Tanken var iaf ursprungligen att genomföra ett terrordåd och döda oskyldiga oavsett vilka scenarier du vill få det till. Nästa gång kanske det lyckas.
Kanhända, men å andra sidan så hade Sverige stridande trupper i Afganistan, så det hade inte varit helt oproportionerligt.
Klart det beror på religionen. Man kan argumentera för att de är fattiga och har mindervärdeskomplex och allt möjligt, men man kan inte bortse från att religionen också påverkar och förvärrar.
Och att den påverkar och förmildrar.
Alltså, jag är ingen stor älskare av religion, och skulle jag blir religiös så skulle det antingen bli vedklabbeismen, Jon Frum eller dischordianismen, men jag tror inte på religionen som roten till allt ont heller. Roten till en hel del bakåtsträvande? Javisst. Roten till våld? Nej, på sin höjd ett behändigt sätt för folk som har andra motiv att motivera folk att slåss.
Och om allt handlade om att USA är dumma, varför har de ihjäl och torterar andra muslimer eller Yaziditer eller vad de kommer över? Om Daesh säger att de kämpar för att upprätta en islamsk stat så har väl islam något med det hela att göra eller hur?
Därför att de flesta inte är så extrema, vilket upprör de extrema, som ser islam som en motpol till USA.
Att bara skylla allt på USA låter som en inövad ramsa.
Nejdå, jag skyller inte bara på dem, israel är minst lika skyldiga.
Alla dina exempel är från det gamla testamentet. Jag skrev; "Givetvis är det lättare att legitimera våld med hjälp av islam än det är med hjälp av jainismen eller nya testamentet"
Fast det är lite skevt att cherrypicka bara de delar av Bibeln som inte innehåller våldsförespråkande. Gör jag likadant med Koranen, Principia Dischordia, Bhagavad Gita (stor reservation för stavningen där...) eller The Satanic Bible så innehåller de inte heller något våldsförespråkande, och omvänt, plockar jag bara de bitar som kan tolkas våldsförespråkande så är de alla våldsförespråkande. Man måste se till helheten, och hur denna helhet faktiskt tolkas av merparten av utövarna.
Jag tycker att IS övergrepp är fruktansvärda och bortom allt rättfärdigande, men för åtminstone vår egen skull anser jag att vi bör samla så mycket fakta vi kan så att inte för över våra fördomar till kommande generationer.
Jag instämmer, med förbehållet att jag inte kan säga säkert vad IS faktiskt gör och inte gör. All information vi har är sensationsmedia som köpt nyheter från amerikanska nyhetsbyråer. Trovärdigheten är i högsta grad ifrågasättningsbar. Jag säger inte att det är lögner, jag säger bara att vi inte kan veta, och när det gäller så pass drastiska saker så ska man nog undvika att bara acceptera saker a priori.