Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

Andersson

Hero
Applådåska (röst)

Tackar ödmjukast för genomgången! Bra gjort!

Och jag har nu i ljuset av detta slutligen bestämt mig för att lägga följande röst:Basenanji

Lindenius

Swashbuckler
eh?

Men tyvärr vågar jag inte byta röst just nu, det vore alldeles för uppenbart att jag bara gjorde det för att rädda mitt eget skin.
Det spelar väl ingen roll vad man gör vid detta tillfälle? Allt är ju uppenbart. Frågan är väl snarare denna: Riskerar du ett skurkliv mot ett eventuellt hjältedito?

Vid detta tillfälle måste vi verkligen få ut information om vi klubbar fel person. Om Basenanji är skurk så måste vi ha bombarderat andra personer med våra återstående skurkförmågor. Därför måste vi också ge oss på personer utan skurkförmågor: Thark och Basenanji. Dessa är nämligen svårast att komma åt. De kan inte konfirmera någonting genom någon handling, ej heller ger de något utslag.

Vi tjänar på att ha kvar folk med riktiga eller påstådda skurkförmågor för då har fler påståenden och utsagor vi kan vända och vrida på. Om hjältarna plockar en person med skurkförmåga, ja då vet vi att surken hade rätt i sina utsagor. Plockar de en tyst person, tja, ingen big loss för oss som skurkar eftersom vi ändå inte fick något ut av det.

Personligen tror jag alltså att jag ligger risigt till i kväll, men väktaren bör alltså inte skydda mig, för jag tillför ingenting vad gäller förmågor. Däremot är jag en säker skurk (om man tror på Marco och Björn den gode that is).

Kom också ihåg att Batman nödvändigvis inte ger utslag på någon förmåga. Thark (som varit skuggad av Pingvinen) kan således vara Batman om så skulle vara fallet.

Rising

Vila i frid
Re: Rösträkning?

Här kommer den...

Basenanji (2) Lindenius, Andersson
Herr Nils (2) Anders Åstrand, magoo
Johan K (2) thark, Basenanji
thark (1) Herr Nils

/Rising
som meddelar att han återigen kan få lite småproblem att logga in ikväll, men att det är 21:00 som är stoppdatumet som gäller.

thark

Hero
Re: eh?

Kom också ihåg att Batman nödvändigvis inte ger utslag på någon förmåga. Thark (som varit skuggad av Pingvinen) kan således vara Batman om så skulle vara fallet.

Jag föreslog dessutom att detta sannolikt är fallet (vilket jag iofs skulle kunnat göra även om jag faktiskt var batman för attt avleda misstankar, men hursomhelst).

Däremot så tror jag personligen (även om jag inte har något att stödja det på) att Batman därutöver har någon fräsig specialförmåga, men det kan förstås vara lätt att antingen förneka eller dölja bland någon av de som inte 100% bekräftats ännu.

Själva hjältemordet däremot borde väl inte ge utslag på skuggning? (Eftersom det utförs av hjältarna som grupp, inte av en enskild hjälte; motsv lynchningen.)

Andersson

Hero
Re: Bra

Men tyvärr vågar jag inte byta röst just nu, det vore alldeles för uppenbart att jag bara gjorde det för att rädda mitt eget skin.
Det är väl inte det viktigaste i nuläget iofs.

Men val av lynchoffer behöver helt klart diskuteras. Jag menar att Basse är klart mer misstänkt än Thark. Men jag hinner inte just nu utan jag går in i radioskugga till i kväll p g a jobbet.

Basenanji

Postd20modernist
Vågar du, vågar jag! (RÖST)

Ok...jag trodde aldrig att jag skulle våga rösta så här men...
Jag röstar på Herr nils.

Titta, jag vågade!

Röst: Herr Nils

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Bra lista men...

...det där är bara indicier.

Tom Herr Nils ändrar sina röster- nu vill han tex lyncha mig.

Ja, jag har skrivit många virriga inlägg- dels beroende på att jag inte riktigt har hängt med i svängarna. Dels beroende på att det är rätt svårt att komma ihåg allt. Dessutom har den här omgången innehållit många överraskningar. På tok för sent insåg jag att Jokersmittade inte gick över till jokerns lag tex. Jag ska förklara:

Rising said:
Jokerns lag vinner om Jokern själv lever, samt om alla övriga levande spelare antingen är smittade med skrattgasen (oavsett om de börjat fnittra eller ej) eller om de tillhör Jokerns lag.
Det där sista tolkade jag som att Jokern fick fler och fler på sitt lag- varpå rösten på Andersson/Herr nils känns självklar.

Sedan vill jag påminna alla om min meningslösa jakt på Nightowl förra spelet. med hjälp av indicier kan man komma långt. Långt bort från Batman tex...

Ett exempel (på att man inte ska lita på indicier hur långt som helst):

Magoo är Batman!

Hon...

-har en förmåga men har inte blivit siad! Hellzons paket pekade dessutom på att hon var hjälte.

-Det här inlägget är ett typiskt "jag är varulven, kan ni andra tala om hur det ligger till så att jag slipper tänka själv?!

-i det här inlägget är Magoo misstänksam mot mig, men byter sedan till Herr Nils! Ursäkta, var är logiken?

- "jag vill inte avslöja att jag är Batman men..." det är jag som är Batman ändå!

---

Ok, i mina ögon är Magoo helt ren- hon är väktaren och ja utgår från att hon är ren! Ser ni hur lätt det är att komma in på fel spår om man letar tillräckligt noga?

/Basse, dumt att lyncha en som har skarpsinne...

Lindenius

Swashbuckler
Re: Bra lista men...

Fast det du missat är ju att det inte handlar om VEM man röstar på, utan HUR man röstar på dem.

I ditt inlägg ovan säger du INGENTING vettigt, beskyller oss för att rösta godtyckligt, samtidigt som du strax innan röstat såhärvälmotiverat, på följande mycket STARKA indicier (obs ironi)

Så kom igen nu alla skurkar, se till att vi röstar på en person och inte låter slumpen avgöra. De enda som tjänar på det är hjälten/hjältarna. Jag har lagt fram en massa indicier på att Basenanji är hjälte - de kan kanske bara vara indicier och jag har fel.

MEN

De enda indicierna som presenterats för att Herr Nils är skurk är: Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman! Herr Nils får inte vara Batman!

Ingen har presenterat ett endaste bevis för att han gjort något skumt. Förutom att peka ut och (vikigast av allt) rösta på två skurkar.

Personligen tycker jag att alla som röstar på Herr Nils av orsaken att han inte får vara Batman är MYCKET misstänkta. :gremmad:

Basenanji

Postd20modernist
Du har fel...

Alltså kolla här:

Fel hon har blivit skuggad runda 1 av mig.
Jo, fast jag menar att det är skillnad mellan att skugga och att sia!

Den ena källan verkar ju mer trovärdig än den andra, så att säga. Du menar ju tex att jag är skurk tack vare ett paket. Om paketen ljuger, vilka andra borde vara misstänkta då?

Capice?

/Basenanji, skugga mig nångång då! Om det är enda sättet att få alibi som skurk... :gremsuck:

Basenanji

Postd20modernist
Det finns annat än indicier...

Att Herr Nils kanske är den ende tänkbare kandidaten till att spela Batman. Han ensam borde kunna slå ut oss andra.

Sedan har ju han betett sig rätt skumt tidigare i spelet, men du har blivit blind av din egna lösning precis som jag blev när jag trodde mig ha ringat in Nightowl.

Iofs, jag vinner fortfarande om skurkarna vinner. Om jag lynchas och ytterligare en skurk hängs återstår sex pers, fem skurkar och en Batman (förutsatt att Magoo inte lyckas skydda Batmans offer). Det är fortfarande goda odds. Och jag vinner om vi vinner, så no hard feelings, get on with it.

Men sedan när jag är död, kanske ni borde titta mer på de andra?

/Basse

Lindenius

Swashbuckler
Re: Det finns annat än indicier...

Sedan har ju han betett sig rätt skumt tidigare i spelet, men du har blivit blind av din egna lösning precis som jag blev när jag trodde mig ha ringat in Nightowl.
Kanske. Men jag tycker ändå jag har starkare bevisning för att du är Batman än att du har bevis för att Herr Nils är det.

Ge mig tre bra länkar där Herr Nils betett sig skumt. Din bevisning har fortfarande bara bestått av "Herr Nils är skum" och "Herr nils får inte vara Batman"

Sen ska ni veta att jag, lika mycket som alla andra, självklart är beredd på att ha fel. Men jag har hellre fel på starka indicier, eftersom man då kan spåra dessa bakåt och få ytterligare hjälp av att korrigera dem, än fel pågrund av hysteri.

Och hur kan du hela tiden vara så säker på att det bara är en skurk kvar? Jag räknar kallt med att det är två för att inte bli besviken och överraskad.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Så här prioriterar jag!

Svar: Ja.

Anledningen till att jag vill ha bort dig är att alla ska slippa ha den där dåliga magkänslan "Fyfan vad vi är bortkollrade om Herr Nils är batman.", jag lovar dig att jag inte är den enda som sitter och tänker så.

Och tja, om du var batman och visste att du dök upp som skurk på sierier så skulle du mycket väl kunnat meddela resten av hjältarna att du kommer spela på skurkarnas sida, och om hjältarna måste ryka för att du inte kan försvara dem utan att se misstänkt ut så får det bli så. Du räknar ändå med att bli last man standing.

Jag har inga bevis, men din argumentationsteknik genom hela spelet har byggt väldigt mycket på maktspråk och "jag har rätt, ni har fel".

Hursomhelst finns det inga egentliga bevis, men det gör det inte för någon av de kvarvarande, så jag väljer att använda min röst för att försöka stilla min, och säkert flera andras, oroskänsla i magen.

Basenanji

Postd20modernist
Det kanske finns TVÅ hjältar ändå...

Kolla bifogad Paintbild.

/Basse

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Det kanske finns TVÅ hjältar ändå...

Hur kommer det sig att du ser Lindenius som mer misstänkt än Andersson?

Lindenius har ju halvalibi från den där kvinnohärvan i alla fall, men den enda som gått i god för Andersson är väl Herr Nils?

Jag har säkert missat något, så förklara för mig är du snäll.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Det kanske finns TVÅ hjältar ändå...

Jag har också bollat med tanken på två hjältar, det skulle förklara Herr Nils beteende ännu bättre.

Nu ser jag vad du menar, det var på Lindenius inrådan Herr Nils flyttade sin röst för att rädda sitt eget skinn. (han kommer säga att det inte alls hade med hans egna skinn att göra, men i praktiken var det vad han gjorde.)

Lindenius

Swashbuckler
Gahh!

Du stillar knappast MIN oroskänsla när du agerar sådär. Ditt resonemang är typexemplet på varför jag och Coffe_kanon vann förra vampyrspelet så enkelt.

Coffe var paranoid och slängde ut anklagelser till höger och vänter, utan några som helst bevis. Även den gången blev Herr Nils misstänkt för att han var för offensiv.

Och tja, om du var batman och visste att du dök upp som skurk på sierier så skulle du mycket väl kunnat meddela resten av hjältarna att du kommer spela på skurkarnas sida, och om hjältarna måste ryka för att du inte kan försvara dem utan att se misstänkt ut så får det bli så.
Det resonemnaget innebär ju att Hellzon är mest misstänkt, för han pekade ut Krank, Flurtis och Vicotnic. Låt oss därför häng… nä just det, vi gick ju på MAGKÄNSLA och spöade upp Hellzon i stället. Sen gick vi på MAGKÄNSLA och spöade upp Johoonho också.

Så i stället för att gå på några som helst indicier, så väljer du i agera på… Basenanjis paranoida "Herr Nils får inte vara Batman". Vi har inte råd att agera på magkänsla, för OM vi har fel så förlorar vi TVÅ personer, utan att ha lärt oss någonting.

Det är nästan så att man skulle kunna tro att du och Basenanji arbetar i team. Ånej Anders Åstrand får inte vara Batman också! :gremblush:

Sådär, nu kan du rösta på dig själv i stället för att slippa den där dåliga magkänslan. :gremelak:

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Gahh!

Sen gick vi på MAGKÄNSLA och spöade upp Johoonho också.
Eh, jag gick verkligen inte på magkänsla där. Han förvirrade medvetet genom att använda så dålig svenska att man knappt orkade läsa hans inlägg, en medlem ur skurklaget som MEDVETET FÖRVIRRAR BARA FÖR FÖRVIRRINGENS SKULL känns det som att man ska göra sig av med så fort det bara går.

Så i stället för att gå på några som helst indicier, så väljer du i agera på… Basenanjis paranoida "Herr Nils får inte vara Batman".
Jo, det var från basenanji jag fick idén, jag har aldrig tänkt tanken eller ens röstat efter den tidigare under omgången.

Herr Nils-röst: Ja du Lindenius (eller ska jag säga Batman?) du försöker sprida felaktig information till skurklaget?

thark

Hero
Re: Gahh!

Jag tror fortfarande på Johan som den sanne fladderslasken, men att fjutta ut en ensam egen röst åstadkommer inget så jag får väl lägga mig i vågskålen istället.

Herr Nils... Nej, det tror jag inte. Inte än/längre. (Sitter vi i läget att det bara är 3-4 personer kvar--förvisso inte nödvändigtvis så länge till-- och han fortfarande lever--då ligger han däremot starkt i riskzonen.)

Röst: Basenanji

Lindenius

Swashbuckler
Thark? Johan K?

Nu ser jag vad du menar, det var på Lindenius inrådan Herr Nils flyttade sin röst för att rädda sitt eget skinn. (han kommer säga att det inte alls hade med hans egna skinn att göra, men i praktiken var det vad han gjorde.)
Hmmm… vilket alltså bevis vadå? Att vi är i maskopi med varandra eftersom jag ville att han skulle rösta på Basenanji som jag lagt fram en massa indicier på?

Du tycker det inte är mer skumt att Basenanji röstar på Herr Nils eftersom du har sagt att det är så osannolikt att Herr Nils är Batman så därför måste Herr Nils vara Batman, vilket du baserar på att Basenanji sagt att herr Nils inte får vara batman. :gremconfused:

Thark? Johan K? You better step up here och lägga era röster snart. Det måste finnas någon fler som ser nyktert på det här.

(Och om jag ryker i kväll tillsammans med Herr Nils – Häng Basenanji)