VARNING: WALL OF TEXT!
Jag har precis fått en föreläsning av en av mina kollegor om islam och --hans-- förklaringsmodell runt islam och terrorism, mission och utvecklingen i Sverige. Jag säger inte att något av det han säger ska ses som rätt sätt att se på det, men jag tyckte att det var väldigt intressant i kontexten då vi diskuterar terror och religion och då framförallt islam.
Kort, kort bakgrund, min kollega kommer från Irakiska Kurdistan där han under slutet av 70-talet var med i motståndsrörelsen mot Saddam-regimen. Han levde flera år som gerillasoldat i bergen och kom till Sverige 1979 som politisk flykting. I Sverige har han fortsatt att engagera sig politiskt både här och i Irak och jag skulle vilja påstå att han är väldigt insatt i konflikterna som just nu brinner i mellanöstern och Nordafrika, delvis utifrån intresse och engagemang men även utifrån att han kan ta in förstahandsinformationen då han faktiskt pratar både arabiska och persiska.
Så, till sak då.
Min kollega beskriver islam som en ideologi och ett samhällssystem snarare än en religion, han säger att utövande muslimer anser att islam är det bästa sättet att leva, inte bara ur religiös synpunkt utan framförallt ur en socioekonomisk synpunkt och förkastar de tankar om att islams terror springer ur fattigdom och frustration. Han skrattade åt mig då jag hävdade detta och förklarade tydligt för mig att islamistiska terrorgrupper är mycket bra finansierade och att deras syfte är att skapa ett muslimskt samhälle, inte att ändra på orättvisor. Han sa i det här också att det är meningslöst att jämföra islamistisk terror med tillexempel kristen då terror hos den gruppen ofta bottnar i något som de anser som djupt orättvist, politisk medan islamistisk terror har som mål att skapa ett islamstyrt samhälle och sprida koranens lära. Han sa att det överhuvudtaget inte går att jämföra den terror som islamistiska grupper ägnar sig åt och den som kristna fundamentalister och enstaka andra galningar från andra håll i världen, ägnar sig åt. Han säger att det inte finns något likhetstecken. Islamisterna skiter fullständigt i rättigheter eller att göra det bättre för sitt folk, deras mål är att sprida koranen och muslimsk tro, med våld om så nödvändigt.
Enligt min kollega så finns det en stark tro på något som de kallar ”bokens folk”, detta är judar, kristna och muslimer. Enligt koranen så behöver inte de andra två som tillhör bokens folk i dag konvertera till islam men de ska betala skatt till muslimska ledare. Alla andra, som inte tillkänner sig till ”den rätta” islamska tron, ska konvertera eller mördas, det godtas inte att de konverterar till kristendom eller judendom.
Vidare så gav han mig en kort bakgrund om de politiska och samhälleliga influenserna som islam förde med sig till mellanöstern då den kom för ca 1400 år sedan. Islam förbjöd i Saudiarabien mord på nyfödda flickor, det införde systemet med månggifte, inte för att män ska ha flera kvinnor utan för att kvinnorna vid den här tiden var omyndiga och inte kunde försörja sig i samhället om de inte hade en man som försörjde dem. I dessa krigstider så fanns det ett underskott på män och därför många ogifta kvinnor som svalt. Månggiftet skulle lösa den här situationen och män skulle gifta sig med så många kvinnor de hade råd att försörja. Det var med andra ord ett lite avigt sätt att sörja för de fattiga och utsatta, men med goda intentioner.
Ett av problemen med islam idag, så som min kollega vill måla upp det, är att många, framförallt män, håller kvar vid de här gamla idéerna och vägrar gå vidare till mer moderna tankesätt. De anser att det är deras plikt att sprida islams lära och ideologi, de anser att koranen ger dem rätt att ha många kvinnor och de anser att de har rätt att ta till alla medel som de anser nödvändiga för att bygga det muslimska samhället i Guds namn. Det är här terrorism kommer in.
Han berättar om föreningar i Sverige, med utövande muslimer och med muslimer som lämnat en aktiv tro som går ihop och försöker stoppa politiker från att bygga moskéer i Sverige, hur de här grupperna, som han själv tillhör här i Linköping försöker förklara för politikerna att moskéer används som rekryteringsbas för extrema grupper och att det är omöjligt att skydda dem från infiltration. Min kollega är oroad, han är oroad över sin egen religion och vad den ger muslimer runt om i världen rätt att göra i guds namn, han är arg över att politikerna i Linköping inte inser att ett moskébygge i Linköping (planen är den största moskén i norra Europa) skulle locka hit mångdubbelt fler muslimer med en agenda att rekrytera till det heliga kriget än ”vettiga” som ”bara” vill utöva sin tro i lugn och ro.
Jag vet inte riktigt var jag står själv åsiktsmässigt utifrån det han har sagt och känner att det var lite för mycket starka påståenden för att jag ska kunna ta in allt och verkligen analysera vad som ligger bakom. Jag tänkte dock att hans vinkel på vår diskussion var värd att ta med då den känns mycket mer ”verklighetsanknuten” än vårt teoretiserande.
Troberg: Jag nämnde din vän som sa att det går bra att be i kristna kyrkor och han sa att, självklart är det så. Om du ”bara” tror på gud och söker andlig vägledning så går det lika bra att be i andra religioners heliga rum, det är när du också anser islam vara den enda rätta världsordningen som det blir problematiskt. Bara en parentes för jag tyckte att det var så fint och viktigt i sammanhanget.
Sammanfattningsvis så menar min kollega att islam visst är den mest terrorbenägna religionen i världen.