Re: Arrogans etc.
Det behövdes fanimig ett tryck svart på vitt, för att jag skulle fatta att mitt arbetssätt och förhållningsätt (= gör ingenting och var allmänt dryg) inte skulle göra mig till nån stjärna i skolan. Otroligt, men sant!
Jag betvivlar inte att det finns många sådana här historier. Inte heller betvivlar jag att det finns historier om elever som började plugga mer för att de fick sexiga lärare eller för att dåliga betyg bestraffades med slag i hemmet.
Sådan historier kan det finnas; men att använda sådana historier som grund för att utforma
politiska åtgärder (såsom att skolan bara skall anställa sexiga lärare, eller att man får aga sina barn om de presterar dåligt i skolan) tycker jag vore sinnessjukt. Samma sak med det objektivt meningslösa införandet av betyg i tidigare årskurser, trots att det kan finnas individuella människor (som du) som av personliga anledningar tyckte att IG var viktigare än både de personliga samtalen du hade med läraren samt de mindre godtyckliga provresultaten du hade fått.
Alltså; jag diskvalificerar inte din historia som oviktig
för dig. Enbart du kan veta vad för faktorer som varit viktiga för dig. Själv betydde en söt klasskamrat mest för mig, jag behövde visa mig duglig för henne.
Men våra respektive historier är ändå helt godtyckliga och individuella, och det finns inget rationellt sätt att påstå att det som gällt för någon av oss skulle fungera för några andra. Därför vore det ologiskt och dumt av oss att göra politik av våra respektive erfarenheter.
Skillnaden är i att när betygen väl hamnar på pappret så är det något absolut, som är mycket svårare att slå ifrån sig. De är på ett sätt inte längre direkt relaterade till läraren som satte dem, de är nu fristående siffror (bokstäver) i ett mycket större system än förhållandet lärare-elev.
Jaha. Själv var jag inte alls ställd i något sådant religiöst förhållande till betygen. Jag förstod mycket väl att det var en levande människa som hade satt betygen, och jag hade inte som du något problem att relatera betygen till respektive lärare; någon lärare gav mig exempelvis ett dåligt betyg till ganska stor del för att vi inte gillade varandra personligen. Jag fick inte plötsligt för mig att hennes betyg skulle ha kommit någon annan stans ifrån; som från en högre makt eller så. Hela tanken vore absurd.
För
mig alltså. Dina tankar är förstås giltiga, de med. För
dig. (Jag gör detta till ett genomgående tema i detta inlägg; eftersom jag tycker att det är kärnpunkten; det finns bara godtyckliga och subjektiva anledningar att införa betyg i tidigare årskurser; och de går stick i stäv med vad som är logiskt och förnuftigt)
Märk väl att jag aldrig tagit ställning för alliansens skolpolitik, tvärtom tycker jag mycket av den är motbjudande. Men jag förstår varför den existerar, var den kommer ifrån
Jag trodde tvärtom; att du personligen kunde gilla den, eftersom dess vision stämmer överrens med dina personliga upplevelser, men att du ändå kunde
resonera som så att den var obegriplig.