Nu blir det superOT: Men USAs attacker kan inte räknas som terrordåd eftersom de inte har det syftet: Terrrordåd går ju ut på att riktat döda (i första hand) civilbefolkning för att just sprida skräck.
Nja, jag skulle nog säga att deras likgiltighet inför civila offer gör att de hamnar i den kategorin. När den civila kostnaden av en attack inte vägs in så är man i terroristkategorin.
Jag skulle vilja säga att det största terrorhotet kommer från islamistisk terrorism.
ETA? SLA? Timothy McVeigh? RAF? Den där kristna gruppen i Afrika vars namn trillat ur mitt huvud just nu, men som det var mycket liv om i media för ett år eller så sedan? Stern gang? Breivik? Falun Gong? KKK? Tamilska tigrarna? RUC?
Grejen är egentligen att ingen terrorgrupp egentligen utgör ett hot på en global skada. Visst, de kan döda några hundra, kanske till och med några tusen, men där är inte något som får globala konsekvenser om man inte, som USA går fullt ut bananer i sin iver att hämnas.
Vad hade hänt om en stormakt på 70-talet hade förklarat War on Terror och invaderat Irland, med (militärt) bistånd från andra protestantiska länder?
Tänker du på Thatcherregimens terrorvälde i Irland?
Islam är den värsta just nu det tror jag alla håller med om.
Inte jag, så där tror du fel.
Men det finns en stor fara i att dra för stora paralleller mellan terrorism och religion, överlag
Instämmer. Folk gör ofta det misstaget i tex irlandskonflikten eller konflikten mellan Palestina och israel, konflikter där regiösa skiljelinjen mest är en slump, och det egentligen handlar om självbestämmande och rätt till territorium.
Det sa jag inte heller. Jag sa att War on terror sannolikt eskalerat situationen
Definitivt. Hade man bara sagt "De kan inte knäcka oss, nu bygger vi upp igen och kör business as usual!" och kanske plockat några ledare via underrättelse och utlämningar så skulle det här varit över för länge sedan.
Det finns en inbyggd tolerans för andra abrahamitiska religioner i Koranen.
Definitivt. Muslimerna (den stora majoriteten, i alla fall) ser det ungefär så här: Judendomen var version 1.0. Sedan kom Jesus, som var en profet och inte guds son, och rättade till några grejor, och man fick kristendomen som var version 2.0. Det var fortfarande lite missförstånd, så gud gav Muhammed lite mer info och man hade islam som 3.0.
Jag har jobbat och bott i ett muslimskt land i ett par år. Det är absolut inget konstigt att vara kristen där. En god vän till mig, som är muslim, summerade det bra när han skulle till Sverige på en kurs och blev tillfrågad hur han skulle be om det inte fanns en moské i närheten. Han svarade då: "I'll pray in a church, like a Christian. It's a house of God, and we are all people of the book.".
Hela myten om radikal islam är lika feltänkt som att se KKK eller Westboro Baptist Church som representativa för kristendomen. De finns, men de är inte representativa och resten av religionsutövarna tycker de är nötter och vill inte ha med dem att göra.