En observation:
Denna tråd tycker jag visar på att konsumenttyckande, tyvärr, inte ger någon generell visdom i valet av produkter. Jag brukar själv tänka att en produkt alltid är bra om antingen någon man känner rekommenderar den, eller om många rekommenderar den (i.e. sätter högt betyg). Men det tyder ju på att folks åsikter om en viss produkt kan skilja sig enormt, så frågan är vilken tilltro man kan sätta till svaren på frågorna du ställde?
En annan anledning att svaren kan bli opålitliga är nog att många, medvetet eller undermedvet, värderar produkterna inte bara efter deras kvalitet, utan efter vad de är vana vid och vilka förväntningar som finns. Det finns folk som bara kan äta en sorts ketchup och avskyr alla andra - mest för att de växte upp med den ketchupen. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att vissa som köper billiga varor (av praktiska eller "ideologiska" skäl) känner sig nödgade att motivera detta med att de minsann är jättebra, precis som de som köper dyra produkter känner sig nödgade att motivera hur mycket bättre dessa är.
Det brukar ju sägas att folk som köper svindyra prylar (läs hifi-nördar) just upplever sin utrustning som bättre eftersom de undermedvetet känner ett behov att motivera de galna priserna.