Historien om Pelle och Claude.
"Tycker jag inte det är bra så är det en dålig present och då ger jag inte bort den."
Scenario: Pelle och Claude går i en mellanstadieskola, och just nu är det lunchrast. Pelle är inte särskilt hungrig egentligen, men Claude hann inte äta någon frukost innan han gick till plugget. I sedvanlig ordning promenerar Pelle iväg mot matsalen. Claude kommer dock inte kunna göra det på ett tag, eftersom han blivit inlåst i sitt skåp av ett gäng skithögar från en äldre årskull. Nå, det tar en stund, men till slut lyckas han (på något sätt) ta sig ut och hinna iväg till matsalen, ganska lagom i tid till att all mat skall ha hunnit ta slut. Han träffar sin vän Pelle, som sitter och petar i sin mat, och de sätter sig och snackar skit som vanligt. Pelle var som bekant inte särskilt hungrig, och dessutom avskyr han skolmaten, så därför har han inte ätit något av sin mat. Till slut får han nog och bestämmer sig för att gå kasta den istället, eftersom han ändå inte ämnar äta upp den. Naturligtvis tar Claude tillfället i akt och frågar om han inte kan få äta upp maten istället, eftersom han dels är hungrig, dels faktiskt gillar skolmaten(!!!). Pelle sez: "Nej, jag tänker inte ge dig min mat, för jag tycker inte att den är god. Eftersom jag inte tycker att den är god, så är det bättre att du inte äter något alls idag, än att du äter upp den här maten, trots att du råkar tycka om den. Jag bryr mig nämligen inte om din åsikt i det här fallet, och ser det som att jag gör mänskligheten en stor tjänst genom att tvinga dig att gå hungrig resten av dagen."
Now, show of hands: who here thinks Pelle is being an arse?
"Dessutom var det inte en bok, det var ett kortspel för en hundring eller så. Inte mer än vad en bra vanlig kortlek kostar, så det var ju inga belopp som spelar någon roll i det stora hela."
Och om 50 år kommer ingen längre bry sig om de inlägg du skriver på det här forumet idag, oavsett hur provocerande de ter sig för stunden. Doesn't really make it OK, now does it.