(För er som inte orkar med mitt orerande finns några kulor på slutet. Vänligen scrolla.)
Jag är hemskt glad att
@Oscar Silferstjerna orkade/vågade ta upp den här tråden. Modigt.
Jag har lurkat och sett ämnet komma under åratal, jag har mer än en gång skrivit utkast men aldrig postat. Då jag saknar clout på forumet blir det låg hörbarhet, men mest har jag ärligen inte sett det som meningsfullt. Ibland kostar det mycket för den som inte har Den Rätta Åsikten™. Frågan man måste ställa sig - Är det värt det?
"Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort." Here goes.
När man kommunicerar är bland det viktigaste som finns att kunna urskilja. Att skilja på sak och person samt äpplen och päron är viktigt för att kunna föra en god och konstruktiv diskussion. De käpphästarna flyger inte över alla hinder men överraskande många och de hästarna är definitivt nödvändiga för att klara hela banan. Fixar man att hålla isär de grejerna så har man förutsättningar för bra, konstruktiva diskussioner utan att det blir toxiskt på något vis. Det blir inte åsikter censurerade med silkespapper, det blir inte heller ad hominem. Det blir - Det Goda Samtalet. Jag ser det som ett mål för det här forumet och försöker alltid att ha det med mig. Lyckas jag? Jag dömer inte.
Varför är inte forumet platsen för Det Goda Samtalet? Visst uppstår det både nu och då, och de trådarna läser jag både en och två gånger då de är fulla av kunskap med hög densitet. Sedan finns det trådar som börjar så bra men innan man vet ordet av har en våt filt flutit över tråden, kreativitet och utforskarlusta dör som grönskan för nattfrosten. Tråden kapas på en subtil nivå, ämnet i sig behålls men arenan byts - nu är det en fråga om att manifestera ego.
När det var som värst och jag i perioder bara inte orkade läsa över huvud taget, var när politiserande var som mest på 'modet'. Det skedde mer eller mindre öppet och ärligen grabbar och tjejer - här var det få som klarade av det. Här blev det bara ännu mera manifestation av ego, mobmentalitet, åsiktskorridorer och ilsnabbt poserande med Den Rätta Åsikten™ för att från långt, tryggt håll peka ut - inte den som
har fel utan - den som
var fel. Nå, den tiden är förhoppningsvis över för evigt då politiserande är ett ypperligt sätt att förstöra något bra.
När jag över åren läst och suckat har bilder från skoltiden kommit för mig. Jag vet inte hur det var för er men på ungdomsgården/rastrummet fanns alltid 'sköna soffan' eller i korridoren den strategiska fördelaktiga bänken som "tuffa killarna" hoggade. De höll hov och/eller kontrollerade utifrån sin position. Antaganden är alla katastrofers moder men jag blottar nacken för Ockham och säger att antagligen väldigt få, om ens någon, av oss som hänger här var nån av 'tuffa grabbarna' när det begav sig. Men personligen slås jag titt som tätt av att forumet är en ungdomsgård och det sitter några tuffa killar i sköna soffan och håller hov. Men jag kan ha fel, det är ändå antagande i spel.
Kakan säger: håll isär
Samt: häng in egot i garderoben när du loggar på. Då blir livet bättre, för alla.