DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
Necross said:Vad vill de uppnå med detta "nyskapande" då?
Gissningsvis ett spel som folk tycker det är roligt att spela.
Necross said:Vad vill de uppnå med detta "nyskapande" då?
Arvidos said:I videon så nämner också skaparna olika grad av tillgänglig information som man kan öka på i dramatiska fighter. Jag kan bara spekulera i vad det innebär, men min första tolkning var att det finns öppningar för spelarna att fritt beskriva utifrån sina resultat ("...och så *pekar på tvillingkometen* rasar hela ställningen ihop över honom när han brakar in i den. Han är död!")
Arvidos said:Nu när jag har tänkt lite på det här har jag börjat fundera på om inte Fantasy Flight Games vänder sig till sin existerande brädspelskundbas och försöker dra in dom i rollspel med ett spel som påminner om deras brädspelsprodukter. De har ju gett ut lite rollspel tidigare, som de la av med för att det inte var lönsamt nog, men inget utav dem var så här... fippligt.
Det är en intressant tanke, att rekrytera rollspelare genom brädspelshobbyn, som jag inte har tänkt på tidigare, just eftersom brädspel också är en marginaliserad hobby. Fantasy Flight Games kanske har den kundbasen som krävs för att faktiskt göra det - De har ju uppenbarligen råd att göra svulstiga spel och maffig videoreklam iallafall.
Arfert said:Arvidos said:Nu när jag har tänkt lite på det här har jag börjat fundera på om inte Fantasy Flight Games vänder sig till sin existerande brädspelskundbas och försöker dra in dom i rollspel med ett spel som påminner om deras brädspelsprodukter. De har ju gett ut lite rollspel tidigare, som de la av med för att det inte var lönsamt nog, men inget utav dem var så här... fippligt.
Det är en intressant tanke, att rekrytera rollspelare genom brädspelshobbyn, som jag inte har tänkt på tidigare, just eftersom brädspel också är en marginaliserad hobby. Fantasy Flight Games kanske har den kundbasen som krävs för att faktiskt göra det - De har ju uppenbarligen råd att göra svulstiga spel och maffig videoreklam iallafall.
Om så är fallet gör de ju en riktig insats om det lyckas...
Då gör den inte det. För dig.Gurgeh said:Jag inser inte alls varför den friheten skulle försvinna för att man har fler valmöjligheter och fler alternativa manövrer.
Oj. Ja, isåfall förstår jag lite om du inte förstår kontroversen, då är du ju redan såld på denna speliga filosofi.Gurgeh said:Det är bättre att anpassa beskrivningen till resultatet än att anpassa resultatet till beskrivningen.
cogitare said:Troligen är det dock bättre om man kan klämma iväg en förmåga från något kort som ger andra bättre fördelar dock.![]()
Här håller jag med dig, även om jag är av åsikten att figurer i D&D4 har en ännu större del i att fantasin pajar. Allt är ju visualiserat, så varför ska man då beskriva?CapnZapp said:Jag försöker bara förklara att baserat på kritiken mot spel som 4E upplever väldigt många det som att med en rik katalog av "moves" försvinner fantasin. Spelet "behöver" inte fler; och snarast uppmuntrar dig att inte hitta på fler, själv vill säga ("vill du ha fler, köp en tilläggsbok!")
Fast det Gugge beskriver i citatet ovan är något som tillhöra den narrativistiska filosofin, där man beskriver slaget. Åtminstone är det så Matiné är uppbyggt. Du säger kort vad du vill uppnå, du slår ett slag och sedan fyller på med beskrivning utifrån hur bra du slog.Oj. Ja, isåfall förstår jag lite om du inte förstår kontroversen, då är du ju redan såld på denna speliga filosofi.Gurgeh said:Det är bättre att anpassa beskrivningen till resultatet än att anpassa resultatet till beskrivningen.
Ähum. Alla var vi tio år gamla en gång i tiden. Eller iallafall tolv.Necross said:"Hur gör vi för att kunna attahera köpstarka 10-åringar?" osv
CapnZapp said:Bokstavligen: om inte nya tioåringar attraheras, vilka rollspel hade du tänkt köpa och spela om sisådär femton år?
Hänger inte med i logiken här. Vad menar du? Att vad jag spelar om 15 år är beroende av om FFG lyckas göra ett WFRP3 som säljer till 10-åringar idag?CapnZapp said:Bokstavligen: om inte nya tioåringar attraheras, vilka rollspel hade du tänkt köpa och spela om sisådär femton år?
Skillnaden jag försöker trycka på är mellan att 1) först beskriva vad du gör; och beräkna slaget utifrån det och 2) först slå; sedan forma berättelsen utifrån slaget.
[...]
Det ligger i skillnaden mellan folks förväntningar på att deras beskrivningar är det centrala (visavi spelets beräkningar då) och den "hårda verkligheten" (i spel som 4E) där detta har noll inverkan - vilken förutbestämd "move" du baserar din handling på är helt styrande.
Rising said:För det första så är det här med att "slå tärningar först; beskriv sedan" inget som har med D&D4E att göra. Gurgeh nämnde det som kommentar på det du skrev om att ni i er spelgrupp delade ut bonusar åt gott berättande (vilket i sin tur inte har med särskilt många tradspel att göra, utan något som ni själva valt att införa i era spel). Denna spelstil brukar jag kalla för "pudelrollspel", då den bygger på att spelarna skall försöka blidka spelledaren med prestationer som överrensstämmer med dennes preferenser. Alltså precis som deltagare i vilken godtycklig bedömningssport som helst; exempelvis hundutställningar. Det är inget fel med den spelstilen, men man bör hålla i minnet att det inte nödvändigtvis har så mycket med den här diskussionen att göra. Mer om det senare.
Rising: ska bara förtydliga att jag upplever Drakar som ett spel där det är lönt beskriva din handling utöver vad reglerna kräver (dvs mer än "jag hugger"), medan jag inte upplever att D&D är ett sådant spel (i fjärde upplagan).