Nekromanti Nya regeringen klar

Dimfrost

Special Circumstances
Väldigt positivt att regeringen har skilt på kultur- och utbildningsministerposterna. Att sedan jag aldrig hört talas om kulturministern tidigare är en annan sak (jag hade nog gärna sett Ebba Witt-Brattström där, då hade det i alla fall hänt saker).

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
Re: Nyamko Sabuni :)

Tja, det sätts ju väldigt ofta likhetstecken mellan religiös extremism och Islam, som om muslimer skulle vara inkapabla till sansad religiositet. Den typen av åsikter är vanligt förekommande på ledarsidor, i bloggar och ute i samhället.

Bland de som inte tänker lite - det är ett synsätt man bör motarbeta IMO, inte acceptera som norm.

Jag har flera goda vänner som är muslimer, och de gånger de ens velat beröra ämnet har de tyckt att tokreligiösa muppar är bland det jobbigaste som överhuvudtaget finns (och de är oftast klart mer utsatta för deras tokfransande än vad vi är).

Nej, jag likställer inte Islamofobi (okunskap, fördomar, rädsla, intolerans) med rasism.

Jag likställer inte heller kulturell främlingsfientlighet av Sverigedemokratisk modell (fördomar, intolerans) med den egentliga rasism (tro på biologiska etniska kvalitetsskillnader, krav på rashygien) som NSF o dyl ägnar sig åt heller, men jag kan gott använda termen även om den förstnämnda. Och islamofobi är bara en delmängd av den.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hade heller aldrig hört talas om den nye kulturministern, men jag hittade en del material om henne på nätet.

Länk 1
Länk 2

Sedan finns det en massa som både hyllar och sågar henne beroende på hennes inte helt okontroversiella bakgrund som tidigare chef för tankesmedjan Timbro.

Dimfrost

Special Circumstances
Kulturministern

Tack, jag var själv för lat för att orka kolla upp henne på nätet. :gremsmile: Oavsett vad man tycker om Timbro-folk känns det som om det här kan leda till en uppfräschning av kulturpolitiken, som ju inte på något sätt kan sägas ha haft en framskjuten plats i svensk politik på mycket länge. Naturligtvis är det också möjligt att kulturen helt tynar bort och inte nämns mycket i debatten, men lite kontroversiella förslag kan vara positivt oavsett vad de leder till; se bara på sommarens kanondebatt.

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Väldigt positivt att regeringen har skilt på kultur- och utbildningsministerposterna.
Jag läste "...regeringen har skit på kultur- och utbildningsministerposterna." :gremgrin:

Leijonborg och Björklund känner varandra sedan tidigare och har under en lång tid tillsammans drivit utbildningsfrågor. Kan vi vänta oss att det i det nya utbildningsdepartementet inte kommer att vara vattentäta skott mellan grundskolepolitiken, gymnasiepolitiken och högskolepolitiken? Den stenhårda uppdelningen mellan de tre områdena som så länge rått i Sverige är förödande för svenskt utbildningsväsende.

Dewil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Skolfrågor

"Iofs så tycker jag att läroplanen och betygskriterierna är rätt ok. Om vi ska ha kunskapsmål så ser jag inga problem med det."

Jag har inte arbetat med dem tillräckligt mycket för att vilja uttala mig i någon riktning. Men det är ju sådana saker som man måste förändra om man faktiskt vill ändra på något i skolan. Vem som helst kan ju gnälla och ha åsikter om saker, men det leder inte per automatik till verkliga förbättringar. Det jag saknar är framförallt konkreta och meningsfulla åtgärder. Jag kan inte heller dra mig till minnes många konkreta förslag förutom tidigare betyg och betyg för ordning och uppförande. En del andra saker har diskuterats men jag tror inte att de verkligen har blivit några förslag.

"Jag tycker då tvärtom att ämnesstudierna jag fått i Stockholm varit bra, men där pluggar du ämnet precis som vilken annan student som helst. Problemet är istället just lärarhögskolan. Där innebär varje termin ytterligare frispel och mentala hjärnblödningar. T.ex så hade en lärare där en förläsning om Foucalt och besvarade en fråga med att hon inte läst den delen av boken ännu. Tack och hej. "

Den skriande bristen på resurser ser jag som det största problemet är i Linköping. Sedan är förstås inte alla lärare bra heller, men de hade i alla fall blivit bättre om de hade fått fler lektioner på sig att förklara saker som olika samhällsmekanismer och den historiska utvecklingen i stort.

Troberg

Sinister eater

Fast just nu är det ju övernitiska representater för just islam som sticker ut hakan värst, möjligtvis med konkurrens av nissar från bibelbältet. De senare har dock ej för vana att spränga europeiska pendlare i luften.
Jo, bibelbältsnissarna nöjer sig med att massmörda i Irak och Afghanistan. Det är ju skillnad. Där är de ju inte folk på riktigt. Eller nåt...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det här är inget produktivt sidospår

Så var snälla och lägg ner det omedelbums.

Arfert

Facit

orkar inte gå in i en OT-debatt om mellanöstern... konstaterar bara att jänkarna aldrig satt sin fot i Afghanistan om inte talibanerna hjälpt en viss herr Bin Ladin.

Faktum är att när Bush den yngre blev president så gnällde europeiska journalister och förståsigpåare att nu skulle visst USA strunta i mellanöstern och isolera sig. Annat var det med Clinton som hade utrikespolitiken på sin agenda. Bush var ju inte intresserad av utrikespolitik alls.

Och inte fan MASSMÖRDAR jänkarna i Irak och Afghanistan... det är rena nyset, speciellt om man jämför med sånt som ryssarna har haft för sig, eller sudaneserna, eller serberna... dvs går in för att ta död på civila i stor skala, ha det som strategi.

Vadå inte folk på riktigt? Vad är det du antyder att jag tycker?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Salafister i Sverige

Jag har flera goda vänner som är muslimer, och de gånger de ens velat beröra ämnet har de tyckt att tokreligiösa muppar är bland det jobbigaste som överhuvudtaget finns (och de är oftast klart mer utsatta för deras tokfransande än vad vi är).
Det var nyligen en serie reportage på SVT om salafister i Sverige bl a bland somalier i Göteborg och det var helt uppenbart att dessa hardliners var till mest plåga för sina liberalt sinnade trosfränder. Salafisterna vill reglera andras privatliv på oacceptabla sätt. Det var bland annat en filmupptagning från ett tillfälle när polisen blev tillkallad för att fösa bort salafister som försökte inskränka på andras muslimers grundlagsfästa mötesfrihet. Salafisterna trakasserar däremot inte icke-muslimer på samma sätt och därför kommer bekymret sällan upp till ytan bland svenskar i gemen.

Nightowl

Champion
White Queen...

Oavsett vad man tycker om Timbro-folk...
Den nyliberala tanksmedjan Timbro brukar de säga, vilket låter fruktansvärt ruskigt. Tankesmedja, det måste vara ett ondskefullt ställe. Å andra sida låter det fruktansvärt tufft och häftigt med en tankesmedja. Finns det några vänsterinriktade tankesmedjor, förresten? Eller är det bara högerspöken som tankesmider?

Med tanke på Åkes parallell har vi väl fått Emma Frost som kulturminister... :gremelak:

Erik, påverkas direkt av hennes beslut, det ska bli intressant att se vad som händer med bibliotekslagen...

Nightowl

Champion
I serierna är han...

Xaviers onde halvbror, tidvis reformerad. Han är inte mutant utan har bokstavligen magiska krafter efter att ha stulit en helig ädelsten från någon sorts asiatiskt tempel; om han går framåt kan bokstavligen ingen fysisk kraft stoppa honom från att fortsätta gå framåt; han är precis så superstark och osårbar som behövs för att fortsätta. (Däremot kan man övertala honom, lura honom, förtrolla honom eller telepatisera honom att låta bli, men inga väggar, murar eller käftsmällar kan stoppa honom.)

Mao; en lätt figur att skämta om när det gäller politik... :gremcool:

Erik

(I filmen X-Men, Last Stand, är han bara en dussinmutant, men med ungefär samma krafter.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: White Queen...

Finns det några vänsterinriktade tankesmedjor, förresten?
(s) har Agora, där Anna Thoursie är chef IRC. Ska hon då klassas som "Red Queen"?

<font size="1">Edit: Länk till Agora inlagd.</font size>

Johan K

Gammal & dryg
Nu är jag ju inte direkt insatt i politikens alla vänningar, doxk så tror jag att det kan bli bra med Bild på den posten han fick. Känns som han har ett bra rykte & är skicklig.
Hursomhellst, ska bli intressant att se hur utvecklingen komemr att bli framöver.

ro83rt

Swordsman

Jag har inte arbetat med dem tillräckligt mycket för att vilja uttala mig i någon riktning. Men det är ju sådana saker som man måste förändra om man faktiskt vill ändra på något i skolan. Vem som helst kan ju gnälla och ha åsikter om saker, men det leder inte per automatik till verkliga förbättringar.
Fast det är ju mycket som inte finns i läroplanen men som ändå ger upphov till problem. Ett annan aspekt är ju att om läroplanen inte följs av kommun och lärare så går det ju inte att säga om den är bra eller inte.

Ett av problemen är t.ex. föräldrarna. Curling-ungar är jobbiga nog som de är utan att deras "välmenande" föräldrar måste börja ha åsikter om betygen och skolans utformning. Om det bara visste vad de pratade om skulle det kanske bli fruktbart.

Det jag saknar är framförallt konkreta och meningsfulla åtgärder. Jag kan inte heller dra mig till minnes många konkreta förslag förutom tidigare betyg och betyg för ordning och uppförande. En del andra saker har diskuterats men jag tror inte att de verkligen har blivit några förslag.
Ah, ordning och uppförande. Personligen tror jag inte alls på det här. Det kommer bara att innebära en massa konstigheter. Framförallt på vilka grunder som betygen ska sättas. Kommer det t.ex. att finna kulturella undantag? Om elevernas föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn ska då ungarna straffas?

Tidigare betyg tycker jag är mer lättsmält.

Den skriande bristen på resurser ser jag som det största problemet är i Linköping
Trist

Troberg

Sinister eater
Att Carl Bildt blev utrikesminister hade jag faktiskt inte väntat mig, men är positivt överraskad.
Är det bara jag som tycker det, eller är det inte så att det hör till traditionen att när man kliver åt sidan som statsminister/partiledare så lämnar man också den aktiva politiken? Ungefär som att man inte kliver ner från en chefsposition och stannar i organisationen?

Rising

Vila i frid
är det inte så att det hör till traditionen att när man kliver åt sidan som statsminister/partiledare så lämnar man också den aktiva politiken?
Så tyckte väl till och med han själv, om jag läst rätt. Jag tror att det kan medföra en del problem, och tycker det var ett ganska konstigt val. Jag hade förväntat mig Leijonborg på den positionen. Extra konstigt är det väl eftersom Bildt och Reinfeldt har rätt olika visioner.

Nåja, jag tycker dock att valet var roligt eftersom jag gillar Bildt som person. Rolig att se på. I övrigt har jag inte så många åsikter.

Pom

Swashbuckler

Tidigare betyg tycker jag är mer lättsmält.
Det ser jag som det bästa av Alliansens skolidéer. Eftersom de flesta elever inte har en aning om var de ligger i ämnena före julavslutningen i åttan har de i nuläget inte mycket tid på sig att hantera chocken, skaffa sig en pluggstrategi, prestera och utvecklas innan slutbetyget 3 terminer senare.
Får folk ett par år till på sig att vänja sig vid hur betygen fungerar och vad de mäter och inte mäter kan det hjälpa många.