Krille
Super Moderator
Re: Om IPCCs trovärdighet
Var är de ruttna körsbären?Känner du till begreppet 'cherrypicking'?
Var är de ruttna körsbären?Känner du till begreppet 'cherrypicking'?
Kul att man aldrig får se dem i så fall. Lite McCarthy över det hela. Har man tex gjort ett enda storskaligt försök för att pröva det? Har man matematiskt verifierbara formler, inte bara statistiska formler som håller inom ett konfidensintervall? Hur är bevisen falsifierbara, kort om att vänta några hundra år?Nej. Likheten är att man faktiskt presenterat mätbara, testbara och matematiskt prövningsbara och falsifierbara bevis, inte bara rapat tomma argument tills media tror på det.
"Aldrig"? Det är bara att läsa de vetenskapliga tidsskrifterna. Buss på, vetja!Kul att man aldrig får se dem i så fall.
Hadley Climate Model är ett projekt som bygger på circulationsmodeller i luft och i hav. Dessa modeller skickas ut och beräknas distribuerat. Hadley Climate Model bygger till stor del på matematiska modeller inom meteorologin, men har ändrats enligt skillnader mellan meteorologi och klimatologi. Modellen tar hänsyn till en hel hög med faktorer, från oceanernas form till landmassornas form till solstrålning till växthuseffekt från koldioxid till avkylning från svavelföreningar. Modellerna bygger på flödesberäkningar. I princip är det samma sorts beräkningar som flödet kring ubåtar, flygplan, rymdfärjor eller i kärnkraftsverk och atombomber.Har man tex gjort ett enda storskaligt försök för att pröva det? Har man matematiskt verifierbara formler, inte bara statistiska formler som håller inom ett konfidensintervall?
Precis som med alla andra vetenskapliga grenar så gör man en förutsägelse och jämför med uppmätta och tillförlitliga data. I ett första steg så kontrollerar man mot historiska data. Om förutsägelsen avviker mot dessa så vet man direkt att modellen är fel. Detta har man gjort, och modellen har än så länge inte visat sig vara felHur är bevisen falsifierbara, kort om att vänta några hundra år?
5% är en hiskelig skillnad när man talar om temperaturer.2001 års modell, HadCM3, som kalibrerades på 1850-1980, fortsatte sedan till 2050. Data för 1980 till 2000, och senare även 2001-2006, samlades sedan in och jämfördes med HadCM3s förutsägelser, och de visade sig stämma med 5% felvarians i lufttemperatur över land och 25% felvarians med lufttryck och nederbörd.
Att något ska hända är alltid en säker förutsägelse när det gäller väder. Frågan är om vi ligger bakom det och om vi ska göra något åt det?Det som inte har hållit är förutsägelsen att ingenting ska hända.
Det beror på skalan. Mäter du från en uppmätt deltamedeltemperatur så är skillnaden inom acceptabla felvarianser. Mäter du i absoluta grader kelvin så är det betydligt värre. Nu jämfördes uppmätt och förutsagd deltamedeltemperatur.5% är en hiskelig skillnad när man talar om temperaturer.
Ja.Frågan är om vi ligger bakom det
I samtliga fall som medeltemperaturen har ökat i storleksordningen sex grader så har massutrotning inträffat. Om projektionen från klimatmodellerna stämmer - och mycket mer pekar på att den stämmer än att den inte gör det - så är det ett sådant scenario med sex graders medeltemperaturökning som kommer. Det kommer sig helt enkelt av att grödor inte längre klarar av att leva i det plötsligt mycket varmare klimatet och när djur inte längre har växter att leva på.och om vi ska göra något åt det?
Du rör ihop orsak och verkan. Jag vill att politiken ska baseras på vetenskap.Jag tycker det verkar vara ganska uppenbart att du egentligen framför en politisk åsikt, inte en vetenskaplig. Du maskerar din kritik mot IPCC såsom baserad på vetenskap, när det framförallt verkar handla om att du inte vill att Systemet får bestämma hur mycket du får konsumera, släppa ut, smutsa ned, etc. När du påstår saker som att vi måste validera metoden i 500 år är det ett uppenbart sätt att maskera den vanliga "business as usual"-åsikten som länge gällt.
OK, då är det bättre, jag utgick från att man utgick från 0 K.Det beror på skalan. Mäter du från en uppmätt deltamedeltemperatur så är skillnaden inom acceptabla felvarianser. Mäter du i absoluta grader kelvin så är det betydligt värre. Nu jämfördes uppmätt och förutsagd deltamedeltemperatur.
Och hur vet vi att det är vi? Hur vet vi att det överhuvudtaget är relevant för klimatet? Eftersom jag inte är Pastafarian så tror jag inte att korrelation måste innebära samband, man måste också visa, teoretiskt och i relevanta experiment, att det verkligen finns ett samband.Det är redan klarlagt genom mätningar i atmosfären att koldioxidmängden i atmosfären har ökat.
Hur isolerar man den från de andra?Och när man räknar med alla variabler från solstrålning till oxon och svavelföreningar så ser man att koldioxid är den största bidragande orsaken till den temperaturökning vi har sett.
Och det ska vi vara attans glada för, annars skulle jag varit en Troberg Rex och du skulle varit en Krillosaur.I samtliga fall som medeltemperaturen har ökat i storleksordningen sex grader så har massutrotning inträffat.
Det var hrä jag tycker att 'The great global warming swindle' hade sina bästa poänger. För oss i väst händer inte mycket. För U-länderna innebär det i bästa fall att de hålls kvar på U-landsnivå på artificiell väg, i värsta fall enorma svältkatastrofer.Så vad händer om vi gör något åt saken och klimatforskarna har fel?
Vi har redan sett början av utanförskapet. Det började redan 1980. Det finns inga som helst tecken på att kurvan håller på att vända. Tvärtom verkar det accelerera.Dock, modellen modellerar det vi har skapligt, men om man ska tro rönen så kommer framtiden att gå utanför vad vi sett, rejält utanför. Hur verifierar vi modellen där?
Normalt sett så kretsar koldioxid i ett kretslopp: växter sörplar upp koldioxid som blir löv som äts av kor, som blir stekar, som blir skit som förmultnar och släpps ut som koldioxid igen - grovt förenklat. Principen är det viktiga - ekologin lämnat åt sig själv är ett kretslopp som är i jämvikt. En del koldioxid kliver ut ur systemet genom att låsas in i sediment. En del koldioxid tillkommer till systemet genom vulkanisk aktivitet.Och hur vet vi att det är vi? Hur vet vi att det överhuvudtaget är relevant för klimatet? Eftersom jag inte är Pastafarian så tror jag inte att korrelation måste innebära samband, man måste också visa, teoretiskt och i relevanta experiment, att det verkligen finns ett samband.
Möjligt, men det är jefligt kasst för mig. Jag har ingen större lust att massutrotas.Vem vet, kanske en ny sådan massutrotning skulle vara det bästa som hänt planeten?
Är det samma modeller som misslyckas med att förutspå vädret i femdygnsprognoserna? Vädret är inte lätt att förutspå, varken på kort eller lång sikt, åtminstone inte med de datorer och de data vi har idag. Vi blir bättre och bättre på det, men vi är långt ifrån att förstå systemet.För att förstå exakt vad det är som händer så har man byggt klimatologiska cirkulationsmodeller. Man gör helt enkelt en datormodell på hur vatten och luft cirkulerar. Som indata sätter man Jordens topografi och kända mätvärden - som har funnits runt om på Jorden sedan det brittiska imperiet. I det här fallet har man gjort åtskilliga modeller och jämfört dem med vad som har hänt. Hur de fungerar och hur de har utvärderats utreds här. Modellerna kan simulera vad som har hänt och förutse vad som hände i området där data inte var sammanställda än eller ens insamlade, så modellerna är tillförlitliga.
Ja och nej. Det är flödesmekaniska beräkningar, precis som femdygnsprognoser och flödessimuleringar av ubåtar, flygplan, rymdfärjor, atombomber och kärnkraftverk. Det är samma sorts beräkningar som ovanstående, men det är inte samma beräkningar.Är det samma modeller som misslyckas med att förutspå vädret i femdygnsprognoserna?
Alla "fysikaliska lagar" (eller snarare teorierna om dem) bygger på statistisk analys av historiska data, även så gravitationen. Det är genom att studera data som man hittar formlerna som passar in på data, och det är genom att studera mer data som man ser om formlerna stämmer.Jag saknar fortfarande en hederlig mekanistisk modell, som utgår från fysikaliska lagar snarare än statistisk analys av historiska data.
Ta reda på hur ett växthus fungerar så hittar du din eftersökta modell.Jag saknar fortfarande en hederlig mekanistisk modell, som utgår från fysikaliska lagar snarare än statistisk analys av historiska data. Förstår man systemet tillräckligt bra för att göra en sådan så finns det inte längre någon diskussion, då vet man.
Tja, det är ju inte så svårt att hävda att det är lite överförenklat som modell betraktat.Ta reda på hur ett växthus fungerar så hittar du din eftersökta modell.
Jag vet, klimat är svårare.Skilj dessutom på väder och klimat. De är inte samma sak.
Exakt, och det är här jag hävdar att vi varken har datorkraft, kunskap eller indata nog för sådana modeller.Skillnaden är hur mycket beräkningar som måste till. En del, som "äpplen faller neråt" är jefligt trevliga och enkla lagar. Andra, som "ubåtar har vattenmotstånd" och "turbinblad kaviterar" är klart mycket mer komplexa. Eller snarare, formlerna är relativt enkla - komplexiteten är att det krävs jefligt många formler för att få fram helheten. Men de är i grunden hederliga mekanistiska modeller.
Några av dem, som "det kommer regna på fredag" eller "globala medeltemperaturen ökar med sex grader till 2100", är ännu värre, då det dessutom är en rätt stor mängd inparametrar att ta hänsyn till.
Jag tror inte det är så stor skillnad i svårighet. Däremot är det en stor skillnad i spann - väder handlar om precisa förutsägelser under några dagar, klimat handlar om mer övergripande förutsägelser över decennier.Jag vet, klimat är svårare.
Med tanke på att HadCM3 klarade av att förutse temperaturstegringen i början på koldioxidstegringen, under 1980-2006, så hävdar jag det motsatta.Exakt, och det är här jag hävdar att vi varken har datorkraft, kunskap eller indata nog för sådana modeller.
Och räcker inte det så plockar jag fram Lobachevsky och hans icke-euklidiska geometri för att plocka resten!Det argumentet kan antagligen skjuta 90% av all vetenskap i sank
En lyckad gissning säger inte så mycket, vänta tills vi sett att det stämmer i ett längre perspektiv.Med tanke på att HadCM3 klarade av att förutse temperaturstegringen i början på koldioxidstegringen, under 1980-2006, så hävdar jag det motsatta.