Re: Stalinism
Försmäktar vi under västs förtryckande välde?
På sätt och vis så sitter vi väl i västs ekonomiska rävsax?
Jag tror att du missade en tiopotens där.
Nej. Jag känner till argumenten för att det är fler och de är felaktiga. I huvudsak har man en exponentiell kurva för befolkningsutvecklingen i Sovjet. Denna kurva dippar dock lite kring andra världskriget. De som vill svartmåla Stalin brukar då bara extrapolera hur kurvan skulle sett ut utan den dippen och ser hur många invänare vi skulle haft idag utan den, jämför med den verkliga siffran och antar att skillnaden är de som Stalin tog kål på. Eftersom kurvan är exponentiell får man en enorm hävarm på detta och får därför löjligt höga skillnader. Man glömmer att det pågick ett krig där 17 miljoner (eller 11 miljoner, är osäker nu) kommunister stupade i kampen mot Hitler, och lastar Stalin för allt.
Stalin var en illbatting, men det är ingen anledning att förvränga fakta för att svartmåla honom.
Nämn några av de goda sidorna. Jag är nyfiken. (Han tyckte säkert om hundar; det hör till rollen.)
Tja, han slog Hitler? Drev fram utvecklingen av mycket intressant teknik. Agerade motpol till väst (Hur tror du ett oemotsagt USA skulle betett sig? Titta i dagstidningarna idag så ser du...). Han stämde inte Stålmannen för namnstölden. Han myntade många bra oneliners.
Dessutom, när det gäller diktatorer så är han nog den som ser trevligast ut. Han hade ett sådant utseende som man kan förvänta sig att en leksaksmakare i en saga skulle ha.
Bortsett från det så är det nog i huvudsak dåliga sidor.
Få skurkar i historien spelar i samma liga som Stalin: Hitler, Mao och Pol Pot är väl de som jag närmast kommer att tänka på.
Jag kan nog bre på med några till: USA på fillipinerna i slutet av 1800-talet (3 miljoner civila dödade), Turkiet mot armenierna i början av 1900-talet (1.5 miljoner civila dödade), Turkiet mot kurderna idag, Churchill i afrika och på Irland, Englands roll i svälten på Irland (1.5 miljoner döda), USA i Irak (över 2 miljoner döda, 1.2 av dem i "fredstid"), Habibie i Indonesien, Idi Amin i Uganda, USA i Vietnam, USA i Nicaragua och El Salvador, Hiroshima & Nagasaki, Japan i sydostasien under andra världskriget, Rwanda, Israel mot palestinerna, USA's bannlysning av DDT (över 60 miljoner döda) och så vidare.
Historien är tyvärr full av sådant, på alla sidor. Men egentligen är det fel att räkna siffror. En person är en för mycket. Resten är bara extrapolering. Gränsen är passerad vid en person.
Sedan tycker jag inte riktigt att Mao passar där. Om jag minns rätt (kan ha fel här) så gick det inte utför riktigt förrän efter hans död. Dessutom så måste man på samma sätt som med ryska revulotionen och franska revolutionen se hur de faktiskt lyckades avsätta ett i högsta grad odemokratiskt och totalitärt styre. Att folkstyret av olika anledningar spårat ut förtar inte värdet av den bedriften.