brukar inte ge mig in i debatter som cirkulerar kring rasism, av den enkla anledningen att det sällan verkar som om någon kommer fram till någonting.
Jag definierar Rasism som att man hatar individer på grund av deras kollektiva tillhörighet till sin "Ras" eller folkgrupp. För mig innebär då termen "Rasistisk Stereotyp" en karikatyr av en överkarakteriserad medlem av den etniska "Ras" som personen på bilden föreställer. Om bilden är den klassiska Orken från Sagan om Ringen, ser jag till att börja med inte direkt någon koppling till något folkslag eller någon kultur eller "Ras" som jag känner igen, eftersom det som för mig karakteriserar orkerna är deras rivande ilska och blodtörst, och hur brutala de tenderar att vara mot andra, och mot varandra.
Faktumet att orkerna har mörk eller svart hy finner jag irrelevant, eftersom jag anser att orkernas hy är färgad mer som Aska, eller mordors Lava-härjade och förtorkade mark, och då inte färgad som en mörkhyad mans. Deras rustningar, vapen, och andra kultur-bundna karaktärsdrag påminner mig mer om typiska 1500 tals banditer eller stråtrövare än någon existerande etnisk minoritet.
Faktumet att orkerna, som tidigare nämnts, härstammar från alver, och blivit korrumperade på någe vänster (Har inte satt mig in exakt i historien), tycker jag tyder på att de, om man måste dra en världslig paralell, skulle kunna tas för politiska extremister, organiserade kriminella, eller som i sagan om ringen, någon sorts stor korrupt stat som vill ta över världen.
Det kan mycket väl vara en världslig paralell, och huruvida Tolkien eller andra fantasy författare använt sig av rasistiska paraleller för att beskriva sina versioner av orkerna, vet jag ingenting om, men jag ser inte orkerna som A: Automatiskt födda som onda, eller B: automatiskt kopplade till någon världslig minoritet, så jag vill inte säga att orkerna är en rasistisk stereotyp.
Jag är personligen emot rasism, och hävdar att alla människor är lika mycket värda, var dom än kommer ifrån, och hur dom än ser ut.