Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Peugeot

Fast en engångskvarn från Santa Maria kostar också 20 spänn, typ, och smakar en hel del eftersom det trots allt blir färskmalet.

/Dimfrost

Svarte Faraonen

ром и смерть

Vadå, betala tjugo spänn varje gång man vill äta något man pepprar på? Letar man i secondhandbutiker kan man nog få tag på en hyfsad kvarn för runt hundringen. Det är stövelteorin igen, mer eller mindre.

Dimfrost

Special Circumstances

Nä? Det är som en burk med färdigmalen peppar, fast det är hela pepparkorn och en liten kvarndel i toppen. Räcker ett bra tag.

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Men seriöst, pepparkvarnar för 729 spänn? Tänk så mycket böcker och rollspel man hade kunnat köpa för de pengarna.
Ja typ... två! OMG OMG OMG! Massor med pengar. Nästan 61 kronor i månaden utslaget på ett år!

Evil Peter

Hero
Re: Vimes stövelteori ?

Själv tycker jag mina dyraste jeans sitter klart bäst av alla jag ägt och de har inte ändrat passform alls (inslitningen exkluderad naturligtvis), trots flitigt användande. Men du har naturligtvis helt rätt när du säger att högt pris inte alltid är en garanti för en bra produkt.

H&M:s jeans kan jag visserligen inte uttala mig om då jag aldrig köpt jeans där och handlar inte där i normala fall heller men av mina tidigare erfarenheter av kedjans kläder håller jag mig alltid högst skeptisk till deras kvalitet, även om det säkert kan vara obefogat i vissa fall.

Organ

Out of time, out of mind

Fast en engångskvarn från Santa Maria kostar också 20 spänn, typ, och smakar en hel del eftersom det trots allt blir färskmalet.
Absolut. Prislappen på kvarnen har mycket liten inverkan på hur pepparn smakar. Det jag motsatte mig var att man skulle använda färdigmalen peppar. Den enda smakmässiga fördelen en dyr kvarn kan ha över en billigare är att man, oftast, har bättre koll på finhetsgraden på den malda pepparn.

Finns det förresten engångskvarnar? Det har jag aldrig sett. :gremconfused:

/Anders

Evil Peter

Hero
Re: [Konsumentupplysning] Falukorv

Om man inte går och skaffar sig sin korv på ett bra charketuri där de gör allt själva i liten skala. Det blir ju inte lågpris men är det ett bra ställe utklassar de oftast allt i livsmedelsaffärerna.

Kommer fortfarande ihåg första julen då jag åt prinskorv från ett sådant istället för från Scan eller vilket vanligt märke det nu har varit. Jag brukar normalt sett äta lite prinskorv för att det är hyfsat gott och för att det är tradition men charketurikorven vi övergick till är lätt i toppen av allt jag någonsin ätit på ett julbord, tillsammans med hemlagda älgköttbullar.

Eksem

Champion
Re: Vimes stövelteori ?

Ö.h.t skulle jag aldrig köpa ett vitt plagg från H&M. De har en tendens att vara genomskinliga. Rejält genomskinliga. Deras t-shirts är värst.

Troberg

Sinister eater
Re: [Konsumentupplysning] Falukorv

Du kommer, via antydningar, dragandes med den gamla vanliga invändningen: "Hur kan du äta korv? Man vet ju inte vad som är i!"
Nej, jag vet vad som är i. Därför äter jag inte den, och jag är ändå inte speciellt kräsen med sådant.

Troberg

Sinister eater

Eftersom färdigmalen peppar inte smakar jota om man jämför med the real stuff
Provat att bara ta lite mer istället?

krank

Går ondskans ärenden

Ja typ... två! OMG OMG OMG! Massor med pengar. Nästan 61 kronor i månaden utslaget på ett år!
729 spänn räcker till betydligt fler spel - om man är lite ekonomisk av sig. Jag skulle säkert kunna köpa 10 GURPS-böcker för de pengarna.

//Krank, som oftast köper begagnat eller ur REA-lådan

krank

Går ondskans ärenden

Det smakar ju inte bara mindre utan det smakar lite annorlunda också.
Det gör det faktiskt. Inte bättre, men annorlunda.

//Krank som, uppväxt på råvaror ur nedre mellanskiktet i kostnad, ofta tycker att de billigare alternativen inte bara duger, utan att de smakar bättre.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ett förslag

Nästa gång jag är i Göteborg/Stockholm så kan ni ju bjuda mig på hemlagad mat som kryddats med handmalen peppar för att övertyga mig om nyttan av en egen pepparkvarn. Eftersom jag inte är särskilt mycket proletär egentligen så borde jag inte vara särskilt svårövertygad. :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
En observation:

Denna tråd tycker jag visar på att konsumenttyckande, tyvärr, inte ger någon generell visdom i valet av produkter. Jag brukar själv tänka att en produkt alltid är bra om antingen någon man känner rekommenderar den, eller om många rekommenderar den (i.e. sätter högt betyg). Men det tyder ju på att folks åsikter om en viss produkt kan skilja sig enormt, så frågan är vilken tilltro man kan sätta till svaren på frågorna du ställde? :gremsmile:

En annan anledning att svaren kan bli opålitliga är nog att många, medvetet eller undermedvet, värderar produkterna inte bara efter deras kvalitet, utan efter vad de är vana vid och vilka förväntningar som finns. Det finns folk som bara kan äta en sorts ketchup och avskyr alla andra - mest för att de växte upp med den ketchupen. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att vissa som köper billiga varor (av praktiska eller "ideologiska" skäl) känner sig nödgade att motivera detta med att de minsann är jättebra, precis som de som köper dyra produkter känner sig nödgade att motivera hur mycket bättre dessa är.

Det brukar ju sägas att folk som köper svindyra prylar (läs hifi-nördar) just upplever sin utrustning som bättre eftersom de undermedvetet känner ett behov att motivera de galna priserna.

Evil Peter

Hero

Det gör det faktiskt. Inte bättre, men annorlunda.
Ja, vad som är bättre är ju naturligtvis subjektivt men då det smakar olika är det ju god sannolikhet att man kommer finna någon av dem bättre och därmed tjäna på att göra ett medvetet val.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Pepparkvarnar för 729 spänn!? Vad är ni för borgarbrackor egentligen? Vad är det för fel på att köpa en burk färdigmalen peppar för 30 spänn istället? Som en riktig arbetare?
Att köpa färdigmalen svartpeppar är ungefär som om man skulle envisas med att dricka allt sitt öl avslaget och med urvispad kolsyra.

Att köpa en dyr pepparkvarn är, som jag skrev i mitt första inlägg, inte korkad snobbism utan att köpa en pepparkvarn man vet håller längre än sex månader och som man aldrig behöver svära åt för att den kärvar.

Sen behöver man i och för sig inte gå upp till 729 kronor - några hundringarna var nog påslag för formgivning, märke och inköpsställe - men slå ut det på 25 år så blir det inte ens 2,50 kr per månad.

Dewil

Ackerfors

Alas, your rapids!
"så frågan är vilken tilltro man kan sätta till svaren på frågorna du ställde?"

Tja, viss vägledning ger svaren mig i och med att jag känner mig själv. Jag vet att jag inte har några problem att prova nya saker, framförallt inte de billiga. Insatsen är ju rätt låg och om det funkar kan man ju spara stora pengar i längden. Dessutom värderar jag tipsen, precis som jag värderar recensioner, efter vad jag tror är lämpligt utifrån vad jag vet om den som tipsar och det de tipsar om. Jag vet sedan tidigare att jag aldrig skulle handla någon kylprodukt från Euroshopper, oavsett hur många som tipsar om det.

Jag tycker med andra ord att det är stor skillnad på att söka tips på billiga produkter än att söka tips på dyra.

krank

Går ondskans ärenden

Att köpa färdigmalen svartpeppar är ungefär som om man skulle envisas med att dricka allt sitt öl avslaget och med urvispad kolsyra.
Kanske snarare som att faktiskt föredra Pripps Blå och Norrlandsguld före alla snobbiga ölsorter som folk verkar gilla - guinness, och mörkt öl, och allt vad det är.

Öl ska drickas ur burk, gärna billig sådan - eller så ska den drickas på krogen ur glas, och då spelar det inte så stor roll vilket märke det är, men stället jag går på verkar späda ut Norrlands mindre än övriga

//Krank, mot mat- och drycksnobberiet!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Äh, är man precis tvärtom så blir man rätt så lik i slutändan. Ack ljuva mediokra mittfåra där man får gilla allt! Utom öl förstås för det är ju inte gott på något sätt utom i mat.