Re: Bevis?
"Egentligen inte, eftersom du jämför enstaka individer, dessutom extrema individer. Det är dock ett bra exempel, eftersom det tydligt belyser kärnfrågan."
Du har givetvis en poäng, men jag vet inte om det går att hitta några resultat/statistik om icke-extremer, därför backar jag upp min uppfattning med något som går att visa. Men jag är beredd att vika mig om någon kan motbevisa mitt påstående.
Dessutom anser jag att flera rollspel utmålar rollpersonerna som hjältar/extremer varpå det jag nu visar KAN vara relevant, vilket var en av frågorna?
"Frågan är egentligen flera frågor."
Jo så är det nog?
"Är det skillnad på män och kvinnor inom befolkningen som helhet? Antagligen."
Om det antagligen finns en skillnad, KAN alltså fortfarande skillnaderna vara antagligt relevanta?
"Behöver detta återspeglas i reglerna? Antagligen inte."
Det behöver det inte, men det KAN vara relevant att återspegla de antagliga skillnaderna, om man antar att det antagligen är relevant för den som vill ha den antagliga relevansen?
"Är det könsbaserade skillnader på enstaka individer (det vill säga karaktärerna i spelgruppen)? Inte i en sådan grad jämfört med andra faktorer att det kräver regler."
Det beror på hur antagligt relevant det är i vissa fall och hur bevisligt relevant det är för extrema individer i vissa fall"
"Är det värt att riskera bråk med de gällande normerna för politisk korrekthet för en så pass marginell effekt? Troligen inte."
Men om nu någon inte tycker det är relevant att vara politiskt korrekt, utan tycker det är relevant att vara antagligt korrekt eller bevisligt extremkorrekt så kanske.
Som jag tidigare nämnt så kan det nog antagligen finnas många som tycker den marginella effekten är ytterst relevant, ett bra exempel är ordspråket "man vinner inte ett silver, man förlorar ett guld", här kan en fjuttig hundradelssekund vara ytterst relevant och knappast marginell, det beror på hur personen ifråga upplever det. Men marginaler är ganska viktiga i många situationer i vår verklighet, anser många.
"Visst, kvinnor är i genomsnitt kortare. En någotsånär förnuftig spelledare fixar det på känsla när det gäller NPCs, speciellt om man kör lite arketypiska NPCs (vilket ofta räcker fint, de behöver inte vara fullt beskrivna). För enstaka karaktärer så spelar det ingen roll. Även om kvinnor är kortare i gonomsnitt så finns det långa kvinnor. Man sträcker inte trovärdigheten speciellt mycket genom att bara konstatera att just den här kvinnan råkar vara en av de långa."
Om genomsnittskvinnor är kortare än genomsnittsmannen borde det rimligtvis ha en antagligt marginell effekt på fysiska prestationer vilket KAN vara ytterst relevant i vissa situationer.
"Det är fullt möjligt att bygga regler för det, men de är normalt sett mer krångel än vad det är värt. Ska man ha regler så ska man ha dem där de har en tydlig, märkbar och meningsfull effekt. Jag tycker personligen inte att könsdiffererade egenskaper uppfyller dessa kriterier."
Knappast mer eller mindre krångligt eller relevant än att anta en hel massa andra saker och bygga in i regelsystemet. Märkbara och meningsfulla effekter är antagligen en ganska relativ uppfattning.
Som jag tidigare skrev så tycker inte heller jag att det är intressant att bygga in köndiffererade egenskaper, men jag anser att det finns bevisliga skillnader i verkligheten som KAN vara relevanta för någon att bygga in ... jag kommer dessutom att fortsätta att anta att de finns tills någon bevisat motsatsen, eftersom jag tycker att jag bevisat att de finns.
Förstår vi varandra bättre nu?