Och sedan blev det tyst. En hel månad passerade utan att Shoutbox plockade upp några USO. Murderfuck kom tillbaka från sjukstugan, Persson vässade sina shockbatonger. Man frågade sig, hade utomjordingarna lämnat oss i fred? Hade X-COMs omedelbara och excellenta insats, kämpandes med ursinnig frenesi, skrämt bort inkräktarna?
I detta, som senare skulle bli känt som tvekans tid, kom ett flertal vetenskapliga framsteg till skott:
That is just... wrong.
Thermal shock launcher är nästa projekt.
Men när månadsrapporten kom in så talade den sina tydliga språk:
Det måste finnas fler utomjordingar där ute. Det var antingen det eller stänga hela butiken och lämna tillbaka de nya gaussgevären!
Vi har just nu 2 310 750 spänn. Hur ska vi rädda den här situationen nu?
Vi kan bygga flera sonar, vilket utökar radien där vi har en chans att upptäcka USOs. (Det ska öka chansen att upptäcka USOs inom radien också står det i spelet, men UFOpaedia hävdar att en bug ätit upp denna effekt. Kanske ska kolla vilka version vi spelar, vad som gäller egentligen...)
Vi kan bygga en ny bas med sonar och hangar för en jaktutbåt, för att täcka ännu större område.
Det här är priserna:
Ny bas: 500 000
Sub pen: 200 000
Wide array sonar: 800 000
(Standard array sonar: 500 000)
Mer om USO detection:
http://www.ufopaedia.org/index.php?title=UFO_Detection
Vi har just nu 50 vetenskapsmän i laboratorierna, som just har utökats och har plats för 50 till. Vi skulle kunna hoppas på att våra sonar gör en bättre insats denna månad, och satsa pengarna på fler vetenskapsmän och mer research. En vetenskapsman kostar 60 000 att anställa, plus lön varje månad.
För övrigt så är vår squad välutrustad nu: Alla har blivit utrustade med förbättrad rustning och gaussvapen, och vi har tre med-kits.
Jag får motvilligt acceptera namnet "The Trolls Gone Dragons" för den ena squadden, men jag vägrar tro att ni inte kan komma på bättre namn än svenska småstäder!
Jag tror att kranks squad är lite mer taktisk och försiktig, medans 'Dragons är mycket mer gung-ho, både Persson och Murderfuck är ju med i den.
Vad vill ni ha forskat härnäst?
Medi-kit, Aquatoid Corpse och Thermal Shock Launcher check.