Re: Det här ser jag fram imot !
Jag -hatade- 40K. Sedan övertalades jag att spela spelet.. Settingen tilltalar mig fortfarande inte särskilt, men jag har kommit att tycka att den har unika meriter som typ ingen annan scifisetting jag stött på har, vilket är berömvärt i sig.
I -alla- jävla scifisettingar, ska människan alltid vara ambitiös, uppfinningsrik, och up and coming. Icke så i 40K. Det är det Tau som är. Människan är istället ett nedgånget, totalitärt, fundamentalistiskt och allmänt otäckt galaktiskt imperium, som sedan länge är på dekis. Människornas teknologiska kunskaper är också förfallna; istället har man en övertro på magi och maskinandar. Mycket av spelets estetik har vidare ett gotiskt/skräckromantiskt stuk jag inte stött på i någon annan scifisetting, med massor av änglavingar, demoner, ornamentik och myriarder av tuber, slangar och grejer...och motorsågssvärd.
Jag tycker detta, speciellt, gör 40Ks setting annorlunda och intressant, och långt ifrån fånig per se. Sedan förstår jag inte hur man kan dissa modellerna heller, men det är väl en smaksak liksom. Jag gillar inte metall, för metall är dyrt och svårt att konvertera, så för min del är det mest positivt att GW i allt större utsträckning övergår till plastkit, särskilt som deras plastkit bara blir snyggare och snyggare för typ varje nytt modellsläpp som görs. Plus, det går att bygga rena metallarmér i 40K.
Nåja, mer energi än så här tänker jag inte lägga på att försvara en setting jag mest uppskattar på ett akademiskt plan, så håll till godo.
Fjantasy i rymden verkar för övrigt rätt poppis...liksom...Star Wars?
- Ymir, ifrågasätter således