Feuflux;n150113 said:
Användare Alfa vill kunna diskutera ett spel utan instick från verkligheten. Användare Beta vill kunna göra instick från verkligheten i alla trådar. Går det att göra båda de här åskådningarna nöjda? (Vill man göra dom nöjda?)
Säg att spelet Maskulonien släpps. Där kan man spela Barbarkrigare (bra på att slåss), Shaman (bra på magi), Senator (bra på socialt bös) eller Kvinna (bra på att laga mat åt de andra tre arketyperna). Spelet har banbrytande och skitcoola regler samt en genomarbetad värld. Nu startas det tre wrnu-trådar:
* Regeldiskussion om Maskulonien.
* Coolaste platsen i Maskulonien.
* Kvinnosynen i Maskulonien.
Då kan Alfa hålla sig i de två förstnämnda trådarna och inte läsa den sistnämnda alls, och Beta kan göra tvärtom (och ingen av den lär sig så mycket nytt...). Alla läser enbart trådarna de är intresserade av.
Troligare dock att det skapas en tråd och att kvinnosynsdiskussionen tar all plats eftersom det är där det finns en tydlig konfliktlinje.
Lite så är det.
Men notera nu att det är inte Betas "fel"; vare sig att det skapas en tråd, eller att kvinnosynsdiskussion tar plats. Inte heller är det Alfas fel. Utan givetvis är det forumets moderatorer och policy som sätter ramarna.
Enklaste lösningen är att säga "no religion or politics on wrnu".
Om vi vill göra wrnu mer välkomnande, och nu talar jag inte om de grupper som det ordet vanligtvis förknippas med i dagens debattsverige (minoriteter eller förföljda), utan nu talar jag om att göra WRNU varmt välkommet och oproblematiskt för nykomlingar, ungdomar etc: satsa på ett mera färgglatt wrnu där alla med ångest över samhällsklimatet vänligen men bestämt ombedes söka sig någon annanstans.
Problemet blir när man tolkar rollspel som "samhällsspegel". Om det handlar om Europa för femhundra år sedan, och man dessutom vrider till det rejält, då funkar det: då får man nämligen Warhammer. Om det handlar om att jag var på demonstration för en vecka sedan, eller min bil brändes ner av stenkastande poliser, då funkar det inte alls överhuvudtaget. Att få diskutera rollspel innebär inte att du bör få fritt blås lufta dina politiska åsikter eller dina problem med diverse olika samhällsföreteelser. Dvs är du här för att diskutera Western som spel är det okej. Slaveriet är en av många klickar bakgrundsfärg i Western-miljö. Är du egentligen här för att diskutera rasproblematik och samhällsstrukturer, och bara använder westerngenren som förevändning, ska du göra det någon annanstans. Enligt mig självklara lösningar.
WRNUs problem är att det ligger en tjock våt filt av intellektualisering över stora delar av forumet. Inte undra på det inte sker någon tillväxt. Inte undra på att ni grälar så folk nästan börjar gråta.
(Eller egentligen: huvudproblemet är att så få tar bladet från munnen och säger vad jag säger nu. Sålänge diskussionen sker från respektive skyttegrav kan den ju aldrig inse att det är själva kriget som är problemet)
Till syvende och sisdt är det WRNUs ledning som behöver välja vägval. Rollspel som glad och lycklig - men naiv - hobby. Eller "rollspel" som svepskäl för att få diskutera flyktingströmmen till Sverige, kvinnonormen i dataspel, fas 3 och jakten på de arbetslösa eller 1001 andra frågor som alla har bara det gemensamt att de är alla vuxna, allvarstyngda och helt glädjebefriade.
Hittills har WRNU valt valet att inte välja. Det är den direkt bidragande orsaken till att denna och ett otal andra trådar finnes, om du frågar mig. Personligen tycker jag det närmast är skandal att titeln "sveriges största rollspelsforum" gäller något som inte klart och tydligt valt den glada men naiva vägen.
(Snart tror jag dock hela diskussionen blir irrelevant hur som haver; då sker diskussionen inom rollspelshobbyn på, inte vet jag, jag är ingen ungdom, reddit eller snapchat? Jag hade bara önskat att rollspelsföretagen flyttat ut och tagit med sig det generella rollspelsforumet, så hade iallafall mitt problem fixat sig. Dock inte erat: ert problem är ju debattklimatet, och det hade ju knappast förbättrats av att WRNU reducerats till att BARA handla om dagens sverige sett ur övervintrade rollspelsugglors syn)
Jag vet bara att wrnu alltid gjort sitt bästa för att fylla rollspelen med något ångestfyllt och bittert, vilket framkommer bäst om ni jämför med rpg.net eller enworld.org. Men då vill jag direkt säga till er som känner er träffade: jag lägger ingen skuld på er. Det är inte ert fel att WRNU tolererat trådar som denna år efter år.
Om jag låter krass kan jag säga att hade jag någonsin sett dig (du vet vem du är) skriva glädjefyllda rapporter om typ vilka grottor din gubbe senast besökt, hade det mildrat situationen väldeliga. Men det är ju just det som är kärnan i problemet: du spelar aldrig klassiskt naivt rollspel längre, eller hur? Där syftet är att ha roligt en kväll i glada kompisars lag, och bara det. Om du nånsin spelar rollspel är det förlagt i samtid och avsett att "utforska" någon slags ojämlikhet eller orättvisa. Just det självskadebeteendet skulle jag säga urholkar rollspelsglädjen för oss andra i rekordfart.