Nekromanti My hat of d02 know no limit

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Kul att bemötas med sakargument för en gångs skull

Är man verkligen superbäst för att man blir ungefär lika mycket bättre som en person som är en ynka level högre? Det är en ganska marginell skillnad.
3 grader. Inte en. Skill Focus ger +3 på färdigheten. Och man lägger knappast Färdighetsfokus på något som man inte maxar också. Då tar det tre grader att nå upp till motsvarande.

Jag tror inte på regelbaserad spelbalans, medan D&D/d20 är helt och hållet uppbyggt på premissen att det finns något sådant.
Har kan vi nog fastställa det meningslösa i att du försöker ägna dig åt D&D. Du tror inte på det som är grundpremissen i d20 systemet. Olja och vatten lär vara lättare att blanda än dig och d20. :gremgrin:

Jag tror att jag ska försöka komma över en bagagnad D&D, riva innanmätet ... och limma in Generica där istället.
Jag tror det är det enda konstruktiva förslag vi kommer att komma fram till. Tyvärr.

/Mikael

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kort fråga ...

Hur skulle du själv lösa den regelmässiga biten av karaktärsbeskrivningen »föraktar hälsokost«?

Troberg

Sinister eater

3 grader. Inte en. Skill Focus ger +3 på färdigheten. Och man lägger knappast Färdighetsfokus på något som man inte maxar också. Då tar det tre grader att nå upp till motsvarande.
Och tre levels är inte heller något jättekliv i D&D-världen. Om man dessutom betänker att skillnaden är 3 på ett slumpintervall på 20, dvs 15%, så känns det inte så viktigt. Jag gör en rekommendation någonstans i Generica som går något i stil med (kommer inte ihåg exakta ordalydelsen):

Ge kännbara modifikationer eller låt bli. Småmodifikationer är inte värda den speltid de konsumerar.

Med andra ord, småfippla inte med några få procent åt endera hållet, höj hellre kostnaden på featen/fördelen/nackdelen och ge en modifikation som gör en märkbar skillnad.

Har kan vi nog fastställa det meningslösa i att du försöker ägna dig åt D&D. Du tror inte på det som är grundpremissen i d20 systemet. Olja och vatten lär vara lättare att blanda än dig och d20.
Big mistake, säg inte sånt till en pulsjet- och motorentusiast. Säg efter mig: emulgeringsmedel. En tillsats som har egenskaper som binder till båda substanserna och därmed får dem att lösa sig. Lämpligt för att kunna blanda vatten i bensin och därmed ge ökat gastryck i arbetscykeln, vilket ger ökat moment i en kolvmotor och bättre drag i en jetmotor.

Jag tror det är det enda konstruktiva förslag vi kommer att komma fram till.
Se det från den glada sidan, det kom ett förslag jag verkligen gillade, på så många olika plan!

Troberg

Sinister eater
Re: Kort fråga ...

Hur skulle du själv lösa den regelmässiga biten av karaktärsbeskrivningen »föraktar hälsokost«?
Tja, i Generica är det en baggis. Det finns till och med flera alternativ beroende på omständigheter och allvarlighet:

Annoying Behaviour
You have some behaviour that other people find annoying. It could be a number of different behaviours; some examples would be constant burping, extreme gossiping, speaking in a very loud voice and so on. This will hamper you in most social situations.

Fanatic
You have very strong opinions about something. It could be religion, politics or some other idea. You are prepared to go very far to further your ideals and you consider any other opinions in the matter wrong. If need be, you?ll be prepared to risk or even sacrifice yourself or others in this pursuit.
Whenever you try to go against your convictions, you have to make a successful check against MENTAL STRENGTH at +5 difficulty. Even if you succeed, you will probably feel bad about it and work twice as hard for your ideas for a while to make up for it.

Common Sense
You are very down to earth, with a strong common sense. This means you are more likely to detect obvious stupid decisions before they are made.
In game terms, COMMON SENSE is the cue for the game master to ask the player ?Is that really a smart thing to do?? when he is about to make something stupid. This may seem like an odd problem, but it is quite common due to different interpretations of the situation or the player forgetting or not hearing some vital information.

Compulsive Behaviour
You have some kind of behaviour, which you do often for no real reason. It may be small things like always checking that all tyres are inflated before getting into the car or muttering to yourself to larger things like never sleeping indoors. Several other disadvantages are actually specific variants of compulsive behaviours, for instance ADDICTION, DAREDEVIL, LECHEROUS and BAD TEMPER. Use specific disadvantages when possible and use COMPULSIVE BEHAVIOUR to catch behaviours that fall between the specific disadvantages.
Most of the time, you are not aware that your behaviour is odd and sometimes not even that you are doing it. If you want to suppress your behaviour, a MENTAL STRENGTH roll is needed at +5 difficulty, especially under stress. Depending on the situation, your behaviour can cause other people to perceive you as strange or the behaviour may cause big problems for you.

Delusion
There are some issues where you are not completely in touch with reality. You may believe that eating cooked meat rots the stomach, aliens are spying on you, mind-controlling substances are added to beer or that cellular phones fry your brain. This is obvious to you, but everybody else just considers you strange, even though you try to explain it to them at every opportunity.
Some delusions will not only affect what other people think about you, they will also affect your behaviour to a point where your daily life is severely hampered. If you think cars are camouflaged aliens and only go out when they are parked, which in your mind means they are asleep, it will inhibit your daily life and the choices you make severely.
You firmly believe your delusion, but may sometimes suppress the urge to convert others by making a check against MENTAL STRENGTH at +5 difficulty. When you are speaking about your delusion, your social skills are at +5 difficulty.

Obsessed
Your mind is focused on a single issue, which you consider the most important of all. This is related to COMPULSIVE BEHAVIOUR, but where COMPULSIVE BEHAVIOUR is about what you do, OBSESSED is about what you think. The issue can vary a lot; it could be the environment, the lack of morals on TV, fear of assault and so on. This will affect your every thought. An environmentalist will bicker about fossil fuels when offered a lift, a moralist will write angry letters to the newspapers and TV stations, someone afraid of assaults will not go out alone and will have several locks and security chains on the door. You also take every opportunity to preach your obsession to other people, trying to convert them. Note that an obsession, while somewhat similar to an interest, goes much further. It is not just something you do; it is something you are.
If you need to suppress your obsession, a successful check against MENTAL STRENGTH at +5 difficulty is needed. People will quickly notice your obsession and stereotype you, so that even when you manage to hide your obsession, there is a fair chance that they will not notice it and still consider you obsessed.

De ger alla lite olika twist på ämnet, beroende på hur man vill hantera det. Take your pick.

Det är dock inte en helt korrekt beskrivning, just nu äter jag faktiskt något som kan klassas som hälsokost, men som jag inte törs nämna vid namn eftersom det skulle skapa en OT-tsunami utan like...

Edit: Skumt, det verkar som om någonstans i kopieringsprocessen så blev gemener skrivna med en formatmall i kapitäler omgjorda till versaler. Jävla Bill Gates...

Oldtimer

Slava Ukraini!

Med andra ord, småfippla inte med några få procent åt endera hållet, höj hellre kostnaden på featen/fördelen/nackdelen och ge en modifikation som gör en märkbar skillnad.
Jag förstår dig, men håller inte med. "Många bäckar små" är också en princip och jag råkar gilla den.

Men argumentet var ju om detta kan anses definiera rollfiguren och det tycker jag fortfarande det kan. +15% är ändå påtagligt bättre och att ägna ett av sina sällsynta knep visar på en större hängivenhet för ämnet i fråga.

Big mistake, säg inte sånt till en pulsjet- och motorentusiast. Säg efter mig: emulgeringsmedel.
Jag har en fil lic i kemi. Jag vet hur man emulgerar olja och vatten. Så jag kunde skrivit det som "det emulgeringsmedel finns nog inte som kan skapa en emulsion mellan dig och d20". Läs det gärna så om du vill.

Se det från den glada sidan, det kom ett förslag jag verkligen gillade, på så många olika plan!
Jag är glad för din skull. :gremgrin:

/Mikael

Feliath

Swashbuckler
The Neverhood

Klogg said:
Sorry, personlig smak är allting i rollspel.
Mmm, det är allting i rollspel, men det är inget i kritik. »Blä« är inte något man kan förhålla sig till eller argumentera mot. Alltså, D&D som rollspel - liksom alla rollspel - vill uppnå en speciell stil. Om du avskyr stilen, såsom det verkar, då finns det ju inget att prata om: det här är inte spelet för dig! Det finns andra spel; spela dem. Jag gillar inte EON, men för den skull springer jag inte runt på EON-forumet och hojtar »Ert spel suger, varför är inte ert spel D&D?!?« Det vore ju jättefånigt, jag vet redan varför: det finns ett D&D redan. Att göra om EON till ett till D&D vore helt meningslöst oavsett hur man vänder på det, och oavsett vad man tycker om EON.

Och vad viktigare är, finner jag det intressant att du vägrade svara på det som var själva poängen i mitt inlägg, nämligen detta:

Hoborg said:
hur kan du då förvänta dig vettig respons? Särskilt om du bara gör de som är kapabla att hjälpa dig förbannade?
Jag skulle kunna dra slutsatser av att du inte svarade, men jag vill helst inte tro att du är ett troll utan bara hade en dålig dag. Så istället säger vi såhär: om du helt enkelt missade frågan kan du ta och svara på den nu. Jag tar den igen, extra tydligt:
Om du, som du påstår, verkligen vill ha hjälp och inte bara trolla, varför spyr du då galla istället för att formulera dig på ett sätt som inte gör de kunniga arga?
Vid det här laget borde du ha fattat att det sätt du hittills skrivit på inte genererar resultat. Så, om du är intresserad av resultat och inte att jävlas, varför har du inte bytt stil? Och om inte, varför bör du inte bli utsparkad?

/Feliath - Olly Olly Oxenfree :tekopp:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Du måste hata DnD!

Till att börja med undrar jag om det är du som är spelledare?

"Personligen tror jag att de sväljer vad som helst så länge som det står WotC på det, oavsett hur mycket man moddar det. De skulle antagligen börja störtdigga GURPS om WotC köpte upp det."

Om problemet är att dina spelare älskar ett spel som du ogillar så borde det väl vara mer givande att introducera ett annat regelsystem för dem än att ge dig in på ett forum för folk som också gillar spelet och be dem hjälpa dig ändra det så att det blir mer likt något annat spel. Om dina spelares attityd och spelstil skiljer sig så mycket ifrån din som det verkar så ligger inte lösningen i att försöka lura dem att spela en maskerad version av till exempel GURPS. Är de verkligen helt oresonliga? Jagar de dig med facklor och hötjugor om du ber dem vara med och speltesta Generica? Det verkar som om du av någon anledning valt den svåraste vägen när det måste vara oändligt mycket lättare att faktiskt prata med dina spelare istället för att försöka bygga om ett helt regelsystem och hoppas att spelarna i smyg förvandlas till Troberg-kloner.

Troberg

Sinister eater

Till att börja med undrar jag om det är du som är spelledare?
Inte i d20, nej. När jag spelleder är det antingen en moddad GURPS eller mitt Generica. Jag funderade ett tag på att köra en aningen moddad Buffy, men kom fram till att systemet var för struligt och växlar därför till Generica med Buffystuk där.

Om problemet är att dina spelare älskar ett spel som du ogillar så borde det väl vara mer givande att introducera ett annat regelsystem för dem än att ge dig in på ett forum för folk som också gillar spelet och be dem hjälpa dig ändra det så att det blir mer likt något annat spel. Om dina spelares attityd och spelstil skiljer sig så mycket ifrån din som det verkar så ligger inte lösningen i att försöka lura dem att spela en maskerad version av till exempel GURPS. Är de verkligen helt oresonliga?
Njä, det är mer den traditionella frireligiösa WotC-dyrkarandan. Det har till och med gått så långt att en blev sur på mig för att jag ska slänga ett spel (Gillioutin) jag råkade köpa utan att se WotC-loggan (den var pytteliten och väl dold). Jag har väldigt svårt att se det upprörande i att jag hanterar mina prylar som jag har rätt till, men tydligen får man inte häda mot WotC på det sättet.

Det verkar som om du av någon anledning valt den svåraste vägen när det måste vara oändligt mycket lättare att faktiskt prata med dina spelare istället för att försöka bygga om ett helt regelsystem och hoppas att spelarna i smyg förvandlas till Troberg-kloner.
Det är inte svårt att modda ett system, jag har gjort det med vartenda system jag använder.

Jag har faktiskt börjat tänka i banor att göra en Generica-implementation av D&D. Jag tycker världen/världarna och stämningen är rätt charmig, och det är ju det centrala. Att rippa ut regelsystemet och ersätta det med Generica borde vara ganska lätt. Alla de tunga bitarna, världar, monster och sånt kan man plocka rakt av utan andra ändringar än regelanpassningar, vilka man i princip kan automatisera.

Och jag vill verkligen inte ha några Troberg-kloner, there can only be one!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att hantera verkligheten

Njä, det är mer den traditionella frireligiösa WotC-dyrkarandan. Det har till och med gått så långt att en blev sur på mig för att jag ska slänga ett spel (Gillioutin) jag råkade köpa utan att se WotC-loggan (den var pytteliten och väl dold). Jag har väldigt svårt att se det upprörande i att jag hanterar mina prylar som jag har rätt till, men tydligen får man inte häda mot WotC på det sättet.
Du gör självklart precis som du vill med de prylar du köper, men jag tycker nog att du ska reflektera över om det är en vettig reaktion att slänga ett spel bara för att det råkar komma från en viss tillverkare. Ge bort det istället.

M.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Jag har väldigt svårt att se det upprörande i att jag hanterar mina prylar som jag har rätt till, men tydligen får man inte häda mot WotC på det sättet.
Det har nog inte så mycket med hädelse att göra som att det är idioti att slänga något bara för att det är tillverkat av ett speciellt företag.

- Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Inte i d20, nej. När jag spelleder är det antingen en moddad GURPS eller mitt Generica. Jag funderade ett tag på att köra en aningen moddad Buffy, men kom fram till att systemet var för struligt och växlar därför till Generica med Buffystuk där."

Det räcker alltså inte med den D20-fria zon som ditt eget spelledande innebär? Hur har du tänkt övertala spelledaren att acceptera de förändringar av reglerna som du så gärna vill införa om han nu är så vördnadsfull mot WotC? Även om du nu faktiskt lyckas modda D20 så betyder det väl inte att din spelgrupp automatiskt kommer att välja din nya regelversion framför den ursprungliga som i alla fall verkar fungera bra för dem?

"Njä, det är mer den traditionella frireligiösa WotC-dyrkarandan."

Och det kan du inte tillåta dem att fortsätta med?

"Och jag vill verkligen inte ha några Troberg-kloner, there can only be one!"

Med tanke på den bakgrund som allt tydligare framträder i dina inlägg så får jag en gnagande känsla av att du egentligen främst ägnar dig åt någon form av gnälla-över-sin-olydiga-spelgrupp-inlägg. De är nöjda med att köra helt enligt D20-reglerna men det är inte du och ju längre du spelar med regler som du ogillar desto mer frustrerad blir du. Istället för att försöka lösa det hela på ett mer personligt plan eller genom att snacka med din spelgrupp så tar du ut dina frustrationer här på forumet. Jag tror egentligen inte att du har någon genuin vilja att förändra D20-reglerna, du ogillar dem och WotC alltför starkt, men samtidigt så är du fast i en situation där du tvingas spela med dem. Det är enklare och mindre jobbigt att försöka ändra på regler än på människor. Men jag tror fortfarande att du tjänar mer på att helt strunta i allt vad D20 heter och ägna dig åt rollspel som du faktiskt står ut med.

Vitulv

Det där var det mest insiktsfulla jag läst på länge. Bra skrivet walle.

Du vet i Tom och Jerry och andra tecknade kortfilmer så brukar det dyka upp en liten jävul och en liten ängel när någon har ett moraliskt dilemma.

Du är forumets ängel.

Och jag ska fucking mörda dig i D&D-minis på DanCon!

- Vulf

Troberg

Sinister eater

Hur har du tänkt övertala spelledaren att acceptera de förändringar av reglerna som du så gärna vill införa om han nu är så vördnadsfull mot WotC?
Det ska jag fundera på när jag har första problemet löst.

Och det kan du inte tillåta dem att fortsätta med?
Jodå, men jag har ingen större lust att offra halva mina helger på att sitta och ha tråkigt, så något slags kompromiss hade varit trevligt.

Med tanke på den bakgrund som allt tydligare framträder i dina inlägg så får jag en gnagande känsla av att du egentligen främst ägnar dig åt någon form av gnälla-över-sin-olydiga-spelgrupp-inlägg. De är nöjda med att köra helt enligt D20-reglerna men det är inte du och ju längre du spelar med regler som du ogillar desto mer frustrerad blir du. Istället för att försöka lösa det hela på ett mer personligt plan eller genom att snacka med din spelgrupp så tar du ut dina frustrationer här på forumet. Jag tror egentligen inte att du har någon genuin vilja att förändra D20-reglerna, du ogillar dem och WotC alltför starkt, men samtidigt så är du fast i en situation där du tvingas spela med dem. Det är enklare och mindre jobbigt att försöka ändra på regler än på människor. Men jag tror fortfarande att du tjänar mer på att helt strunta i allt vad D20 heter och ägna dig åt rollspel som du faktiskt står ut med.
Do tror mycket och du tror mycket fel. Problemet börjar i ett spelsystem som inte funkar. Samma spelsystem med en annan grupp hade haft samma problem.

Och jo, jag vill fixa reglerna. Tyvärr finns det dessutom en bit till i frågan som jag inte kan fixa och som också förstör spelupplevelsen, och det är d20/OGL-licenserna. Det är ett problem jag försöker hittan någon alternativ lösning på.

Troberg

Sinister eater

Det har nog inte så mycket med hädelse att göra som att det är idioti att slänga något bara för att det är tillverkat av ett speciellt företag.
Inte mer idioti än att låta något man aldrig kommer att använda ta upp hyllplats.

Vitulv

Jag tolkade det som att du slängde spelet för att det var tillverkat av WotC och inte för att det var dåligt. Om du tyckte att det var skräp så ser jag inga konstigheter med att slänga det, även om det såklart hade varit ett bättre alternativ att skänka det till en av dina WotC-dyrkande kamrater.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Att hantera verkligheten

Du gör självklart precis som du vill med de prylar du köper, men jag tycker nog att du ska reflektera över om det är en vettig reaktion att slänga ett spel bara för att det råkar komma från en viss tillverkare. Ge bort det istället.
Nope, jag ser helst att det inte spelas. Ungefär som att jag hellre skrotar en hårddisk som jag vet är dålig (eller från fel tillverkare, det har också hänt ett par gånger) än att jag ger bort den.

Troberg

Sinister eater

Jag tolkade det som att du slängde spelet för att det var tillverkat av WotC och inte för att det var dåligt.
Både och, det som retade mig mest var att man hade dolt loggan, både på boxen och på skyltstället det stod i i affären. Det känns ungefär som att köpa en Mercedes och hitta en Simca-motor under huven.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Olja och vatten lär vara lättare att blanda än dig och d20."

Innebär detta att vi temporärt kan få Troberg att spela d20 om vi slår honom och PHB hårt med en visp? :gremwink:

Pom

Swashbuckler

Frågan är väl snarare hur vi skall få honom att sluta spela d20. Att han tvingas spela det verkar vara roten till det onda. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det ska jag fundera på när jag har första problemet löst."

Det första problemet är alltså inte att du och din spelgrupp ser olika på saker och ting utan att D20 är dåligt och måste ändras? Är det inte att börja i fel ände att ändra på hela regelsystemet när du verkar vara den enda i din spelgrupp som tycker att det inte håller måttet? Vad du tänkt göra? Trycka upp en exakt kopia av "Dungeon Masters Guide" men med dina egna regler och hoppas att de inte märker något?

"Jodå, men jag har ingen större lust att offra halva mina helger på att sitta och ha tråkigt, så något slags kompromiss hade varit trevligt."

Så det är alltså en kompromiss att ändra större delen av reglerna och försöka övertala spelledaren att använda din version om bara du har tråkigt? Det låter som de övriga spelledarna ska "kompromissa" rätt mycket mer än dig.

"Problemet börjar i ett spelsystem som inte funkar."

För dig eller för alla som spelar det? Menar du att WotC lurat på världens rollspelare ett defekt rollspel och du är en av få som insett detta?

"Samma spelsystem med en annan grupp hade haft samma problem."

Problemet med en att en spelare har tråkigt? Så du menar att alla spelgrupper som spelar D20-spel måste offra en gruppmedlem som ständigt måste ha tråkigt och hata spelet annars så får de inte spela det?