Nekromanti Nya Conan "Unbelievably Awful"

krank

Går ondskans ärenden
Så vad du vill ha sagt är "JAG vill inte behöva bry mig så därför borde NI inte heller bry er"?

Ärligt talat förstår jag inte varför de som vill diskutera Conan på ett ras/genusmedvetet vis ska behöva anpassa sig till din ovilja att läsa trådar eller deltrådar vinklade på det sättet. För DIG är rollspel en "säkerhetsventil" - vad nu rollspel har med en diskussion om Conan att göra. Tydligen är fantasy och film och böcker det också.

Problemet med att betrakta något område som nåt där man ska undvika att prata om den här typen av saker, är att området ifråga blir utestängande. Det är som de där som tycker att man såklart måste få kalla varandra för bög eller hora när man spelar TV-spel på nätet. "Nånstans ska man väl få slippa vara PK". För mig är det en rätt konstig inställning. Eller, jag förstår den, men jag har väldigt svårt att se hur jag ska kunna tycka att den är OK. "Klart man ska få vara väldigt rasistisk, det är ju Conan jueh"*.

Jag förstår det nog inte. Kanske för att jag inte upplever antirasism, antinationalism, genus etc som hot.

* Säger alltså inte att du är rasist. Men rasismen, liksom sexualiseringen av kvinnokroppen, finns i originalmaterialet. Också.

Eksem

Champion
Fast här är det ju faktiskt du som är firestarter, inläggen var helt klart on topic, och en hel del vettigt om kärnan i Conan och poänger om REH har kommit fram ( och i någon mån relaterats till filmen och dess brist på framgång ). Jag och flera med mig anser att Conan inte är Conan utan naken hud, och har belagt det med referenser till såväl REHs texter som bildmaterial från både förr och...öh... ännu mer förr. Så långt allt väl, skulle jag säga.

Ram

Skev
Föreslog inte någon för ett tag sedan att man skulle ta sig en funderare på att låta trådstartaren få lite mer makt över hur en tråd utvecklas eller någonting sådant?

För vad det är värt så håller jag med CapnZapp en hel del. Det är väldigt mycket genus här just nu och som alla andra problem som sänker användarvärdet för användare så bör det diskuteras.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
Kan det få finnas ETT topic på wrnu som är fritt från samma gamla diskussioner om kön, ras och annat politiskt korrekt...?

Det finns redan en drös med trådar där samma gamla förfasan över nakna kvinnor och primitiva svarta ältas.
Vad då »samma gamla«? Jag ser ytterst få likheter mellan denna deltråd och de diskussioner jag tror du åsyftar.

Vem i denna diskussion har förfasat sig över nakenhet?

Det känns som om du ser genuskritik t.o.m. där ingen finns.

Telash

Swordsman
Jag tror och hoppas att jag missförstod dig här.
Menar du att någon som anser att Conan "ska vara rasistiskt i sin fiktion" är lika illa som någon som kastar glåpord på andra individer?

krank

Går ondskans ärenden
Telash said:
Jag tror och hoppas att jag missförstod dig här.
Menar du att någon som anser att Conan "ska vara rasistiskt i sin fiktion" är lika illa som någon som kastar glåpord på andra individer?
Jag menar att "nånstans måste man ju få vara rasistisk/sexistisk/etc" inte är något jag ställer mig bakom. Sedan får man tolka det som man vill. Jag tycker inte att det självklart bör beredas ett fredat utrymme för alla tänkbara åsikter. Folk får tycka vad för tok de vill, men då får man vara beredd på att andra inte håller med.

Och nej, jag tycker inte att det är helt OK att romantisera fiktion som är rasistisk/sexistisk bara för att "det ju ska vara så ju". Det är en dålig ursäkt.

Lycan

Hero
Jag känner att ett forum där man inte får replikera på sånt som för den enskilda upplevs som provokativa uttalanden brister i användarvärde.

Självklart håller vi inte med varandra om särskilt mycket, men åsikter som "det är okej med misogyna framställningar om det är Conan" måste kunna tåla att diskuteras.

Eller ska vi i forumregler förbjuda respons som kritiserar könssynen i inlägg? Det där var givetvis en halmgubbe, men är det verkligen ett problem att olika människor framför olika synpunkter och lägger tonvikten på olika aspekter av kulturkritik?

- L

Telash

Swordsman
Folk får tycka vad för tok de vill, men då får man vara beredd på att andra inte håller med.
Självklart! Håller med jättemycket.
Dock brukar sällan vara i stil med: "Du får ha din åsikt, men jag håller inte med. Jag anser istället att..."
Eller hur?

Telash

Swordsman
Och nej, jag tycker inte att det är helt OK att romantisera fiktion som är rasistisk/sexistisk bara för att "det ju ska vara så ju". Det är en dålig ursäkt.
Jag tycker istället man inte ska behöva ha någon ursäkt alls för kultur, så länge den inte bryter mot svensk lag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Metadiskussioner hör hemma i rollspel.nu-forumet

Nu diskuterar ni inte Conan-filmen utan på vilket sätt man ska diskutera Conan-filmen. Gör det i rollspel.nu-forumet istället.

Det gäller som vanligt flera personer än den vars inlägg jag svarar på.

/tobias

Anarchclown

Swashbuckler
Fast problemet är väl följande

1. Fantasy är eskapism. Det innebär att man besöker precis sådana platser som man inte vill leva i på riktigt men som är kul att fantisera om hur de skulle vara. Att således börja blanda in modern politik i det är precis rakt emot det man är ute efter när man gillar genren. DVS man vill inte tänka på vardagen alls och sedan kommer någon och säger åt en att städa. Det är inte produktivt då eskapismens huvudsakliga syfte är avkoppling och när man inte längre kan koppla av för att andra petar på en och säger åt en att man gillar fel saker så får man inte ut någonting av den alls.

Fantasy kan vara full av rasistiska, sexistiska, definitivt rojalistiska idéer. Det återspeglar platser och tider som aldrig har existerat. Det är dess styrka och om man inte gillar delar av den så kan man ju låta bli att konsumera de delarna av den och gå vidare.

Sedan tycker jag å andra sidan att åsikten "Kan man inte få vara rasist ifred någonstans?" är helt befängd också men jag tycker att det är jäääävligt långsökt att jämföra att se en film om barbarer med att kalla folk för "judesvin" eller "hora" i chatten på CS.

Sapient

Swashbuckler
Där ser man. Jag ber om ursäkt. Alla de omslag jag har sett, har varit betydligt mer modesta.

Vad gäller texterna dock, jag tycker inte att de exemplen du ger är säskilt graverande. Ja, de beskriver explicit nakenhet (och det var det jag menade i instämmandet med Mekanurg, en del av det fanns eftersom det efterfrågades...) men jag tycker fortfarande att min beskrivning av det - "Det nämns i förbigående och ingen vidare stor sak görs av det." - stämmer. Det är en passage som ska kittla läsarens eros, det är inte en utvecklad "handling" i historien.

Men därom kan vi säkert ha delade meningar.

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Tack Ymir för ytterligare en genusdebatt, det var ju flera timmar sedan den senaste. ,-)

(nej, det är inte bara du, men så fort ett sug att bevista forumet dyker upp så möts man av samma ämne igen och igen...)

Svarte Faraonen

ром и смерть
Den Upplyste Despoten said:
Ymir said:
Tack Ymir för ytterligare en genusdebatt, det var ju flera timmar sedan den senaste. ,-)

(nej, det är inte bara du, men så fort ett sug att bevista forumet dyker upp så möts man av samma ämne igen och igen...)
Som Gurgeh sade ovan: diskutera filmen, inte hur man ska diskutera filmen. Nu finns det dessutom en tråd i rollspel.nu-forumet om du vill beklaga dig över att genusdebatt tas upp, så skriv inte mer om ämnet i denna tråd.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sapient said:
Vad gäller texterna dock, jag tycker inte att de exemplen du ger är säskilt graverande.
Nu ja.

På 30-talet? En annan femma, tror jag nog.

/M

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Sapient said:
Vad gäller texterna dock, jag tycker inte att de exemplen du ger är säskilt graverande.
Nu ja.

På 30-talet? En annan femma, tror jag nog.

/M
Mja, knappast vad gäller deras betydelse för storyn. (Vilket ju var det jag uttalade mig om i ovannämnda kommentar.) Men att *innehållet* i dem var mer uppseendeväckande på 1930-talet - oh ja.

Ram

Skev
Det är inte det jag förespråkar heller, att förbjuda diskussionen. Det jag menar är att man som trådstartare kan få mandatet att säga "inte här". De genusvinklar som är heta just nu för mina tankar till indie vs trad-trådarna som har haft den rollen tidigare; att tangera eller rent av träffa ämnet men ändå ta över och avleda en tråd som startaren inte vill skall handla om det.

Dilandau

Myrmidon
Howard var mycket väl medveten om sexualiseringen av Conan. I ett brev skrev han:

"Another problem is how far you can go without shocking the readers into distaste for your stuff – and therefore cutting down sales – I don't know how much slaughter and butchery the readers will endure. Their capacity for gristly details seems unlimited, when the cruelty is the torturing of some naked girl. The torture of a naked writhing wretch, utterly helpless – and especially when of the feminine sex amid voluptuous surroundings – seems to excite keen pleasure in some people who have distaste for wholesale butchery in the heat and fury of the battlefield."

Och angående Beyond the black river skrev han till Lovecraft: "I wanted to see if I could write an interesting Conan yarn without sex interest".

EDIT: Båda citaten tagna ur Stephen Jones "Howard and Conan: The early years".

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sapient said:
Där ser man. Jag ber om ursäkt. Alla de omslag jag har sett, har varit betydligt mer modesta.

Vad gäller texterna dock, jag tycker inte att de exemplen du ger är säskilt graverande. Ja, de beskriver explicit nakenhet (och det var det jag menade i instämmandet med Mekanurg, en del av det fanns eftersom det efterfrågades...) men jag tycker fortfarande att min beskrivning av det - "Det nämns i förbigående och ingen vidare stor sak görs av det." - stämmer. Det är en passage som ska kittla läsarens eros, det är inte en utvecklad "handling" i historien.

Men därom kan vi säkert ha delade meningar.
Jag vill gärna peka på en dåförtiden komplicerande faktor, nämligen den lag som förbjöd att man skickade oanständigheter via den amerikanska posten (länk >>>). Tidningsredaktörerna visste tämligen väl var gränserna låg och detta styrde innehållet. Det fanns en attityd att "avklädda infödingar" är OK. Alltså kunde texter som handlade om exotiska/fiktiva platser innehålla beskrivningar inte var godtagbara i en "västerländsk" kontext. REH var givetvis väl insatt i detta. Även Edgar Rice Burroughs och Leigh Brackett (en kvinna) utnyttjade denna "rörelsefrihet" i sina beskrivningar av marsianska och venusianska kvinnor.