Christoffer
It's all pig.
Re: Regler för utmaningar: Är det värt det?
Det behöver det absolut inte vara. Det är handlingsresolution om vi slår för att lyckas smyga och bluffa. Det är konfliktresolution om vi slår för att lösa den konflikt som finns i fiktionen, dvs vakten försöker hålla inkräktare ute och spejar, jag vill smyga mig in, vakten försöker genomskåda mina lögner, jag försöker ljuga. Det måste finnas en intressekonflikt och för att den skall finnas måste vi ha två motstridiga agendor. Svårare än så är det inte. Konfliktresolution löser intressekonflikter i fiktionen. Det behövs inget fancy jox runt om för att göra det till konfliktresolution. Det handlar om hur systemet kickar igång och vad det löser. Allt annat som du tar upp (som att hitta skatter och ledtrådar, ändra folks åsikter, få folk att göra saker osv) är saker som kommer utöver och vissa spel saknar dem helt. In a Wicked Age är ett exempel som har en väldigt tydligt bygger på konfliktresolution men där du inte ha en enda möjlighet att få någon att göra något, tycka något eller ändra åsikt. Det är helt upp till personen som spelar karaktären.Att välja mellan Bluffa eller Smyga för att ta sig igenom en vaktpost; det är hur handlingsresolutionsrollspel fungerar.