Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cassius;n150545 said:
Ja och det är ju något som diskuteras hejvilt i den feministiska rörelsen. Det är ju därför hela "trigger-varning" grejen har dykt upp.
Folk kan bli känslosamma inför texten och läsaren förväntas skyddas. För mig är det rätt knäppt.

Cassius;n150545 said:
Men om jag förstår dig rätt så tycker du det är känslomässigt jobbigt att ordet används "mot" dig? Jag vet inte vad jag ska säga.
Nej, jag tycker inte att det är känslomässigt jobbigt att ordet används "mot" mig. Jag blir förbannad när det används "mot" mig.
Låt mig ge dig ett exempel som kanske klargör saker och ting:

Cassius, du hatar din mamma. *

Jag gissar på att du blev lite emotionell där? Om du inte blev det så är du en bättre person än vad jag är men det betyder också att vi nog inte kommer att komma så mycket längre i den här diskussionen.

Cassius;n150545 said:
Jag tycker mig se det som ett verkligt fenomen som väldigt många människor är en del av(jag själv då och då). Det är svårt att inte prata om saker som folk inte tycker är jobbigt. Ta bara våld för den delen.
Återigen, jag tycker inte det är jobbigt att prata om det här. Det jag försöker säga är att ORSAKEN till varför diskussioner på forumet går åt helvete är för att folk KÄNNER och agerar på den känslan, INTE ämnet i sig.

Cassius;n150545 said:
Jag upplever precis som Krille att mycket av det som sägs på rollspel.nu lär mig otroligt mycket. Inte minst när skiljelinjerna dras upp ordentligt. Ta bara D&D, vad fan visste jag om det innan jag läste flamewars om det här. Eller God45 alla hatkampanjer mot olika fenomen.
...

...

Du är medveten om att användare har lämnat forumet pga. vissa av de konflikterna? Andra har inte ens gått med i det från första början?

*Självklart menar jag inte att du hatar din mor, jag kan inget om din relation till din mor, men för klargörandet skull.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tony.Meijer;n150558 said:
Cassius, du är en ...
Jag förstår att du inte kallar Cassius en "..." men det är ett särdeles dåligt valt exempel. Jag vore väldigt glad om du ändrade det till något mindre agressivt.

/Magnus

Krille

Super Moderator
Nej, jag tycker inte att det är känslomässigt jobbigt att ordet används "mot" mig. Jag blir förbannad när det används "mot" mig.
Cassius, du är en ...
Moderering:

Den sortens exempel är INTE lämpliga. Jag förstår sammanhanget och vad du vill säga, men använd inte sådana exempel. Säg det på något annat sätt istället.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Krille;n150561 said:
Moderering:

Den sortens exempel är INTE lämpliga. Jag förstår sammanhanget och vad du vill säga, men använd inte sådana exempel. Säg det på något annat sätt istället.
Uppfattat, fixar. Kanske är en ide att ändra citatat?

Magnamund

Warrior
Cassius;n150506 said:
Nu har jag nog inte hängt här lika länge som du och under min tid har jag sett ett par olika riktigt knäppa grejer. Två härliga exempel:
1. Killen som tyckte det var kvinnors val av män som evolverat fram kvinnomisshandlare. Gränsfallen får bedömas av ledningen.
2. Killen som skrev att han hatade kvinnor
Jag har nog missat de inläggen. Vem skrev att han hatar kvinnor? Det låter som en oerhört obehaglig person.

Gällande spel med sunkiga värderingar, sunkig setting, för få kvinnliga slps osv.
Jag har alltid löst det på ett enkelt och för mig kreativt sätt. Andra må tycka att det är fel eller löjligt men det får stå för dem. Jag har helt enkelt plockat bort de bitar ur rollspel jag ogillat och behållit det jag gillat samt lagt till sånt som jag ansett saknas. Det är därför jag fastnade för rollspel som liten parvel - friheten att kunna göra precis vad jag vill med spelet.

Vill jag inte att orcherna ska ha turban (har aldrig sett orcher med turban iofs) så beskriver jag dem inte så. Vill jag inte att deras kultur ska vara inspirerad av mellanöstern så låter jag mig inspireras av nåt annat och vill jag att en slp ska vara lesbisk, mörkhyad kvinna istället för en kritvit, förmodat heterosexuell man så blir det så. Ingenting kan hindra mig från att ändra på saker i rollspel.

Jag håller f.ö med om att det finns ett flertal högljudda debattörer här som ständigt förminskar och dömer ut debattörer som inte delar deras åsikter. Inte helt sällan säger de "man ska inte döma men jag är inte bättre själv, jag dömer hela tiden och försöker lära mig". Ändå fortsätter de döma och förminska andra debattörer, år ut och år in.

Sorry för ännu ett ointressant, meningslöst, sunkigt, sexistiskt, mansgrisigt, korkat inlägg av en vedervärdig cis-man som inte har någon koll. Förlåt tusenfalt och åter tusenfalt.

Cassius

Hero
Cassius, du är en pedofil.

Jag gissar på att du blev lite emotionell där? Om du inte blev det så är du en bättre person än vad jag är men det betyder också att vi nog inte kommer att komma så mycket längre i den här diskussionen.

Återigen, jag tycker inte det är jobbigt att prata om det här. Det jag försöker säga är att ORSAKEN till varför diskussioner på forumet går åt helvete är för att folk KÄNNER och agerar på den känslan, INTE ämnet i sig.

Du är medveten om att användare har lämnat forumet pga. vissa av de konflikterna? Andra har inte ens gått med i det från första början?
Det rör mig inte i ryggen att du kallar mig det. Exemplet är i sig också rätt dåligt. Det motsvarande skulle vara att någon anklagade mig för att bygga en pedofilkultur(en kultur som också tycks existera) då jag i mitt rollspel valt att porträttera kvinnor med klubbor i munnen, små ryggsäckar och håret uppsatt i två tofsar så kanske de till och med hade haft en poäng.

Menar du att våldtäktskultur inte bör diskuteras på forumet? Eller menar du att man ska vara noga med att skilja på sak och person? För våldtäktskultur inom spelhobbyn tycker jag är ett viktigt och intressant ämne eftersom jag tycks se den rätt frekvent(inte minst inom datorspel).

Angående D&D kände jag inte till det. Det förvånar mig förvisso inte. Men med det som exempel, tycker du det är fel att diskutera gränsen mellan brädspel och rollspel då folk uppenbarligen blir förbannade över det? För mig är det rätt klart att de sakerna ska få diskuteras och deltagarna får lära sig att lämna diskussionen eller ha lite is i magen.

Cassius

Hero
Magnamund;n150565 said:
Jag har nog missat de inläggen. Vem skrev att han hatar kvinnor? Det låter som en oerhört obehaglig person.
Det skrev i vrålådan på gamla forumet av en användare som jag tror är tillbaka på den här versionen. Det var slutet på en rätt lång diskussion där användaren hade gett uttryck för riktigt misogyna åsikter i övrigt.

Magnamund

Warrior
Tur att jag inte hängde i vrållådan då. Det hade tagit hus i helvete. (eftersom personen ifråga hade fått sig en utskällning från helvetet).

RasmusL

Champion
Tony.Meijer;n150538 said:
Fair enough. Jag läste det som att du tyckte de konflikter vi hade var bra bara moderatorerna var hårdare.

Det är irrelevant. Det kan ha utvecklat folk fantastiskt mycket, vi har fortfarande inte konflikter över samtalet i sig. Vi har konflikter för att folk reagerar med känslor på det de läser.

Ta "våldtäcktskultur" exempelvis, ett ord jag personligen reagerar emotionellt på.
Jag förstår vad som menas med ordet. Det KÄNNS, i rätt kontext, fortfarande som en anklagelse. Jag har lärt mig vad som menas med ordet, men känslan är densamma.

Och det handlar i högsta grad om person. Skulle Krille eller Anth använda det "mot" mig så skulle jag inte reagera på det, för jag litar på deras omdöme och att de inte gör det för att trycka ner mig. Det finns andra användare som jag skulle reagera mer emotionellt om de sa det och det handlar inte så mycket om "anklagelsen" i sig, det handlar om att personen ifråga hotar mig socialt.
Det är helt klart jobbigt att acceptera att vi är en del av problemet, att _vi_är_problemet_. Det gör ont och jag tycker att det är jobbigt att jag, liksom du, varje dag är en kugge i ett system som förtrycker människor på olika sätt. Vi är alla våldtäktsmän i det att vi stödjer det rådande systemet genom att leva i det, att vi låter oss likriktas och formas av en kultur som fått för sig att människors preferenser när det kommer till färger bestäms av hur en ser ut mellan benen, att det ens är av intresse vad hon hade för kläder på sig den där kvällen... Det är liksom ingen annans fel att världen ser ut som den gör och när vi försöker stänga ute de här tankarna och "bara ha kul" så skapar vi med nödvändighet rum där inte alla är välkomna, särskilt inte de som dragit nitlotterna i samhället.

.113

Swashbuckler
Eftersom jag är trådskaparen och jag bad folk att tagga ner skulle jag uppskatta om folk respekterar det eller skapar en egen tråd för nu börjar det balla ur igen och jag vill inte ha med det att göra.

Eller för all del, lås gärna tråden, den va död för 3 veckor sedan och startade nyss om igen, om det var trolleri eller annan magi vet jag inte men känns i vilket fall onödigt och åtminstone inte längre något som JAG vill vara inblandad i, då det nu är på väg att spåra ur igen (åtminstone jag är inte glad längre...)

Magnamund

Warrior
RasmusL: Lägg ned det där snacket om att vi alla är våldtäktsmän. Det är oerhört kränkande att peka ut oss alla. Om du ser dig själv som våldtäktsman så må det vara hänt men du har ingen rätt att peka ut någon annan. Det du gör är rent vidrigt och ett äckligt personangrepp. Det är inte första gången du gör det på forumet heller. Fy fan säger jag.

Cassius

Hero
Magnamund;n150634 said:
RasmusL: Lägg ned det där snacket om att vi alla är våldtäktsmän. Det är oerhört kränkande att peka ut oss alla. Om du ser dig själv som våldtäktsman så må det vara hänt men du har ingen rätt att peka ut någon annan. Det du gör är rent vidrigt och ett äckligt personangrepp. Det är inte första gången du gör det på forumet heller. Fy fan säger jag.

Gör som Rubriken, tagga ner. Det är inte ett personangrepp och ifall du läser vad han skriver så pekar han på en struktur. Men det är sjukt off-topic om ditt inlägg var menat som ett exempel på att folk har svårt att ha lite is i magen när de skriver.

Magnamund

Warrior
Dålig bortförklaring. Jag struntar i om han påstår sig syfta på en struktur. Han ska inte komma undan med sitt jävla "vi är alla våldtäktsmän".

Cassius

Hero
Magnamund;n150656 said:
Dålig bortförklaring. Jag struntar i om han påstår sig syfta på en struktur. Han ska inte komma undan med sitt jävla "vi är alla våldtäktsmän".
Du tror påriktigt att det är en bortförklaring?
Det är en ganska vanlig feminstisk idé om att samhället skapar könsroller och därför också de handlingar som är kopplade till könen. Det är därför män oftare misshandlar sina partners, män oftar våldtar, oftare mördar, oftare kör bil fort(jag kan fortsätta i all oändlighet). Detta menar man inte är ett resultat av enskilda mäns personlighet utan skapas genom fostran och samhället i stort. Förstår du?

.113

Swashbuckler
Cassius;n150661 said:
Du tror påriktigt att det är en bortförklaring?
Det är en ganska vanlig feminstisk idé om att samhället skapar könsroller och därför också de handlingar som är kopplade till könen. Det är därför män oftare misshandlar sina partners, män oftar våldtar, oftare mördar, oftare kör bil fort(jag kan fortsätta i all oändlighet). Detta menar man inte är ett resultat av enskilda mäns personlighet utan skapas genom fostran och samhället i stort. Förstår du?

Jag förstår vad som menas, men det är ändå ett grymt dåligt sätt att argumentera. Det är som att säga att alla tyskar är nazister, alla italienare fascister osv. Du nämner dessutom ordet "oftare" flera gånger, det innebär att även kvinnor gör sådant och det innebär att det blir fel att blanda in alla män, när det inte stämmer.

Det här är ett av problem, det är en av anledningarna att många är anti-feminister även om de är för jämställdhet.

Hur tror du ärligt det skulle gå att diskutera nazism med tyskar om man börjar meningen med "Ni tyskar är ju alla nazister, men hur gör vi för att.." ? om man börjar med att förolämpa folk med bland det fulaste man kan göra, då är det en grymt dålig grund för en fortsättning. Oavsett vad man menade.

Tillägg: Det är också en väldigt onödig sak att skriva i en tråd som är benämnd Tagga ner, eftersom det är sjukt provocerande. Och då gillar jag ändå Rasmus!

Cassius

Hero
.113;n150667 said:
Jag förstår vad som menas, men det är ändå ett grymt dåligt sätt att argumentera. Det är som att säga att alla tyskar är nazister, alla italienare fascister osv. Du nämner dessutom ordet "oftare" flera gånger, det innebär att även kvinnor gör sådant och det innebär att det blir fel att blanda in alla män, när det inte stämmer.

Det här är ett av problem, det är en av anledningarna att många är anti-feminister även om de är för jämställdhet.

Hur tror du ärligt det skulle gå att diskutera nazism med tyskar om man börjar meningen med "Ni tyskar är ju alla nazister, men hur gör vi för att.." ? om man börjar med att förolämpa folk med bland det fulaste man kan göra, då är det en grymt dålig grund för en fortsättning. Oavsett vad man menade.

Tillägg: Det är också en väldigt onödig sak att skriva i en tråd som är benämnd Tagga ner, eftersom det är sjukt provocerande. Och då gillar jag ändå Rasmus!
Under andra världskriget kanske det hade varit en rimlig sak att skriva? Struntsamma. Nu är ju inte våldtäkt en åsikt. Jag har svårt att tänka mig att män som våldtar(eller begår andra sexuella övergrepp) är för våldtäkt. Jag antar att de resonerar som många andra brottslingar. De är oskyldiga, de visste inte vad de gjorde, just deras situation är annorlunda osv. Självklart våldtar inte alla män. Det hade varit en helt befängd åsikt. Syftet med den "parollen" Alla män är våldtäksmän, för de får man ju nästan kalla den, handlar om att belysa hur våldtäksmän skapas och hur deras beteende återskapas i samhället. I det finns nästan hela samhället. Att folk är anti-feminister eller inte får stå för dem. Att vara antifeminist är för mig intellektuellt ohederligt men det kan vi lämna där hän.

Hur kommer det sig att du inte reagerar på Magnamunds avsaknad av ner taggning?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
MODERERING!

RasmusL;n150595 said:
Vi är alla våldtäktsmän i det att vi stödjer det rådande systemet genom att leva i det […]
Nej!

Du devalverar ordet »våldtäktsman« genom att använda det på det där viset. Använd det om de som faktiskt begår våldtäkter i stället.

Dessutom – och det är inte första gången du gör det – skapar du en jävligt dålig stämning när du uttalar dig så där svepande.

Kan du förstå att folk blir förbannade på dig när du uttrycker dig på det där viset?

Just nu bidrar du nämligen inte alls med någon lösning på hur vi ska kunna diskutera såna här frågor utan att bli osams.

Just nu är du problemet.

Ett till sånt uttalande från dig (eller någon annan) så blir det en veckas avstängning.

Magnamund;n150634 said:
Sluta hobbymoderera!

Anmäl inläggen till moderatorerna i stället för att lägga bränsle på elden.

.113

Swashbuckler
Cassius;n150672 said:
Under andra världskriget kanske det hade varit en rimlig sak att skriva? Struntsamma. Nu är ju inte våldtäkt en åsikt. Jag har svårt att tänka mig att män som våldtar(eller begår andra sexuella övergrepp) är för våldtäkt. Jag antar att de resonerar som många andra brottslingar. De är oskyldiga, de visste inte vad de gjorde, just deras situation är annorlunda osv. Självklart våldtar inte alla män. Det hade varit en helt befängd åsikt. Syftet med den "parollen" Alla män är våldtäksmän, för de får man ju nästan kalla den, handlar om att belysa hur våldtäksmän skapas och hur deras beteende återskapas i samhället. I det finns nästan hela samhället. Att folk är anti-feminister eller inte får stå för dem. Att vara antifeminist är för mig intellektuellt ohederligt men det kan vi lämna där hän.

Hur kommer det sig att du inte reagerar på Magnamunds avsaknad av ner taggning?

Jag reagerar, jag skriver bara inget, jag har anmält inlägg och bett om låsning av tråden eftersom det kommer spåra ur osv, att det sedan börjar göra det visar ju bara att jag hade rätt. Att säga till magnamund att lugna ner sig är hobbymoderering, det sköter någon moderator antagligen snart. Att säga att jag inte tycker man bör kalla folk våldtäktsmän i tråden är en åsikt, lite skillnad.

med anti-feminist menar jag alltså att det finns många som är för jämställdhet men inte tycker om att kallas, eller beblandas med feminister just pga att vissa sådana slänger omkring uttryck som män är svin och alla män är våldtäktsmän, det är anti-konstruktivt och bidrar inte till jämställdhet i samhället utan skapar istället klyftor, oavsett meningen bakom.

Sen finns det så klart folk som rent allmänt är anti-kvinnor osv och de är ju faktiskt ganska.. eller det får jag inte säga gissar jag, men de har jag inte mycket till övers för. Men jag själv, som är för jämställdhet och gärna jobbar för ett bättre samhälle för alla, skulle inte vilja hänga med folk som för sig med sådant sätt att tala om folk. Lika lite som jag skulle umgås med en man som behandlade kvinnor som skit eller någon som behandlade invandrare som skit eller liknande. Jag tycker det är ett otrevligt sätt att argumentera och det är bevisligen så att det är både provocerande och onödigt eftersom folk tar illa vid sig av det.

Och under andra världskriget hade det kanske varit en rimlig sak tänker du, å andra sidan fanns det många som inte var beblandade då också. Däremot blundade många för det, vilket snarare är att jämföra med hur det kanske såg ut för väldigt många är sedan när det gäller jämställdhet. Nu är det betydligt bättre, även om det går göra saker ännu bättre, men det är knappast rätt väg att gå att springa ut och kalla folk för våldtäktsmän. Återigen, oavsett vad poängen egentligen är.