DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
Re: Gameover
Sen misstänker jag väl att det är som vanligt att vi har olika preferenser enligt vad vi lägger vikt på; rollpersonen, storyn eller spelbiten.
Jag vill påstå att det där handlar om vilket spel eller vilken genre man rör sig i. I en Conan eller Warhammer så skulle jag inte ha några betänkligheter över att låta det eventuella monstret käka upp äventyraren som ser sig för fast det är tydligt att han/hon borde göra det... och i Star Wars eller Höstdimma eller annat mer actionpackat spel är det helt värdelöst med folk som ska hålla på och vara taktiska och smarta istället för att bara ösa på. Ett till exempel som kanske känns mer hemma; nutid med vis maffiabetoning. Bröderna Mendoza har råkat hamna i irländarnas kvarter och yngre brodern Mario har inte vett att tagga ner på sin kaxiga attityd. Klart vettigt läge för irländarna att spöa upp honom kanske men att döda honom vore sannolikt riktigt onödigt och rätt långsökt dessutom (man vill ju inte starta krig mellan familjerna hur som helst...). Så... ja... det skiljer sig en del.Det där vänder jag mig mot. Jag tycker det är bakvänt att spelaren på ett metaplan får karaktären att bete sig försiktigt för annars dör den, om detta inte stämmer överrens med karaktären i fråga. Liksom vill man spela ett koncept med en karaktär som inte har vett att akta sig så ska man inte så fort karaktären bete sig som den "ska" dör för att karaktären råkar vara korkad i fråga om överlevnad.
Sen misstänker jag väl att det är som vanligt att vi har olika preferenser enligt vad vi lägger vikt på; rollpersonen, storyn eller spelbiten.