Nekromanti Lärares löner

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Kompentens versus inkompetens

Påståenden om att folk är småbarn kan enkelt falsifieras genom psykologiska studier som jämför vuxna och barn. Man finner raskt oerhörda skillnader.

Påståenden om föräldrars generella oförmåga kan på samma sätt falsifieras genom studier hur de verkligen agerar, till skillnad från hur de påstås agera i Kranks retorik. Detta gäller också hans godis/grönsaksargument som framförts i andra inlägg. Det går lätt att mäta att vuxna normalt är kapabla att fatta långsiktiga beslut och äta de där grönsakerna.

Hans retorik är oerhört avtändande för ansvarsfulla föräldrar, oavsett politisk hemvist.

Foggmock

Myrmidon
Re: Lärares löner (OT)

Tja, det beror ju på hur man hårddrar det. Jag har sett flera exempel på kamrater som tvingats byta skola, inte helt smärtfritt, efter att deras friskola tvingats lägga ner. Frihet på schemat, tillsnofsade program (el-media-teknik-hybrid någon?) och laptop till alla elever var inte så mycket värt då man konstaterade att de inte lärt sig tillräckligt mycket i någon kurs för att kunna passas in i motsvarande årskull på det kommunala gymnasiet utan man fick pussla schema och stoppa in dem i lägre årskursers klassrum - massa helt onödiga problem för den kommunala skolan som kunnat undvikas genom att man helt enkelt inte haft den där friskolan och fancy-schmancyvalet från början.

Jag säger inte att valfrihet är dåligt - alla måste ges möjlighet att utveckla sin fulla potential, men problem uppstår när risken att skolan inte klarar av sitt uppdrag negligeras på grund av att det lovas en massa guld och grönt. Kommunala skolor lyckas iallafall erbjuda något stabilt på gott och ont.

Sen är det på ren ideologi som jag tycker att grundläggande samhällsfunktioner såsom skolning, vård och omsorg aldrig någonsin ska få läggas i händerna för privata vinstintressen. För de privata vinstintressena har bara ett intresse - vinsten, medans kommunen/staten/samhället har ett annat - medborgarnas väl. Och jag tycker medborgarna förtjänar någon som ser till deras väl och inte till sin plånbok.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Anekdoter

"I vanlig ordning så muterade tråden från att handla om kränkningar till att handla om friskolebashande."

Jag tycker annars att jag har varit rätt nyanserad i min kritik och i mina inlägg överhuvudtaget i den här tråden. Flera gånger har jag påpekat att det är de otydliga reglerna och den obefintliga kvalitetskontrollen som är den stora boven. Du pratar om vår ideologi som om det vore något dåligt samtidigt som du låter din egen ideologi påverka din egen åsikt. Hade jag velat så hade jag utan problem kunnat producera åtskilliga anekdoter, både ifrån lärare och elever, som visar friskolornas problem. Att de använder sig av obehöriga lärare och har mindre kringpersonal är väldokumenterat. Jag vet att jag i tidigare diskussioner har hänvisat till flera länkar och rapporter som understryker friskolans problem. Frågan jag ställer mig är dock om du bara är ute efter att skriva av indignation och ta en paus ifrån arbetet eller om du verkligen vill ta en diskussion. Jag har ingen lust att lägga ner tid och energi på någon som egentligen bara vill avreagera sig.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det är rätt stor skillnad på friskolor och friskolor som du mycket riktigt påpekar. Många friskolor är nedlagda kommunala skolor som drivs vidare av föräldrare och lärare och andra är startade av företag för att förse dem med kvalificerad arbetskraft. Sedan finns det också ett antal stora skolkoncerner med filialer i ett flertal större städer. Skolkoncernerna är överlag de som mest drivs av ekonomiska motiv och storskaligt tillämpar en del underliga läroplaner. Å andra sidan så är de som regel livskraftigare och stabilare än sina mindre kollegor. Jag tror att små skolor med 300-400 elever kommer att få det svårt att överleva i framtiden oavsett huvudman. De drabbas nämligen väldigt hårt av att tappa även förhållandevis få elever.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
"Som om föräldrar [...] vore kapabla..." "ty folk är som småbarn"

Argument som detta fungerar inte. För det första är de empiriskt falsierbara utan större ansträngning, och för det andra stöter de bara bort läsaren som istället undrar var någonstans i kosmos skribenten befinner sig.

[/ QUOTE ]

Argument av typen "mäniskor är idioter" är dessutom ett nonsensargument i diskusionen om hur och av vem och i vilka former de viktiga besluten i samhället ska fattas.

För i slutändan är vi ju ändå hänvisade till att besluten MÅSTE tas, vare sig de tas av individen via sin plånbok eller via våra framröstade politiker eller av en "stark ledare" som tagit makten med vapen i hand.

I slutändan är det ändå mäniskor med alla sina brister och fel som måste ta besluten. Eller finns det någon som ser något annat vettigt alternativ? Ska vi låta "utomjordingar" eller kanske hundar ta besluten åt oss?

/Bjorn

Rising

Vila i frid

Påståenden om att folk är småbarn kan enkelt falsifieras genom psykologiska studier som jämför vuxna och barn.
Du tror alltså att Krank bokstavligt talat menade att folk var småbarn? Ja, då räcker det med medicinska tester för att påvisa skillnaden, såsom att kolla om folk har mjölktänder, m.m.

Jag vågar dock påstå att han gjorde en liknelse. Läs igen, och se om inte du också håller med mig.

Påståenden om föräldrars generella oförmåga kan på samma sätt falsifieras genom studier hur de verkligen agerar
Nej, det kan det inte.

Det är naturligtvis inte så enkelt som Krank låtit göra gällande, men läser du kranks inlägg så, så tolkar du alltså honom bokstavligt på ett sätt som jag menar missar poängen. Det finns gott om belägg för båda sidor av den här frågan.

Det går lätt att mäta att vuxna normalt är kapabla att fatta långsiktiga beslut och äta de där grönsakerna.
Enbart om man definierar "normalt" så att forksningsresultatet kan användas i liberal propaganda. Det finns flera undersökningar som visar att det inte är så enkelt. Jag tycker att du garderat dig genom att använda ordet "normalt". Det betyder att varje belägg för motsatsen vi skulle presentera för dig skulle kunna bemötas med ett "ja, ja, men det där är ju inte normalt. I normala fall agerar folk som jag."

Hans retorik är oerhört avtändande för ansvarsfulla föräldrar, oavsett politisk hemvist.
Nja. Tittar du på vilken anledning du presenterat för att kranks retorik skulle vara avtändande, så ser du också den politiska färgen lysa igenom. Du pekar på att du som ansvarsfull förälder blir provocerad, eftersom krank sätter dig i samma fack som andra (oansvarsfulla) föräldrar.

Men om ens ideologi utgår från de mest behövande istället för en själv så har man alltså ingen anledning att bli provocerad, även om man tillhör den priviligierade eliten av ansvarsfulla föräldrar.

Jag lovar dig att det finns många ansvarsfulla föräldrar som har intresse av att även barn till ansvarslösa föräldrar ska kunna ha det bra.

Foggmock

Myrmidon
Tärningsslag! [ANT]

...vi är ju trots allt gamers, och vi borde med våra överlägsna kunskaper vi läst i Delta Green och Neotech och den armé våra spelledare indoktrinerat fram till oss kunna gripa makten snart... :t100:

Mekanurg

kommunen/staten/samhället har ett annat - medborgarnas väl
Tänk om det så väl vore.

Nej, så enkelt är det inte när det gäller offentlig förvaltning. Public-choice-teori har analyserat det där problemet och kommit fram till att offentliga organ många gånger drivs av egenintresse i sitt arbete.

Saxifrage

Hero
And he shalleth return, and there shall be peace

Och jag tycker medborgarna förtjänar någon som ser till deras väl

Det tycker jag också. Och det har ALDRIG i mänsklighetens historia existerat en sådan ledare. Do the math.

Således: i brist på att Godheten själv faktiskt bestämmer sig för att ramla ner på jorden, så är jag beredd att köpa vinstintresse som den näst bästa motivatorn. All tillgänglig empiri visar på att det faktiskt ger rätt bra resultat.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Det finns en hel del grejer det finns en efterfrågan på som inte borde tillverkas...

[/ QUOTE ]

Jag håller med, det finns saker som det finns efterfrågan på som jag inte tycker borde tillverkas. Skulle jag gissa så tror jag de flesta tycker så.

Problemet är bara att det skiljer sig så mycket från person till person vilka dom sakerna är och vem ska då få tolkningsföreträde?

Du? Jag? Dom som för tillfället råkar vara flest? Dom som skriker högst? De som haft mest rätt förut?

/Bjorn

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Så avsaknad av valfrihet blir inte en förbättring jämfört med valfrihet."

Nog kan väl även du hålla med om att valfrihet inte är en okomplicerad fråga? Det finns många val som samhället och omvärlden betraktar som icke önskvärda och aktivt motarbetar. Vilken förälder hade inte blivit orolig om deras barn "valde" att skolka, snatta och använda narkotika istället för att gå i skolan? Varken när det gäller demokrati eller valfrihet så finns det idiotsäkra lägen där allting flyter på helt problemfritt och det inte finns något att diskutera. Hela vårt moderna samhället bygger på normer, värderingar och regler som ständigt diskuteras och förändras.

Du är säkert en påläst och omtänktsam förälder vilket gynnar dina barn. Tyvärr är det inte så i alla familjer och efterhand som barnen blir äldre så brukar också föräldrarna låta dem bestämma mer över sin skolgång. Jag tror alls inte att svenska ungdomar är dumma eller inkapabla att fatta bra beslut men alltför ofta grundar de sina val på otillräcklig information, kortsiktighet och grupptryck. Skolan i sin nuvarande form klarar heller inte av att hantera deras nyckfullhet på ett särskilt bra sätt.

Låt mig ge några exempel ifrån den skola där jag för tillfället arbetar. Det är en av Sveriges största gymnasieskolor med över 2000 elever. Samtliga praktiska program i Linköpings finns representerade på skolan och detta betyder att utrustning och lokaler begränsar klassernas storlek. Vi har alltså inte några klasser med 30 elever mer än på det lilla samhällsprogram som också finns här. En genomsnittlig klass börjar med kanske 20 elever i ettan. Detta antal är dock långt ifrån beständigt.

Efter de första veckorna så upptäcker några elever att Handelsprogrammet inte alls var som de trodde att det skulle vara och byter. Någon elev kommer inte överens med sina klasskamrater och byter han också.

Den andra terminen så slussas några nya elever in som gått på IV-programmet tidigare. Några elever till hoppar av för att de tröttnat på att pendla in ifrån närliggande orter. Ett par elever tillkommer efter avhopp ifrån en annan skola i kommunen. En elev slutar komma för att hon är skoltrött och skolkar.

Tredje terminen byter några program för att de vill läsa om de kurser som de påbörjat men fått dåliga betyg i. Fler avhopp sker och enstaka elever tillkommer. Såhär ser det ut till trean då läget stabiliserats. Effekten blir en väldigt brokig och skiftande klass med stora ålderskillnader. Det blir också svårt att anpassa skolans resurser eftersom man inte ifrån en termin till en annan vet hur många elever som faktiskt kommer att gå på programmet. Det faktum att det är relativt lätt att byta om man är missnöjd får bieffekten att många elever inte verkar lägga särskilt mycket energi eller eftertanke bakom sina val. Blir det fel eller inte går som de hoppades så kan de ju alltid byta program. Det finns elever som tillbringar 5-6 år i gymnasiet och kanske prövat på tre olika utbildningar för att sedan ändå gå ut med ofullständiga betyg.

Grundskolan är sannolikt stabilare, men inom gymnasieskolorna råder ett stort kaos nu som varken gynnar friskolorna eller de kommunala skolorna.

Foggmock

Myrmidon

"Många gånger" ... ja, klart att folk revirpinkar. Finns det länkar/hänvisningar till undersökningarna du pratar om? Jag som hatar byråkrati blev riktigt sugen på att läsa en sågning. :gremgrin:

Mekanurg

Du tror alltså att Krank bokstavligt talat menade att folk var småbarn?
Ja, jag tror att Krank menar att vuxna människor är mentalt att jämföra med småbarn generellt sett. Detta argument har han framfört många gånger i olika diskussioner -- t.ex att vuxna i allmänhet inte förmår tänka långsiktigt -- och jag ger honom hedern att ta honom på orden.

Men om ens ideologi utgår från de mest behövande istället för en själv så har man alltså ingen anledning att bli provocerad, även om man tillhör den priviligierade eliten av ansvarsfulla föräldrar.
Jag ska fråga någon vars ideologi utgår från honom själv, förutsatt att jag hittar en sådan person. Jag lär nog få leta länge. :gremwink:

Jag anser hursomhelst inte att ansvarsfulla föräldrar utgör en privilegierad elit, utan att de är rank-and-file.

Mekanurg

Jag studerade public choice-teori vid Lunds universitet för ca 25 år sedan. Tyvärr minns jag inte vad kursböckerna hette. Men de gjorde stort intryck på mig.

Sedan har jag arbetat många år inom Göteborgs kommun och hos fyra olika statliga myndigheter och där har jag lärt mig en del del intressanta saker hands-on. Men det är anekdoter och platsar väl inte i den här diskussionen.

Foggmock

Myrmidon
Re: And he shalleth return, and there shall be peace

Det här är galet OT, men tycker du att dina elräkningar blivit begagligare sen avregleringen? All tillgänglig empiri pekar på att det bara är en avreglerad marknad där det blivit billigare, och det är fast telefoni.

Mekanurg

Och jag tycker medborgarna förtjänar någon som ser till deras väl och inte till sin plånbok.
Cynisk kommentar: Politiska beslutsfattare brukar nogsamt se till sin egen plånbok, både när det gäller schyssta löner, mysiga reträttposter och schyssta pensionlösningar. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag anser hursomhelst inte att ansvarsfulla föräldrar utgör en privilegierad elit, utan att de är rank-and-file."

Viljan att ta ansvar och vara en god människan är bra mycket vanligare än förmågan. Tyvärr så räcker det inte med goda intentioner om man saknar allting annat. Polisen och de sociala myndigheterna hade haft bra mycket mindre att göra om folk faktiskt handlade lika ansvarsfullt som de borde.

Foggmock

Myrmidon

Yeah, politiker är svin. Ställ upp dem mot väggen och skjut dem. :gremgrin:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Cynisk kommentar: Politiska beslutsfattare brukar nogsamt se till sin egen plånbok, både när det gäller schyssta löner, mysiga reträttposter och schyssta pensionlösningar."

Sant, men jag hoppas att du betraktar även näringslivet, dig själv och dina egna politiska företrädare lika cyniskt och nyktert. Att vara kritsk till det som man ändå naturligt misstror är inte lika svårt som att även granska sig själv och sina egna ideal på samma sätt. Det om något är en lärdom som vi kan föra vidare till framtida generationer.

Feliath

Swashbuckler
Hey, hey!

Jag är ju strikt taget faktiskt också en person i tråden, och jag gick också på en friskola i gymnasiet. Bästa skolan jag någonsin sett, och de var jävlarimig inte lindriga i betygssättningen.

Att jämföra med den kommunala gymnasieskola jag gick ettan i är en sorts fruktansvärt skämt. Det går knappt ens att jämföra den jävla gropen med friskolan, såpass mycket bättre var den senare på alla plan.
Och nej, det var en friskola, inte en privatskola, så vi hade ingen terminsavgift.

/Feliath — :t6r-6: :t6r-6: :t6r-6: