OT: "Pretentiös"
(Det jag främst undrar över när jag kollar på föreläsningen är i vilket sammanhang den hålls? Det verkar vara kopplat till spelskapande, datorspel nämns några gånger, och det tycks mig som om det föreläsaren talar om inte har ett jota att göra med "spel i allmänhet". Det jag menar är att jag inte är säker på att, även om Jeepform i någon mån använder sig av "spel", det som tas upp är det minsta relevant för spelskapare. Det är inte psykologi applicerat på spelmediet, utan spelmediet applicerat på psykologi. Jag undrar lite om det här (föreläsningen) egentligen mest är intressant för att den behandlar ämnen som egentligen ligger utanför det ämnesfält (spelskapande) där man menar att man verkar. I sin kontext verkar det märkligt, intressant och udda, men om det skulle stoppas i sin egentliga kontext (psykologi/pedagogik) tror jag att det mest vara "blaha blaha".)
Hursomhelst håller jag inte med om att "pretentiös" per default är negativt laddat. Jag tycker snarare att man kan märka en glidning mot att det faktiskt är helt ok att gilla det pretentiösa igen.