Makt behöver inte vara erövring, det kan lika gärna vara social status inom flocken, t.ex. förmågan att just att vara den hanen som kan bistå med det största beskyddet över den egna flocken, och vara den hanen som leder samarbetet inom flocken, helt enkelt vara den populäraste killen i flocken. Men det är kanske fortfarande antagligen mer sex appeal att vara en "ledare" genom att vara en, DJ, bartender eller dekadent rockstjärna än att vara en t.ex. en läkare som räddar liv i afrika.
Jag känner självklart också till det genetiska evolutionsperspektivet. En rolig jämförelse är att jag tycker det genetiska perspektivet ligger väldigt nära i beskrivning av det som Schopenhauer kallar för livstörsten, vilket han i sin tur fått från indiskt filosofi.
Angående det du påpekar om att kvinnor inte alls haft den sexuella makten i vår civilisations historia, utan att man använde sig av arrangerade äktenskap, ja visst!
För om kvinnor hade fått välja helt fritt vilka de skulle ligga med, så skulle grovt sett alla kvinnor endast välja att ligga med de hanarna som var populärast, hade mest makt, resurser och social status, och att sedan "exploatera" resten av den manliga befolkningen som försörjare åt flockledarnas barn. Vilket alla män som inte är flockledare skulle se som orättvist och inte vilja nöja sig med. I en apflock är det så det fungerar, och där uppehålls de manliga hierarkierna med våld.
Så för att kunna skapa ett stabilt samhälle, så har man varit tvungen att uppfinna saker som arrangerande äktenskap och monogama äktenskap, så att hanarna ska kunna bli produktiva samhällsbyggare genom att belöna dem för sitt arbete med en hona.
Skulle du själv vilja vara ihop med en kvinna som i sina yngre år knullat runt med en massa högstatusmän och badboys och sedan vill bli ihop med dig för dina resurser skull, och att du ska hjälpa till med att försörja någon annans ungar? Och samtidigt fortsätter ligga runt med andra?
Jag uppfattar det som att monogama äktenskap och arrangerade äktenskap har varit medel för att tämja djuret i människan för samhällets stabilitets skull.
Kvinnor är av naturen hypergamistiska ("Hypergamy" om man slår upp på wikipedia), dvs. blir generellt endast attraherade av män med högra social status och tillgång till mer resurser än henne. Dvs i utbyte mot henner reproduktiva förmåga, så förväntar sig kvinnor att män ska "betala" genom att bidra med mer resurser än henne, och högre social status. Därav får kvinnor i praktiken "gratis" resurser på grund av sitt kön.
Angående game-kulturen, jo visst att det finns nördar, fd.nördar, och nördighet. Själv hände det att under mina två senaste "gameing" perioder så hann det gå högst en månad så hittade jag nån gullig tjej som blev kär i mig, så jag fick mina behov av kvinnlig närhet och sexuella behov tillfredställda, men ändå blev det att jag fortsatte just för den manliga gemenskapens skull, för att det blir som en nördig hobby killar emellan. Att man spelade för spelandets skull, att träna och sedan lyckas utföra, och inte för själva sexet, och att även det fick en del negativa konsekvenser i formen av avtrubbning efter att ha sett tjejer som figurer i ett tvspel, och att ibland sakna att kunna bli känslomässigt involverad i tjejer.
Och det som jag saknar i genuspolitik, är att man vägrar erkänna att kvinnor har sexuell makt, vägrar tala om att kvinnor är hypergamistiska, vägrar att tala om vilka manliga egenskaper som kvinnor attraheras av. Vägrar att erkänna att kvinnor har känslomässig makt då både män och kvinnor värderar kvinnors välbefinnande högre än mäns. Vägrar uppmärksamma de män som befinner sig i någon slags utsatt eller maktlös position, män som utsätts för våld, mord, alkoholism, drogmissbruk, hemlöshet, självmord. Vägrar sätta sig in i frågan att kvinnor samtidigt som de påstär sig vilja ha "jämlikhet" endast vill ha män med högre status än de själva, och påstår att man ska få frihet från stereotypa könsroller men ändå väljer ut sexuellt de män som är mest stereotypt maskulina. Vågrar se sambandet mellan kvinnliga sexuella urvalet och varför det får män att vilja dras till våldsamma kulturer.