Nekromanti Orcher - en rasistisk stereotyp?

Status
Not open for further replies.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Schtajner said:
4) Jag förstår inte vad du vill ha sagt med den här saken. Visst har numenors rena blod en religiös grund, men det är bara en del av blodsmystiken. Aragon har dels kungakrafter, men är också mer långlivad och ädlare eftersom han är en dunedain. I Tolkiens värld är det naturligt att den ädlaste och renaste av de övermänskliga dunedain är kungen själv, men alla dunedain delar de här egenskaper i den mån de 1) är renblodiga 2) inte har förfallit själva.
Jag tror du har problem att skilja på äpplen och päron i den här fallet. Den blodsmystik som faktiskt finns i Tolkien grundar sig i religiösa och historiska aritokratiska teman. Det är en aristokratisk blodsmysticism, inte en völkich. Hundratals
miljoner människor pysslar med ritualiserad blodsmysticism varje vecka: Nattvarden. Blodmystik är inte lika med = rasideologi.
Jag håller med här. Tolkiens sätt att tala om ädla och degenererade släktled har avsevärt mer att göra med förmoderna föreställningar än modernitetens rasbiologi. Dunedain är inte "arier", dunedain är blodsaristokrati.

Bassejr

Hero
brukar inte ge mig in i debatter som cirkulerar kring rasism, av den enkla anledningen att det sällan verkar som om någon kommer fram till någonting.

Jag definierar Rasism som att man hatar individer på grund av deras kollektiva tillhörighet till sin "Ras" eller folkgrupp. För mig innebär då termen "Rasistisk Stereotyp" en karikatyr av en överkarakteriserad medlem av den etniska "Ras" som personen på bilden föreställer. Om bilden är den klassiska Orken från Sagan om Ringen, ser jag till att börja med inte direkt någon koppling till något folkslag eller någon kultur eller "Ras" som jag känner igen, eftersom det som för mig karakteriserar orkerna är deras rivande ilska och blodtörst, och hur brutala de tenderar att vara mot andra, och mot varandra.

Faktumet att orkerna har mörk eller svart hy finner jag irrelevant, eftersom jag anser att orkernas hy är färgad mer som Aska, eller mordors Lava-härjade och förtorkade mark, och då inte färgad som en mörkhyad mans. Deras rustningar, vapen, och andra kultur-bundna karaktärsdrag påminner mig mer om typiska 1500 tals banditer eller stråtrövare än någon existerande etnisk minoritet.

Faktumet att orkerna, som tidigare nämnts, härstammar från alver, och blivit korrumperade på någe vänster (Har inte satt mig in exakt i historien), tycker jag tyder på att de, om man måste dra en världslig paralell, skulle kunna tas för politiska extremister, organiserade kriminella, eller som i sagan om ringen, någon sorts stor korrupt stat som vill ta över världen.

Det kan mycket väl vara en världslig paralell, och huruvida Tolkien eller andra fantasy författare använt sig av rasistiska paraleller för att beskriva sina versioner av orkerna, vet jag ingenting om, men jag ser inte orkerna som A: Automatiskt födda som onda, eller B: automatiskt kopplade till någon världslig minoritet, så jag vill inte säga att orkerna är en rasistisk stereotyp.

Jag är personligen emot rasism, och hävdar att alla människor är lika mycket värda, var dom än kommer ifrån, och hur dom än ser ut.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Tolkien kallade dessutom orchena för goblins i början. Vet inte varför han ändrade sig, men antar att det har med att han gillade påhittade språk.
Intressant att han i brev ställde frågan "can a orc be saved?". Och svarade att även om de fördärvats av Morgoth så kanske ja. Orcerna är ju själva offer. Nån stans på insidan är de alver.
Wikipedia säger:
Orc is from Old English orcneas, which appears in the epic poem Beowulf, and refers to one of the races who are called the offspring of Cain during the initial description of Grendel ("Þanon untydras ealle onwocon,/eotenas ond ylfe, ond orcneas," ll. 111-112). In a letter of 1954 Tolkien gave orc as "demon" and claimed he used the word because of its "phonetic suitability" — its similarity to various equivalent terms in his Middle-earth languages. In an essay on Elven languages, written in 1954, Tolkien gives meaning of 'orc' as "evil spirit or bogey" and goes on to state that the origin of the Old English word is the Latin name Orcus — god of the underworld.

About the goblins of The Hobbit, Tolkien wrote: They are not based on direct experience of mine; but owe, I suppose, a good deal to the goblin tradition ... especially as it appears in George MacDonald, except for the soft feet which I never believed in.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mekanurg said:
Jag tror att det är rimligt att tänka sig orcher som bärare av en stor samling mänskliga egenskaper som Tolkien ogillade Dvs inte som representanter för en viss i sinnevärlden existerande grupp/klass/etnicitet). Orcherna var enligt JRRT alver som förvridits av Mörkret och hade därigenom fått egenskaper som tarvlighet, förstörelselusta, språkförstöring, kadaverdisciplin, fulhet, osv. Dvs motsatsen till de ädla alverna och dúnedain.
Däremot kan man poängtera att Tolkiens rent estetiska bedömningar hade rasistiska förtecken. Att orcherna "...are (or were) squat, broad, flat-nosed, sallow-skinned, with wide mouths and slant eyes; in fact degraded and repulsive versions of the (to Europeans) least lovely Mongol-types" är förstås en formulering där icke-europeiska drag kopplas samman med fulhet och ondska. Däremot var orcherna aldrig för Tolkien "infödingar" att underkuva eller "vildar" att civilisera, utan alltid invaderande horder. Orchen som inföding är en rollspelstrop.

Arfert

Facit
Orchen som inföding är en rollspelstrop.

..och en relativt sen också... i början var orcher "bara" monster.. efter hand kom tanken att "vore det inte coolt om orcherna egentigen var missförstådda naturfolk eller nåt?" ..a la tirakerna i Eon mm. Rollspelare har ju dille på att göra om saker. Se alla "gör om dvärgar-trådar" här på forumet till exempel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Arfert said:

..och en relativt sen också... i början var orcher "bara" monster.. efter hand kom tanken att "vore det inte coolt om orcherna egentigen var missförstådda naturfolk eller nåt?" ..a la tirakerna i Eon mm. Rollspelare har ju dille på att göra om saker. Se alla "gör om dvärgar-trådar" här på forumet till exempel.
Jag menar inte orchen som ädel vilde (det är ju en senare reaktion på detta) utan snarare orcher som fyller rollen som indianer på den tid det fortfarande var okomplicerat att hjälten sköt indianer. Mycket av stilen i gamla D&D-äventyr bygger ju mer på amerikansk frontiermentalitet än medeltida Europa.

Botulf

Hero
Arfert said:

Ja, jag tror det nog har ganska mycket att göra med viljan att få dom att kännas mer mänskligt trovärdiga och sympatiska än just bara monster. Att det inte finns något så att säga något elakartat uppsåt med grejen från början. Alltså medveten om att hur, säg, indianer(eller andra folk) har skildrats orättvist negativt populärkuturellt och man ge orcherna en sorts ställning en missförståddhet och kulturella fördommar. Sedan när rollpersonerna möter sympatiska eller hedervärda orcher så ska de få tanken "sådana här fördomar har ju funnits mot typ indianer" och ge tankeställare. Men att sedan har denna trope återigen ställts på huvudet för att bevisa ingrodd rasism.

Botulf

Hero
Svarte faraonen said:
Jag menar inte orchen som ädel vilde (det är ju en senare reaktion på detta) utan snarare orcher som fyller rollen som indianer på den tid det fortfarande var okomplicerat att hjälten sköt indianer. Mycket av stilen i gamla D&D-äventyr bygger ju mer på amerikansk frontiermentalitet än medeltida Europa.
Det ligger rätt mycket i detta också.

Arfert

Facit
Gammal D&D är ju som en westernfilm. Komplett med byar/städer i ödemarken utan lag, de har alltid en saloon osv..

Leon

Leo carcion
Schtajner said:
Jag tror du inte skiljer på äpplen och päron i den här fallet. Den blodsmystik som faktiskt finns i Tolkien grundar sig i religiösa och historiska aristokratiska teman. Det är en aristokratisk blodsmysticism, inte en völkish. Hundratals
miljoner människor pysslar med ritualiserad blodsmysticism varje vecka: Nattvarden. Blodmystik är inte = rasideologi.

Det "heliga blodet" bland numenoranerna är kungalängden. Det är inte en kollektivistisk sak. Övriga numoraner är edain. Fast visare och klokare för de fått sina traditionen, vetenskap, konst etc från valar(via alverna) i en värld där det existerar objekivt verkliga gudar som byggt världen som byggt den tillsamman med skaparguden Eru/Ilivatar. Men nästan inga mänskliga folk minns dem eller har känt till och många har tjänat Morgoth eller Sauron. Därav så framhävs numenoranerna som kulturbyggare.
Fast nu tror jag att du klyver hår. Rasism, blodsmystik - det kanske är svårt att hitta en etikett som stämmer till 100% med Tolkiens idéer här (transubstantiation är ju något helt annat, och jag ber om ursäkt om blodsmystik fick dig att tänka på detta). Jag vill bara påstå att de rör sig inom det rasistiska spektrumet. Och jag håller helt enkelt inte med dig ang. den aristokratiska blodslängdsmystiken - alla Dunedain är ädla och långlivade - visst, särskilt de aristokratiska och kungliga, men detta beror på att de befinner sig på toppen av den ras- och blodsbaserade hierarkin. Jag kan gå med på att kala den en aristokratisk snarare än populistisk rasism, men det är fortfarande en modell baserad på Dunedainsk übermänsklighet genom sitt alviska blod. Han har ju formuleringar där han direkt talar om hur uppblandning med lokala människogrupper leder till förfall och förflackning.

Bara för att det är aristokratisk och mytisk rasism, och inte modern, populistisk och totalitär rasism a la det nazityskland han hatade innebär inte att det inte är mindre rasism.

Caveat: Även om det i viss mån underminerar mitt resonemang, vill jag hålla fram att Tolkiens mekanik för degenering/ädelhet hade en mycket tydlig synd/frestelse/personmoral dimension. Men när en person väl förfallit ger denne ofta upphov till ett förfallet folkslag.

Leon

Leo carcion
Svarte faraonen said:
Jag håller med här. Tolkiens sätt att tala om ädla och degenererade släktled har avsevärt mer att göra med förmoderna föreställningar än modernitetens rasbiologi. Dunedain är inte "arier", dunedain är blodsaristokrati.
Jag kan böja mig vad gäller ras"biologi". Han hade inte mycket till övers för en vetenskaplig förklaringsmodell här. Däremot spelade säkert uppfattningar om arier och västerländska erövarfolk in, mer genom nationalromantik än genom nazistisk raslära (men fortf. rasistisk)

Arfert

Facit
Bara för att det är aristokratisk och mytisk rasism, och inte modern, populistisk och totalitär rasism a la det nazityskland han hatade innebär inte att det inte är mindre rasism.
Det handlar väl om "magi", övernaturliga gåvor, inte ras... Tycker du ser saker som jag inte tycker finns här. Och det enda vi vet om Dunedains eventuella ariskhet är att de är bleka och gråögda. Men mörkhåriga.

Leon

Leo carcion
Arfert said:
Det handlar väl om "magi", övernaturliga gåvor, inte ras... Tycker du ser saker som jag inte tycker finns här.
Jag håller inte med. Jag är helt på det klara på att det är en gudomlig utvaldhet som gör Dunedain till rasmässigt överlägsna (och se ovan om även moraliska val, som ju även stämmer in i deras fall). Det är därför jag vill tala om "Mystik". Men detta behäftar dem sedan med ett öde som de har att förhålla sig till som just ras (eller mänsklig folkgrupp eller vad du vill kalla det)

P.s. Alltså - det är säkert så att min läsning är helt fel - Det är ju bara _min_ läsning. Men det är ingenting jag griper ur luften eller bara får för mig. Eftersom jag får väldigt välunderbyggda mothugg här så får jag väl gå tillbaka och läsa om lite grann, det kanske ser annorlunda ut med andra glasögon.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Svarte faraonen said:
Däremot var orcherna aldrig för Tolkien "infödingar" att underkuva eller "vildar" att civilisera, utan alltid invaderande horder. Orchen som inföding är en rollspelstrop.
I Tolkiens värld är orchen en produkt, förvrängd ur sitt "korrekta" urtillstånd (alv) genom Skuggans manipulationer i syfte att tjäna som kanonmat. Här ser iaf jag en koppling till JRRT:s kritiska syn på industrialismen samt på hans erfarenheter av VK1. Orcherna är vid Hornborgen och Minas Tirith ses som skaror som med eldunderstöd stormar mot befästa försvarare -- i viss mån liknar det hur VK1-soldater marscherar över non-mans-land med artilleriunderstöd.

Dessutom verkar orcherna ha behållit alvernas långa liv. Det finns en referens av en orch i LotR till Gilgalads belägring av Mordor >3000 år tidigare, en händelse som denne orch verkar ha upplevt själv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Etepete said:
Jag får intrycket att du tolkar det rasistiskt på grund av att "ras" generellt sett är en viktigare faktor än "börd" när man diskuterar nutida fördomar. Varje diskussion om ärftliga egenskaper tolkas därigenom i ett rasistiskt ljus. Adlig bördsmystik är inte nödvändigtvis rasistisk, och Dùnedain passar illa in i bilden av det "ariska erövrarfolket" på andra vis.

Leon

Leo carcion
Svarte faraonen said:
Etepete said:
Jag får intrycket att du tolkar det rasistiskt på grund av att "ras" generellt sett är en viktigare faktor än "börd" när man diskuterar nutida fördomar. Varje diskussion om ärftliga egenskaper tolkas därigenom i ett rasistiskt ljus. Adlig bördsmystik är inte nödvändigtvis rasistisk, och Dùnedain passar illa in i bilden av det "ariska erövrarfolket" på andra vis.
Jag antar att jag ifrågasätter om det verkligen bara är aristokraterna som bär på ädla egenskaper - jag tycker att Tolkien behandlar både Rohirrim, Dunedain och ett antal andra grupper som folk ur något sorts etnografiskt perspektiv. Och det är här som arier/indoeuropeisk erövring passar in. Inte så att Dunedain rakt av är de erövrande indoeuroperna, men att de passar in i ett mönster av folkvandring av avgränsade folkslag med sitt eget öde och sin egen rasmässiga särprägel. Blanda detta med ädla ärvda egenskaper - voila rasism.

Arfert

Facit
nja, det är snarare att Tolkien ville testa olika tankar/idéer.. what if...

Rohan är ju saxare exempelvis.. fast hur skulle de varit med kavalleri? Och så vidare. Midgård är ett lapptäcke, med järnålder samtidigt som det är tidigt 1800-tal. ...och modernast är troligen hoberna.

Du är visst väldigt sugen på att Tolkien ska vara rasist? :gremwink:

Leon

Leo carcion
Arfert said:
nja, det är snarare att Tolkien ville testa olika tankar/idéer.. what if...

Rohan är ju saxare exempelvis.. fast hur skulle de varit med kavalleri? Och så vidare.

Du är visst väldigt sugen på att Tolkien ska vara rasist? :gremwink:
Och ni är alla väldigt sugna på att han inte skall vara det, vilket jag kan förstå. :gremsmile:

Visst är det lite what if - det gäller nog för den delen även Robert E Howard, som ju har tydligare rasistiska passager.

För mig är det här inget problem - jag läser gärna båda ändå - så länge man är medveten om det.

Men med tanke på hur Dunedain, Orcher, Alver och Hober hänger ihop har jag svårt att se hur han inte har en rasistisk struktur där.

Arfert

Facit
Men med tanke på hur Dunedain, Orcher, Alver och Hober hänger ihop har jag svårt att se hur han inte har en rasistisk struktur där
De hänger ju inte ihop, och därför kan jag inte se en rasistisk struktur. Det är snarare så att han verkar tyckt "det här var ju coolt, det måste jag ha med".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Etepete said:
Men med tanke på hur Dunedain, Orcher, Alver och Hober hänger ihop har jag svårt att se hur han inte har en rasistisk struktur där.
Samtliga är påhittade folkslag, och det känns rätt långsökt att kalla skillnaden mellan dem för rasism. Är det rasism om klingonerna är starkare än romulanerna?

/tobias

Status
Not open for further replies.