Intressant förändring! Gillar framför allt att det konsekvent blir bra att alltid slå högt, oavsett vilken typ av tärningsslag som skall göras.
Nu finns möjligheten att alltid lyckas, men det innebär samtidigt att risken för att alltid kunna misslyckas försvinner? Eller, finns det någon fix på detta också?
Hur är det tänkt att fummel/perfekta slag skall hanteras?
Finns en sak som jag gillade med tidigare regelverk: Blockera med sköld hade Ob2T6 som grundsvårighet. Detta gjorde att chansen för perfekt ökade medan risken för fummel var mindre, jämfört med om man parerade med ett vapen där man hade motsvarande Ob1T6 (dvs 4) högre i färdighetsnivå. Alltså:
Svärd 14 (svårighet Ob3T6)
Sköld 10 (svårighet Ob2T6)
Det var ändå vettigare att ha sköld än att parera med svärdet, just för att den lägre svårigheten gav vissa fördelar. Går detta att implementera i de nya reglerna? Om inte, kommer sköldar att få någon annan bonus som gör det vettigt att välja sköld?
Är även nyfiken på vad grundsvårigheten blir (10?), samt hur stora "hopp" det normalt sett blir på skalan för att komma till nästa nivå?
Och till sist, hur kommer motståndsslag för attributen att fungera?
Jag antar att exempelvis gifter får en tärningskombination beroende på hur kraftigt giftet är, och så blir svårighetsgranden lika med offrets TÅL.
Men, om vi tar någon situation där man slår STY mot STY? Räknar man om STY-värdet till en tärningskombination enligt 4 = Ob1T6, eller finns här andra idéer? Jag förutsätter att attributen normalt sett fortfarande kommer att vara fasta värden, och inte tärningskombinationer.