Nekromanti MC och W40K

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
varför nöja sig med en efterapning av Warhammer 40K när det RIKTIGA 40K ska komma om rollspel
För att WH40k är skitfånigt, med rymdorcher och rymdalver och rymdodöda och allt vad fan det är?


//Krank, som aldrig riktigt gått med på att MC skulle vara något straight-off plagiat - MC's värld har mer potential än något rymdfantasytrams

(Ändrade rubriken -Gurgeh)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Re: Det här ser jag fram imot !

MC's värld har mer potential än något rymdfantasytrams
Jag ska inte försöka trycka ner 40K i halsen på dig men det märks ganska tydligt att du har en väldigt förutfattad mening och jag skulle gissa på att du inte ens har spelat eller läst något 40K spel, har jag rätt ?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Det här ser jag fram imot !

Jag ska inte försöka trycka ner 40K i halsen på dig men det märks ganska tydligt att du har en väldigt förutfattad mening och jag skulle gissa på att du inte ens har spelat eller läst något 40K spel, har jag rätt ?
Nu ska vi se... Min första kontakt var i och med datorspelet Space Hulk, efter det Chaos Gate. När Warzone äntligen dog gick jag över till WH40k mest för att jag hade kamrater som spelade. Jag hade en Chaosarmé, och Chaos- och WH40k-grundboken står fortfarande och samlar damm i en hylla. Chaosarmén blev dock aldrig färdigmålad, eftersom jag vägrar slafsmåla som alla andra tycks göra - mindre än 6-8 timmar per figur så är jag inte nöjd. Nöjet för mig i hobbyn har alltid varit att måla figurerna, och då Warmachine äntrade scenen hoppade jag glatt på bandvagnen, eftersom färre modeller med mer detaljer, något mindre serietidningsstuk och dessutom metallfigurer sparkade WH40k i arslet vad mig anbelangar. Att jag dessutom slapp konfronteras med rymdalver och rymdorcer var ett extra plus.

I övrigt har jag läst en och annan tie-in-serietidning.

WH40k hade kunnat vara hyfsat seriöst, om de fokuserat som de gjorde i t.ex Space Hulk, med konflikten mot Tyrranids. I dagsläget är det fjantasy i rymden, och det har aldrig funkat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Det här ser jag fram imot !

Jag -hatade- 40K. Sedan övertalades jag att spela spelet.. Settingen tilltalar mig fortfarande inte särskilt, men jag har kommit att tycka att den har unika meriter som typ ingen annan scifisetting jag stött på har, vilket är berömvärt i sig.

I -alla- jävla scifisettingar, ska människan alltid vara ambitiös, uppfinningsrik, och up and coming. Icke så i 40K. Det är det Tau som är. Människan är istället ett nedgånget, totalitärt, fundamentalistiskt och allmänt otäckt galaktiskt imperium, som sedan länge är på dekis. Människornas teknologiska kunskaper är också förfallna; istället har man en övertro på magi och maskinandar. Mycket av spelets estetik har vidare ett gotiskt/skräckromantiskt stuk jag inte stött på i någon annan scifisetting, med massor av änglavingar, demoner, ornamentik och myriarder av tuber, slangar och grejer...och motorsågssvärd. :gremsmirk:

Jag tycker detta, speciellt, gör 40Ks setting annorlunda och intressant, och långt ifrån fånig per se. Sedan förstår jag inte hur man kan dissa modellerna heller, men det är väl en smaksak liksom. Jag gillar inte metall, för metall är dyrt och svårt att konvertera, så för min del är det mest positivt att GW i allt större utsträckning övergår till plastkit, särskilt som deras plastkit bara blir snyggare och snyggare för typ varje nytt modellsläpp som görs. Plus, det går att bygga rena metallarmér i 40K.

Nåja, mer energi än så här tänker jag inte lägga på att försvara en setting jag mest uppskattar på ett akademiskt plan, så håll till godo.

Fjantasy i rymden verkar för övrigt rätt poppis...liksom...Star Wars?

- Ymir, ifrågasätter således
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Det här ser jag fram imot !

Mycket av spelets estetik har vidare ett gotiskt/skräckromantiskt stuk jag inte stött på i någon annan scifisetting, med massor av änglavingar, demoner, ornamentik och myriarder av tuber, slangar och grejer...och motorsågssvärd.
Hade man fokuserat på just de bitarna, och skitit i rymdorcer, rymdalver, rymdodöda och animerobotar så hade settingen vunnit massor i mitt tycke.

MC har vare sig rymdorcer, rymdalver eller särdeles många animerobotar, och fokuserar på Mörka Legionen, vilka är betydligt mer än bara "rymdodöda". Det gör att MC i mina ögon genomför konceptet "skitig gotisk sci-fi" betydligt bättre än MC. Det blir mer fokuserat, går lättare att ta på allvar som grundkoncept. Ursprungliga spelet var till stora delar oxdynga, det är sant - men det hade mer med reglerna att göra än något annat. Och illustrationerna, som var snygga men fokuserade för mycket på machogrejen.

Jag gillar inte metall, för metall är dyrt och svårt att konvertera
Tja, i Warmachine slipper man hela konverteringsbiten, bl.a eftersom man slipper allt pillande med utrustningsdelar och alla petimetrar i tävlingar som nasalt gnäller om att "finns det inte på modellen spelar det ingen roll om figuren får ha vapnet...". Och jag uppskattar att ha lite tyngd i mina enheter.

Plus, det går att bygga rena metallarmér i 40K.
Jorå, men med tanke på vilka mastodontarméer man måste ha för att kunna spela seriöst, så... Ytterligare fördel för WM i mina ögon: Mindre trupper, an kan spela bra med en grundbox med 3-5 enheter.

Fjantasy i rymden verkar för övrigt rätt poppis...liksom...Star Wars?
Folk är får, det har jag redan kommit fram till. Att folk i allmänhet uppskattar fantasygenren gör att de uppskattar den i rymden också. Själv avskyr jag all jävla eskapistisk, konservativ primitivistisk skit som ryms i genren, för att inte tala om bristen på nytänkande. Vi har alla sett orcer, alver, paladiner och odöda vid det här laget. Det är liksom inte kul längre.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Det här ser jag fram imot !

I -alla- jävla scifisettingar, ska människan alltid vara ambitiös, uppfinningsrik, och up and coming. Icke så i 40K. Det är det Tau som är. Människan är istället ett nedgånget, totalitärt, fundamentalistiskt och allmänt otäckt galaktiskt imperium, som sedan länge är på dekis. Människornas teknologiska kunskaper är också förfallna; istället har man en övertro på magi och maskinandar. Mycket av spelets estetik har vidare ett gotiskt/skräckromantiskt stuk jag inte stött på i någon annan scifisetting, med massor av änglavingar, demoner, ornamentik och myriarder av tuber, slangar och grejer...och motorsågssvärd.
Jag håller med dig, förutom att jag är barnsligt förtjust i delar av settingen, men poängen här är väl att egentligen är det människan som är intressant. Rymdalverna, rymdorcherna och rymdskeletten är rätt trista. Utan "The Imperium" skulle settingen vara jättedålig men den klarar sig i stort sätt utan vilken som helst av de andra fraktionerna.

Jag tycker att WH40K är jättekul men skulle helst se det i en bantad, eller omskriven, version. Rymdorcherna ligger närmast sopkorgen tätt följd av rymdskeletten och mangasamurajerna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Utbruten deltråd

Jag bröt ut den här diskussionen så att ni kan diskutera Mutant Chronicles och Warhammer 40K utan att störa de som vill diskutera vilka rollspel de ser fram emot nästa år. Lycka till, och var hövliga.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: Det här ser jag fram imot !

Folk är får, det har jag redan kommit fram till.
Shit... du är verkligen helt uppslukad av dig själv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Stopp!

Huruvida en stor del av världens befolkning är får eller inte, är något som ni får diskutera någon annanstans. Eller inte alls. Diskussionen i denna deltråd slutar i alla fall nu.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förtikå

Det jag -personligen- gillar med settingen är just typ rymdskeletten och mangasamurajerna :gremsmirk:

Mangasamurajerna kan jag försvara även med annat än tycke och smak - jag tycker Tau är koola, just för att de fyller en nisch i settingen som annars alltid är reservad åt människan. Det är -Tau- som är unga, ambitiösa och på gång, och det är koolt. Plus att de, åtminstone på ytan, verkar långt mer sympatiska än Imperiet - men det skulle förstås inte förvåna en om deras utilitarism visar sig nå obehagliga nivåer. Deras kastsystem är också tufft; lite protossvibbar där. Därtill har de en i mainstream-scifi rätt unik estetik. All in all, tycker jag helt enkelt de är ganska häftiga.

Rymdskelettens koncept är väl svårare att försvara, lökigt som det är. För att citera Penny Arcade typ: 'That guy is a mechanical horror in an undying battle shell. He sails from world to world in a flying tomb, serving gods who eat hope.' Ja. Alltså. Jag har bara lite svårt att motstå dem trots det, för jag är svag för uråldriga ärkeutomjordingar. Plus att de är Tomb Kings in space då. :gremtongue:

Jag tycker alltså inte om Imperiet, alls, varken dess koncept, dess estetik, eller något annat med det. Jag är däremot inte dummare än att jag trots det kan se att det har vissa meriter, och är ett relativt unikt och bra koncept. Visst bör GW ta fasta på det, men att fokusera så mycket på Imperiet som de gör i 40K, tycker jag är lite fattigt. Jag menar, det är ett -figursslagsspel- first and foremost, och sådana tycks må bra av att fraktionerna är talrika och diversifierade. Att då, som GW gör, lägga allt jävla krut på fåniga jävla space marines istället för att försöka ge alla fraktioner lite vettigt utrymme, är en kinda märklig strategi, indeed.

- Ymir, luftar åsikt
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Förtikå

sådana tycks må bra av att fraktionerna är talrika och diversifierade.
Jag håller inte riktigt med där, faktiskt. Jag föredrar figurspel med färre, men mer genomtänkta, fraktioner. Som Warmachine, till exempel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förtikå

Warhammer vs Warmachine är lite som Star Trek vs Star Wars. In short; där har du en diskussion jag inte tänker ge mig in i. :gremsmirk:

- Ymir, arguing on the internet...and all that
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Det här ser jag fram imot !

Vi har alla sett orcer, alver, paladiner och odöda vid det här laget. Det är liksom inte kul längre.
Jag tror att du kan hitta en del intressanta saker om du tittar bortom den ytan. Traditionella fantasyalver är ju inte utpräglade specialister i olika områden på det sätt som Eldar är; varken spelmässigt eller kulturmässigt. I den bemärkelsen påminner Eldar mer om hur man brukar porträttera insektsvarelser i fantasysettings. Samtidigt har man dragit detta ett varv vidare med pratet om Paths och om hur Eldar ofta förlorar sig själva i sådana paths; såsom deras bakgrundshistoria - där de i sin strävan efter njutning och upplevelser tappade greppet om moralen i deras handlingar och offrade så många personer att de väcke Slaanesh till liv. Den sortens Sodom och Gomorra-berättelser är absolut inte standardmässigt för alver på något vis.

Så om man bara förmår se bortom ytan så visar det sig att Eldar är en ganska annorlunda kultur. Jag (som inte bryr mig mycket om dekor) hittar därför många saker som ytliga spelare helt missar.

Jag kan dock hålla med om att det kan ha varit olyckligt att utforma Eldar som så lika alver. Det finns ju många ytliga människor i rollspelshobbyn, och genom att GW utformat Eldars utseende så alvlikt så är det alltså många spelare som inte kunnat se bortom ytan för att hitta de nyskapande och annorlunda sakerna som finns där bakom.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Förtikå

Det jag -personligen- gillar med settingen är just typ rymdskeletten och mangasamurajerna
Jahopp, då tyckte vi inte samma sak alls. Så kan det gå. '

Edit: Just det, jag gillar också uråldriga ärkeutomjordingar men tycker att den delen gör sig bättre som Eldars. Därför hade jag inte med dem med de andra rymdraserna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Det här ser jag fram imot !

I den bemärkelsen påminner Eldar mer om hur man brukar porträttera insektsvarelser i fantasysettings.
...och insektsvarelser har ju inte heller gjorts femton kvintillioner gånger tidigare, jag lovar.

Den sortens Sodom och Gomorra-berättelser är absolut inte standardmässigt för alver på något vis.
Inte? Jag håller inte med - jag har sett det på tok för många gånger för att det ska kännas vare sig nytt eller intressant.

Jag kan förstå varför man vill ha många olika sidor i ett figurspel. Det jag däremot inte förstår är varför man i sin jakt på sidor saknar fantasi till en sådan grad att man plockar in vad som kan vara de allra tristaste standardfantasyraserna, när det finns tusentals intressanta Sci-fiböcker därute med utomjordinar som är betydligt intressantare. WH40k känns mest som "warhammer... i RYMDEN", med ungefär lika bra resultat som Dino Crisis 3 (Odöda dinosaurier... i RYMDEN!).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Det här ser jag fram imot !

...och insektsvarelser har ju inte heller gjorts femton kvintillioner gånger tidigare, jag lovar.
Du tänker återigen på ytan.
När insektsvarelser används så är det i nio fall av tio en övertydlig symbol för kommunism, eller för en kultur som är hårt inriktad på produktion (på bekostnad av nytänkande). Så icke med Eldar.

Och när specialiserade insektsvarelser används i fältslagssammanhang så är de ofta hårt inriktade på rörlighet och närstrid (a la tyrranider) - till skillnad från Eldar, som snarare handlar om rörelse och eldkraft; varpå det spelmässigt ofta handlar mer om att anfalla för att sedan dra sig undan; att söka efter flanker och att avvakta till rätt tidpunkt för att slå till uppenbarar sig.

Du måste titta bortom ytan.

Insektsvarelser med en dekadent Sodom och Gomorra-bakgrund... det har ju inte gjorts femton kvintillioner gånger tidigare. Knappt ens en enda gång.

---

Det jag däremot inte förstår är varför man i sin jakt på sidor saknar fantasi till en sådan grad att man plockar in vad som kan vara de allra tristaste standardfantasyraserna, när det finns tusentals intressanta Sci-fiböcker därute med utomjordinar som är betydligt intressantare.
Tja. Jag har full förståelse för att spelare som är fokuserade på yta och dekor kan tänka så. Jag ville bara delge dig hur man kan resonera om man (som jag) istället tittar till djupet och hur bekanta byggstenar i nya kombinationer kan samverka till helt nya system.
 
G

Guest

Guest
Re: Det här ser jag fram imot !

Det jag däremot inte förstår är varför man i sin jakt på sidor saknar fantasi till en sådan grad att man plockar in vad som kan vara de allra tristaste standardfantasyraserna

1. Det är vad de flesta gillar och vill ha.
2. Det säljer.
3. Företaget gillar när det säljer.
4. Mer sälj=Mer pengar=Mer produkter=Mer glada kunder.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Förtikå

Mangasamurajerna kan jag försvara även med annat än tycke och smak - jag tycker Tau är koola, just för att de fyller en nisch i settingen som annars alltid är reservad åt människan. Det är -Tau- som är unga, ambitiösa och på gång, och det är koolt. Plus att de, åtminstone på ytan, verkar långt mer sympatiska än Imperiet - men det skulle förstås inte förvåna en om deras utilitarism visar sig nå obehagliga nivåer. Deras kastsystem är också tufft; lite protossvibbar där. Därtill har de en i mainstream-scifi rätt unik estetik. All in all, tycker jag helt enkelt de är ganska häftiga.
Det bästa med Tau är att även de lider av någon form av förtäckt totalitärt styre som th Etherals ligger bakom. Fast denna insikt kräver lite lusläsande för att komma fram till. Det finns ju en anledning varför Commander Farsight (o'Shovah) bröt sig ur Tau Imperiet, och det beror till stor del på att han hade befunnit sig långt borta från allt vad Ethereals heter under en lång tid.

Det är sånt här jag gillar med faktionerna i WH40K, det finns oftast något underliggande att kunna ta reda på om varje armé. Något som kräver åtskillig lusläsning av fluff för att få reda på. Sånt är kul helt enkelt... Även om Tau alltid ska få smaka på min choppa när det väl kommer till kritan. Waaagh!

Att då, som GW gör, lägga allt jävla krut på fåniga jävla space marines istället för att försöka ge alla fraktioner lite vettigt utrymme, är en kinda märklig strategi, indeed.
Att det är en tråkig taktik håller jag med om, men den är inte oväntad. Space Marines är bland de populäraste arméerna i hela WH40K (nästan varenda nybörjare börjar av någon anledning med Space Marines). GW vill ju dra in en extra hacka på detta, därav prioriteringarna på Space Marines. Hursomhelst så ska Orks få en ny Codex och nya figurer riktigt snart, det kommer att hålla mig upptagen ett tag.

//Coffe_Kanon - nykläckt ork
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
För att WH40k är skitfånigt, med rymdorcher och rymdalver och rymdodöda och allt vad fan det är?
Jag måste säga att jag föredrar GWs rymdalver, rymdorcher och rymdodöda framför andra sci-fi varelser á la Star Trek modell. Det känns som att varje gång ett bolag ska hitta på "utomjordingar" till sitt sci-fi koncept så går det överbord, och alla uppslag känns bara krystade och tråkiga. Att använda sig av alver och orcher gör iallafall att det hela inte känns så jävla pretentiöst och överdrivet.

Sen finns det ju faktiskt ingen som kan ha "rätt" om utomjordiska organismer, GWs rymdalver är ett precis lika hållbart koncept som Star Treks Vulcans är...
 
Top