Farrans krönika, del 2
Edward visade sig vara en uthärdlig reskamrat. Åtminstone så länge vi hade vin kvar. Kyla och vårregn gjorde dock sitt för att hålla nere mitt vanligtvis goda humör. Efter en alltför lång färd på skumpiga vägar sammanstrålade vi med de som skulle visa sig vara mina expeditionskamrater. <div>
</div> <div>Någon sorts stigfinnare vid namn Phelan (halvalv liksom jag), en alvbesvärjerska vid namn Tanin samt en krigarmunk vid namn Kyrill. Allesammans obehagligt långa. Tanin hade följe med en handelskvinna vid namn Jalynda som skulle etablera sig vid handelsstationen. </div> <div>
</div> <div>Under färden mot Olegs handelsstation som tydligen ska vara expeditionens hemmabas försökte jag lära känna mina blivande kamrater lite bättre. Phelan var en ganska kärv karl, korthuggen och fåordig, men liksom jag glad i vin. Jägare till professionen, vilket torde komma väl till pass i den otämjda vildmarken. Tanin verkade lite avståndstagande, <s><font class="Apple-style-span" color="#990000">och inte lät hon mig glutta i hennes trolldomsbok, trots att jag visade henne båda mina egna och förklarade att även jag kan befalla de magiska krafterna</font></s><font class="Apple-style-span" color="#009933">och då hon är sådan att hon fötts med sina krafter och inte behöver studera har hon inga trolldomsböcker jag kan lära mig besvärjelser ur</font>.(Eller åtminstone
kommer att kunna. Mina studier
måste ge resultat snart.) Kyrill var den trevligaste av dem alla. Direkt från klostret, tränad i strid och religion, men sorgligt naiv och okunnig om den riktiga världen. Jag tog på mig att lära honom om dryckenskap, tärningsspel och kvinnor. </div> <div>
</div> <div> <hr> </div> <div>
</div> <div>Handelsstationen var inrymd i ett förfallet timmerfort, och vi välkomnades av Oleg och Svetlana, mest av Svetlana.Vi hade även den tvivelaktiga äran att få bekanta oss med Bokken, en skröplig särling och eremit som bor någonstans på hedarna i närheten. Han påstod sig kunna brygga olika trolldrycker, och kunde tänka sig att ge oss vänpriser om vi under våra resor samlar in de ingredienser han behöver. Gott dricka kunde han i alla fall åstadkomma. </div> <div>
</div> <div>Efter lite uppackande, iordningställande och kvällsmålsätande kom det fram att Oleg hade hoppats att vi skulle vara de soldater han sänt efter från Restov. De hade nämligen plågats av banditer en tid, och förväntade sig en ny påhälsning redan följande dag. Jag tog resolut kommandot och smidde en plan för hur vi skulle hanskas med dessa uslingar. </div> <div>
</div> <div>Banditerna anlände i gryningen och vi lurade in dem i fortet och lät Oleg stänga porten bakom dem. Kyrill trädde fram och bad dem myndigt att lägga ner sina vapen och underkasta sig rättvisan. Som svar fick han en pil i bröstet. Sen gick allting väldigt fort och jag minns inte riktigt vad som skedde förrän alla banditer var nedkämpade och deras ledare låg död för mina fötter. Happs, som han hette, var den förste jag dräpt i hela mitt liv, och även om det skedde i ärlig strid måste jag säga att jag mådde mycket märkligt resten av dagen. </div> <div>
</div> <div>Oleg tinade hur som helst upp och vi fick veta att detta inte var
alla banditer. Som mest hade de varit tolv-femton stycken, anförda av en vildsint kvinna som bar tvenne yxor i sitt bälte. De hade bland annat tilltvingat sig den ring Oleg skänkt Svetlana den dag de gifte sig. </div> <div>
</div> <div>Phelan lyckades inte hitta spåren efter banditerna sex hästar (!), trots att vi visste ungefär varifrån de kommit. Så istället för att leta upp deras läger gav vi oss på att, uppsuttna på sagda hästar, utforska hedarna i närheten av handelsstationen. Mil efter mil av fullständigt ointressant vildmark. Och en förskräcklig spindel – stor som en ponny – som överraskande anföll från en dold håla i marken. Phelan försäkrade att de oftast lever ensamma, men jag markerade noga platsen på den karta jag ritar över området. </div> <div>
</div> <div>Tillbaka hos Oleg och Svetlana hade vi nu fått sällskap av en handfull soldater som fått i uppdrag att rusta upp och bemanna fortet. Deras kapten hette Kesten och var visst någon sorts adelsman. När vi förklarade att vi ånyo skulle ge oss ut och söka efter resterande banditer ville Svetlana att vi skulle skaffa lite månrädisor på vägen. Rädisor? Skulle det vara något för oss tappra äventyrare? </div> <div>
</div> <div>På kvällen mjukade jag upp några av soldaterna genom att låta dem vinna av mig några silvermynt. </div> <div>
</div> <div>På jakt efter banditlägret råkade vi i en skogsglänta på några fulla kobolder.
Desna ville att de skulle ha korgar fyllda med nyskördade månrädisor, så jag klev fram och erbjöd mig, på deras eget tungomål, att köpa rädisorna av dem för ett skäligt pris. Deras berusning var dock av sådan art att deras svar blev att förolämpa mig och sedan anfalla. Tillsammans med mina färdkamrater gjorde vi ned dem, men det beredde mig föga glädje. </div> <div>
</div> <div>Morgonen därpå väckte min uppsyn stor munterhet kring vår frukosteld. I min rakspegel såg jag att någon med sot och kol ritat missprydande mustascher på mitt vackra ansikte. Jag försäkrade de andra att jag inte fann saken det minsta rolig, och bad dem låta bli liknande dumheter i framtiden. </div> <div>
</div> <div>Och sedan fann vi banditlägret. Efter att jag framlagt en anfallsplan slog vi ut en vaktpost i ett träd, tyvärr skrek han när han föll, så överraskningsmomentet gick förlorat. Jag rusade genom skogen för att kunna falla banditerna i ryggen medan min kamrater tog sig an dem öga mot öga. Jag rundade en stockbarrikad precis lagom för att se hur banditernas ledare, ylande i vrede rusade mot Kyrill med båda sina yxor höjda. Och det var det sista hon gjorde i livet. Munken svarade med två raska hugg från sitt tempelsvärd och skiljde banditens huvud från hennes kropp. Kyrill må vara okunnig om allt som gör livet värt att leva, men han verkar helt klart kunna slåss. Resten av banditerna flydde och vi sökte igenom deras läger och bestämde oss sedan för att övernatta där. </div> <div>
</div> <div>Följande morgon gjorde jag två upptäckter. Först och främst hade en liten yrvaken svart huggorm tytt sig till värmen under min sovfilt och låg hopringlad på min mage. Den var varm och len och helt fredlig så jag bestämde mig för att ta den till husdjur. Den verkar inte alls ha något emot att bo i min jacka. Den andra upptäckten var att någon stoppat färsk djurspillning i min packning. Haha. Roligt. </div> <div>
</div> <div>Phelan överraskade med lite faktisk kunskap om vildmarken. Han påstod att vissa älvfolk roar sig med att skämta med resande, men att man tydligen kan muta dem att låta bli genom att ställa ut lite dricka eller glänsande föremål åt dem. Jag ställde ut en hel flaska kryddbrännvin och hojtade (kanske inte helt artigt) på skogsfolkens språk att nu fick de faktiskt ge sig, och att det inte var roligt längre. </div> <div>
</div> <div>När vi återkom till handelsstationen var där fullt med liv och rörelse. Ryktet om vår duglighet hade tydligen spridit sig. En enbent gammal jägare ville att vi skulle ta kål på ett fruktat vildsvin åt honom. En enastående nedslående
Erastil-präst vid namn Jhod hade i en vision sett ett övergivet tempel vaktat av en björn och ville att vi skulle finna detta tempel. Till och med Oleg verkade tro på oss. Han önskade nämligen huvudet av någon sorts smådrake att hänga på väggen i skänkrummet, så att folk skulle ha något att prata om. </div> <div>
</div> <div>Själv önskade jag bara en varm brasa, lite varmt vin och en varm säng efter alla strapatser och umbäranden i det vilda. </div> <div>
</div> <div>
Uppdatering: Då Storuggla retconnade sin gubbe till sorcerer i stället för wizard ändrade jag lite i krönikan. </div>