Nekromanti Let's play - Terror from the deep

Sodivra

Champion
Att få det att funka

Så här gjorde jag:

1) Laddade ner TFTD i zippat format (Enklast så, ärligt talat) och zippade upp det.

2) Laddade ner dosbox (http://www.dosbox.com/)

3) Laddade ner D-Fend, en gränsnitt till Dosbox. Gör det så mycket lättare. http://dfendreloaded.sourceforge.net/

4) I D-Fend så körde jag Add (menybaren) -> Add with wizard -> runxcomw.bat i TFTD-mappen.

Men man kan också köra Terror-filen rakt av i windows, tro det eller ej, men då blir det nog inget ljud, och bökigare att ta screenshots.

Sodivra

Champion
Re: Squad Alpha, Squad Beta.

hjk said:
Nej, jag råkade hitta den på nån sida.

Visste inte att så gamla spel såldes faktiskt.

Edit: Nej, det verkar inte funka i dosbox. Tack iaf.

Edit2: hittade en fungerande version som tyvärr var på tyska. Bilden var också extremt liten. Finns inget smidigare sätt att spela ufo på?
Förresten, ifall ni vill spela mer UFO så kan vi ju köra lite matcher UFO2000. Fett kul.

Pendragon

Swashbuckler

Arvidos said:
Här är mitt förslag till två squads. Verkar bra? Vad heter de? Motton? Gruppnormer? :gremlaugh:

Namn: ?
Motto: ?

krank (Rörelsedetektor)
Kräkla (Sprängverkan)
hjk (Prickskytte)
Pendragon (Understödsvapen)
Avidyasattva (Fältskär)
kräkla verkar veta vad han sysslar med, och en fältskär nära tillhands är ju alltid bra. Jag har omvärderat tunga vapen, om de saktar ner mig hamnar jag ju ganska långt bak i ledet och blir det dags för hastig "omgruppering" kan man ju alltid lägga det ifrån sig.
Dessutom finns det ju en viss trygghet i kunna spränga den lede fi åt helvete på säkert avstånd med lämplig raketbombsbazooka. På vår nuvarande tech-nivå antar jag att det blir en... torpedo launcher eller nåt? Ge mig en sån isåfall.

/Joel

!Paxen

Swashbuckler

Arvidos said:
Namn: ?
Motto: ?

Murderfuck
Persson (Understödsvapen eller stormning)
(Persson är grymt stark, men han verkar ju vara mer intresserad av stormning än understödsvapen. Tänker att Murderfuck tar den roll han inte tar)
Feuflux (Prickskytte)
Paxen (Scout)
Pilzeman (Rörelsedetektor)
Jag antar att det ska finnas fler än två team i framtiden, och då skulle väl det vettiga vara att ha ett team one, team two, team three osv, osv..

Därför föreslår jag att vi kallar alla olika grupper för småortsnamn. Grästorp, Finspång, Kalvträsk, det finns hur många som helst, och det kommer att bli väldigt orginellt.

Annars så ser teamen bra ut.

Sodivra

Champion

Och sedan blev det tyst. En hel månad passerade utan att Shoutbox plockade upp några USO. Murderfuck kom tillbaka från sjukstugan, Persson vässade sina shockbatonger. Man frågade sig, hade utomjordingarna lämnat oss i fred? Hade X-COMs omedelbara och excellenta insats, kämpandes med ursinnig frenesi, skrämt bort inkräktarna?

I detta, som senare skulle bli känt som tvekans tid, kom ett flertal vetenskapliga framsteg till skott:

That is just... wrong.

Thermal shock launcher är nästa projekt.

Men när månadsrapporten kom in så talade den sina tydliga språk:

Det måste finnas fler utomjordingar där ute. Det var antingen det eller stänga hela butiken och lämna tillbaka de nya gaussgevären!

Vi har just nu 2 310 750 spänn. Hur ska vi rädda den här situationen nu?

Vi kan bygga flera sonar, vilket utökar radien där vi har en chans att upptäcka USOs. (Det ska öka chansen att upptäcka USOs inom radien också står det i spelet, men UFOpaedia hävdar att en bug ätit upp denna effekt. Kanske ska kolla vilka version vi spelar, vad som gäller egentligen...)

Vi kan bygga en ny bas med sonar och hangar för en jaktutbåt, för att täcka ännu större område.

Det här är priserna:
Ny bas: 500 000
Sub pen: 200 000
Wide array sonar: 800 000
(Standard array sonar: 500 000)

Mer om USO detection: http://www.ufopaedia.org/index.php?title=UFO_Detection

Vi har just nu 50 vetenskapsmän i laboratorierna, som just har utökats och har plats för 50 till. Vi skulle kunna hoppas på att våra sonar gör en bättre insats denna månad, och satsa pengarna på fler vetenskapsmän och mer research. En vetenskapsman kostar 60 000 att anställa, plus lön varje månad.

För övrigt så är vår squad välutrustad nu: Alla har blivit utrustade med förbättrad rustning och gaussvapen, och vi har tre med-kits.

Jag får motvilligt acceptera namnet "The Trolls Gone Dragons" för den ena squadden, men jag vägrar tro att ni inte kan komma på bättre namn än svenska småstäder!

Jag tror att kranks squad är lite mer taktisk och försiktig, medans 'Dragons är mycket mer gung-ho, både Persson och Murderfuck är ju med i den.

Vad vill ni ha forskat härnäst?

Medi-kit, Aquatoid Corpse och Thermal Shock Launcher check.

tull

Hero
"visst, visst... bygg en ny bas och anställ fler vitrockar, gör så det låter klokt" säger Persson muttrande när han dricker sin chailatte.

"politiker, man förstår aldrig hur de tänker när de finansierar gaussforskning och annat dyrt, men det är inte helt kosher att jag inte fått min lans ännu - eller iaf ett svärd.. snart lär vall den populistiska fackpampen Krank bli rymdminister eller något.. Han bara skiter ju ur idéer om en bättre värld när kriget är slut."

"nej Murderfuck det här duger inte, ta med tvålen så går vi till duschen"

Sodivra

Champion
Murderfuck accepterar erbjudandet. Han är också lite bitter på forskarkåren eftersom de inte lät honom påbörja förhöret av Deep One Terrorist.

-Jaså djupterrorist, du har en snabel, va?! Du gillar att suga, va?! Här ska du få något att suga på...!
-Murderfuck, det är inte meningen att du ska vara här! Få ut honom härifrån, någon!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos said:
Men när månadsrapporten kom in så talade den sina tydliga språk:

Det måste finnas fler utomjordingar där ute. Det var antingen det eller stänga hela butiken och lämna tillbaka de nya gaussgevären!

Vi har just nu 2 310 750 spänn. Hur ska vi rädda den här situationen nu?
Jag vill bygga en liten bas som i dagsläget bara ska bestå av en ingång, en stor sonar och ett par missilförsvar. Den ska ligga en bit bort; eurasienområdet känns väl inte helt tossigt? Poängen är iaf att öka vårt detectionområde rejält.

På sikt kan vi bygga en sub pen där också och skaffa en stridsubåt.

Arvidos said:
jag vill nog ha Zrbite, Alien Learning Arrays, Ion Beam Accelerators...(vill ju ha coola ubåtar ju!) Men thermal shock-grejer är fucking awesome, så jag tycker vi satsar där. Visst är det de som ger stun på avstånd, eller har jag glömt?

Sedan kan ju Sonicvapnen också vara balla såklart. I UFO slipper man ju ammo med laservapnen, men gauss kräver ju trots allt ammo så det finns anledning att uppgradera.

(Å andra sidan kan man BYGGA zrbite, vilket man väl inte kan med Elerium-115 eller vad det heter?)

Sodivra

Champion
krank said:
Jag vill bygga en liten bas som i dagsläget bara ska bestå av en ingång, en stor sonar och ett par missilförsvar. Den ska ligga en bit bort; eurasienområdet känns väl inte helt tossigt? Poängen är iaf att öka vårt detectionområde rejält.

På sikt kan vi bygga en sub pen där också och skaffa en stridsubåt.

Arvidos said:
jag vill nog ha Zrbite, Alien Learning Arrays, Ion Beam Accelerators...(vill ju ha coola ubåtar ju!) Men thermal shock-grejer är fucking awesome, så jag tycker vi satsar där. Visst är det de som ger stun på avstånd, eller har jag glömt?

Sedan kan ju Sonicvapnen också vara balla såklart. I UFO slipper man ju ammo med laservapnen, men gauss kräver ju trots allt ammo så det finns anledning att uppgradera.

(Å andra sidan kan man BYGGA zrbite, vilket man väl inte kan med Elerium-115 eller vad det heter?)
En bas i Stilla oceanen, kanske, eftersom både USA och Eurasien har klagat. Vad ska den heta, då? "Eonforumet"? "Indierummet"? Sub Pens kostar bara 200 000, så jag tycker det är lika bra att bygga en sådan och sedan flytta över en av våra barracudor dit för bättre coverage.

Jag har läst på lite om Sonic-vapen. Vi borde klara oss med Gauss ganska bra tills HUMMERMÄNNEN dyker upp (o noes) men jag skaffar gärna Sonic så fort som möjligt. Bra att mixa upp vapnen lite: Sonic knäcker mycket hårdare mål, men Gauss kan skjuta i Auto-fire. Thermal Shock Launcher först verkar klokt - Den var hur grym som helst i UFO, och här ska den vara ÄNNU bättre!

Zrbite går inte att producera.

krank

Arvidos said:
En bas i Stilla oceanen, kanske, eftersom både USA och Eurasien har klagat. Vad ska den heta, då? "Eonforumet"? "Indierummet"? Sub Pens kostar bara 200 000, så jag tycker det är lika bra att bygga en sådan och sedan flytta över en av våra barracudor dit för bättre coverage.
Kan vara en poäng. Jag är en snål jävel...

Arvidos said:
Jag har läst på lite om Sonic-vapen. Vi borde klara oss med Gauss ganska bra tills HUMMERMÄNNEN dyker upp (o noes) men jag skaffar gärna Sonic så fort som möjligt. Bra att mixa upp vapnen lite: Sonic knäcker mycket hårdare mål, men Gauss kan skjuta i Auto-fire. Thermal Shock Launcher först verkar klokt - Den var hur grym som helst i UFO, och här ska den vara ÄNNU bättre!
Då kör vi så, tycker jag!

Arvidos said:
Zrbite går inte att producera.
Aj då, där mindes jag fel.

tull

Hero
Persson och Murderfuck sitter i badkaret med en varsin mojito och diskuterar ledningens önskemål om namn på den nya basen.

- Strat-on-Naze vore ett häftigt namn säger Murderfuck och tvålar in Perssons rygg.

- Kings yellow lake kanske? Svarar Persson och fyller på med ett stort skratt.

Murderfuck skrattar med Persson och dricker utav sin mojito varpå han senare svarar "Bishop's Goldwoods".

Persson reser sig sedan upp ur badkaret.
- Du jag tror jag ska skicka in ett förslag döpt efter min mor.

-Vad heter hon då? Svarar Murderfuck

-Sodomwater säger Persson, kliar sig på baken och går därifrån.

Pendragon

Swashbuckler
Arvidos said:
Jag får motvilligt acceptera namnet "The Trolls Gone Dragons" för den ena squadden, men jag vägrar tro att ni inte kan komma på bättre namn än svenska småstäder!

Jag tror att kranks squad är lite mer taktisk och försiktig, medans 'Dragons är mycket mer gung-ho, både Persson och Murderfuck är ju med i den.
Namnförslag: Kranky bastards
Mottoförslag: "Augh! Jag har vatten i cyklopet!"

/Joel

Max Raven

T12-kultist
Jag förmodar att vi förlägger en barrack till den nya basen också? Vill minnas att det var lite pinsamt när jag körde UFO och ett sådant kom till den enbart med missiler skyddade basen.

Det är väl lite sent för det, men ost-namn på teamen kanske? Schweizerost, Gorgonzola, Herrgård, Cambonzola(sp?)...

När börjar man jaga utomjordings(utomvattnings?)baser förresten?

Sodivra

Champion
På chefens kontor

"Titta på de här namnförslagen, överstechef! Svenska småstäder! Ostsorter! Sodomwater!"

Överstechefen satt tyst och lyssnade med händerna knäppta bakom sitt massiva mahogonybord.

"Under den här slappa perioden så har manskapet slutat ta sin uppgift på allvar. Vi behöver strama upp den här operationen - nu!"

Överstechefen tog till orda. "Zukov... Nu är det viktigare än någonsin att hålla andan uppe. Ensign Persson har föreslagit Sodomwater som namn på vår stillahavsbas, och jag är böjd att välja just det namnet. Persson är något av en legend här på basen sen hans tilltag med den där torpedbazookan. Vissa ser honom som en hjälte, vissa som en galning, men han har en gnista vi behöver"

"Du kan inte mena allvar...! Om du låter Persson göra det här så kommer jag att låta placera honom i den där utposten, tillsammans med hans vän Murderfuck! Det skulle passa utmärkt att låta honom vakta det skjulet, hedra sin mors minne och det skulle städa upp i Shoutbox också!"

Överstechefens ögon smalnade.

"Du skulle inte göra det..."

"Jag skulle göra det. Jag kan göra det. Jag är ZUKOV!"

Först då märkte de båda att dörren var öppen. Vem stod i dörröppningen om inte...?

!Paxen

Swashbuckler
Paxen stiger in

Paxen var en fåordig man. Inte så mycket för just dramatiken skull, utan mer för att det mesta som kom ut ur munnen visade sig vara ren bullshit.

"Det här är ren bullshit! Grästorp är ju ett jävligt fint namn på ett team! Annars så finns det hundratals andra småorter som säkert kan fungera"

"Och Persson, den jäveln, vad gjorde han då jag dog? Inte ett dugg! Den jäveln kan knappt vifta med ett vanligt vapen, och han ska få ha en bazooka?"

Sodivra

Champion
BREEEP! BREEEP! Strid 5

Samtalet avbröts av en röd siren

Överestechefen drämde näven i bordet "Dags för X-COM att göra sitt uppdrag!" men Zukov stoppade Paxen i korridoren...

"Hoppa över det här uppdraget Paxen, och rapportera på mitt kontor. Det är en order."

Så fort farkosten landat så väntade de därute... Greens.

Gauss och granater var vad som mötte dem.

The Trolls Gone Dragons avancerade längs med kajen, medans Grästorp gjorde sig redo att säkra det stora varuhuset öster om landningsplatsen.

Sodivra

Champion
Strid 5

Ser säkert ut.

Pendragon och Despoten täcker med precisionsskytte ifrån landningsplatsen.

Shit! Green! [Hörnet] och det finns civila i rummet!

De är överallt, damnit!

GAAAAAH!

Det var något i hjks huvud. Något som inte hörde hemma där.

"Stormning!!" krank sparkade upp dörren och riktade en gevärspipa mot grönkräket i hörnet

-Blam blam blam! -Pyew! -Blam blam blam! -Pyew!

Vildsint eldstrid mellan Team Grästorp och green, tills Pendragon plockar kräket.

Låt oss se om den där prickskytten Despoten kan sina grejer

Holy shit - Bullseye!

Sodivra

Champion
Re: Strid 5

Vi har förlorat hjk!

Ovilliga att skjuta ner sin kamrat så tar Team Grästorp skydd i varuhuset. Team Trolls Gone Dragons avancerar längs med kajen.

Jag vet inte vad det är. SKJUT DET!

Fler uppe i ställningarna - Despoten laddar om och fäller en till.

Gah! Två stycken, och de har gisslan! Sikta på tunnorna!

Det är ett jävla näste av dem, men Despoten är i god form idag. The Dragons har omringat skjulet, snart är motståndet knäckt.

Det är fortfarande en kvar som grävt in sig där!

Inte så kaxig längre, va?

Inga förluster bland X-COM. En operation by the book.

HELL YEAH

!Paxen

Swashbuckler
På Zukovs kontor

Paxen hade ingen lust att slippa ett uppdrag, då han helst ville ha en chans att se Persson göra ifrån sig ute på uppdrag, men order är order, speciellt när man är under vatten.

Zukovs kontor är väldigt spartanskt inrett. Förutom ett bord med en stol på vardera sida så har en monitor, som enligt ryktet ska kunna visa HD-filmer. På vardera vägg så finns en tavlor på faluröda stugor, och vid dörren så finns en plansch på Britney Speras, sugande på en klubba. Paxen väntade tills Zukov tog orda.

krank

Re: Strid 5

Molecular Control. Jahaja, helvete. Nu är det dags att börja göra smarta val, här.

Ska vi vålda upp vår egen MC-förmåga är det forskning som fan som gäller, har jag för mig.

Annars måste vi börja ha decoys eller typ börja släppa våra vapen i slutet av varje runda...