Nekromanti Nya Conan "Unbelievably Awful"

Eksem

Champion
Jag tror inte att REH:s syn på sex och sexualitet har särskilt mycket med Conan att göra. Hela REH:s författarskap präglas av att han uppenbarligen tycker att det är bättre att skriva än att ha ett fysiskt arbete som sliter på kroppen, och det han lämnade efter sig var en för tiden tillräckligt kommersiellt framgångsrik mix av våld och sex; vars främsta värde idag ligger i att det är så otroligt drivet och primalt.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Jag tror inte att REH:s syn på sex och sexualitet har särskilt mycket med Conan att göra. Hela REH:s författarskap präglas av att han uppenbarligen tycker att det är bättre att skriva än att ha ett fysiskt arbete som sliter på kroppen, och det han lämnade efter sig var en för tiden tillräckligt kommersiellt framgångsrik mix av våld och sex; vars främsta värde idag ligger i att det är så otroligt drivet och primalt.
Jag tror inte att någon människa fungerar i ett sådant vakuum. Självklart påverkades REH av sin omgivning och självklart påverkade hans syn på sin omgivning hans författarskap.

Eksem

Champion
Vakuum? Vad för vakuum? Jag talar om att REH helt uppenbart anpassade sina berättelser för att det var större chans att bli publicerad om WT skulle kunna ha brudar på omslagen till berättelsen och därmed sälja bättre. I allra högsta grad påverkad av sin omgivning, snarast vädjande till den och dess lustar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Alla pulpförfattare var noga med att anpassa sina alster efter vad tidskriftsredaktörerna ville köpa. I ett helt annat sammanhang har Asimov skrivit om hur han som nybörjare satt på John Campbells kontor och tog till sig vad redaktören ville ha fixat. REH körde samma race och visste nog "hur slipstenen skulle dras".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Stan Lee stämmer Paradox över Conan

Oldtimer said:
Just "Apple" används av dem själva alltid som "Apple Computer", "Apple Company" eller liknande. Det var ett av de exempel jag fick när jag undersökte detta på 80-talet
Ett kort komplement till den researchen, från 2007.

http://www.engadget.com/2007/01/09/apple-drops-computer-from-name/

Tack för grejorna, de kom fram ordentligt! You rule!

/Magnus

Sapient

Swashbuckler
Mekanurg said:
Alla pulpförfattare var noga med att anpassa sina alster efter vad tidskriftsredaktörerna ville köpa. I ett helt annat sammanhang har Asimov skrivit om hur han som nybörjare satt på John Campbells kontor och tog till sig vad redaktören ville ha fixat. REH körde samma race och visste nog "hur slipstenen skulle dras".
Exakt.

För övrigt lider diskussionen av en del andra problem.

Till att börja med, avkläddheten som vi (mer eller mindre motvilligt kanske) associerar med Conan-historier, är mycket mer ett fenomen av serietidningarna från 1970-talet än av "REH:s författarskap".

Den "klädstilen" antyds visserligen också i novellerna, för både männen och kvinnorna, men man kan näppeligen säga att den exploaterades särskilt mycket. (Det nämns i förbigående och ingen vidare stor sak görs av det.)

Men det är klart, det är svårt att bedöma hur det togs emot på 1930-talet, när de skrivna novellerna började publiceras...

Hur många aktiva kvinnliga figurer som deltog i samma värld som män, på samma villkor som män fanns det i annan litteratur på 1930-talet? I samhället?

Howard själv dog 1936, så att anklaga honom för hur serietidningsomslag på 1970-talet utformades är fel på så många plan samtidigt...

Jag har mycket svårt för en "analys" som bara plockar vissa fakta och utelämnar andra. Om vi ska diskutera historierna, så får vi ta med det faktum att Howards kvinnoroller nästan alltid var starka och självbetämmande kvinnor i en värld där detta var främmande - där de USA nyligen infört kvinnlig rösträtt, där kvinnor på arbetsmarknaden var en nyhet, där kvinnor saknade utbildningsmöjligheter osv.

Sen ja, de var också avklädda (antydningsvis). Men också sexuellt var de aktiva subjekt (som kunde välja eller välja bort män). Något som inte heller fanns i mainstream-litteraturen.

Eller så kan vi välja att diskutera serietidningarna. Där är våpen mycket vanligare. (Så som t.ex. den liggande kvinnan på omslaget Eksem postade.) Och då får vi ställa det i relation till den tidsmiljön. DEN sexualiseringen av motiv i serietidningarna, skedde mot bakgrund av "den sexuella frigörelsen". (Den hade varit otänkbar innan dess.)

I efterhand kan vi måhända anse att deras syn på sexualitet och könsroller var naiv, men för sin tid såg man den snarare som ett steg mot kvinnlig frigörelse än motsatsen. (Vilket inte implicerar att de var mindre sexistiska i sig, men inom andra områden är explicit sexualisering...)

Eller så kan vi välja att diskutera filmerna. Men deras estetik bygger i stort på serietidningarna, så även där måste vi väga in 1970-talets synsätt.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Eksem

Champion
Till att börja med, avkläddheten som vi (mer eller mindre motvilligt kanske) associerar med Conan-historier, är mycket mer ett fenomen av serietidningarna från 1970-talet än av "REH:s författarskap".
O RLY? Orginalomslag från förstapubliceringar:

---

EDIT: Och för att vi inte skall lämna själva texten utanför det här heller så bidrar jag med två stycken skrivna av REH, den första är från The Pool of the Black One, medan den andra är från The Slithering Shadow:

"At last she decided that it was worth even one of Zaporavo's whippings to play truant, and with no more ado she kicked off her soft leather sandals, slipped out of her kirtle and stood up on the deck naked as Eve. Clambering over the rail and down the chains, she slid into the water and swam ashore."

"As in a nightmare Natala felt her tunic being stripped from her,and the next instant Thalis had jerked up her wrists and bound them to the ring, where she hung, naked as the day she was born, her feet barely touching the floor."

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle definitivt hävda att REH åtminstone försökte skildra starka kvinnor, och det ganska ofta dessutom. Detta är möjligen ännu tydligare i andra delar av hans produktion än Conan, tex "Shadow of the vulture", där Röda Sonja-prototypen ju är med.

Also, jag vet inte om någon påpekat det redan här i tråden men jämför med Lovecraft, i vars litteratur kvinnor knappt existerar. Howard skildrar ibland scener ur kvinnors perspektiv, rentutav, om jag inte minns helt tokigt. (Å andra sidan finns muslimska texter från medeltiden där 'Aisha skildras ur jag-perspektiv, så jag vet inte hur mycket det säger. Men jag uppfattade det somehow som empowering när jag läste dem).

Nej, för sin tid tror jag inte REH hade nån särskilt dålig kvinnosyn, inte alls. Att han däremot var superrasist har jag fått förlika mig med, det var just här på forumet som någon överbevisade mig i den frågan.

Ymir

Liten kantbaron
Det lilla jag vet om personen REH tenderar att få mig att uppfatta honom som rätt frigid. Tendenserna i hans litterära produktion måste liksom rimligen antyda att han kompenserade för något :gremsmirk:

Den enda manliga rollpersonsidé jag har som jag är genuint sugen på att spela är en garderobshomosexuell pulpförfattare på 20/30-talet. Jag misstänker att hans personlighet hade visat sig vara något....REH-inspirerad. :gremwhistle:

Genesis

Ni dés ni maître
Ymir said:
Det lilla jag vet om personen REH tenderar att få mig att uppfatta honom som rätt frigid. Tendenserna i hans litterära produktion måste liksom rimligen antyda att han kompenserade för något :gremsmirk:
Vill minnas att han tog livet av sig när hans mamma dog. Svårt att bli mer "mama's boy" än så.

anth

Vetefan
Eksem said:
Hela REH:s författarskap präglas av att han uppenbarligen tycker att det är bättre att skriva än att ha ett fysiskt arbete som sliter på kroppen
Vet du vem REH använde som modell för Conan?
Jo, REH själv.
REH hade utmärkt fysik. Om vi bortser från att han hade ett baby-face var REH tillräckligt muskulös för att själv kunna spela Conan på film.

Eksem

Champion
Jag har inte sagt något som hans fysik, utan om att han tyckte att skrivande var en bättre sysselsättning än att jobba med "vanliga" jobb:

"Personal liberty may be a phantom, but I hardly think anybody would deny that there is more freedom in writing than there is in slaving in an iron foundry, or working - as I have worked - from 12 to 14 hours, seven days a week, behind a soda fountain. I have worked as much as eighteen hours a day at my typewriter, but it was work of my own choosing."

Vill även minnas andra citat som handlar om hur han ser andra människor brytas ned av arbete och att det är en bakgrund till hans karriärval.

CapnZapp

Myrmidon
Kan det få finnas ETT topic på wrnu som är fritt från samma gamla diskussioner om kön, ras och annat politiskt korrekt...?

Det finns redan en drös med trådar där samma gamla förfasan över nakna kvinnor och primitiva svarta ältas.

Detta är FANTASY, där det är okej att slakta orcher, bränna byar och höra deras kvinnors klagolåt. (Jo verkligen, det är okej!)

Och inte vilken fantasy som helst, för det finns alternativ för dig som vill ha din fantasy identisk i moral och etik med Sverige 2011, utan Conan the Barbarian.

Det är väl självklart att kvinnor (och män) ska vara nakna och svettiga och köra sina svärd och dolkar djupt in i de svartmuskiga illistiga vildmännens bukar! Det är på inget sätt en kommentar av svensk politik (eller ens rashistoria), det är enbart en frustration över att moralismen i Hollywood är så väldigt kantrad att orgier av blod och död accepteras utan en kommentar, men minsta lilla stycke naket fläsk ger filmen en R-klassificiering.

Detta oaktat plastiga huvudrollsinnehavare och oengagerande manus.

Men för att återgå till frågan - självklart ska producent-teamet inte besätta den kvinnliga huvudrollen med en blodfattig och pryd skådis; utan någon som hänger sig åt Howards skapelse och vision. Det finns gott om karismatiska kvinnor som kan porträttera starka hjältinnor utan att behöva kläder som skydd - använd dem!

Kan vi nu slippa samma diskussion i även denna tråd. (Sheesh, på sistone har det börjat kännas som att "könsmaktsdiskussionen" är det enda som verkligen engagerar. Det kvittar hur angelägen feminismen är; rollspel för mig är en säkerhetsventil där jag verkligen inte vill diskutera svälten i världen; krig; sjukdom; eller för den delen kvinnans roll som sexobjekt. Att ifrågasätta våra mördande och lootande karaktärers kvinnosyn är så fundamentalt snedvridet och ovidkommande att jag i princip saknar ord. Och nej, du behöver inte bli orolig över att jag missar ironin - jag har trots allt "Violence -- the RPG of egregious and repulsive bloodshed"; en giltig poäng men ett uselt rollspel)