Tant Ragnar
Gamle usling
- Joined
- 23 Jun 2016
- Messages
- 2,434
Regelmotor, har vi föreslagit det? AIn lyssnar passivt och gör, vid uppmaning, ett slag för applicerbara regler och presenterar resultatet (i tal eller text).
Det kallades MUD.Hade det funnits möjlighet att ha en AI som SL redan när rollspelen "skapades" tror jag det hade blivit så redan då.
ChatGDP: "Tolkar jag dig rätt om att du vill göra READ A SITCH?"Regelmotor, har vi föreslagit det? AIn lyssnar passivt och gör, vid uppmaning, ett slag för applicerbara regler och presenterar resultatet (i tal eller text).
Låter rimligt!Angående debatten om AI-spelledare passar jag på att citera mig själv från 2020:
"Bra och direkt spelbara utan modifikationer AI-genererade dungeons/scenarion/äventyr verkar ju vara en rimlig start. Därefter en bra AI-spelledare. Inom fem, tio år?"
Så, bra AI-spelledare någon gång mellan 2025 och 2030.
När blir de bättre än människor, är vad jag vill veta!Så, bra AI-spelledare någon gång mellan 2025 och 2030.
29:e augusti, 1997När blir de bättre än människor, är vad jag vill veta!
Det här tycker jag nedvärderar en hel spelkategori. Ett solospel har lika höga utvecklingskostnader som ett vanligt rollspel: text, speltest, korr, illustrationer, layout och marknadsföring. Vissa solospel är på två sidor, andra på 230 sidor. Precis som rollspel i allmänhet.Men grejen är just den, solospel (inom både brädspel och rollspel) är inte hett, utan det är en extremt begränsad nisch.
Det existerar för att den kan existera, eftersom det kräver så enormt lite resurser att ta fram kan det överleva som fenomen även på en enormt liten marknad.
Solospel är en bimarknad till bräd- och rollspel, en extra feature som kräver att en designer sysselsätter sig i några timmar med att ta fram ett solo-läge till spelet, som gör att vissa grupper av spelare (de mest inbitna fansen) blir mer intresserade av spelet, men helt irrelevant för alla andra. Eventuellt kanske till och med ett spel skulle ha begränsad framgång som enbart solo-spel, och skapa lite av en microtrend.
Ja, verkligen. För mig blir det här helt absurt, typ "det är som vanligt rollspel, fast vi låter en dator automatisera allt det roliga". Det är som att de försöker göra sina redan ökänt rälsade äventyr till ännu mer passiva aktiviteter för människorna. I ärlighetens namn kan jag lika gärna titta på teve.För mig låter det här som att de vill AI-automatisera specifikt de delar av rollspelshobbyn jag gillar – spelledande, skapande, skrivande.
Så länge alla har roligt och samtycker har jag inga åsikter.Vänta tills ni för höra att det finns folk som faktiskt är villiga att betala för att slippa det ni tycker är roligt =D
Håller helt med, ibland blir jag lite orolig över den här tendensen att se ned på och nedvärdera andras kul som växt fram mer och mer i och med sociala medier och dylikt. En utveckling som är tråkigare att se än eventuell utveckling av AI om man frågar mig.Så länge alla har roligt och samtycker har jag inga åsikter.
Ett annat sätt hade kanske kunnat vara att designa spel där det roliga är lite lättare och där man får bättre stöd för det…Vänta tills ni för höra att det finns folk som faktiskt är villiga att betala för att slippa det ni tycker är roligt =D
Det här! Kika på roten till att en viss utveckling eller trend växer fram, istället för att tampas med symptomen! Klokt sagt @krank!Ett annat sätt hade kanske kunnat vara att designa spel där det roliga är lite lättare och där man får bättre stöd för det…
Under indievågen pratades det en del om s.k. "dysfunktionellt" spelande, men finns det något jag definitivt tycker är dysfunktionellt så är det nog att bygga spel/spelstilar som bygger på att en specifik person kring bordet gör något som väldigt få tycker är roligt.
Klart det finns folk som tycker att D&D-spelledande är kul och givande, men GM burnout verkar ju vara en grej och uppenbarligen finns brist. Man kan inte rimligen designa SL-rollen och regelsystemet så att 1 på 100 gillar den, om man inte tänkt sig ha spelgrupper på 99 spelare per SL.
Eller att acceptera att det en person tycker är kul är något andra personer avskyr oavsett hur mycket nån håller dem i handen.Ett annat sätt hade kanske kunnat vara att designa spel där det roliga är lite lättare och där man får bättre stöd för det…
Jag trodde att du hade lagt in en bild på en kaffekokare, men icke!När de kan göra detta