Oldtimer
Slava Ukraini!
Re: Du måste hata DnD!
Så där, den kritiken var ju inte så svår att bemöta och visa att den saknar grund.
/Mikael
Åsikter som bara bygger på att man inte fattar systemet eller hakar upp sig på idiotdetaljer är ju ganska ointressanta att höra gång på gång.Tja, personligen tycker jag att eftersom man inte får framföra kritik mot D&D/d20 på det här forumet så är det som behövs mest att man döper om det till Pro-D&D och inför ett nytt Kontra-D&D-forum för att alla åsikter ska ha en chans att komma till tals.
Nej, det finns massor av variation. Systemet har en perfekt balans mellan uppstyrda mallar och variation.Levelsystemet tillsammans med klassystemet gör allt på tok för förutsägbart. Det finns för lite utrymme för variation.
Med den skillnaden att ingen gör "medelskada per runda" förstås. Sedan spelar ju specialförmågor, magi och stridstaktik in för att göra stridssystemet allt annat än ointressant.Stridssystemet är för ointressant ur spelsynpunkt. Eftersom allt kretsar kring nednötning av HP så kan man beskriva en strid som två räta linjer, vars start beror på ingående HP och vars lutning är en funktion av motståndarens medelskada per runda. Det finns ingen spänning i det, det är på tok för förutsägbart.
Nej, man har förenklat precis rätt saker för att få ett bra flyt i spelet.Detaljeringsgraden är på fel ställen. Man har överkomplicerat saker i onödan, medan viktiga saker i princip är utelämnade.
De styr inget "orelaterat pynt". Däremot är de en möjliggörare för en intressant karaktärsutveckling.Klassystemets inverkan på regelsystemet. Klasserna är inte bara grundförutsättningar, de styr reglerna, karaktärsutvecklingen och en massa annat orelaterat pynt.
Naturligtvis inte. Behöver en standard VW bubbla oroa sig i ett drag race mot en pulsjetdrivet specialbygge?Snedvridenheten som uppstår redan vid några få levels skillnad. En level 10 behöver tex inte ens oroa sig för en level 5.
Vilket är medvetet för att inte skapa en negativ feedback och ytterligare förvärra skillnaden mellan en level 10 och en level 5!Frisk-eller-död-och-inget-däremellan-effekten av HP-systemet.
Frånsett att du förmodligen lagt en hel del knep på din kötta-kötta-yxa som du inte har nytta av med en kastkniv. Du är duktig på strid, inte en mästare på alla vapen.Levelsystemets effekt att man blir bra på allt, oavsett om man använt det eller inte. Nu har jag slagits jättemycket med min kötta-kötta-yxa, så nu är jag mästare på kastkniv..
Nej, det leder till en väldigt bra spridning av resultaten till skillnad mot GURPS vanvettiga 3T6. (Dessutom är en raklinje inte en normalfördelning.)Sannolikhetskomprimeringen. Den platta normalfördelningen (jo, en rak linje är också en normalfördelning, bara väldigt utdragen) leder till skumma effekter i ändarna.
Då gör du fel, helt enkelt. Läs reglerna om negativa grader igen. Reglerna passar ihop som ett väldesignat pussel istället för att se ut som ett plockepinn.För många regler och för komplexa beroenden mellan dem. "Du får en spell på dig som gör att du tappar tre levels. Pausa spelet en halvtimme medan vi försöker backa tre leveleringar."
Så där, den kritiken var ju inte så svår att bemöta och visa att den saknar grund.
/Mikael