NYHET Hasbro har inte lärt sig något av AI-pushback

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,477
Location
Uppsala
Det är väl självklart att vi kommer att få sa AI'n inom rollspel? Varför skulle just rollspelsbranschen vara helt unik och inte använda sig av dessa verktyg?

Förstår inte varför det är så många negativa röster mot det heller.

Jag har bollat saker med flera olika AI'n hela dagen idag för mitt arbete och även privat. Inget konstigt alls med det. De är utmärkta hjälpmedel.

Det vore intressant att spelleda för ett gäng AI-spelare :)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Angående debatten om AI-spelledare passar jag på att citera mig själv från 2020:

"Bra och direkt spelbara utan modifikationer AI-genererade dungeons/scenarion/äventyr verkar ju vara en rimlig start. Därefter en bra AI-spelledare. Inom fem, tio år?"

Så, bra AI-spelledare någon gång mellan 2025 och 2030.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,437
Angående debatten om AI-spelledare passar jag på att citera mig själv från 2020:

"Bra och direkt spelbara utan modifikationer AI-genererade dungeons/scenarion/äventyr verkar ju vara en rimlig start. Därefter en bra AI-spelledare. Inom fem, tio år?"

Så, bra AI-spelledare någon gång mellan 2025 och 2030.
Låter rimligt!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag antar att det helt enkelt är tur att jag inte spelar D&D, för det här låter a) helt dystopiskt och b) som att jag i så fall skulle vara tvungen att helt sluta köpa D&D-material. Och det hade ju varit drygt såklart, om det varit något jag gjorde idag.

För mig låter det här som att de vill AI-automatisera specifikt de delar av rollspelshobbyn jag gillar – spelledande, skapande, skrivande. Tur att jag inte påverkas så mycket, i och med att jag inte försöker konkurrera med någon vad gäller output. Jag lär nog fortsätta skapa på det sätt jag tycker är givande att skapa, strunt samma egentligen om WotC väljer att AI-massproducera skit.

Men ja, herregud vad dystopiskt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Men grejen är just den, solospel (inom både brädspel och rollspel) är inte hett, utan det är en extremt begränsad nisch.
Det existerar för att den kan existera, eftersom det kräver så enormt lite resurser att ta fram kan det överleva som fenomen även på en enormt liten marknad.

Solospel är en bimarknad till bräd- och rollspel, en extra feature som kräver att en designer sysselsätter sig i några timmar med att ta fram ett solo-läge till spelet, som gör att vissa grupper av spelare (de mest inbitna fansen) blir mer intresserade av spelet, men helt irrelevant för alla andra. Eventuellt kanske till och med ett spel skulle ha begränsad framgång som enbart solo-spel, och skapa lite av en microtrend.
Det här tycker jag nedvärderar en hel spelkategori. Ett solospel har lika höga utvecklingskostnader som ett vanligt rollspel: text, speltest, korr, illustrationer, layout och marknadsföring. Vissa solospel är på två sidor, andra på 230 sidor. Precis som rollspel i allmänhet.

En speldesigner kan säkert slänga ihop ett solospel på några timmar. Men det kan jag göra med ett vanligt rollspel också. Det handlar om ambitionsnivå, inget annat.

USP:en för solospel är att kunna spela när man vill, var man vill, i vilken setting man vill och med sina favoritregler. Man skapar helt enkelt en berättelse på egen hand, med regler för hur plotten utvecklas. Därför har solospel en potentiell kundgrupp som är enorm: alla som gillar att hitta på och skriva egna berättelser. I det perspektivet skulle rollspel kunna bli en nisch inom solospel.

För tillfället är solospel en nisch i en nisch. Men den växer fort.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
För mig låter det här som att de vill AI-automatisera specifikt de delar av rollspelshobbyn jag gillar – spelledande, skapande, skrivande.
Ja, verkligen. För mig blir det här helt absurt, typ "det är som vanligt rollspel, fast vi låter en dator automatisera allt det roliga". Det är som att de försöker göra sina redan ökänt rälsade äventyr till ännu mer passiva aktiviteter för människorna. I ärlighetens namn kan jag lika gärna titta på teve.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,400
Location
Örebro
Så länge alla har roligt och samtycker har jag inga åsikter.
Håller helt med, ibland blir jag lite orolig över den här tendensen att se ned på och nedvärdera andras kul som växt fram mer och mer i och med sociala medier och dylikt. En utveckling som är tråkigare att se än eventuell utveckling av AI om man frågar mig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,400
Location
Örebro
Jag undrar hur AI kommer påverka utvecklingen av framtida produkter. Att använda AI i sig är jag inte emot, det är mer hur AI används som jag kan vara kritisk mot. Som verktyg för att stötta utvecklingen av en tanke, idé eller ett koncept har jag inget mot AI. Däremot finns det massa gråzoner där jag blir mer tveksam till hur AI används.

Så just nu tänker jag avvakta med reflexmässig reaktion och vara försiktigt optimistisk.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Vänta tills ni för höra att det finns folk som faktiskt är villiga att betala för att slippa det ni tycker är roligt =D
Ett annat sätt hade kanske kunnat vara att designa spel där det roliga är lite lättare och där man får bättre stöd för det…

Under indievågen pratades det en del om s.k. "dysfunktionellt" spelande, men finns det något jag definitivt tycker är dysfunktionellt så är det nog att bygga spel/spelstilar som bygger på att en specifik person kring bordet gör något som väldigt få tycker är roligt.

Klart det finns folk som tycker att D&D-spelledande är kul och givande, men GM burnout verkar ju vara en grej och uppenbarligen finns brist. Man kan inte rimligen designa SL-rollen och regelsystemet så att 1 på 100 gillar den, om man inte tänkt sig ha spelgrupper på 99 spelare per SL.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,400
Location
Örebro
Ett annat sätt hade kanske kunnat vara att designa spel där det roliga är lite lättare och där man får bättre stöd för det…

Under indievågen pratades det en del om s.k. "dysfunktionellt" spelande, men finns det något jag definitivt tycker är dysfunktionellt så är det nog att bygga spel/spelstilar som bygger på att en specifik person kring bordet gör något som väldigt få tycker är roligt.

Klart det finns folk som tycker att D&D-spelledande är kul och givande, men GM burnout verkar ju vara en grej och uppenbarligen finns brist. Man kan inte rimligen designa SL-rollen och regelsystemet så att 1 på 100 gillar den, om man inte tänkt sig ha spelgrupper på 99 spelare per SL.
Det här! Kika på roten till att en viss utveckling eller trend växer fram, istället för att tampas med symptomen! Klokt sagt @krank!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ett annat sätt hade kanske kunnat vara att designa spel där det roliga är lite lättare och där man får bättre stöd för det…
Eller att acceptera att det en person tycker är kul är något andra personer avskyr oavsett hur mycket nån håller dem i handen.

Jag tycker ju exempelvis excell är en av de bästa uppfinningarna som finns, medan andra på jobbet driver ett program som heter "döda excell".
 
Top