Jo här sätter du ju ord på varför jag ogillar feminism och genustroende. Hela feminismen och genustroendet bygger ju på förutfattade meningar om könsmaktsordning och sociala konstruktioner.
Jag menar att innan man godtar att det finns någon könsmaktsordning, eller att något är en social konstruktion, så bör man jämföra med andra evolutionära förklaringar och titta på hur andra djur som apor fungerar.
Social konstruktion, av social konstruktivism:
Konstruktionismen är primärt ett kritiskt perspektiv som ifrågasätter sociala företeelsers naturlighet eller oundviklighet. Många konstruktionister nöjer sig med att utifrån generella vetenskapsteoretiska ställningstaganden framföra begränsade anspråk rörande något visst fenomen (t.ex. fakta, kunskap, identiteter, etniska grupper eller genusrelationer), som anses vara konstruerat.
(NE)
Det bygger alltså inte på förutfattade meningar. Det är att kritiskt ifrågasätta.
Hur andra djur och apor fungerar. Ja, okej då. Vi kan väl göra det.
Schimpanser är våra närmsta släktingar genetiskt. Låt oss ta dem som exempel.
...dvärgschimpanserna i Kongo är annorlunda än andra schimpanser. Den är i stort sett lika intelligent som andra schimpanser men använder i naturen denna intelligens i mycket mindre omfattning än de övriga. Detta beror antagligen på dess förmånliga och "bekväma" livsmiljö: varför anstränga hjärnan i onödan?
...
Dvärgschimpansen lever i blandade gruppen som består av honor, hanar, ungdomar och småbarn. En flock på 50-150 djur är vanligen uppdelad i mindre grupper på mellan 6 och 15 individer som provianterar självständigt. Varje flock har ett eget revir och undviker att tränga in på grannflocken revir. Om så ändå sker visar hanarna med hjälp av hotfulla åtbörder att ett misstag begåtts. Mer aggresiv än så blir dvärgschimpansen inte, i motsats till andra schimpanser.
I stället har den utvecklat sexuallivet till en skön konst och form för diplomati som används för att reducera spänningen mellan individer i gruppen. Forskarna har generat följt dvärgschimpansens sociala liv, med sex i varierande ställningar och förströdda samlag i förbifarten som börjar redan i den tidiga barndomen. Homosexualitet är inte heller främmande för dvärgschimpansen.
Studien av dessa vänliga och lustfyllda apor har slagit botten ur många mänskliga föreställningar om naturliga och onaturliga beteenden.
Källa: Djur i världens natur, Bertmarks förlag.
Inte ens de, som också är våra närmsta släktingar i djurriket, beter sig som varandra. En annan sak de inte gör, eftersom de lever i sådant överflöd, är att döda varandra. De varnar med slåss inte ens, eftersom det inte finns något behov av det.
Ifall det nu är så att andra schimpanser äter konkurerande hanars barn, slår ihjäl hela andra flockar etc, om det nu var det naturliga biologiska beteendet, så skulle antagligen även dessa schimpanser göra det. Det gör de inte.
Ett annat citat angående detta med att alfahanarna alltid får brudarna. Detta gäller alltså de övriga schimpanserna:
Under brunsten följs honan av nästan alla fullvuxna hanar som i tur och ordning kommer åt att para sig. Ibland försöker den hane som står högst i rang att helt lägga beslag på henne och förhindra andra hanar att komma nära. I schimpansflockar har till och med hanar allra längst ned i hierarkin en chans att para sig och få ungar.
En sak till, hämtad ur samma bok:
Varierande protokulturer
Olika schimpansbestånd ser ut att ha egna seder och bruk som förs vidare genom inlärning. Dessa brukar kallas protokulturer. På Elfenbenskusten lär sig schimpanserna att tillsammans jaga röda guerzor. I andra delar av Västafrika knäcker de unga schimpanserna nötter genom att krossa dem med stenar, men det tar dem 4-5 år att lära sig konsten.
Min poäng med denna var självklart att det till och med bevisats att scimpanser har olika seder och bruk. Sed är, enligt NE, synonym till tradition, som definieras såhär:
tradition, det mångdimensionella sociala arv som överlämnas från släkte till släkte.
(NE)
Notera nu
sociala arv.
Och så detta med genustroendet. Som jag skrivit förut i denna tråd, så är det ingen tro.
genusteori, benämning på olika samhällsvetenskapliga teorier där manligt och kvinnligt uppfattas som sociokulturella kategorier, föränderliga i tid och rum, till skillnad från framför allt sociobiologiska förklaringsmodeller.
(NE)
Tro:
tro är 1) förmodan att viss information om sakförhållanden är sann
(NE)
För detta behövs alltså inga belägg eller bevis över huvud taget.
Hypotes:
I vetenskapliga sammanhang ställer man upp hypoteser för att teoretiskt förklara iakttagna fenomen, varefter hypotesens riktighet prövas genom ytterligare iakttagelser eller experiment (jfr hypotetisk-deduktiv metod). I deduktiv argumentation kan man tillfälligt ställa upp en sats som hypotes för att undersöka vad som följer ur den. Skulle en motsägelse erhållas som följd, har man visat att hypotesen är falsk.
(NE)
Teori:
en grupp antaganden eller påståenden som förklarar företeelser av något slag och systematiserar vår kunskap om dem. En verksamhet sägs vara teoretisk i motsats till empirisk om den bygger på teori och därför inte enbart konstaterar fakta utan även förklarar givna fakta och ev. förutsäger nya. Teori används ofta synonymt med lära för att beteckna ett vetenskapligt väletablerat kunskapssystem, t.ex. mängdteori (lika med mängdlära) eller Darwins evolutionsteori...
(NE)
Alltså blir det lite som att säga att man "tror" på evolutionsteorin. Ifall någon likställer evolutionsteorin med bibelns skapelseberättelse blir jag galen, för att gällande evolutionsteorin så finns det bevis, man kan forska på det.
Att säga att det är "genustroende" är som att likställa det med en sagobok som inte behöver några som helst belägg, och det är inte sant. Speciellt inte eftersom det får kallas genusteori och genusvetenskap.