Detta är mina tankar kring det som hände från ca 21:20 den 29 juni och framåt. Detta kommer bli ett massivt inlägg och det är mycket troligt att mina tankar/åsikter kommer ändras ju längre fram i tiden jag kommer. Men detta är det bästa jag kan göra av min bristande närvaro.
Att Jocke ber om att få bli utröstad nästa runda är helt klart intressant med tanke på att han inte har några röster alls på sig, att sen hävda att ett sista minuten drev inte tjänar något till håller jag inte med om, det är såna drev så verkligen kan göra ulvarna nervösa. Då de inte riktigt längre har tiden att snacka ihop sig. Så ett förslag är att vi in för runda tvås slut försöker få så många av oss som möjligt aktiva sista timmen och se vilka drev och reaktioner vi kan skapa. Vad tror ni om detta?
Jag kan helt ställa mig bakom .113's åsikt om att ett lugnt slut på en runda så är det nog en bybo som riskerar att åka. I och med detta så håller jag nog Halo som mer trolig bybo än ulv.
Sodivra funderar på att jaga ner LJSLarsson men anser det vara omotiverat, personligen så anser jag att LJS spelar bra och bidrar till byn. Känns som jag helt missat varför folk är intresserade av att se LJS hängas.
Xyas röst till Rasmus påverkade inte slut resultatet då Lukas röst på Rasmus var äldre än första rösten på Jocke, men varför slängde xyas med kommentaren "Så är det bestämt" när han lägger sin röst på Rasmus?
Varför är .113 så säker på att han kommer dö under natten? Var det bara för han starta drevet mot Jocke?
Noterat för mig själv de som valde att rösta på Jocke var:
.113, KK, (xyas) och Sodivra. Men Xyas flyttade sin röst till RasmusL i sista minuten. Varför valde inte Jocke att flytta sin röst från Halo till Rasmus när drevet mot honom gick igång? Hade han gjort det hade han garanterat sig att inte åka ut med låg kvar med den, var det för han viste att xyas skulle flytta tillbaka sin röst? Samt så var Jocke uppenbart online med tanke på att han postar inlägg efter att rundan var slut.
Att inget nattmord skedde är av godo och redan innan Emp gick ut som väktare så ansåg jag att fyra ulvar var väldigt orimligt, detta eftersom det är på tok för risktfyllt. Jag är fortfarande hyfsat säker på att vi inte har med fyra ulvar att göra, där emot reagerade jag på att .113 (inlägg #4) gör en kommentar om att de skulle spara nattmordet till sista dagen, vilket jag finner föga troligt enligt startinlägget så kan ulvarna med nattmord döda varje runda, att de så skulle välja nattmord och vänta till sista rundan att använda det känns väldigt orimligt. Vi får helt enkelt vad som händer med nattmord nästa runda. Sker inget nattmord så är Empiricus intressant att vända blicken åt, antingen har han lyckats med att blocka två nattmord eller så har ulvarna valt att ta bort väktar rollen för att själva kunna claima den, men för att den bluffen inte ska genomskådas så behöver nattmordet existera, för ingen väktare kan ha flytt och blocka fler nattmord i rad. Vilket då skulle innebära att det finns som mest två ulvar och en galen siare eller rollblocker med i spelet. Men jag håller fortfarande 3 ulvar, nattmord och en 1p förmåga som mest troligt.
Håller inte med Halo om att det var flertal ulvar som satt igång något i slutet av förra rundan, möjligtvis en ulv som var med och i Jocke drevet. Det känns som .113 och KK som triggade igång drevet gjorde det för att det var för lugnt och för städat i slutet av första rundan. Tror inte ett par ulvar hade dragit igång yttligare ett drev, möjligtvis had de gjort det om även Halo hade varit ulv, men i så fall hade de snarare räckt för dem att stärka drevet mot Rasmus. Att Sodivra var med i drevet mot Jocke är ett plus i kanten för honom, där emot Xyas val att byta bort sin röst i sista minut gör mig skeptisk till honom. Varför hoppa på drevet och sen i sista stund hoppa av det? Xyas är i nuläget helt klart en kandidat till ulv, även Jocke kan jag ses som trolig ulv i och med xyas röst tango.
I inlägg #31 skriver Xyas att Jocke förmodligen är siare och att han borde gå ut med det samt att väktaren troligtvis har skyddat honom. I mina öron låter det lite som en uppmaning till Jocke att claima siare. Nu vet vi att Empiricus skyddade sig själv och att Jocke inte blev skyddad av honom. Att xyas där efter följer upp med att ulvarna kan ha tagit bort siaren och hintat jocke som siare känns lite orosväckande med tanke på Jocke och Xyas var de som drog till sig uppmärksamhet i slutet av förra rundan.
Nu har jag förvisso mer information än vi hade då men att Xyas ger sig på Halo med sin första röst för runda två känns det krystat. Varför skulle tanken på att nattmord kanske inte finns göra dig till trolig ulv? Samt skulle Halo vara ulv så tror jag att vi hade sätt fler röster på Rasmus. Som röstläget blev i runda ett så var Xyas den som avgjorde det hela med sin röst. Han hade lika gärna kunna valt Halo för efter resultatet av runda ett så är Xyas direkt på Halo och vill att han ska hängas. Om vi då även tar med tanken på att röstläget i slutet av runda ett var väldigt stilastående så känns det rimligt att Halo är bybo och xyas vill få igång drevet mot Halo på nytt.
Sodivra påpekar att Jockes kommentar i slutet av runda 1 var skämtsam, enligt mig så finns det inga skämt i varulvsspel, allt tas in och analyseras även små sidokommentarer.
När Mukwa vaknar till liv i inlägg #50 så är han direkt på LJS och .113 med att de måste vara ulvar för att de inte ville ha sina röster på en bybo. Detta tycker jag är en underlig tanke med tanke på att det troligtvis var majoriten bybor som röstade ut Rasmus. Jag tror inte att ulvarna skulle sätta igång ett nytt drev i slut minuterna är en bybo skulle hängas. Om en ulv skulle vilja gömma sin röst så hade de troligtvis försökt undvika att dra igång ett nytt drev på väldigt lite info. För hade drevet lyckats och det varit en bybo så hade fokuset varit kraftigt riktat på personen som drog igång det nya drevet.
Jag förstår inte heller vad Mukwa menar med att det är jobbigt att ingen dog i natt. Samt att han vill att både siare och väktare ska träda fram för att få flera gröna namn. Under premissen att ulvarna kan ha valt bort nattmord. Jag är starkt emot att siaren ska avslöja sig runda två om siaren inte är på väg att hängas.
Även om siaren och väktaren går ut så kan vi inte vara 100% säkra på deras lojalitet, detta eftersom ulvarna kan ha tagit bort dem ur spel. En sak kan vi vara rätt så säkra på och det är att rasmus inte var väktare eller siare, för hade han varit det hade han gått ut med det för att rädda sig själv. Att ingen mer har gått ut med att vara väktare stärker Empiricus ställning som bybo, men inte förens siaren har kollat Empiricus så kan vi helt avfärda honom som ulv.
Håller inte med Basse om att Mukwas analys var bra och varför är det så bråttom för väktare/siare att avslöja sig. De flesta som är med i spelet har spelat för och bör nog ha en god uppfattning när det kan vara rimligt för dem att avslöja sig som siare/väktare.
I inlägg #56 från Empiricus så hade jag helt glömt bort Basses fantasi (fetmarkerad text) och det tillsammans med Basses godkännande av Mukwas analys gör att jag åter igen har basse bland mina misstänkta.
I ett av sina (Basse #58) mastodont inlägg så skriver han "Att leta efter scummigt spel är inte lika relevant helt enkelt, eftersom det är bättre att följa andra mönster". Där emot pratar han aldrig om vilka andra mönster vi ska kolla efter. Om det är ett fyra ulvars lag så har vi inte tiden att sitta och kolla på röstmönster de första rundorna utan det är scum tells vi behöver fokusera på. Det är först runda 3-4 som röst analyser kan börja bli riktigt bra. De första rundorna har vi helt enkelt lite för lite data för att kolla på det.
När jag läser Basses snabb anyalys i samma inlägg så radar han uppspelarna och vilka som han anser är gröna/röda med lite olika färg kombinationer.
De han sätter som gröna är Halo, Lukas, Vicotnik, Xyas, Mukwa samt Rasmus och sig själv.
Gula: Jocke, .113
Röda: Empiricus, LJS, Sodivra samt KK.
Att dömma av detta så är de Basse ser som gröna låg flygarna samt Halo som är ny här på forumet.
De som är röda är de som är driver diskutionerna och tar insiativ och ses som skickliga spelare.
När jag kollar på den listan så reagerar jag starkt, detta eftersom ser detta som om Basse vill tysta ner de som är skickligast i spelet. Just nu lutar jag åt att Mukwa, Xyas, Basse och möjligtvis Jocke som ulvar.
Jockes inlägg #88 där han säger att det inte var något räddande av honom, enligt slutrösterna så hade inte Xyas flyttat sin röst så hade jocke åkt. Så Xyas räddade Jocke och fälde Rasmus.
Röstläget mellan Rasmus och Jocke slutet runda 1. Där kan vi lätt se att Jocke räddades av xyas röst.
---
RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, xyas
Jocke (3) .113, KK, Sodivra
---
För att Jocke då ska säga att det inte förekom något räddande tycker jag är underligt.
Från det Mukwa citerar i inlägg #90 så upplever jag att det är mukwas motivering till att rösta på .113 samt att hans kommentar om att väktaren plus den han skyddade är gröna kan vi inte veta förens väktaren blir dödad och vi vet att han var bybo, först då kan vi lita på vad väktaren har sagt.
Som svar till LJS fråga om mängden spel jag varit med i så har jag varit med i nästan alla spel på forumet tills punkforumet skapades. Tror mitt sista parti här på forumet var runt 2014. Så jag har bra många partier bakom mig men har aldrig spelat varulvsspel utan för forumet. Där inte heller lika drivande som Basse, KK eller dig. Samt jag har en mer reaktiv spelstill där jag föredrar att fråga/svara på saker framför att göra långa anlayser.
Att Jocke har läst så här långt utan att fått saker på sin radar känns olustigt. Jag lutar mer åt att han är ulv eftersom ulvarna vet vilka som är skurkar och det är inte alltid lätt att hänga ut bybor som ulv.
Basse inlägg #186, han listar alla spelare men har inte en enda spelare som han håller som trolig ulv. Från tidigare så höll du Empiricus, LJS, Sodivra och KK som röda, nu har du inga röda men håller kvar LJS och Sodivra som gulgröna. Att Empiricus är borta från listan kan jag förstå i och med väktar claim. Men vad har fått dig att dropa dina starka misstankar och bara ha lite halvljumna ulvar?
Nu har jag kommit ifatt all text och de jag just nu är mest intresserad av att se dingla är:
xyas.
Jocke.
Mukwa.
Basse är drivande men jag kan inte få en stabil uppfattning om dig, du gör bra saker och du gör konstiga saker.
Kommer låta min röst ligga kvar på mukwa tills imorgon för nu ska jag sova. God natt