellan kvinnliga sexuella urvalet och varför det får män att vilja dras till våldsamma kulturer.
Och jag kan egentligen inte ställa upp på att någon av premisserna du för fram stämmer, (och går rätt in i din beef med feminismen, mao) utom två saker: Att feminismen försöker uppnå frihet för män/kvinnor/intersexpersoner från stereotypa könsroller och att män finns i utsatta positioner.
Sidonot: Även män tjänar på mer flexibla könsroller, vi saknar tillgång till sådana saker som omvårdnad, få visa sorg, låta oss vara rädda... till och med att man ska vara en manlig erövrare som får ligga mycket är en norm man förväntas uppnå, något som kändes jobbigt och restriktivt för mig som ung, eftersom jag inte uppfyllde den. Maskulinitetsforksning är mycket yngre än feminitetsforskning, men absolut något som jämnställdhetsparadigmet borde utveckla mera
De konstruktioner du argumenterar utifrån funkar utmärkt för att få engångsligg i en krogmiljö, men jag tror inte de kan generaliseras till att förklara kärnan i mänskligt liv och mänskliga maktförhållanden.
Evolutionspsykologi är ju också en viktig vetenskap (om än problematisk att dra för stora växlar på, som andra skribenter pekat på), men det blir så långsökt här, tycker jag...
- Varför titta på apor för att förklara människor, när vi kan titta på människor?
- Varför titta på krogen för att förklara samhället, när vi kan titta på samhället?
- Och varför inte även titta på vår egna kulturella historia som ligger så mycket närmare, för förklaringar. Jag
hänvisar till Tsanphiel
Jag kanske ska berätta om min egen förståelse av världen.
(Maslows Behovspyramid. Egentligen skrev aldrig Maslow på detta sättet, men det är en bra illustration ändå.)
Sex är ett behov, men precis som mat, sömn och värme tenderar människor att tillfredställa detta behov och sedan gå vidare. Mänsklig strävan går emot sådana saker som att känna tillhörighet i en grupp, få status och respekt, känna kärlek och närhet, känna respekt för sig själv, få fatta sina egna beslut, få uttrycka och utveckla sig själv. (Så som du och jag berört i pick-up-communitiet: Man har ett community och något man är bra på)
Speciellt självrespekt, känna ett värde och känna närhet med andra människor är det som driver oss och ger kvalitet åt våra liv. Makt är ett medel för att uppnå detta, inte essensen i vårt varande. Det är när någonting går fel här, när vi inte kan upprätta kärleksfulla och nära relationer till andra eller till oss själva som det blir knas och vi blir deprimerade, tvångsmässiga, socialfobiska, what have you. När sex blir en handelsvara, någonting man samlar på sig, så är det inte ett tecken på vår sanna natur utan ett sätt att försöka nå dessa saker.
Och detta, vad som är viktigt för oss människor, speglas i vad politik, kultur och revolutioner handlat om igenom historien. Det politiska jämnställdshetsarbete strävar inte efter att alla ska få ligga lika mycket, utan att alla ska få ligga med de människor de själva väljer, leva med de människor de själva väljer, behandlas rättvist av lagen, av staten, av arbetsgivare, ha rätt att uttrycka det man vill, ha utrymme att utrycka det man vill i samhället.
För dessa saker är ju vad mänskligt liv och historia egentligen handlar om, eller hur?
Det är detta som privilegie innebär, att vissa har i vårt samhälle bättre möjligheter än andra att leva ett tillfredställande liv.