Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

.113

Swashbuckler
Konrad Konvalj;n249478 said:
Det här är en rätt billig röst. Vad är det du vill ha ut av Halo77? Har du några frågor att ställa honom som ej är besvarade eller så?

Har jag tolkat dig rätt att du håller Vicotnik och .113 (och Halo77) som dina toppkandidater för ulver? Men du vill lägga en röst på Larsson eller Mukwa just nu för att skapa lite push?

Varför satsar du inte att lägga lite tryck på Vicotnik eller .113 istället för att konstatera att de du vill pressa inte är pressvärda på grund av att de inte är aktiv.
För att han är ulv och enda anledningen till att jag ulv är att jag fick en magkänsla att han var ulv. Svårt driva ett case då ;) lättare haka på en bybo

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kan ingen bara skriva att jag är ulv? Kan ingen anklaga mig och kasta brunt sken över mig? Jag tror fan jag behöver det.
Lukas röstar på mig och han är väl den ända. Tror fan han är grön bara därför.

Jocke är ulv.
xyas är ulv.
Vem är den sista ulven? Någon högprofil skulle jag villa ha här. Mukwa eller Arvidos. De är på den mer bruna sidan av stängslet.

Jocke satt av tiden innan han skulle dingla och tröck F5 men hade ingen motivation att försvara sig. Han visste ju med sig att det inte skulle behövas och om det skulle brinna till och dyka upp random bybor från ingenstans och hjälpa .113, Arvidos och K.K i drevet skulle han rädda sig själv genom att sätta in en röst på Rasmus.

Jocke visste ju att xyas skulle dra tillbaka sin röst så det var ingen biggie.

Jocke tror ulvarna avstått från att mörda?! Varför skulle de göra det. Han tror fortfarande på att Empis är väktare men inte att han har väktat. Varför skulle han ljuga om det?

Jocke misstänker .113, Vico och Halo men vill pressa Larsson/Mukwa. Larsson har han ju som mycket mer grön.

.113

Swashbuckler
Konrad Konvalj;n249482 said:
Kan ingen bara skriva att jag är ulv? Kan ingen anklaga mig och kasta brunt sken över mig? Jag tror fan jag behöver det.
Lukas röstar på mig och han är väl den ända. Tror fan han är grön bara därför.

Jocke är ulv.
xyas är ulv.
Vem är den sista ulven? Någon högprofil skulle jag villa ha här. Mukwa eller Arvidos. De är på den mer bruna sidan av stängslet.

Jocke satt av tiden innan han skulle dingla och tröck F5 men hade ingen motivation att försvara sig. Han visste ju med sig att det inte skulle behövas och om det skulle brinna till och dyka upp random bybor från ingenstans och hjälpa .113, Arvidos och K.K i drevet skulle han rädda sig själv genom att sätta in en röst på Rasmus.

Jocke visste ju att xyas skulle dra tillbaka sin röst så det var ingen biggie.

Jocke tror ulvarna avstått från att mörda?! Varför skulle de göra det. Han tror fortfarande på att Empis är väktare men inte att han har väktat. Varför skulle han ljuga om det?

Jocke misstänker .113, Vico och Halo men vill pressa Larsson/Mukwa. Larsson har han ju som mycket mer grön.
Ordningen spelar ingen roll för mig och är du mer inne på Jocke och xyas medan jag är inne på Jocke och mukwa är det väl rimligt att vi tar Jocke denna runda och ser vad som händer.

Röst: jocke

Basenanji

Postd20modernist
Herregud. jag ska aldrig mera göra röstsammanställningar. Empiricus? Du som brukar ha råkoll, kan du posta en ev excelfil här? Det jag vill kolla på lite mer exakt är hur folk har flyttat sina röster. STORT TACK PÅ FÖRHAND ÖNSKAR DRUMMELPELLE NO 1!!

——

Sedan vill jag försöka förklara varför jag tycker att LJS är ulvig. Jag kan såklart ha råfel, det är nästan mer troligt än tvärtom, men så här resonerar jag:

1. Ulvarna gör inte jättestora fel. De är snarare inaktiva och försöker smälta in i byn. De vill inte få uppmärksamhet. Ulvarna vill alltså delta, men knappast mer än nödvändigt. De vill gärna att byn röstar ut andra bybor åt dem. De vill framstå som resonliga.

2. När spelet startar så kommer åtminstone en ulv vara med i början. Alla behöver inte vara med, en del kanske till och med håller sig undan ett slag, men att vara alltför lågflygande drar också till sig uppmärksamhet. Alltså kommer nån av ulvarna finnas med i början, de kommer försöka simulera bybospel och de kommer försöka verka “lagom” smarta.

3. Ulvarna kommer för det mesta undvika att kunna bli ihop-parade. Tex har jag svårt att tro att ulvlaget väljer samma upplägg för Mäster ulv eller röstar likadant.

LJS skriver så här i sin första post:

Hej allihopa! Kul att vara tillbaka i varulvssvängarna, och underbart att vi är så många. Kan detta vara begynnelsen på en ny våg av fantastiska varulvsspel?
Jajaja. Artig inledningskommentar. Vi gillar dig också! GL HF! :)

Angående diskussionen om vilka förmågor Mästerulven har valt finns det två vägar att gå:

1 - Försöka gissa den mest troliga kombinationen av förmågor någon skulle välja.
2 - Utgå från vad man själv skulle välja.

Jag tror vi har större chans att fiska ut ulvarna med diskussion 2 eftersom de då måste sitta och svettas över att "ljuga på rätt sätt". Skall man som ulv undvika helt de förmågor man valt, försöka hitta en balans eller avslöja mycket för att verka trovärdig?
Det här är bra. I mina ögon lite fööör bra. This is the speak of erfaren ulvspelare. Egentligen så är det faktiskt ingen skillnad mellan de där alternativen, för vi vet ju inte om ulven talar sanning eller ej när denne redovisar sina val. Hur ska vi “sätta dit” den ulv som eventuellt ljuger om sitt val genom att föreslå ett visst upplägg? Hur ska vi "se det"?

Hade jag behövt välja hade jag börjat med att lägga till en ulv. Den första ulven är billig (bara en poäng) och ökar stort ens chanser att vinna. Efter det skulle jag ta nattmord (två poäng). Ett spel utan nattmord skulle kunna vara fascinerande, men det skulle också ta dubbelt så lång tid och det är fruktansvärt svårt att besegra en slipad by enbart med hjälp av utröstningar. Sist skulle jag välja att ta bort siaren (tre poäng) eftersom det är den rollen som är det största hotet mot ulvarna. Och om man var två ulvar skulle man kunna utnyttja detta för att låta ena låtsas vara siare (och rent av peka ut sin medulv vid ett dramatiskt passande tillfälle).
Jag skulle inte välja vigilanten. När jag spelat IRL brukar den rollen ofta gynna byn genom att en bra spelare prickar en extra ulv.
Klokt resonerat, men också rätt mellanmjölkigt. Det där med vigilanten visade sig också stämma. Dock: se nedan.

Detta blir sammanlagt sex poäng. För att sammanfatta:
1 extra ulv (1p)
Nattmord (2 p)
Ingen siare (3p)
Nödvändigt att redovisa så här detaljerat? Plus att LJS alltså föreslår ett upplägg med två ulvar. Två ulvar innebär många rundor, även med nattmord (2-11, 2-9, 2-7, 2-5, 2-3, ulvvinst jmf med 3-10, 3-8, 3-6, 3-4, ulvvinst). Har LJS alltså missat ett upplägg med tre ulvar och nattmord? Jag tror inte det. Han utvecklar inga tankar kring en frånvarande siare och nämner heller inget om att claima siarroll. Hm.

Något som är oerhört spännande med detta spel är att Mästerulven får VÄLJA vilka andra ulvar hen vill ha och kan skapa sitt eget dream team. Här anser jag att det också finns två sätt att tänka.
Det här lter bra, men hur blir det? I mina paranoida öron är detta en slipad ulv som försöker simulera en kreativ bybo.

Det ena är att man väljer folk som man har en tidigare historia med. Hade jag varit Mästerulven hade jag kunnat tänka mig att välja Basse eftersom vi tidigare förlorat när vi varit ulvar tillsammans och det hade varit kul att ta revansch.
Troligt schmroligt att vi skulle bli på ett lag+låter lite som att LJS vill att byn ska börja tänka i sådana här banor. Vänta nu, var inte .113 och Jocke på samma lag? Hm…

Det andra är att man headhuntar spelare med lång erfarenhet för att göra ulvlaget så farligt som möjligt. Där hade jag nog valt Konrad eller Mukwa.
Mm. Nu tror jag mer på LJS.

Okej, jag läser möjligen LJS enögt: “eftersom LJS borde vara ulv är han säkert ulv!!!1!!” och möjligen har jag stirrat mig blind på honom. Men jämför med de andras inlägg så här i starten. LJS är ju värsat boyscouten i jämförelse! Det är ett präktigt, väldigt välskrivet och klokt inlägg.

Här nånstans aktiveras min ulvradar. Hur kommer det låta om och av LJS framöver?

Jocke

Man med skägg
Jag vill passa på att säga att jag är bybo. Ni hörde det här först. I övrigt kan jag också meddela att dark souls brädspelet lever upp till hajpen. Finns det nån särskild tydlighet i folks ulvtankar mot mig som vi kan vrida och vända på?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lukas said:
Vi kan alltså inte alls lita på någon som hävdar vara någon av power rollerna det här spelet
Lukas said:
Jag håller med andra om att Empi borde vara grön.

SJSLarsson said:
Kan vi få en förklaring till detta, Lukas?

Röst: Lukas
Örrö Larsson! Du som har varit en sådan bra bybo och vass jävel i det här liret. Varför gör du så här? Har vi inte tillräckligt med potentiella hängoffer och nu skall du dra in Lukas i det hela? Nog för att Lukas skall få svara upp själv men en god bybo tänker väl i alla fall 1 steg till så det ser verkligen ut som att du bygger bruna slott av skit.

Det första är skrivet innan -->

Vimes said:
Jag glömde:

Fr.o.m. R2 kommer en förmåga som INTE valts att avslöjas. Vilken som avslöjas väljs av ulvarna.

Alltså, innan vi fått informationen om att förmågorna som inte valts kommer att avslöjas. Då är det väl jävligt rimligt att ha inställningen att inte lita på någon med power roller.

Att Lukas sedan håller Empi som grön i den verklighet vi spelar i nu är inte ulvigt.

Det du gör är ulvigt.

Basenanji

Postd20modernist
I #12 så har LJS och Vicotnik en dialog kring huruvida ulvlaget skulle tjäna på att välja bort en siare. Det här är ett typexempel på hur själva tonen i dialogen hänger ihop med hur en ulv och en bybo uttrycker sig. Kom ihåg att bybor tror utan prestige: de vet ju inte. Det enda de kan göra är att misstönka, gissa och försöka förstå. Bybor fattar att deras förslag kan vara dåliga, men eftersom de vill fånga ulvar måste de försöka ändå.

Ulvar däremot vet. Och det där är lustigt, för de måste alltså förställa sig så att andra tror att de “inte vet”. I min erfarenhet brukar det innebära att ulvarna låter tveksamma, gärna ställer retoriska frågor och ofta resonerar försiktigt – medan bybor blir mer heta på gröten och självsäkra.

Jämför nedan:

LJS
Jag kan hålla med om att det är en stor risk som ulv att låtsas vara siare (jag anser dock detta fortfarande fullt möjligt och något vi måste vara vaksamma mot), men att få bort siaren helt måste väl vara guld värt även om man inte försöker köra någon blufftaktik? Lyckas siaren hålla sig vid liv är den en tickande bomb för ulvarna; även siaren aldrig hittar någon ur fiendelaget grönar den fortfarande bybor till höger och vänster.
Vicotnik
Jag anser att det inte är värt att ta bort siaren till det priset. Anser att det kostar för många poäng att ta bort siare och personligen lägger jag större värde vid nattmordet samt två extra ulvar. Är siaren kvar i spelet kan de alltid hålla på naiv siare samt galen siare som förmågor, vilket gör att vi inte kan lita på siaren så länge han inte hittar en ulv. Och så fort siaren går ut med den informationen så måste vi ta ställning till om siarens tillsånd. Chansen att siaren lyckas hålla sig vid liv och hitta mer än en ulv innan han går ut med informationen är väldigt liten.
Vem låter mest säker på sin sak här? Vem är mest “stå-på-sig-aktig”? (Det öär också sådant här som i mina ögon gör att Vicotnik känns grön)

Basenanji

Postd20modernist
Jag förtydligar:

Orange = tveksam, försiktig
Grön = byboigt tvärsäker

LJS
Jag kan hålla med om att det är en stor risk som ulv att låtsas vara siare (jag anser dock detta fortfarande fullt möjligt och något vi måste vara vaksamma mot), men att få bort siaren helt måste väl vara guld värt även om man inte försöker köra någon blufftaktik? Lyckas siaren hålla sig vid liv är den en tickande bomb för ulvarna; även siaren aldrig hittar någon ur fiendelaget grönar den fortfarande bybor till höger och vänster.

Vicotnik
Jag anser att det inte är värt att ta bort siaren till det priset. Anser att det kostar för många poäng att ta bort siare och personligen lägger jag större värde vid nattmordet samt två extra ulvar. Är siaren kvar i spelet kan de alltid hålla på naiv siare samt galen siare som förmågor, vilket gör att vi inte kan lita på siaren så länge han inte hittar en ulv. Och så fort siaren går ut med den informationen så måste vi ta ställning till om siarens tillsånd. Chansen att siaren lyckas hålla sig vid liv och hitta mer än en ulv innan han går ut med informationen är väldigt liten.

---

Är det inte mycket intressant att Vicotnik nämner riskerna med ett siarclaim, medan LJS inte gör det alls?

Sodivra

Champion
Konrad Konvalj;n249474 said:
Arvido. Kan du göra en sådan där textanalys Larsson och Mukwa också?

Ska se om jag hinner stressa ihop mina anteckningar på Larsson till något innan rundan tar slut. Återigen har jag fullt upp med babynattning. Kan någon hjälpa mig, hur är röstningen just nu?

Basenanji

Postd20modernist
Jag pausar lite med en grej på Empiricus som pingade för mig.

EMPIRICUS?????++???++??? HAN ÄR VÄL GRÖNARE ÄN IRLAND????+???++??

Jo men kolla på den här posten:
Basse, jag tycker det här är ett perfekt läge för dig att utveckla lite mer hur du själv ser på de olika förmågorna (speciellt formuleringen på extra ulvs-förmågorna och förmågeköpandets plats i Vimes spelordning i förstaposten) och vilka du hade valt som Mäster Ulv.

Gärna innan fler kommenterar om vad de tror. Bara för att undvika att du som en eventuell Mäster Ulv väntar med att komma med din syn innan många nog har skrivit för att det skall vara enkelt att skriva något som liknar vad resten har skrivit.
Nu undrar jag hur det kommer sig att Empiricus är nervös över att jag eventuellt skulle vilja förhala handlingen att avslöja vilka förmågor Mäster Ulv skulle ha valt? Min tanke som bybo är att det inte alls är kontroversiellt, det är ju bara att gissa liksom? Den röda texten där verkar vara något som en ulv är nojjig över – inte en bybo. Bybon har ju ingen aning om vad som skulle verka vara rimligt eller inte. Däremot är förstås ulvarna rädda att deras gissningar kan se ulviga ut. "Hm, vilka förmågor skulle en bybo välja?"

Förstår ni hur jag menar?

Sodivra

Champion
Sodivra;n249493 said:
Ska se om jag hinner stressa ihop mina anteckningar på Larsson till något innan rundan tar slut. Återigen har jag fullt upp med babynattning. Kan någon hjälpa mig, hur är röstningen just nu?
Ok, rundan är slut imorgon ser jag. Då kan jag göra det ordentligt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Detta är mina tankar kring det som hände från ca 21:20 den 29 juni och framåt. Detta kommer bli ett massivt inlägg och det är mycket troligt att mina tankar/åsikter kommer ändras ju längre fram i tiden jag kommer. Men detta är det bästa jag kan göra av min bristande närvaro.

Att Jocke ber om att få bli utröstad nästa runda är helt klart intressant med tanke på att han inte har några röster alls på sig, att sen hävda att ett sista minuten drev inte tjänar något till håller jag inte med om, det är såna drev så verkligen kan göra ulvarna nervösa. Då de inte riktigt längre har tiden att snacka ihop sig. Så ett förslag är att vi in för runda tvås slut försöker få så många av oss som möjligt aktiva sista timmen och se vilka drev och reaktioner vi kan skapa. Vad tror ni om detta?

Jag kan helt ställa mig bakom .113's åsikt om att ett lugnt slut på en runda så är det nog en bybo som riskerar att åka. I och med detta så håller jag nog Halo som mer trolig bybo än ulv.

Sodivra funderar på att jaga ner LJSLarsson men anser det vara omotiverat, personligen så anser jag att LJS spelar bra och bidrar till byn. Känns som jag helt missat varför folk är intresserade av att se LJS hängas.

Xyas röst till Rasmus påverkade inte slut resultatet då Lukas röst på Rasmus var äldre än första rösten på Jocke, men varför slängde xyas med kommentaren "Så är det bestämt" när han lägger sin röst på Rasmus?
Varför är .113 så säker på att han kommer dö under natten? Var det bara för han starta drevet mot Jocke?

Noterat för mig själv de som valde att rösta på Jocke var:
.113, KK, (xyas) och Sodivra. Men Xyas flyttade sin röst till RasmusL i sista minuten. Varför valde inte Jocke att flytta sin röst från Halo till Rasmus när drevet mot honom gick igång? Hade han gjort det hade han garanterat sig att inte åka ut med låg kvar med den, var det för han viste att xyas skulle flytta tillbaka sin röst? Samt så var Jocke uppenbart online med tanke på att han postar inlägg efter att rundan var slut.

Att inget nattmord skedde är av godo och redan innan Emp gick ut som väktare så ansåg jag att fyra ulvar var väldigt orimligt, detta eftersom det är på tok för risktfyllt. Jag är fortfarande hyfsat säker på att vi inte har med fyra ulvar att göra, där emot reagerade jag på att .113 (inlägg #4) gör en kommentar om att de skulle spara nattmordet till sista dagen, vilket jag finner föga troligt enligt startinlägget så kan ulvarna med nattmord döda varje runda, att de så skulle välja nattmord och vänta till sista rundan att använda det känns väldigt orimligt. Vi får helt enkelt vad som händer med nattmord nästa runda. Sker inget nattmord så är Empiricus intressant att vända blicken åt, antingen har han lyckats med att blocka två nattmord eller så har ulvarna valt att ta bort väktar rollen för att själva kunna claima den, men för att den bluffen inte ska genomskådas så behöver nattmordet existera, för ingen väktare kan ha flytt och blocka fler nattmord i rad. Vilket då skulle innebära att det finns som mest två ulvar och en galen siare eller rollblocker med i spelet. Men jag håller fortfarande 3 ulvar, nattmord och en 1p förmåga som mest troligt.

Håller inte med Halo om att det var flertal ulvar som satt igång något i slutet av förra rundan, möjligtvis en ulv som var med och i Jocke drevet. Det känns som .113 och KK som triggade igång drevet gjorde det för att det var för lugnt och för städat i slutet av första rundan. Tror inte ett par ulvar hade dragit igång yttligare ett drev, möjligtvis had de gjort det om även Halo hade varit ulv, men i så fall hade de snarare räckt för dem att stärka drevet mot Rasmus. Att Sodivra var med i drevet mot Jocke är ett plus i kanten för honom, där emot Xyas val att byta bort sin röst i sista minut gör mig skeptisk till honom. Varför hoppa på drevet och sen i sista stund hoppa av det? Xyas är i nuläget helt klart en kandidat till ulv, även Jocke kan jag ses som trolig ulv i och med xyas röst tango.

I inlägg #31 skriver Xyas att Jocke förmodligen är siare och att han borde gå ut med det samt att väktaren troligtvis har skyddat honom. I mina öron låter det lite som en uppmaning till Jocke att claima siare. Nu vet vi att Empiricus skyddade sig själv och att Jocke inte blev skyddad av honom. Att xyas där efter följer upp med att ulvarna kan ha tagit bort siaren och hintat jocke som siare känns lite orosväckande med tanke på Jocke och Xyas var de som drog till sig uppmärksamhet i slutet av förra rundan.

Nu har jag förvisso mer information än vi hade då men att Xyas ger sig på Halo med sin första röst för runda två känns det krystat. Varför skulle tanken på att nattmord kanske inte finns göra dig till trolig ulv? Samt skulle Halo vara ulv så tror jag att vi hade sätt fler röster på Rasmus. Som röstläget blev i runda ett så var Xyas den som avgjorde det hela med sin röst. Han hade lika gärna kunna valt Halo för efter resultatet av runda ett så är Xyas direkt på Halo och vill att han ska hängas. Om vi då även tar med tanken på att röstläget i slutet av runda ett var väldigt stilastående så känns det rimligt att Halo är bybo och xyas vill få igång drevet mot Halo på nytt.

Sodivra påpekar att Jockes kommentar i slutet av runda 1 var skämtsam, enligt mig så finns det inga skämt i varulvsspel, allt tas in och analyseras även små sidokommentarer.

När Mukwa vaknar till liv i inlägg #50 så är han direkt på LJS och .113 med att de måste vara ulvar för att de inte ville ha sina röster på en bybo. Detta tycker jag är en underlig tanke med tanke på att det troligtvis var majoriten bybor som röstade ut Rasmus. Jag tror inte att ulvarna skulle sätta igång ett nytt drev i slut minuterna är en bybo skulle hängas. Om en ulv skulle vilja gömma sin röst så hade de troligtvis försökt undvika att dra igång ett nytt drev på väldigt lite info. För hade drevet lyckats och det varit en bybo så hade fokuset varit kraftigt riktat på personen som drog igång det nya drevet.
Jag förstår inte heller vad Mukwa menar med att det är jobbigt att ingen dog i natt. Samt att han vill att både siare och väktare ska träda fram för att få flera gröna namn. Under premissen att ulvarna kan ha valt bort nattmord. Jag är starkt emot att siaren ska avslöja sig runda två om siaren inte är på väg att hängas.

Även om siaren och väktaren går ut så kan vi inte vara 100% säkra på deras lojalitet, detta eftersom ulvarna kan ha tagit bort dem ur spel. En sak kan vi vara rätt så säkra på och det är att rasmus inte var väktare eller siare, för hade han varit det hade han gått ut med det för att rädda sig själv. Att ingen mer har gått ut med att vara väktare stärker Empiricus ställning som bybo, men inte förens siaren har kollat Empiricus så kan vi helt avfärda honom som ulv.

Håller inte med Basse om att Mukwas analys var bra och varför är det så bråttom för väktare/siare att avslöja sig. De flesta som är med i spelet har spelat för och bör nog ha en god uppfattning när det kan vara rimligt för dem att avslöja sig som siare/väktare.

I inlägg #56 från Empiricus så hade jag helt glömt bort Basses fantasi (fetmarkerad text) och det tillsammans med Basses godkännande av Mukwas analys gör att jag åter igen har basse bland mina misstänkta.

I ett av sina (Basse #58) mastodont inlägg så skriver han "Att leta efter scummigt spel är inte lika relevant helt enkelt, eftersom det är bättre att följa andra mönster". Där emot pratar han aldrig om vilka andra mönster vi ska kolla efter. Om det är ett fyra ulvars lag så har vi inte tiden att sitta och kolla på röstmönster de första rundorna utan det är scum tells vi behöver fokusera på. Det är först runda 3-4 som röst analyser kan börja bli riktigt bra. De första rundorna har vi helt enkelt lite för lite data för att kolla på det.
När jag läser Basses snabb anyalys i samma inlägg så radar han uppspelarna och vilka som han anser är gröna/röda med lite olika färg kombinationer.
De han sätter som gröna är Halo, Lukas, Vicotnik, Xyas, Mukwa samt Rasmus och sig själv.
Gula: Jocke, .113
Röda: Empiricus, LJS, Sodivra samt KK.

Att dömma av detta så är de Basse ser som gröna låg flygarna samt Halo som är ny här på forumet.
De som är röda är de som är driver diskutionerna och tar insiativ och ses som skickliga spelare.
När jag kollar på den listan så reagerar jag starkt, detta eftersom ser detta som om Basse vill tysta ner de som är skickligast i spelet. Just nu lutar jag åt att Mukwa, Xyas, Basse och möjligtvis Jocke som ulvar.

Jockes inlägg #88 där han säger att det inte var något räddande av honom, enligt slutrösterna så hade inte Xyas flyttat sin röst så hade jocke åkt. Så Xyas räddade Jocke och fälde Rasmus.
Röstläget mellan Rasmus och Jocke slutet runda 1. Där kan vi lätt se att Jocke räddades av xyas röst.
---
RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, xyas
Jocke (3) .113, KK, Sodivra
---
För att Jocke då ska säga att det inte förekom något räddande tycker jag är underligt.

Från det Mukwa citerar i inlägg #90 så upplever jag att det är mukwas motivering till att rösta på .113 samt att hans kommentar om att väktaren plus den han skyddade är gröna kan vi inte veta förens väktaren blir dödad och vi vet att han var bybo, först då kan vi lita på vad väktaren har sagt.

Som svar till LJS fråga om mängden spel jag varit med i så har jag varit med i nästan alla spel på forumet tills punkforumet skapades. Tror mitt sista parti här på forumet var runt 2014. Så jag har bra många partier bakom mig men har aldrig spelat varulvsspel utan för forumet. Där inte heller lika drivande som Basse, KK eller dig. Samt jag har en mer reaktiv spelstill där jag föredrar att fråga/svara på saker framför att göra långa anlayser.

Att Jocke har läst så här långt utan att fått saker på sin radar känns olustigt. Jag lutar mer åt att han är ulv eftersom ulvarna vet vilka som är skurkar och det är inte alltid lätt att hänga ut bybor som ulv.

Basse inlägg #186, han listar alla spelare men har inte en enda spelare som han håller som trolig ulv. Från tidigare så höll du Empiricus, LJS, Sodivra och KK som röda, nu har du inga röda men håller kvar LJS och Sodivra som gulgröna. Att Empiricus är borta från listan kan jag förstå i och med väktar claim. Men vad har fått dig att dropa dina starka misstankar och bara ha lite halvljumna ulvar?

Nu har jag kommit ifatt all text och de jag just nu är mest intresserad av att se dingla är:
xyas.
Jocke.
Mukwa.
Basse är drivande men jag kan inte få en stabil uppfattning om dig, du gör bra saker och du gör konstiga saker.

Kommer låta min röst ligga kvar på mukwa tills imorgon för nu ska jag sova. God natt :)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basse said:
Nu undrar jag hur det kommer sig att Empiricus är nervös över att jag eventuellt skulle vilja förhala handlingen att avslöja vilka förmågor Mäster Ulv skulle ha valt? Min tanke som bybo är att det inte alls är kontroversiellt, det är ju bara att gissa liksom? Den röda texten där verkar vara något som en ulv är nojjig över – inte en bybo. Bybon har ju ingen aning om vad som skulle verka vara rimligt eller inte. Däremot är förstås ulvarna rädda att deras gissningar kan se ulviga ut. "Hm, vilka förmågor skulle en bybo välja?"

Yepp. Jag läste exakt det där under min analys av Empis men gick inte vidare just då. Strax därefter outade han sig som väktare så jag släppte det hela och gick vidare med livet.

"Jag har Empis som ulv på väldigt många ställen. Det finns inget jag kan lyfta som en brunping men det jag avläser så här långt och vid min entré är just ingenting. Jag får inte ut något av Empis förutom att jag tycker att han kör ett spel mycket mot Halo77 och kastar anklagelser fram och tillbaka där. Halo77 som enligt mig dragit nybörjarkortet och det borde lixom räcka där för Empis men han fortsätter dilla och anklaga lätta byten istället för att ge sig på någon större fisk i vattnet. Empis har en tidig röst på Halo och den ligger där och skräpar ända in över dingdongen. Kör lite Bassedrev här och var men det är väl också en av de lättaste spelarna att dreva och rikta misstankar mot utan att behöva fullfölja det riktigt? I R2 har det fortsatt med siktet inställd på Halo77 och nog är det allt lite cheesy att i stort lägga ett helt varulvsspel på en nybörjar när det finns en massa andra spelare att kika på men det görs inte. Summan av det är att jag från mitt startinlägg och fortsatt haft en dålig magkänsla och brunar nästan på mig av Empis. Det är inte mellanmjölk, det är lixom ingenting och det får mig att se honom som mer brun än grön.
"

Konrad Konvalj

Myrmidon
Fånga två grejer. Alltså, K.K is on fire!

Mukwa said:
Röst: LJSLarsson
Motivering kommer när jag orkar läsa om tråden. Ge mig dina två mest misstänkta och motivera varför. Du är insatt i tråde så producera för mig. Ge mig case.
Mukwas start var ju så slö den bara kan bli och den har inte blivit bättre. Reagerade i R1 på hans slaka röst på Larsson mest för att jag tyckte Larsson var fresh så jag tror att jag påpekat detta med rösten tidiare. Dock vid genomläsningen nu så läser jag mig till "Du är insatt i tråden producera för mig".

Mukwa är ju skitslö och orkar inte läsa om tråden. Han är trött som bara den. Dock har han noterat att Larsson är insatt i tråden. Hur lyckades den trötte Mukwa göra det? Är det för att de har haft snacket precis i ulvlägret för Mukwas röst på Larsson är ju inte direkt stark och lätt att ta sig ur.

Larsson said:
När flyttar du rösten på mig?
När det är tillräckligt många röster på Rasmus för att du inte behöver göra ett svårt ställningstagande?
När det är tillräckligt många röster på mig så att du inte behöver rösta ut en bybo?
.113 har röstat på Larsson. Det är troligen ett drev. Frågorna ställs till .113.
fetade lite. Det borde stå ulv där men är Larsson ulv så är han inne i hamsterhjulet och kör en klassisk sådan där freudiansk felskrivning eller vad det heter. Mycket fint fångat av K.K!

Släng in Arvidos i det här ulvgänget så är saken biff. Empis också för den delen. Winds of change!

Basenanji

Postd20modernist
Fan KK! <3 <3 <3
Du vet att du är bäst va?

Alla som inte röstar på LJS tycker att "Risk" är det bästa brädspelet evvah!

Basenanji

Postd20modernist
Okej byn! Nu tar vi och röstar ut vår första ulv!

Det är LJS Larsson/
Det finns massa gott att nysta i här, men kola särskilt vad som händer onsdag 28/6 till och med torsdag 29/6. Ett rätt bra tag är LJS i blåsväder. Vilka ser ni beblanda sig i händelserna där? Och vilka röstar? Hur flyttas rösterna?

Jag kan undra lite om det är

LJS, Sodivra, Empiricus, Mukwa

...eller...

LJS, Sodivra, XX

Jag tror tex att Mukwas trötta kommentar kan vara en "jag har läst att LJS verkar ha koll på läget, men orkar inte bry mig".

Sodivra

Champion
Larsson skriver:
När det är tillräckligt många röster på Rasmus för att du inte behöver göra ett svårt ställningstagande?
När det är tillräckligt många röster på mig så att du inte behöver rösta ut en bybo?

Konrad skriver:
.113 har röstat på Larsson. Det är troligen ett drev. Frågorna ställs till .113.
fetade lite. Det borde stå ulv där men är Larsson ulv så är han inne i hamsterhjulet och kör en klassisk sådan där freudiansk felskrivning eller vad det heter. Mycket fint fångat av K.K!

Jag fattar inte... Hur är detta ping? Hur skriver Larsson fel? Förstår jag dig rätt att han skulle egentligen skrivit "så du inte behöver rösta ut en ulv" ?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Sodivra;n249536 said:
Larsson skriver:

Konrad skriver:

Jag fattar inte... Hur är detta ping? Hur skriver Larsson fel? Förstår jag dig rätt att han skulle egentligen skrivit "så du inte behöver rösta ut en ulv" ?
Man måste tränga in i K.K´s hjärna för att förstå. Förstår knappt själv efter din fråga.

Alltså, Ulv-Larsson har .113 som ulv i sitt game. Han sitter på kammaren och vill att drevet mot honom skall tappa fart. Han vet ju med sig hur jävla mycket ulv han är och är lite stressad över alla röster.

Larsson kan ju inte säga att han är ulv så han måste spela bybo som snackar med en potentiell ulv i .113. Ulv-Larsson vill att bybo .113 skall flytta sin röst. Frågan är när .113 skall göra det?

1. När flyttar du rösten från mig din ulvjävel!? (fast han vet ju att .113 är en vass bybo)

2. Flyttar du din röst till Rasmus (som är bybo) i rätt läge (alltså for reelz, han vet det) utan att se brun ut i R2 och gör det svårt för dig själv ulvamiffo? Flyttar du den innan du behöver göra ett svårt ställningstagande?

3. Jag fattar den nu. Larsson menar "Flyttar du din röst från mig när det är tillräckligt många röster på mig för att jag skall åka ut och dö som en bybo?"

Alltså, jag fattade det inte innan. Min 3:a såg ut på ett helt annat vis i mitt huvud. Ungefär så här -->

3. När tänker du flytta din röst från mig ditt ulvmiffo? När det är tillräckligt många röster på Larsson Ulfmäster himself så att du slipper rösta ut en bekräftad bybo Rasmus?

Fullkomligt uppfnukat av mig. Den pingen hittade jag nog efter min första ping då jag gick igång på alla cylindrar.

LJSLarsson

Hero
Konrad Konvalj;n249490 said:
Örrö Larsson! Du som har varit en sådan bra bybo och vass jävel i det här liret. Varför gör du så här? Har vi inte tillräckligt med potentiella hängoffer och nu skall du dra in Lukas i det hela? Nog för att Lukas skall få svara upp själv men en god bybo tänker väl i alla fall 1 steg till så det ser verkligen ut som att du bygger bruna slott av skit.

Det första är skrivet innan -->

Alltså, innan vi fått informationen om att förmågorna som inte valts kommer att avslöjas. Då är det väl jävligt rimligt att ha inställningen att inte lita på någon med power roller.

Att Lukas sedan håller Empi som grön i den verklighet vi spelar i nu är inte ulvigt.

Det du gör är ulvigt.
Hur är det ulvigt?

Vi har en spelare - Lukas - som många har svårt att sätta fingret på. Jag hittar en åsikt han skriver som motsäger ett senare beteende.

Att Vimes förtydligade reglerna efteråt förändrar ingenting. För det första skriver aldrig Lukas själv att detta får honom att byta åsikt. För det andra finns det flera scenarion där ulvarna har tillräckligt många förmågor för att inte behöva avslöja att det finns en väktare eller inte i spelet. Låt oss säga att det är tre ulvar och att de har köpt bort väktaren (plus kanske en miller för poängen som blir över). Vi har då 10 bybor och 3 ulvar i runda 1.

Efter runda 1: 10-3, avslöjar 'Ingen vigilante'
Efter runda 2: 8-3, avslöjar 'Ulv 3p'
Efter runda 3: 6-3, ulvarna har vunnit

Att Lukas höll Emp som grön i vår nuvarande verklighet gör inte heller mitt beteende ulvigt.

Lukas gav aldrig någon motivering för varför Emp var grön utan följde bara med i strömmen. Jag vill ha en förklaring av honom, se vad han svarar och se ifall han brunar ner sig i konstigheter eller lyckas komma med något grönt.

Och att du tycker att det var okej att tycka Emp var grön - utan förklaring - för att det var så uppenbart så att bara en ulv skulle ens kunna föreslå motsatsen så undrar jag varför det inte är konstigt att du och Basse kan tycka att Emp blivit brun bara en kort stund senare.
Basenanji;n249511 said:
Jag pausar lite med en grej på Empiricus som pingade för mig.

EMPIRICUS?????++???++??? HAN ÄR VÄL GRÖNARE ÄN IRLAND????+???++??

Jo men kolla på den här posten:

Konrad Konvalj;n249515 said:
Fånga två grejer. Alltså, K.K is on fire!

Släng in Arvidos i det här ulvgänget så är saken biff. Empis också för den delen. Winds of change!