Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,592
Jag har lagt märke till att många nya spel använder luddiga begrepp för att beskriva avstånd i strid.
Exempel är Svärdets Sång och Kopparhavets Hjältar(Järn) som använder zoner. Eon IV använder avstånd som exempelvis nära, långt bort och mycket långt bort.
Jag förstår att spelskaparna har gjort så för att göra det snabbare och mer intuitivt att hålla reda på var folk är i en strid. Mitt problem är att jag inte tycker att det blir mer intuitivt och lätt, tvärtom upplever jag att det blir tämligen oanvändarvänligt. För hur stor är egentligen en zon? Vad är det som motiverar olika zoner på ett öppet fält eller i en skog?
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med den klassiska metoden att en person kan förflytta sig x antal meter (eller feet i DnD) per runda. Det är superenkelt och intuitivt. Mycket enklare och mer allmängiltigt än att bläddra fram regelbokens luddiga definition av "långt bort".
Exempel 1 (strid där avstånd mäts i meter)
- Hur långt bort är bågskytten?
- Hon är ca 50 meter bort.
- Jag springer mot henne.
- Du kommer inte riktigt hela vägen fram, det är 20 meter kvar nästa runda.
Exempel 2 (strid där avstånd mäts med zoner)
- Hur långt bort är bågskytten?
- Hon är i en angränsade zon.
- Jag springer mot henne.
- Okej, du springer och kommer in i hennes zon.
Jag vet inte vad ni tycker? Jag får en mycket tydligare bild av förloppet i Exempel 1.
Exempel är Svärdets Sång och Kopparhavets Hjältar(Järn) som använder zoner. Eon IV använder avstånd som exempelvis nära, långt bort och mycket långt bort.
Jag förstår att spelskaparna har gjort så för att göra det snabbare och mer intuitivt att hålla reda på var folk är i en strid. Mitt problem är att jag inte tycker att det blir mer intuitivt och lätt, tvärtom upplever jag att det blir tämligen oanvändarvänligt. För hur stor är egentligen en zon? Vad är det som motiverar olika zoner på ett öppet fält eller i en skog?
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med den klassiska metoden att en person kan förflytta sig x antal meter (eller feet i DnD) per runda. Det är superenkelt och intuitivt. Mycket enklare och mer allmängiltigt än att bläddra fram regelbokens luddiga definition av "långt bort".
Exempel 1 (strid där avstånd mäts i meter)
- Hur långt bort är bågskytten?
- Hon är ca 50 meter bort.
- Jag springer mot henne.
- Du kommer inte riktigt hela vägen fram, det är 20 meter kvar nästa runda.
Exempel 2 (strid där avstånd mäts med zoner)
- Hur långt bort är bågskytten?
- Hon är i en angränsade zon.
- Jag springer mot henne.
- Okej, du springer och kommer in i hennes zon.
Jag vet inte vad ni tycker? Jag får en mycket tydligare bild av förloppet i Exempel 1.