Nekromanti Kvinnliga och manliga attribut :O

Per Ejemar

Veteran
Nice

Alltså kvinnor är generellt sett mjukare/smidigare ... precis vad jag skrev ... Eller snarare precis vad jag menade ...(edit)

Per Ejemar

Veteran
Pam

Det ryktas att Pamela Andersson opererade bort två revben för att få bättre proportioner ...

Tänkte bara berätta det för dig eftersom du verkade så intresserad av det ...

Per Ejemar

Veteran
Re: Skillnad på skillnader

"Men frågan var väl snarare hur viktigt det var att i grundegenskaperna bygga in könsskillnader, och exakt vilka skillnaderna i så fall skulle vara. En hel del regelsystem tar inte upp variationer i längd, vikt, ålder, föräldrarnas genotyp, etc; faktorer som kan påverka grundegenskaper väl så mycket som kön. "

Tja det beror väl rätt mycket på hur mycket realism man vill ha antar jag. Problemet är förmodligen att kunna sätta en generell modifikation på grundegenskaperna som du skriver, och jag kan inte svara på det för jag vet inte hur den modifikationen skulle se ut, och jag är inte speciellt intresserad av att ha några skillnader heller.

Per Ejemar

Veteran
Önskemål om ändring (administratörer se hit)

Jag kan inte ändra mitt inlägg så jag ber att någon av administratörerna ändrar det åt mig om det är möjligt.

Då antalet revben är felaktigt så ber jag att Ni raderar detta så slipper fler hetsa upp sig på den detaljen istället för att se vad inlägget egentligen handlar om.

Tack på förhand!

Morgoth

Swashbuckler
Re: Revben

Tråden handlar om hur man ska (och huruvida det är värt att) modifiera egenskaper på grund av kön. Skillnaderna känner nog de flesta till. Så bli inte förvånad över att folk hakade upp sig på revbenen, det var det enda intressanta, liksom.

Förövrigt dubbar jag den här diskussion töntigast på forumet hittills. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Det finns en skillnad

Jag hoppas innerligt att du faktiskt ser att det finns skillnader i vad kvinnor och män klarar av att prestera ...
Tja, några viktiga skillnader ur spelsynpunkt (som dock inte existerar i produkter med d20-loggan) är att kvinnor dels i genomsnitt har fler kvinnliga bröstvårtor än män samt att de kan föda barn.

Dessutom så är män mer praktiskt utrustade för att uträtta sina behov i naturen, speciellt om det är kallt eller förekommer mycket hoppande igelkottar.

Per Ejemar

Veteran

"Tråden handlar om hur man ska (och huruvida det är värt att) modifiera egenskaper på grund av kön. Skillnaderna känner nog de flesta till. Så bli inte förvånad över att folk hakade upp sig på revbenen, det var det enda intressanta, liksom."

Om man ska modifiera egenskaper måste ju vara upp till var och en, och vad den modifikationen isåfall ska vara går inte att säga på ett sätt som tillfredställer eventuella behov av korrekthet. Det går ju inte heller att korrekt förhålla sig till vad ett grundegenskapsvärde, eller färdighetsvärde motsvarar i vår verklighet.

Ska man hårddra det så kan vi egentligen inte tala om någonting då all rollspelsterminalogi är orealistisk och ofullkommlig, det är uppskattningar och behovet av att kunna prestera något i rollspelsvärlden. Ska vi hårddra det ännu mer så kan vi till slut egentligen inte diskutera någonting, eftersom allt handlar om tycke, smak och uppfattning ...

Så om du tycker den här tråden är töntig, så borde du väl inte bemöda dig med att skriva något här, för om tråden är töntig så är vi som skriver i den töntiga, vilket innebär att även du är en tönt, och i konsekvensens namn borde du tycka alla trådar är töntiga, vilket innebär att rollspel är töntigt ... och att vi alla är töntiga töntar.

Detta är inte avsett som något personangrepp, men jag är lite trött på alla som ska klaga på alla, det är töntigt tycker jag. :gremsmile:

Ser för övrigt inte vad som är töntigt i att disskutera generella prestationer könen emellan, oavsett hur orealistiskt och ofullkomligt det går översätta det till rollspelsteminalogi.

Dessutom så ville jag ge författaren något att fundera på när det gäller synbara och mättbara skillnader mellan könens prestationsförmåga, sedan lämnar jag det upp till författaren att med varm hand besluta om och hur författaren vill använda det jag skrev om ... men det är klart att det är nog lite töntigt att vilja delge sin reflektioner ...

Per Ejemar

Veteran

"Tja, några viktiga skillnader ur spelsynpunkt (som dock inte existerar i produkter med d20-loggan) är att kvinnor dels i genomsnitt har fler kvinnliga bröstvårtor än män samt att de kan föda barn.

Dessutom så är män mer praktiskt utrustade för att uträtta sina behov i naturen, speciellt om det är kallt eller förekommer mycket hoppande igelkottar."

Vad som du uttrycker är "viktiga skillnader" får du avgöra bäst du vill, jag hoppas bara att andra också får avgöra vad dom tycker är "viktiga skillnader".

Troberg

Sinister eater

Vad som du uttrycker är "viktiga skillnader" får du avgöra bäst du vill, jag hoppas bara att andra också får avgöra vad dom tycker är "viktiga skillnader".
Tja, var och en får väl tycka vad de vill, men jag tycker nog att förmågan att föda barn är viktigare än ett marginellt plus eller minus på smidighet, åtminstone på lång sikt.

Per Ejemar

Veteran

"Tja, var och en får väl tycka vad de vill, men jag tycker nog att förmågan att föda barn är viktigare än ett marginellt plus eller minus på smidighet, åtminstone på lång sikt. "

Jag skulle tro att ganska många tycker tvärtom. Det är väl inte för inte som maginella plus eller minus på smidighet tycks få mer uppmärksamhet än förmågan att föda barn i många rollspel.

Det marginella pluset och minuset kan ju faktiskt vara skillnaden mellan liv och död i en del situationer i somliga spel, skillnaden mellan liv och död har dessutom en ganska stor inverkan på förmågan att föda barn...

Morgoth

Swashbuckler

Hej solstråle! :gremcool:

Om man ska modifiera egenskaper måste ju vara upp till var och en, och vad den modifikationen isåfall ska vara går inte att säga på ett sätt som tillfredställer eventuella behov av korrekthet. Det går ju inte heller att korrekt förhålla sig till vad ett grundegenskapsvärde, eller färdighetsvärde motsvarar i vår verklighet.

Jag vill inte begränsa tråden, men jag fick intrycket av att trådstartaren ville ha feedback på sitt sätt att hantera könsmodifikationer.

Ska man hårddra det så kan vi egentligen inte tala om någonting då all rollspelsterminalogi är orealistisk och ofullkommlig, det är uppskattningar och behovet av att kunna prestera något i rollspelsvärlden. Ska vi hårddra det ännu mer så kan vi till slut egentligen inte diskutera någonting, eftersom allt handlar om tycke, smak och uppfattning ...

Ämen läggav. Diskussion handlar ju om att försöka ge andra debattörer nya perspektiv, samtidigt som man själv är mottaglig för andras.

Så om du tycker den här tråden är töntig, så borde du väl inte bemöda dig med att skriva något här, för om tråden är töntig så är vi som skriver i den töntiga, vilket innebär att även du är en tönt, och i konsekvensens namn borde du tycka alla trådar är töntiga, vilket innebär att rollspel är töntigt ... och att vi alla är töntiga töntar.

Så jag får inte hänga i den här tråden om jag inte håller med alla andra? :gremshocked:

Detta är inte avsett som något personangrepp, men jag är lite trött på alla som ska klaga på alla, det är töntigt tycker jag.

Jag menade inte att klaga, men om man bara får respons på en detalj i ett utlägg tycker jag att man ska tolka det som att det bara är den detaljen som intresserar.

Och angående töntigheten så ville jag mest skoja lite, fast jag tycker nog allt att den här grenen av tråden svärmar av lite väl mycket killbaciller...

Per Ejemar

Veteran

Hej solstråle!

"Jag vill inte begränsa tråden, men jag fick intrycket av att trådstartaren ville ha feedback på sitt sätt att hantera könsmodifikationer."

Precis det intrycket fick jag också varpå jag gav några exempel på skillnader där egenskaperna mellan könen tydligt spelar roll och påverkar resultatet. Min tanke var att ge författaren något att utgå ifrån när författaren ska sätta sina modifikationer.

"Ämen läggav. Diskussion handlar ju om att försöka ge andra debattörer nya perspektiv, samtidigt som man själv är mottaglig för andras."

Vilket var precis vad jag försökte göra ...

"Så jag får inte hänga i den här tråden om jag inte håller med alla andra?"

Jo visst du är välkommen, men ta en titt på raden:

"Jag vill inte begränsa tråden, men jag fick intrycket av att trådstartaren ville ha feedback på sitt sätt att hantera könsmodifikationer."

På vilket sätt gav du trådstartaren den feedbacken i såfall, genom att tycka tråden var töntig?

"Jag menade inte att klaga, men om man bara får respons på en detalj i ett utlägg tycker jag att man ska tolka det som att det bara är den detaljen som intresserar."

Jo det är nog sant, men jag tyckte det var det faktum att det är skillnader mellan könen som var intressant, speciellt för trådstartaren, eftersom han funderade runt detta, han liksom jag var inte speciellt intresserade av antalet revben en kvinna hade. Alltså min tanke var:

Att visa på skillnader där egenskaperna mellan könen tydligt spelar roll och påverkar resultatet. Min tanke var att ge författaren något att utgå ifrån när författaren ska sätta sina modifikationer.

"Och angående töntigheten så ville jag mest skoja lite, fast jag tycker nog allt att den här grenen av tråden svärmar av lite väl mycket killbaciller..."

Men jag ville ha en vettig debatt om vilka modifikationer och skillnader som skulle vara intressanta för trådskaparen. Men du märker nog liksom jag att man måste vara väldigt TYDLIG för att folk ska förstå vad man menar ... ditt skoj var lika otydligt som min förmåga att visa min intention med mitt inlägg liksom ...

Vad du menar med "fast jag tycker nog allt att den här grenen av tråden svärmar av lite väl mycket killbaciller..." får du gärna förtydliga så jag inte missuppfattar vad du vill få fram!

Berserk

Warrior

Vad du menar med "fast jag tycker nog allt att den här grenen av tråden svärmar av lite väl mycket killbaciller..." får du gärna förtydliga så jag inte missuppfattar vad du vill få fram!
Antagligen att om du diskuterar kvinnlig anatomi och fysik jämfört med manlig så är du bara en kåtbock. Sådan verkar nämligen inställningen bland de flesta vara här. :gremshocked:

Det verkar också som om det var väldigt polistiskt inkorrekt att påpeka att kvinnor faktiskt generellt är svagare och långsammare än män, som om det på något vis förnedrade dem. Jag tycker personligen att det är mycket vettigt att använda modifikationer för kön, på samma sätt som man gör för ålder i många spel, och jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad mellan dessa. (Missförstå mig rätt här)

Jag bestämde mig just för att införa modifikationer för kön i de rollspel jag leder, jag blir mer och mer övertygad om att det är mer vettigt än att inte inte göra det.

Morgoth

Swashbuckler
Tro mig...

...jag är inte en försvarare av politisk korrekthet.

Verkar som att ni gör en sport av att misstolka mig nu, jag ville ju bara skoja lite... :gremcool:
Jepp, ni läste rätt. Det var ett skämt. Ni vet, ett sånt man ska skratta åt. Ni har förstås helt rätt, om jag på något vis skulle ogilla ämnet om könsmodifikationer så skulle jag göra bäst i att hålla mig ute ur tråden. Jag tycker inte ni är töntar, jag tycker inte ämnet är töntigt, så slappna av. Sårry om ni tog åt er å allt det där.

Jag tycker dock ämnet är ointressant, speciellt ointressant tycker jag att det är med folk som jämför män och kvinnors fysiska egenskaper. Det ter sig ärligt talat som onyttigt kvardröjande tjejskräck i mina ögon, speciellt uttalanden som "öhhh... tjejer är mycket sämre på fotboll än killar". Ointressant, tråkigt. Återigen, revbensgrejen var det enda intressanta.

Förövrigt känner jag till kvinnor som faktiskt känner sig återhållna av inställningen att de är sämre än killar.

Angående modifikationer för kön håller jag med Arvidos, det låter som något som mest passar i spel där man slår fram sina egenskaper, en metod jag rent appropå anser suger hästdynga.

Troberg

Sinister eater

Det marginella pluset och minuset kan ju faktiskt vara skillnaden mellan liv och död i en del situationer i somliga spel, skillnaden mellan liv och död har dessutom en ganska stor inverkan på förmågan att föda barn...
Tja, ser man på det över lite längre tid, tex några generationer, så tror jag det är klart vad som är viktigast...

Berserk

Warrior
Re: Tro mig...

Jepp, ni läste rätt. Det var ett skämt. Ni vet, ett sånt man ska skratta åt. Ni har förstås helt rätt, om jag på något vis skulle ogilla ämnet om könsmodifikationer så skulle jag göra bäst i att hålla mig ute ur tråden. Jag tycker inte ni är töntar, jag tycker inte ämnet är töntigt, så slappna av. Sårry om ni tog åt er å allt det där.
Nej, även om det kanske inte verkade så så förstod jag nog att du skämtade, det var bara ditt uttalande som var så typiskt för den icke-skämtande delen av befolkningen på något vis. Jag tar det således väldigt lungt. :gremsmile:

Angående modifikationer för kön håller jag med Arvidos, det låter som något som mest passar i spel där man slår fram sina egenskaper, en metod jag rent appropå anser suger hästdynga.
Eller i DoD, det spel jag spelar, där det kostar olika att köpa olika högt värde i grundegenskaperna. Visst, man kan lita på att folk inte köper STY 18 om de gör en kvinna, men det blir liksom "rättare" att det kostar mer, eller att 18 helt enkelt är omöjligt. Om man sedan vill komma med påståenden som att "den svagaste kvinnan är inte svagare än den svagast mannen", så tycker jag detsamma gäller människor vs hobbitar.

Per Ejemar

Veteran
Re: Tro mig...

"Jag tycker dock ämnet är ointressant, speciellt ointressant tycker jag att det är med folk som jämför män och kvinnors fysiska egenskaper. Det ter sig ärligt talat som onyttigt kvardröjande tjejskräck i mina ögon, speciellt uttalanden som "öhhh... tjejer är mycket sämre på fotboll än killar". Ointressant, tråkigt. Återigen, revbensgrejen var det enda intressanta."

Om det är så tråkigt och ointressant förstår jag faktiskt inte varför du bemödar dig med att läsa inlägget över huvudtaget, än mindre varför du bemödar dig med att svara ...

Det ger ju onekligen en känsla av att det enda du är ute efter är att klaga ...

Revbensgrejen var enligt min mening det minst intressanta i sammanhanget då det var felaktigt och dessutom saknar relevans för vad mitt utlägg (bra ord du hade där förövrigt; utlägg) handlade om, nämligen skillnaden mellan könen vad det gäller mättbara prestationer vilka i sin tur bevisar att det finns skillnader på styrka, spänst, smidighet, eplosivitet, etc könen emellan.

Dessa bevis var alltså menade att vägleda trådstartaren när denne skulle modifiera grundegenskaperna för könen ...

Så att du och andra ska förstå så irriterade jag mig på att få hade något annat än klagomål och ignorans gememot mitt utlägg, då syftet knappast var att fastställa antalet revben hos en kvinna.

Jag upplever vidare att flera av de som svarade på mitt utlägg mer stirrade på ett faktafel istället för på flera faktarätt, jag kände att besvararna gjorde sig lustiga över min okunskap angående revben, jag upplevde det rent av förolämpande, inte av den anledning att jag hade fel för det kan jag ta. Men sättet som svaren kom på med ganska syrliga kommentarer och nedlåtande utspel. Att jag bevisar att prestationerna könen emellan kom liksom i andra hand, jag UPPLEVDE att flera av besvarana insinuerade saker på ett sätt som inte är speciellt upplyftande, därför blev jag irriterad och var tvungen att i min uppfattning försöka stå upp för mitt utlägg som det var tänkt att fungera.

Det är för övrigt en väldigt tråkig atmosfär på wrnu:s forum, det är oftare insinuerande utsvävningar i min UPPFATTNING än kreativt och konstruktivt framlyftande, vilket var min mening med mitt ursprungliga inlägg, och min förhoppning på wrnu:s förtsatta inställning.

Det gäller alltså att:

Försöka förstå vad trådstartare och skribenter menar, istället för att som jag UPPLEVER det försöka missförstå och leta efter blottor där man kan hugga till.

Jag vill hellre se att man FÖRSÖKER att skriva om något som ursprungsinlägget handlar om istället för som jag UPPLEVER det att rycka ut en detalj som till stor del är helt ovidkomande och dissekera både denna detalj och den stackare som kommit med detaljen.

Observera att jag FÖRSÖKER att beskriva den stämmning och atmosfär jag UPPLEVER på wrnu:s forum, och inte dig eller någon annan som individ.

Dessutom kan det vara så att jag läser in insinuationer och tolkar saker helt felaktigt, på ett sätt som skribenten inte menat, men det är tydligt att det är rätt lätt att missförstå både inlägg och inläggarens avsikt.

Men detta kan ju kanske vara ämne för en annan tråd någon annan stans än i denna tråd.

Jag vill inte fortsätta käbbla om detta nu så jag ger gärna upp denna utspårning så länge som ingen fler missförstår min avsikt ...

(Varnar för stavfel)

Per Ejemar

Veteran

"Tja, ser man på det över lite längre tid, tex några generationer, så tror jag det är klart vad som är viktigast..."

Fast i rollspel som det här väl handlade om (?) så tror jag att många mer fokucerar på sin rollperson och rollpersonens framtid och här tenderar det nog i många spel att handla mer om modifikationer som faktiskt påverkar rollpersonen i spelet ... eller du håller inte med?

Förstår du överhuvudtaget vad jag menar ..?