1. Lukas vändning KAN vara tecken på en ulvigt osammanhängande spelstil. Men jag tolkar det mer som att Lukas beter sig sådär i allmänhet. Han skriver (byboigt) en tanke som verkar rimlig i ena stunden, får information, byter tanke. Att du LJS hugger på det däremot blir i min hjärna att du aktivt letar efter sådant som kan se konstigt ut – för att rättfärdiga att vi ska misstänka Lukas. Jämför tex med Xyas som också har starka åsikter om powerroller.
2. Jag läser KKs fynd som att LJS skriver fel. Men det kan vara så att LJS menar nåt annat. Ska dubbelkolla. Blev bara så euforisk när jag tyckte mig se att KK av alla hittade ett fynd på en ulv-LJS.
3. LJS:
Problemet med din typ av argumentation - Basse - är att om det hade varit tvärt om hade du istället sagt att "Kolla hur säkert Larsson låter i jämförelse med trevade Vicotnik. Det måste betyda att Larsson är ulv eftersom de vet spelupplägget sedan tidigare medan Vicotnik bara kan spekulera.
Så är det ju förstås. Men jag tycker att det här är intressant: en ulv vill alltid se ut som och uppfattas som en velig bybo. Därför skriver jag när jag är ulv många frågande satser, ger gärna förslag som jag inte själv följer upp, låter osäkerheten vara med så att säga. Bybor behöver inte göra det där: de är redan från början säkra på att de är osäkra, varpå de utan att behöva tänka sig för kan agera säkert. Det är därför som Vicotnik skriver "Jag anser att...." medan en ulv skriver "Kanske är det så att det kan vara så att eller vad tror ni?"
Då tänker ni: "Jamen i så fall Basenanji, då kan ju ulvarna bara imitera självsäkert bybospel då?" Men så enkelt är det inte, för en ulv känns det oerhört utelämnande att föreslå saker och aktivt ta ställning. Det går liksom inte att tänka bort att man vet hur spelet är upplagt.
Sedan: det är viktigt att också förstå NÄR en spelare är säker och kring VAD. I det här fallet så handlar det om att Vicotnik spekulerar kring ett spelupplägg. Titta lite på Empiricus post ovan – att framstå som helt säker när det gäller spelupplägget är ju ulvigt eftersom det avslöjar att du vet hur spelupplägget är konstruerat. Men det är ju inte det Vicotnik är säker på – han är ju snarare säker på vad han TYCKER om ett rimligt spelupplägg.
LJS förslag om två ulvar etc är däremot (i mina ögon) ett typiskt exempel på hur en ulv tänker: "Om jag vore bybo, hur skulle en bybo resonera? Vilket förslag på spelupplägg kan verka byboigt?" Att det saknar den där typiska byboparanoian kring powerrollernas instabilitet gör det inte bättre.